T Rex 600 nitro Spezial Edition

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door Heli-Uwe, 11 nov 2012.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is het ook.... Ik geloof je ook wel, dat is het niet.... ik kan alleen niet bij de verklaring....

    En, zo zit ik nu eenmaal in elkaar (beroepsafwijking), dat zit me dwars: als de verklaring voor een probleem niet klopt, is het vinden van een oplossing vaak ook erg lastig...

    Groet, Bert
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    ja, ik vond het ook vaag. alleen ik kan niet op een andere verklaring komen.
    punt is dat iedere keer dat hij andersom aansloeg, de koppeling met een paar vluchten doormidden lag.

    verder nooit gehad.
    bij een slechte uitlijning bv zou ik dat dan toch vaker gehad moeten hebben. zou je denken...
    verder kun je bij align weinig uitlijnen. zitten geen sleufgaten in, je kunt alleen in de bestaande gaten een halve mm verschuiven.
    als je dat al haalt..
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja... daar is bij Align weinig ruimte om iets fout te doen.... Bij mijn Chineesje moest ik daar wel op letten: De bovenste lagering van de koppeling is verstelbaar (slopgaten) om de tandspeling af te stellen, de motorsteun kan echter NIET verplaatst worden. Dat ging dus fout omdat ik de koppeling uitgelijnd had zonder op de tandflankspeling te letten....
    Is verholpen, maar kostte me wel een hoofdtandwiel.

    Groet, Bert
     
  4. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Koppeling is ook binnen,
    ik hoop dat ik in de volgenden dagen tijd heb,
    en goed uitlijnen de boel.
     
  5. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Zooo, de heli is gerepareerd !!

    >>> maar wat was kapot ?
    het geluid volgend was het de koppeling, maar niet dus,
    het was het "engine-fan-mount":
    twee van de 4 schroeven waren los, omdat de houder helemaal weggebroken was,
    en het was een kwestie van tijd, tot de anderen twee schroeven ook.

    ik heb een nieuwe engine-fan-mount geplaatst, die wel verschild met de oude:
    bij de nieuwe mount is een hele ring waar de fan op ligt,
    bij de oude mount waren aan de zijkant houders voor de schroeven gelast,
    die waren weg gebroken.

    Groet
    Uwe
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou.... dan heb je in elk geval een reserve koppeling liggen....

    Groet, Bert
     
  7. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    [​IMG]
    zo ziet de oude mount uit, de schroeven en houders zitten buiten

    [​IMG]

    en zo zit dat nieuwe mount op de fan, wel een groot verschil !!

    Groet
    Uwe
     
  8. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ja, voor die paar centjes heb ik graag wat onderdelen thuis !
     
  9. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    vandaag leuk gevlogen met de Rex 600 nitro,
    in N mode loopt de motor wel wat langzaam,
    maar da neigt die uit te gaan, zo als een motor verzuipt, kan dat ?

    Benzineslangen en Benzinefilter alles nieuw,
    carb gespoeld, dubbelcheck, alles o.k.,
    en ook de plug verwisselt,
    bij voldoende gas loopt die goed, top power ..

    ik heb nu maar de lucht-schroef weer van 13 uur naar 14 uur gedraaid (meer lucht, minder brandstof)
    en ook de kleine naald op 1,0 gedaan, de grote naald blijft op 1,25 tot 1,5.

    Misschien morgen nog eens testen,
    maar als iemand het zelfde heeft of heeft gehaad,
    schrijf het even, bedankt.

    Groet
    Uwe
     
  10. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ...kan het zijn, dat de brandstofslang te dun is,
    soms gebruikte ik 5,5 of 6 mm, en ik denk nu is het een 5 mm slang,
    die heb ik ook in de Gaui, zonder problemen.

    Groet
    Uwe
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Buiten diameter zegt weinig, de binnendiameter telt.
    Voor een .50 heli begint 2 mm een tikkeltje dun te worden, en kun je beter 2,5 mm binnendiameter nemen...
     
    Heli-Uwe vindt dit leuk.
  12. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland

    Dank je Bert, ik denk dat kan het idd zijn,
    ik ben nu bezig brandstofslang (ook in de tank) te verwisselen
    naar 2,5 x 5,5 mm

    Groet
    Uwe
     
  13. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    blijkbaar zijn zo veel verschillende groten te koop,
    zelfs zie ik 2 x 5 en zelfs 1,5 x 5 of 2 x 5,5 ...
    ik heb alles verandert in 2,5 mm x 5,5 mm ... ook voor de NX4, veilig !

    Groet
    Uwe
     
  14. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Nieuwe brandstofslang geplaatst, ook in de tank,
    en wat denk je (Bert ?) ?
    hij doet het goed, geen afslaan of andere gekke dingen !
    Mooi ding !

    Groet
    Uwe
     
  15. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.745
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Zit er ook 2,5x5,5 in je tank??? is dat niet een beetje stug?? of heb je daar andere maatvoering (welke) ingeplaatst??
    ik heb ze in mijn rexjes eigelijk nog nooit vervangen.....wel gecontroleerd op gaatjes e.d. maar zien er nog steeds goed uit.....tja vlieg ook maar een paar tankjes per jaar....o_O en na het vliegen gaan de tankjes helemaal leeg....en zo de heli's op de plank in me werkkamertje
     
  16. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ja, ook in de tank,
    en zooo stuk zijn die niet,
    deze gebruik ik, denk van RCHparts nr. JA177673
    kort mogelijk geknipt, dat het gewicht nergens aan tikt,
    gaat prima ook inverdet, slurf de tank helemaal leeg,
    bij de Gaui hetzelfde.
     
  17. raptor117

    raptor117

    Lid geworden:
    2 jan 2010
    Berichten:
    571
    Locatie:
    Brabant of omgeving
    Zou de slangen toch maar regelmatig controleren.
    Vliegmaatje zijn heli stopte plots in de lucht, veilig kunnen landen.
    Oorzaak slang in tank helemaal verrot , kon je zo in stukjes breken, wat dan ook gebeurd is!
    Gr rinie
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik hoor dat wel vaker, maar om eerlijk te zijn, ik heb het zelf nog nooit meegemaakt.
    De slangen in mijn Lesheli zijn nu net zo oud als de heli zelf, ondertussen denk ik 6 jaar minimaal. In de vorige lesheli zijn ze ook de gehele levensduur (8 jaar) en mischien wel 800 liter brandstof goed gebleven.

    Heeft volgens mij ook te maken met het Nitro percentage in je brandstof.... Ik vlieg al minstens 13 jaar met maar 2%....

    Maar mischien overkomt het mij volgende week wel, want ik heb er eerlijk gezegd ook nooit naar gekeken....

    Groet, Bert
     
  19. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    idd heeft het wat met de percentage nitro te maken, dat de slangetjes (voor al in de tank) snel stuk gaan,
    trouwens @raptor117: het was de sprake van stug (= niet bewegelijk genoeg) niet van stuk,
    die slangetjes worden bij mij regelmatig vernieuwd en ook de benzinefilter,

    handig is het, na het vliegen de tank helemaal leeg te maken,
    dat de slangetjes niet in de nitro blijven,
    dat doe ik altijd, en ik heb geen problemen verder me,
    ('behalve de ene keer, dat ik een buurt verwisselen blijkbaar overgeslagen heb ???')

    groetjes, Uwe
     
  20. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.745
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Ik vlieg ook zeer weinig maar doe wel regelmatig een check-up en niets aan te zien
    ik vlieg dan weliswaar met 20%nitro(wel kwaliteits brandstof) maar in mijn hele levensjaar aan vliegen (vanaf 1989ofzo met heli's) heb ik het ook nog nooit mee gemaakt dat de brandstof slang is opgelosd...maar eens zal de eerste keer ook bij mij kunnen overkomen.
    Voorkomen is beter dan genezen dat klopt maar als iets goed is en soepel is met de controle heb ik er gewoon geen zin in om te vervangen...
    en nogmaals ik controleerd het wel zoals ik al aangaf in mijn berichtje
    (slangen zijn nog steeds soepel en dicht...ook IN de tank)
     
    Heli-Uwe vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina