T Rex 600 nitro Spezial Edition

Bert,

Het ging mij erom dat ik nitro als brandstof zie en dat deze meer energie afgeeft als methanol en benzine. Dat je er negen keer zoveel in moet pompen daar ging het even niet over

Tsja, dan is het net zoiets als dat twee kilo veren nog steeds zwaarder zijn dan een kilo lood... ;)

In deze motor heb ik enya3,4,5 en OS6 en 10 gehad zonder een goede afstelling te krijgen. Het enige wat kan zijn is dat mijn high needle inderdaad te arm staat wat het bovenstaande kan verklaren.

Bedankt om mij even weer op het goede spoor te zetten.

Groet,

Frans.

Wat er precies verkeerd staat, kan ik hier van afstand niet zeggen en ik weet niet of je moet denken in termen van "de high needle staat te arm".

Ik denk eerder dat je moet denken in termen van "de verhouding tussen midrange en high klopt niet"...

Tenminste, je hele verhaal komt op mij over als een situatie dat je OF een goed mengsel hebt om te hooveren, en volgas loopt hij te vet, OF hij pakt volgas goed maar kakt in het middengebied in, zonder een goede middenweg te vinden.

Aangezien niet alle carburateurs hetzelfde zijn, en ik begrepen heb dat YS motoren een andere afstelprocedure vergen, kan ik je bij gebrek aan ervaring met YS verder niet helpen HOE je de juiste afstelling vind.

Overigens, die overbrenging, die heeft meer invloed dan je denkt: hetzelfde vermogen moet nu bij lager toerental geleverd worden, en lager toerental betekent ook minder koellucht. Ondanks "brandstofkoeling" is die koelfan nog steeds een niet te onderschatten ding!

Groet, Bert

Ys motoren hebben de naam erg kieskeurig te zijn, en een wat andere aanpak nodig te hebben..
Eenmaal goed, zijn ze geweldig. Staan ze niet goed, is het een ramp..

Qua os55, blijft natuurlijk bijzonder als vele mensen met deze motor vliegen, en jij de enigste bent die de compressie aan moet passen om hem goed te krijgen ;-)
Ik vloog 15%, op 2000 rpm op de kop, en hij ging erg vlot omhoog
Zonder erg warm te worden.

Ik heb het wel meegemaakt, dat ik in hoover door de tijd heen de mid naald open had gezet, en later de hoofdnaald te ver dicht.
In hoover liep hij prachtig, maar bij volgas liep hij te arm. Had ik in het begin ff niet door, tot de motor een keer uit ging.
Heb hem een keer netjes in de goede volgorde afgesteld, en hij was weer ok

Die os moet het gewoon goed doen op de standaard compressieverhouding.
De ys motoren zou je ff wat hints en tips voor op moeten zoeken op helifreak of youtube.. wat ik er van hoor, is het een haat/liefde verhouding, ze liggen je of niet :mrgreen:

.. de eerste keer op Valkenburg,
super mooie heli, maar de geluidskeuring haalde hij niet,
jammer, verder meer in beslommering

Helaas kreeg ik een motorschade tijdens licht 3D vliegen,
motor rookte meer dan anders en kracht verlies,
de motor was niet te heet na het landen,
maar hij heeft geen compressie meer,

de motor loopt met 10 % nitro sinds rond 25 draai-uren,

weer wat knutselen aan een regendag,
helaas nu beide Nitros niet vliegklar .

Groet
Uwe

Das balen Uwe,verder geen schade aan de Trex600N ??
enig idee wat het zou kunnen zijn? versleten zuigerveer?

Ik kon de Rex half autoroterend naar de grond brengen,
geen schade !
De motor draaid licht, maaramper compressie,
wat wel een zuigerveer kan zijn,
of de zuiger een gat ingebrand,
bij de vlucht vooraf was ook de

..plug stuk.

Ik ga verder berichten, als ik tijd heb de motor open te maken!

(in de post vooraf ging het niet meer verder schrijven )

Bedankt voor de belangstelling, Jeroen !

Groet
Uwe

Morgen wil ik met Dagobert de motor bekijken,
hij heeft wel een klein beetje compressie, dus zou de zuiger goed zijn,
en eer zit ook goed olie in, dus ook dat goed,

morgen dan zuigerveer bekijken,
en meteen ook de lagers checken,
mooie motor !!

Groet
Uwe

Goed kans dat de zuigerveer vastgebakken zit....
Laatstelijk dat ook gehad met een OS 91, die vrijwel van het ene moment op het andere heel weinig compressie meer had en heel erg heet werd.

Zuiger op zijn kop een uurtje in een klein bakje met een bodempje Aceton gezet, en toen kwam de veer met heel voorzichtig wat duwen en trekken weer in beweging. Veer er af gehaald, nog een half uurtje veer en zuiger laten weken, de boel schoongemaakt en weer gemonteerd, en weer compressie als een nieuwe!

Draai je soms quartel of Tornado brandstof? Die doet dat heel zo nu en dan, de veer vastbakken....
Geeft geen schade verder, is alleen heel vervelend....
Jaarlijks je motor even demonteren voorkomt een hoop ellende....

Groet, Bert

Geeft geen schade verder, is alleen heel vervelend....
Jaarlijks je motor even demonteren voorkomt een hoop ellende....

Groet, Bert

Idd zuigerveer versleten en ook die lagers zijn aan het eind,
de boel nog verder demonteren en kijken,
schade dus :

..schade dus:
lagers
zuigerveer
en misschien ook nog de zuiger en de cylinder linear.

Maar de heli zelf heeft geen schade.

Groet
Uwe

Klinkt als "voor hetzelfde geld een nieuwe motor".... Uitstekend moment om op zoek te gaan naar een mooie GO engines GH56...
Kun je daarna over op benzine, haal je vliegtijden tot 40 minuten op een tank (wel heel licht minder vermogen dan een OS, maar het schijnt niet heel veel te schelen. In ieder geval ruim voldoende voor vlot sportvliegen....).

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
alleen lagers en zuigerveer kun je nog wel bestellen...
komen zuiger en bus erbij, moet je gewoon een verse motor bestellen..

Hoe jammer het ook is. soms doe je er niets aan.
aangezien de zuigerveer of de zuiger boven de veer blijkbaar een opdoffer heeft gehad (verlies compressie) vermoed ik dat de bus en zuiger ook weg zijn.
opzij voor onderdelen.

qua vervanging, benzine kan mooi zijn.
kunnen we meteen antwoord krijgen op de vraag of een vergelijkbare benzine motor nu werkelijk veel vermogen scheelt ;-)
thunder tiger heeft last gehad van zijn carburateurs, die wilden nog wel eens vastlopen zodra de motor warm werd.
YS is geweldig, schijnt alleen redelijk kritisch op de afstelling te zijn.
Asp hoor ik in dit gebied eigenlijk weinig van. ook geen idee of ze een .55 of .50 heli motor hebben eigenlijk.
Anders is benzine leuk... wel even opletten met de stroomvoorziening van de vonkendoos. OF recht van de lipo af, of met een filter oid ertussen.

bij mij vliegt het al tijden goed met de voeding recht van de hoofd bec af, en een filter ertussen. voorkomt zodanige spanningsfluctuaties in de ontvanger dat deze in de stress schiet
als ik het goed het begrepen.

ASP heeft een .52 die best wel aardig presteert, alleen niet zo'n superfijne carburateur heeft als OS. Maar mechanisch is er niks mis mee, en heeft het minder power als een OS, dan nog, power ZAT!

Qua benzine: volgende week hoop ik (het begin van) een antwoord te hebben, maar tot nog toe zijn de (spaarzame) verhalen die ik gehoord heb, zonder uitzondering positief.

Ik heb inderdaad nu ook bij een heli de ontsteking van dezelfde accu als de ontvanger draaien (ontsteking rechtsstreeks op de 2S LiPo, ontvanger via een geschakelde UBEC) en dat werkt tot nog toe probleemloos, al meen ik EEN keer een korte aarzeling gemerkt te hebben tussen commando en respons, maar daar ben ik niet eens zeker van....

Groet, Bert

Bedankt voor de tips,
kwa schade, onderdelen en nieuwe motor heb ik al gekeken,
nog kijken wat überhaupt kapot is,
tot ...
Groet
Uwe

zooooo,
de motor is weer o.k.
misschien was wat van de plug door de motor geschoten,
of een onderdeel van het kogellager,

iig was de reparatie omvangrijk, maar toch nog stukken goedkoper dan een nieuwe motor !!

Morgen als het geen mooi weer is,
de boel weer in elkaar schroeven,
een nieuwe jerrycan nitro staat ook al klaar.

Groet
Uwe

Wat heb je allemaal moeten vervangen?

Ik begin er meestal al niet meer aan....

Groet, Bert

Ok?
Of je hebt een goedkope leverancier...

Lagers, bus en zuigerveer gaan al hard richting 200 eur...
Dan de c clip nog...

Back