T-rex 600 of Logo 10 3D => logo 10 3D + filmpjes + MX24s

Baileys, misschien heb je er nog wat aan voor je logo 500 . Weer een logo-vlieger erbij, super !

Zo, gisteravond buiten in de kou met de bouwlamp erbij nog wat gespeeld met het toerental en de sab 550mm bladen erop. Kon natuurlijk alleen hooveren en niet rondvliegen.

Eerst even de accu's op de kachel gelegd zodat ze niet inkakken bij dat koude weer, zoals tijdens de voorgaande meting het geval bleek te zijn !

governor | toerental (met sab550mm)
% | rpm

80 1615
85 1690
90 1730
95 1790

Met de 515mm bladen en de governor op 80% was de headspeed 1625.
Met de sab550mm bladen zakt het in naar 1615, dat toerental is voor de sab550mm net wat te laag voor mijn gevoel. De heli voelt wat "zwabberig" aan, zoals het rijden in een cadillac. Ik noem het maar cadillac-effect .
Het verhogen naar 1690rpm geeft een enorm verschil ! Grappig dat zo'n relatief kleine toename zo'n ander gedrag geeft. Er zit een stuk meer power (energie) in de bladen.

Voorlopig laat ik het op 85% staan en dus 1790rpm. Eens kijken hoe dat vliegt. Gegevens worden opgeslagen in de datalogger.

wordt vervolgd ....

Beste Bas,

Even over het Konion verhaal.

Wat zijn de C waarden van de cellen die jij gebruikt
en wat gebeurd er met deze C waardes als je cellen
parallel/ serieel schakeld?

bvd, ron

PS VWB de diverse storingen heb ik maar 1 antwoord: Futaba PCM!

Beste Bas,

bvd, ron

PS VWB de diverse storingen heb ik maar 1 antwoord: Futaba PCM!

De Konions zijn héél andere cellen dan de hier gebruikte LiFepo's. Voor véél info zie dit draadje van Erik van Schaik (nogal een pionier op het gebied van deze cellen/electrovliegen) : http://www.modelbouwforum.nl/forums/showthread.php?t=47835

Overigens, storing is storing, een PCM ontvanger "verbloemt" deze gewoon beter. Over het algemeen is het ontvangstdeel (filters e.d.) van een duurdere (PCM) merk ontvanger zeker beter dan menig andere ontvanger.

Greetz van Aldert

ronnie,
voor een test van de lithium-ion-mangaan cellen kun je het beste naar de site van Gerd Giese gaan. Hij test ze erg grondig en op een juiste wijze en geeft er daarna een eerlijk, onafhankelijk oordeel over.
Hij bekijkt ze niet alleen met een statische belasting maar ook met een dynamische belasting. De laatste is de meest veelzeggende omdat dit in de praktijk in onze modellen ook het meeste voorkomt.
Hier is zijn site, met het gedeelte over mijn gebruikte cellen : http://www.elektromodellflug.de/akku-test/firstconnect.htm

Ik wil wel toevoegen dat deze cellen niet geschikt zijn om HARD 3D mee te gaan vliegen, dat is gewoon een feit. Ze zijn iets zwaarder dan lipo's en zijn niet zo "spanningsvast" . Maar ja, hoeveel procent van de helivliegers kan en doet dat nou echt ...

Wat betreft die verstoring kan ik het alleen maar eens zijn met aaalie; in een pcm ontvanger worden die GEMASKEERD, waardoor het lijkt alsof je helemaal geen ontvangst verstoring hebt ! Dat kan nog veel gevaarlijker zijn.
Ik heb vorig jaar een schaal 1/3 3D kist omlaag zien gaan tijdens een wedstrijd. De beste man had geen radiocontact meer met zijn kist, hij stuurde wat hij wilde, maar was enkele momenten later een duizendje of 2 armer ...
Die mannen gebruiken allemaal pcm werd me verteld.

Als je een ontvangstprobleem hebt kun je die het best met een ppm ontvanger opsporen en oplossen, dat is mijn mening.
PCM is dus absoluut geen garantie voor een storingsvrije overdracht.

Ik heb wel veel vertrouwen in antenne diversity systemen, dat zijn systemen met 2 ontvangers, waarbij de ontvanger met het sterkste signaal automatisch toegewezen wordt. Dan heb je 2 ontvangers en dus 2 antennes. ACT maakt deze systemen onder andere : http://www.acteurope.de/html/body_diversity-system.html

En 2.4GHz systemen vertrouw ik nog minder dan onze gebruikelijke 35MHz systemen omdat de 'uitgestraalde' HF bundel weliswaar verder reikt maar veel smaller is. Bovendien moeten de zender en de ontvanger elkaar 'zien' . Een obstakel dat in de buurt staat kan negatieve invloed hebben op de ontvangstkwailiteit.
Bij de gebruikelijke 35MHz systemen is dit niet het geval, daar mag er best iemand tussen de zender en ontvanger staan zonder dat je verbinding gelijk weg valt.
Hier kun je verder lezen : http://www.acteurope.de/html/body_alles_zu_2_4ghz.html#Sicherheit

Maar goed dit is een heel andere discussie waar ik mijn vingers niet aan wil branden hier op het forum .....

De Konions zijn héél andere cellen dan de hier gebruikte LiFepo's. Voor véél info zie dit draadje van Erik van Schaik (nogal een pionier op het gebied van deze cellen/electrovliegen) : http://www.modelbouwforum.nl/forums/showthread.php?t=47835

Overigens, storing is storing, een PCM ontvanger "verbloemt" deze gewoon beter. Over het algemeen is het ontvangstdeel (filters e.d.) van een duurdere (PCM) merk ontvanger zeker beter dan menig andere ontvanger.

Greetz van Aldert

Sorry, niet goed gelezen, ik dacht dat je LiFepo's gebruikte...

Oorspronkelijk geplaatst door ronnieb
Beste Bas,

Wat info over C-waardes.
De cellen die Bas gebruikt zijn LiIonMangaan cellen (voor het gemak vaak Konions genoemd) die dezelfde spanning afgeven als Lipo's. De LiFePo's geven een wat lagere spanning.
De Konions van Firstconnect zijn 1400mAh en kunnen 15C aan, dus ze kunnen 15x1.4 = 21A leveren. Dat is over het algemeen meer dan voldoende want 15C betekent dat je dan een motorloop zou hebben van slechts 60/15 = 4minuten.
Cellen met waarde van 10C zijn meestal goed genoeg, als je de cellen met die 10C stroom gebruikt dan zou je een motorloop hebben van 60/10 = 6minuten.
De C-waarde van een cel verandert niet als je cellen parallel of in serie zet.
Als je cellen parallel zet wordt de capaciteit van het pack groter, de C-waarde blijft gelijk, dus bv. 3 cellen van 1400mAh parallel levert 4200mAh op van 15C, de stroom die dat pack kan leveren is dus 15x4.2 = 63A.
Als je cellen in serie zet verandert er ook niets aan de C-waarde, alleen de spanning wordt hoger (dus wel meer vermogen).

Laatst bewerkt:
frank, bedankt , ik dwaalde een beetje af geloof ik ....

Anyway, zojuist heb ik met de nieuwe instellingen (85% governor = 1690rpm, 550mm sab bladen) 9:20 minuten gevlogen totdat de onderspanningsbeveiliging van de jazz regelaar ingreep en langzaam het toerental terugregelde. Een vervelende situatie, want door het lagere toerental neemt je stabiliteit van de heli ook af.
Dus ik ben te lang in de lucht gebleven. 8minuten zou beter zijn, dan is er ook nog wat marge. Dus de timer maar op 8minuten geprogrammeerd.

De onderspanningsdetectie van de regelaar stond trouwens afgesteld op 2.8V/cel, wat dus neerkomt op 14V voor het 5s pack.
Ik vind het toch wel een vervelende situatie dat de regelaar ingrijpt. Daarom heb ik nu de onderspanningsbeveiliging op 12.5V ingesteld. Wat er ook gebeurd; je moet altijd kunnen landen, je weet maar nooit.
Beter een accu kapot dan je complete heli. De timer laat ik wel op 8minuten staan, dat wel. Want doorgaan tot 2.5V per cel is niet goed voor de accu. Maar nogmaals het is voor noodsituaties.

Ik heb net de accu weer volgeladen en er bleek 3750mA in te gaan. Dus 9:20 minuten vliegen kost 3750mA. Dat is dus een gemiddelde stroom van ca. 24A.
Na die 9:20minuten is de accuspanning dan gedaalt tot 14V (2.8V/cel). Ik kan dus maximaal 90% van de capaciteit van de accu (=4200mAh)benutten voordat ik moet landen. Dat vind ik niet slecht.

Verder heb ik de aanlooptijd van de regelaar veranderd. Die stond tot nu toe steeds op 12 seconden en da's best lang. Die staat nu dus op 8sec.
Dat programmeren gaat trouwens heel erg gemakkelijk :
-connectoren naar de motor losmaken (voor de zekerheid, hij zal maar eens aanlopen!)
-stekker naar ontvanger eruit halen en in de progcard steken
- vliegaccu aansluiten
- programmeren met de select knop en de ledjes
- accu verwijderen, klaar !

Zo'n programmeerkaart is zijn geld waard !

Nu moet ik nog steeds 1 voor 1 de ferrietringen verwijderen om te kijken of het storingsvrij blijft.

wordt vervolgd ...

Zondag voor het eerst weer gevlogen met de nieuwe instellingen. Het ging prima en er zit merkbaar "meer power" in de heli. En 8 minuten vliegen is goed haalbaar. Ik heb er daarna ca. 3500mAh ingeladen, prima dus.
Er stond weer een vervelende koude variabele wind en daar is deze heli best gevoelig voor blijkbaar, ik ben steeds aan het corrigeren, maar dat is misschien wel normaal ?

Ik zou het toerental nog iets kunnen verhogen naar 1900rpm om te kijken of de gevoeligheid voor de wind dan afneemt.

wordt vervolgd ...

In de tussentijd heb ik de graupner mx-24s naar de leverancier teruggestuurd voor reparatie door graupner.

Verder heb ik de kap in het weekend eens wat andere kleuren gegeven : neon geel en neon oranje ..... niet de mooiste kleuren , wel het beste zichtbaar !
Dat heb ik even afgekeken van richard ; een 3D piloot met een T-rex 600, ik merkte toen ik naast hem stond en hij bezig was , de heli veel beter herkenbaar is.
Tevens de staartvinnen meegespoten in dezelfde kleur.

Af en toe nog wat op de reflex simulator geoefend en dat gaat steeds beter, loops en rolls zijn geen probleem.
Deze sim voelt best goed aan, en er zit staandaard een logo 10 in. Die heb ik nu zo ingesteld dat het vermogen, gewicht, pitch en headpeed overeenkomen met de werkelijkheid. Alleen kan ik niet kiezen voor 550mm bladen ...

Ik moet alleen nog erg wennen aan het feit dat de heli zo snel klein wordt op mijn monitor, mmm ... misschien eens kijken voor een wat grotere ... een beamer zou nog mooier zijn !

Ik zal vanavond wat foto's van de kap plaatsen.

De volgende stap wordt voor mij een symmetrische bladpitch. Die staat nu nog op -3 tot +12 en dat moet -12 en +12 worden, eerder durf ik geen looping te maken !

wordt vervolgd ....

De volgende stap wordt voor mij een symmetrische bladpitch. Die staat nu nog op -3 tot +12 en dat moet -12 en +12 worden, eerder durf ik geen looping te maken !
Hey Bas,

Negatieve Pitch is bij je eerste loopings echt niet nodig hoor. Ik heb mijn eerste loopings gewoon in vaste +3 graden stand ofzo gemaakt .... :D en zag er nog best aardig uit ... met de nick kun je de looping dan nog redelijk rond krijgen.

De overstap van -3/+12 naar -12/+12 is wel effe wennen.

Succes,
Emile :cool:

Negatieve Pitch is bij je eerste loopings echt niet nodig hoor. Ik heb mijn eerste loopings gewoon in vaste +3 graden stand ofzo gemaakt .... :D

Ik vlieg zelf geen heli, maar ik had dat ook verwacht, een looping met een heli zal toch ongeveer netzo verlopen als met een vleugelmodel?
Kan me wel voorstellen dat je negatieve pitch nodig hebt als je op het bovenste punt van de looping stil zou willen hangen :confused:

Laatst bewerkt:
Beste Bas,

Toevallig heb ik een Beamer / scherm set
ter overname voor je liggen!

Op 2 mtr diagonaal is je heli iid
langer herkenbaar.

grtn, ron

PS Laat maar horen of je er oren naar hebt.

emile,
op de sim heb ik tot nu toe niet anders gedaan dan met negatieve pitch ge-looped, dan kun je ook op de plaats een looping maken :-))
Ik zal eens proberen met -3 , +12 te vliegen en te "loopen" , volgens mij moet je dan net als bij een vliegtuig eerst flinke vaart maken ?

frank,
volgens mij is negatieve pitch inderdaad ook niet nodig, maar ik denk in de praktijk wel handig als een soort "veiligheid", als je te laag zit, kun je ondersteboven negatieve pitch geven zodat je omhoog gaat ......eh ... of zoiets .....

Op de sim deed ik nick naar achteren tot de heli bijna ondersteboven hangt en dan kort langzaam wat negatieve pitch erbij totdat hij met zijn neus weer richting aarde hangt en dan nul pitch en langzaam pitch-up geven, zoiets ......

@ronnie, je hebt pb ...

De heli ziet er nu dus zo uit , heel simpel , lekker fel en dus goed zichtbaar !
Trouwens, het is gewoon heel dun gespoten met verf van de gamma (DAT ZEG IK !), eerst goed geschuurd met nr. 400, vervolgens schoongemaakt en daarna geel en oranje gespoten, vervolgens afgewerkt met transparante lak.

Een domme vraag: waar dient die horizontale staartvin eigenlijk voor ? Bescherming van de staartrotor als de heli omvalt ???

IMG_4852.jpg

IMG_4853.jpg

IMG_4854.jpg

Laatst bewerkt:
Deze is grotendeels functieloos. Bij F3C waarbij je lange rechte stukken vliegt zorgt het ervoor dat de heli in de juiste stand vliegt, maar bij 3D of gewoon vliegen heb je er geen voordeel aan.

Die van mij heb ik gewoon afgezaagd, dat bespaart lekker gewicht.

Dient het bij F3C dan om de heli stabiel te houden tijdens die lange rechte stukken ? Neen toch, er zit helemaal geen profiel in zo'n vin ? Ik zou dan eerder denken aan orientatie ?
Daniel Jetschin heeft hem ook van zijn logo afgehaald. Het is wel even wennen , het oogt wat kaal.
Maar ik dacht precies hetzelfde ! Het bespaart gewicht !

Er zit idd geen profiel in, maar als je heli op zeg zo'n 45 graden hangt dan heb je toch redelijk wat oppervlak wat de staart naar beneden duwt.

Even off -topic :
Hier vond ik 'toevallig' een filmpje waarin je kunt zien hoe het gedrag van een heli drastisch veranderd als het toerental verlaagd wordt, het is ook wel logisch maar toch leuk om te zien (2de passage).
Hij heeft trouwens een erg mooie stijl, daar houd ik wel van ; niet te extreem wild maar ook wat ruimer gevlogen . Let ook op het geklapper van de bladen , prachtig !
Kijk, luister en huiver :

http://www.eheli-tuning.de/vids/Acrobat_Shark_Soft_Setup.wmv

op de sim heb ik tot nu toe niet anders gedaan dan met negatieve pitch ge-looped, dan kun je ook op de plaats een looping maken :-))
Zoiets heet dan een FLIP ... kun je dus ook met je rolfunctie doen ... en dan heet ie volgensmij ook een FLIP ... :eek:

Ik zal eens proberen met -3 , +12 te vliegen en te "loopen" , volgens mij moet je dan net als bij een vliegtuig eerst flinke vaart maken ?
Klopt, als je "normale" vliegsnelheid hebt en je maakt wil dan een looping van zeg 10-15 meter (schatting) dan kan dat zonder negatieve pitch.

Overigens je nieuwe OUTFIT ziet er SUPER uit!

Succes,
Emile 0X

Laatst bewerkt:
Back