T-rex 600 of Logo 10 3D => logo 10 3D + filmpjes + MX24s

Dat is balen! Ik zou je staartbuis gewoon vervangen, er komen redelijk wat krachten op. Zoveel kost een nieuwe niet lijkt me?

Hoi Frank,
ja inderdaad jammer, helaas "hoort het erbij " .... maar ik ga stug door hoor. Het is veel te leuk om te vliegen ;-)

Mijn vermoeden van de motorplaat is hoogstwaarschijnlijk de oorzaak geweest.
Ik kreeg namelijk antwoord op mijn vragen van aldert , hieronder vermeld (met zijn toestemming)
Hij vliegt namelijk ook met 550mm bladen die natuurlijk grotere krachten op het geheell zetten dan de standaard aanbevolen 500 to 515mm bladen ...

ps. de scheur (in de lengterichting ca. 3cm) in de staartbuis had ik gisteravond reeds met seconcenlijm gelijmd, van buiten en van binnen. Het lijkt weer even sterk als voorheen als ik met mijn vingers in de buis knijp. Ik denk er nog over om een soort matje wat gedrenkt is in epoxylijm, aan de binnenkant erin te verlijmen. Een nieuwe kost 29euro .

Ik heb de schade net bij elkaar opgeteld en inclusief aluminium motorhalter kom ik op 216 euro ....
tja, als je mikado vliegt ....
Nu nog op zoek naar nieuwe tandwielen voor de twee hitecs hs-85mg+ .....

Hey Bas,

vervelend van je crash. Als je aan een nieuw frame zit te denken, bouw hem dan direct om naar een Logo500. Tandwiel moet je toch al nieuw halen, je kan verder dezelfde kop gebruiken, staartbuis, staartrotor en staartrotorbehuizing. Zelfs de kap gaat passen, dus je koopt naast een 500 frame nog wat kleinspul zoals staartbuisbrackets, tandriem, twee kleine riembegeleidingspoulie's, een riemaandrijfpoulie en..., daar zit hem waarschijnlijk de clou... een aluminium motormount.
Ik heb idd wel gestripte tandwielen gehad. Dit kwam uiteindelijk door het "verbuigen/week worden" van de motormount. Dit treed vooral op bij warmer weer, mede omdat je motor dan ook zoveel warmer word. Het kunststof van Mikado is erg taai, veel weekmakers en veel koolstofvezels. De weekmakers is voor de duurzaamheid en taaiheid, het koolstof voor de stevigheid en stijfheid. Dit is de reden waarom er alu motormounts worden geleverd, zelf heb ik de grondplaat van de motor vergroot, gecombineerd met 3 motorbevestigingsboutjes i.p.v. twee.
De motor buigt op een gegeven moment van het motortandwiel af, vooral wat later in de vlucht, en bij dan wat meer pitchbelasting. Je kan het na de crash vaak moeilijk achterhalen waarom er gestripped is... het geheel is dan vaak weer "afgekoeld".

De 600 word tegenwoordig alleen nog maar met een alu motormount geleverd, dit is niet zonder reden gedaan. Het voor de 500 en 600 upgrade leverbare tegenlager t.b.v. het motortandwiel draagt ook positief bij.

Hopende dat je hiermee iets kan, ik heb de waarheid ook niet in pacht... maar met vele weten we meer dan één alleen!

Succes, ik volg het draadje!

Greetz van Aldert

ps.. de scheurtjes in de carbon staartbuis gewoon behandelen met dunne CA, vervolgens het overtollige er weer vanaf polijsten/poetsen. Niet zichtbaar, en weer net zo sterk als voorheen

Ik lees je bericht nu nog eens goed, en zag dat je zelf idd ook al aan het verbuigen van de motorplaat had gedacht. Ik heb het bij Kevin zijn 500 gezien hoe deze plaat zelfs permanent verbogen is. Hij gebruikt hem nog wel, maar wel na het wederom afstellen van de tandwielspeling.
Op de Logo 10 past overigens helaas niet een 0,7 module, omdat er geen passend 0,7 tandwiel is voor de staartaandrijving. Dit is trouwens wel mogelijk met een Logo 500 frame, omdat de staartriem door een separate poulie om de hoofdas word aangedreven (maar dit had je ongetwijfeld zelf ook al gezien ).

Greetz van Aldert

Laatst bewerkt:
nou, de genoemde kosten zijn voor logo 10 3D parts.
Als ik naar logo500 ombouw, ben ik waarschijnlijk meer kwijt en dan de vraag of alles werkelijk 100% gaat passen.
Maar ik zal eens kijken.

nou, de genoemde kosten zijn voor logo 10 3D parts.
Als ik naar logo500 ombouw, ben ik waarschijnlijk meer kwijt en dan de vraag of alles werkelijk 100% gaat passen.
Maar ik zal eens kijken.

Het is zeker de moeite waard:

Logo 10
Zijkant links 2721 € 25,60
Zijkant rechts 2720 € 25,60
Motorplaat 3061 € 45,00
Tandwiel 2725 € 12,80
Hoofdas 2740 € 20,30
Tussentandwiel 2728 € 8,80

Logo 500
Zijkant links 4058 € 25,00
Zijkant rechts 4057 € 25,00
Motorplaat alu 4088 € 29,00
Staartbuis bracket 4072 € 9,90
Riemenpouly’s 4089 € 9,90
Hoofdas 4068 € 12,90
Tandriem (nummer ligt aan lengte) € 11,90
Lagertjes 930 € 6,20 per twee, totaal 4 nodig
Pouly 4059 € 9,90

Dit zijn hoofdzakelijk de verschillen. De 6 kant frame "moeren" en schroeven zijn gelijk. Net als de skidbeugels, antirotatiebracket tuimelschijf, staartbuis, staartondersteuning, komplete kop, komplete staart.

Wil je zeker weten dat je alles kompleet hebt, kan je ook een 500 DX kopen, die vind je vaak voor iets boven de € 300,- en deze m.b.v. je Logo10 3D opbouwen als een 500 3D. Je houd dan over voor onderdelen of verkoop een komplete rotorkop en vele andere delen... ook leuk als onderdelenvoorziening voor de komende Logo 400.
Vele delen van de Logo's worden in véél verschillende type's gebruikt.

Succes met de opbouw en keuze's!

Greetz van Aldert

Jammer van je crash Bas..
Ik was laat in de middag nog even in Dongen trouwens (jij was al weg).
Succes met de opbouw van je Logo!.

Eric

@eric, ja, helaas , helaas ..... ik vraag me af of er uberhaupt nog fatsoenlijk te landen was, weet ik eigenlijk niet, misschien wel .. ik mis natuurlijk de ervaring daarvoor .....
Mocht het me nog een keer gebeuren dan probeer ik te focussen op veilig landen ipv motor uitzetten ...

@aldert
ik heb gisteravond de balans opgemaakt en gekeken wat er stuk is en wat er nog te repareren valt .

carbon heckrotorbuis scheurtje: gisteravond gerepareerd mbv hetzelfde stukje buis wat ik nog over had. Daar heb ik een gleuf in gemaakt en vervolgens in de buis geschoven, alles opgeruwd en gelijmd met seconden lijm. Dat is nog steviger dan het origineel. voila, 28euro bespaart !

nokjes linker zij-frame (rechts is nog ok) :
ik ga daar aluminium hoekjes opzetten mbv popnagels + 5 minuten epoxy , voila 25euro bespaart !
Landingsbeugels ga ik voortaan vastzetten met kunststof bouten.

te bestellen :
hoofd-as (heeeeeel klein beetje krom, alleen waar te nemen na rollen over glazen oppervlak) 20,- (gehard =28 euro, de moeite waard ???)
bladhouder-as , idem 33,- !! (alleen te bestellen inclusief druklagers, boeven !)
heckrotor-as , krom 8.10 (gehard =12 euro, de moeite waard ???)
stabi-as flink krom 8,-
stuurbrug heckrotor mist 1 oog 7.80
heckrotor bladhouder + heckblad + lagers verdwenen, van de andere lagers beschadigd + inbus boutje krom . => 32,-
landingsbeugel 4.70
servo-tandwielen : 35,-
kleinspul : 6,-

extra :
alu motorplaat 43,-

hoofdtandwiel had ik nog liggen

totaal; een kleine 200euro .......

logo 500dx chassis kost 339 en dan moet er nog de alu motorplaat bij = totaal 370,- ..... mmm ..... ik houd het maar op de logo 10 3D .....

Bas, dit schreef jij op 18 juni van het vorige jaar in ditzelfde draadje.
Blijkbaar had je toen al bedenkingen over de motorplaat :(

* verder vind ik de motorafstandsplaat van plastic een beetje goedkoop aandoen, die had wel van alu mogen zijn, met schroefdraad erin ipv het losse moertje wat er nu in ligt

Frank, nou dat gaat over een andere onderdeeltje ... er zit namelijk een afstandsplaatje TUSSEN de motor en de motorplaat. die bedoelde ik ....
Misschien ga ik daar zelf nog wel iets voor maken van alu. Maar de hoofdoorzaak van doorbuigen is de motorplaat zelf.

Frank, nou dat gaat over een andere onderdeeltje ... er zit namelijk een afstandsplaatje TUSSEN de motor en de motorplaat. die bedoelde ik ....
Misschien ga ik daar zelf nog wel iets voor maken van alu. Maar de hoofdoorzaak van doorbuigen is de motorplaat zelf.

Hey Bas,

de standaart motorplaat moet zeker voldoende zijn. Het nadeel van de alu uitvoering is de behoorlijke prijs, en de heli zal meer geluid produceren.
Op de foto een standaard Mikado onderdeeltje. Dit is de betreffende tussenplaat waar je het over hebt, maar dan van Aluminium. Deze heeft ook niet die lullige moertjes, maar netjes schroefdraad voor bevestiging op de orginele motorplaat. Dit schroefdraad zit op drie plaatsen, i.p.v. op de gebruikelijke twee plaatsen van de meeste e-motoren.
Deze plaat vind je bij de betere Mikado dealer, ze stammen uit de tijd dat er nog remschoenmotoren gebruikt werden. Met de komst van de Brushless motoren is deze plaat van Kunststof geworden, het oorspronkelijke doel van de BL motoren zou zijn hoger rendement, en dus lagere temperatuur. Wie had gedacht dat we ooit richting de 2KW zouden gaan in piek, dus wie had gedacht dat de upgrade later als downgrade bestempeld kon worden ;) .
Het voordeel van deze plaat is de lagere prijs (als je hem nog ergens kan vinden), en je behoud het mooie stille karakter van de orginele Logo 10. Met deze aluminiumplaat kan je ook gerust nog méér vermogen op de heli toepassen zonder problemen van een verbogen motorplaat.
Het mooie van de nieuwere Logo 500 en 600 modellen is dat de motorplaat niet gelijk het hoofdlager behoeft te houden, dit blijft in het kunststofchassis. Je bemerkt dus niet verschil in geluid tussen een Logo 500/600 met aluminium motorhouder of kunststof motorhouder.
motorplaat1.jpg

motorplaat2.jpg

Greetz van Aldert

Krijg nou wat ! Ik had het over die lange motorplaat #3064 ! Mikado - 2007 Mikado Modellhubschrauber

Ik heb gistermiddag allees redds besteld, dus ook die dure motorplaat ..... :-(

Ik dacht ook dat jij die bedoelde ....
Dat extra aluminium tussenstuk erbij is natuurlijk nog beter , dan kan de warmte van de motor beter afgevoerd worden :-)
dus Anne, ik neem het graag over, tenminste, als de plettenberg orbit 20-10 er zo op past natuurlijk .....

Laatst bewerkt:
Krijg nou wat ! Ik had het over die lange motorplaat #3064 ! Mikado - 2007 Mikado Modellhubschrauber

Ik heb gistermiddag allees redds besteld, dus ook die dure motorplaat ..... :-(

Ik dacht ook dat jij die bedoelde ....
Dat extra aluminium tussenstuk erbij is natuurlijk nog beter , dan kan de warmte van de motor beter afgevoerd worden :-)
dus Anne, ik neem het graag over, tenminste, als de plettenberg orbit 20-10 er zo op past natuurlijk .....

Hey Bas,

daar hadden we het ook over (nummer 3061). De plaat waar Anne en ik het over hebben is namelijk niet meer verkrijgbaar bij Mikado. De afbeelding was ook bedoelt als voorbeeld, misschien dat je zelf zoiets kon fabriceren (ik maar ze nu ook zelf, echter natuurlijk niet zo mooi als de orginele... al is een draai/freescombi in aantocht).

Ik had ook niet verwacht dat je zo snel je onderdelen al had besteld, en tevens kom je over als iemand die voor ...orgineel/goed-dan maar duurder... gaat, en niet zo snel een zelfgefabriceerd "dingetje" zou gaan toepassen (correct me if I'm wrong ;) ).

Of hij past dat weet ik niet, je zou de afstand tussen de gaten even kunnen meten.
Misschien dat we er zo uit komen?

Is 25mm, past dus naadloos. Alsof het ervoor gemaakt is!

Greetz van Aldert

ps. de scheur (in de lengterichting ca. 3cm) in de staartbuis had ik gisteravond reeds met seconcenlijm gelijmd, van buiten en van binnen. Het lijkt weer even sterk als voorheen als ik met mijn vingers in de buis knijp. Ik denk er nog over om een soort matje wat gedrenkt is in epoxylijm, aan de binnenkant erin te verlijmen. Een nieuwe kost 29euro .

Ik heb de schade net bij elkaar opgeteld en inclusief aluminium motorhalter kom ik op 216 euro ....
tja, als je mikado vliegt ....

Halleee das duur, 29 euro een staartbuis... daar heb je normaal al een CF staartbuis voor!

Ik was bij de "crash" maar het was wel heel erg vreemd dat je tandwiel zo ineens stript... en je vloog enkel nog maar rustig rond, misschien dat de kwaliteit van het tandwiel toch niet goed genoeg was :wink:

Cheers,

Richard

@aaalie,
ok, gelukkig ik dacht even het verkeerde besteld te hebben.
Ja , ik wil snel weer de lucht in om te oefenen voor de volgende wedstrijd.

Op zich kan ik ook wel iets zelf fabriceren, ben er handig genoeg voor (en kan trouwens ook goed zijn hoor) maar voor 5euro ga ik er niet moeilijk over doen natuurlijk !

@richard,

ha ha, op die opmerkingen zat ik al te wachten .... ;-)
de staartbuis is trouwens CF en tja, als je dingen buiten de spec gaat gebruiken (550mm bladen ipv 500mm) dan kunnen dit soort dingen gebeuren ......

Feit blijft natuurlijk dat Mikado dure onderdelen heeft ... maar dat wist ik vantevoren ...

Scheelt dat trouwens heel erg veel met een t-rex 600 , stel dat dezelfde dingen stuk zijn wat ben je dan kwijt ?

Geen idee, ik zal het eens voorrekenen:

LOGO
hoofd-as (heeeeeel klein beetje krom, alleen waar te nemen na rollen over glazen oppervlak) 20,- (gehard =28 euro, de moeite waard ???)
bladhouder-as , idem 33,- !! (alleen te bestellen inclusief druklagers, boeven !)
heckrotor-as , krom 8.10 (gehard =12 euro, de moeite waard ???)
stabi-as flink krom 8,-
stuurbrug heckrotor mist 1 oog 7.80
heckrotor bladhouder + heckblad + lagers verdwenen, van de andere lagers beschadigd + inbus boutje krom . => 32,-
landingsbeugel 4.70
servo-tandwielen : 35,-
kleinspul : 6,-

T-rex 600 zoals ze op 07-05-2008 bij 4rc.nl op de website staan:
hoofd-as 6,75 euri (13,5 euro per 2)
bladhouder-as 3,75 euro (worden per 2 geleverd voor 7,5 euro)
heckrotor-as 7,90 euro (met metalen pulley)
stabi-as (flybar neem ik aan??) 2,75 euro (worden per 2 geleverd voor 5,5 euro)
stuurbrug heckrotor 8,80 euro (std. plastic, metaal is 15,75 euro)
heckrotor bladhouder + heckblad + lagers verdwenen, van de andere lagers beschadigd + inbus boutje krom . => 17,50 euro (complete set bladhouders/hub/lagers etc)

CF staartbuis 32 euro

Het scheelt wel behoorlijk.

Het verschil in prijs:
hoofd-as 13,25 euro
bladhouder-as 29,25 euro
heckrotor-as 0,20 eur0
stabi-as (flybar neem ik aan??) 5,25 euro
stuurbrug heckrotor -1 euro
heckrotor bladhouder + heckblad + lagers verdwenen, van de andere lagers beschadigd + inbus boutje krom . => 14,5 euro

Totaal verschil op deze onderdelen: 61,45 euro

Best een groot verschil dus en dit was een heel erg zachte crash, als je harder crasht zullen de verschillen verder uit een lopen omdat de Logo iets teerder (en ook lichter) gebouwd is zal er meer kapot zijn (denk aan een frame e.d.)

Anyway, je wilde het verschil weten... daar is het!

Cheers,

Richard

Laatst bewerkt:
Hoi richard, bedankt voor het uitzoeken, dat scheelt inderdaad wel wat.
Wat betreft de bladhouder-as was er toch een versie zonder druklagers en die kost maar 11 euro. Dus het verschil is ca. 50euro.

Het voordeel van de logo 10 is dat de lipo's wat goedkoper zijn, dan van jouw t-rex 600. Daarom had ik in eerste instantie voor de logo gekozen.
Echter nu de lipo prijzen sterk gedaald zijn , zou ik vandaag de dag wellicht een andere keuze maken , maar ja da's weer het bekende koffiedik kijken.
anyway, thanks.

Nou, gisteren al de alu motortussenplaat ontvangen van Anne.
Anne, bedankt !

Ik heb gezien dat de alu motortussenplaat mbv 3 boutjes op de motorplaat vastgezet moet worden, bij de kunststof versie was dat maar met 2 mogelijk. Dus dat zit zowieso steviger.

Nu nog wachten op de rest van de onderdelen ...

Laatst bewerkt:
Back