tamiya df-03 topic

Dat kan ik bevestigen, alle spurs passen idd, heb de slipper vanmiddag ontvangen.
Lang leve ebay.. vrijdag besteld, vandaag in huis, vanuit hongkong. 14.64 euro incl verzend!

Wel lekker, nu heb ik dus drie verschillende maten, kan ik eens op het gemakje proberen waarmee ie het beste rijdt.

Iemand een voorstel, ik wil beginnen met een 23T (Tamiya RZ die ik over heb) en wil kijken hoe dat gaat, heb ook een brushless 4600kv Mamba besteld, maar ik denk dat dit echt iets teveel van het goede zal zijn. (Gaat anders in de TA05 voor circuit). Vraag is dus, met wat voor tandwiel verhouding ik het beste kan beginnen met de 23T en de Mamba ?

met wat voor tandwiel verhouding ik het beste kan beginnen met de 23T en de Mamba ?

Als je het hebt gevonden, laat je het dan weten, want ik heb de vraag hier ook gesteld maar niemand antwoord...

ps.: Ik reed met de super stock TZ met de grootste standaard spur(85) en 27T pinion, de motor werd handwarm, ideaal dus...

Gaat dat een beetje vooruit met die verhouding ? Vind je keuze wat vreemd, kan me niet goed voorstellen dat je dan nog iets van snelheid overhoudt.

Stock is toch 26/78 ? Die motor maakt de helft van de toeren en heeft de helft van de torque van jouw TZ (of de RZ, die maken elkaar niet zoveel).
Als je dan 27/85 gaat rijden lijkt me dat je niet veel snelheid kunt maken.. en idd, motor zal lauw blijven.. die heeft niet zoveel te doen :-)

De mamba maakt veel meer toeren, veel te veel zelfs.. zat daar idd wel aan die 85t te denken met een kleine pinion. Niet alleen om de top een beetje te beperken, maar ook zeker om wat trekkracht te krijgen, brushless wilt nou eenmaal niet zo hard werken op lagere toeren..
7.2v (ik gebruik gewone NiMh packs) met 4700kv (kleiner heeft Mamba niet) is toch nog altijd 33.000 rpm.

Nu weet ik uit ervaring toen ik van de speed 300 naar de mamba 5800 ging in mijn on road, dat de brushless de meeste kracht heeft hoog in de toeren en de brushed onder in de toeren. Dus ook dat sterkt mijn gedachte om de mamba goed klein te vertanden.

Maar alle hulp is welkom.. wou nou ook weer niet een hele verzameling spurs en pinion aan leggen :-)

Laatst bewerkt:
eens proberen ean zware vertandng steken dan? iets als 58/28? Ik hoop dat ik daar wel de motor niet mee op blaas :D

Ik zal het vanavond testen en je het laten weten.

78/26 is wel de maximum setting in een dark impact voor een TO 17*2 motortje. met een 29tandjes pinion word hij gewoon ongelofelijk warm en gaat niet sneller dan met de 26tandjes!

Ik begrijp niet goed dat een 17turns motor zo'n slecht performance kan hebben tegenover een 23Turns motor, want de super stock TZ gaat met dezelfde vertanding iets sneller en lijkt zelfs meer torque te hebben?! De batterij is ook sneller leeg met de 17turns motor...

Ofwel zijn de Team orion sv2 method motortjes enorm slecht, of is de super stock TZ van tamiya heel goed!

Iig, dit weekend gaan we terug naar de super stock tz..

Na veel proberen met de spurs.. vind ik de verhouding 26/82 veruit het fijnste rijden.
Motor (Tamiya RZ) wordt redelijk warm, maar niet zo heet dat ik me zorgen maak.
Spur 82 zit bij de slipperclutch.

Moet alleen snel eens gaan kijken naar een one-way setup, heb nu zoveel rem als ik gas loslaat dat buggy totaal oncontroleerbaar wordt.

78/26, gisteren nog eens geprobeerd met mijn beste batterij, en de jumps waar ik met de TZ met gemak over spring, haal ik met de Team Orion gewoon niet...

Daar zit je probleem ook waarom de Team Orion motor niet goed gaat. De motor heeft geen slechte perfomance maar je gebruikt heb niet helemaal goed.

Even in het kort:
Een 23Turns motor heeft meer koppel als een motor met 17Turns
Een 23Turns motor draait minder toeren als een motor met 17 Turns
Een 17Turns motor heeft minder koppel als een motor met 23Turns
Een 17Turns motor draait meer toeren als een motor met 23Turns

Dit houd in dat je een 17Turns motor lager moet vertanden als die 23Turns motor. En je dus 78/23 of iets in die richting moet gaan rijden. In ieder geval lager gaan zitten als 78/26. Dus zeker niet hoger. Door dat de 17Turns motor minder koppel heeft kan die niet op toeren komen waardoor hij langzamer gaat als de 23Turns motor en ook nog is heel warm wordt.

Dus ik zou zeggen probeer is lager te vertanden met die Team Orion 17 Turns en ik denk dat ie dan een stuk harder loopt als nu.

Laatst bewerkt:
Inderdaad en al helemaal niet als je een 29 Tands pinion monteert. Dan is het ook niet gek dat ie super warm wordt en niet sneller is als met 26 Tands.

Inderdaad en al helemaal niet als je een 29 Tands pinion monteert. Dan is het ook niet gek dat ie super warm wordt en niet sneller is als met 26 Tands.

punt is dat de TZ zowel met 26 als 29 tandjes geen probleem heeft. (maar met 29 tandjes maar een klein beetje sneller en volebaar minder torque dus verkies ik 26tandjes pinion)

Met de Team orion 17*2 ga ik op 78/26 34km/h op tarmac met de DI. (snelheid van TZ ken ik niet, word dit weekend gemeten)

Ik zal dit weekend ook eens kijken of ik een grotere spur kan steken en 85/26 eens testen voor de TO(ik heb geen andere .5 pinion/spur misschien ok eens gaan kopen)

Laatst bewerkt:
punt is dat de TZ zowel met 26 als 29 tandjes geen probleem heeft. (maar met 29 tandjes maar een klein beetje sneller en volebaar minder torque dus verkies ik 26tandjes pinion)

Dat heeft waarschijnlijk te maken met dat je bij 26 tandjes al te hoog zit in vertanding. Dan merk je met die 29 niet veel verschil omdat die ook te hoog is. Ik zou gewoon die 85/26 proberen en eventueel nog lager gaan met pinion. Gewoon proberen en kijken wat het beste rijd en waarbij je motor niet te warm wordt.

Ondertussen heb ik de 84/26 setting in combinatie met de TO element 17*2 motor getest, en de motor werd deze ker zelfs niet zo warm, maar ging nog steeds voor geen meter vooruit.
De Super stock TZ steekt er terug in (ook met 84/26) en dit gaat stukken beter!
zaterdag zal ik dan maar een Trinity komodo dragond 19T motortje gaan halen, ik heb hier vele goede reviews over gelezen en hopelijk rijd die wat vlotter :rolleyes:

Hallo,
ik ben nieuw in de auto RC wereld. (doe wel RC vliegen)
Ik wil de Dark Impact gaan bestellen maar ik weet niet goed welke regelaar ik er bij moet nemen, het lijkt me zonde om een dure brushed regelaar te nemen als ik later over wil naar brushles. Voorlopig wil ik met de megeleverde motor rijden.
Na het hele topic te hebben doorgelezen kom ik op TEU-101 BK of TEU302 BK maar is bv de
SPEED ATTACK III SPEED CONTROLLER 380 van Conrad ook goed? of hebben jullie nog andere tips.

De DI wil ik overigens hier bestellen: Item Description - RCMODEL Online Shop

Groeten Rien.

Ik zou precies niet met de standaar motor willen rijden :s
de performance dit motortje is vergelijkbaar met dat van een nikko-speelgoedautotje!

als speedcontroller: de tamiya 101 heb ik verdampt in mijn tt-01 en dit was met een super stock tz (23turns). Ik een dynamite Tazer 12T (tot 12turns) gekocht voor €36 deze presteert vele malen beter en past perfect in de df-03 (een 101 niet). Ik zeg niet dat het een zeer goede esc is, maar hij doet z'n werk voor z'n geld heeeeel goed! (ik rij er ook 17turns mee en nog steeds word hij niet echt warm)

Ik heb trouwens net een 23T pinion gekocht, ik wil toch eens proberen of 23/85 wel goed gaat met de 17Turns motor voor ik overmorgen de trinity 19T komodo dragon koop.

Ik zou precies niet met de standaar motor willen rijden :s
de performance dit motortje is vergelijkbaar met dat van een nikko-speelgoedautotje!

Voor een beginner is die snelheid wel voldoende. Als het dan nog te traag vindt kan je een Sport Tuned kopen, en daarna eens gaan kijken naar iets beters. Als brushless ESC kan je eens gaan kijken naar een LRP Sphere of een Novak GTB, maar dat is erg duur!

De mamba of sidewinder zijn beter betaalbaar en kunnen ook beide types motoren aan... Koop een combotje (B-B-P.com verzend gratis momenteel, wel heb je veel kans op invoertaksen vanuit de US), begin met je standaart motortje op die ESC, en als je erop uitgekeken bent of het motortje is versleten heb je nog een brushless motor, waarmee je auto ineens een stuk sneller vooruit gaat...

De shop die Rien vermeld heeft de DI niet meer in voorraad, en dat blijft zo volgens een mailtje van hun...

RCModels Online Shop zei:
Dear Sir,
We regret that the DF-03 Dark Impact and Intellect 3800mAh battery are not available from supplier.
Best Regards,

Max Ma

De mamba of sidewinder zijn beter betaalbaar en kunnen ook beide types motoren aan... ... wel heb je veel kans op invoertaksen vanuit de US),...quote]

De combo sidewinder 5700 is een super combo inderdaad! en voor die prijs! (mamba-5700 is nog beter, gaat beter dan de 7700 als je 3s lipo op aan sluit, wat niet gaat met de 6900 of 7700)

En bestellen vanuit de states is een ramp als je naar belgie besteld (heb een "dossier" lopen met aanvechting van factuur bij ups, 96eur doune voor iets met waarde 80eur). Maar als je naar nederland besteld heb je kans dat je door de mazen van het net glipt ;)

Ik heb trouwens gisteren met 23/85 de 17Turns TO cheap-ass motortje getest... Wow eindelijk, het beestje gaat iets sneller dan mijnTam super stock TZ 23T op zijn beste gearing!! Wel iets minder 'punch', trekt iets minder snel op. Het verschil in snelheid is niet groot (TO 17*2 sv2 method 38km/h vs TAM SS TZ 36,8km/h).
Maar aangezien de TO power mist, gaat hij toch iets trager in gras/dirt.
Dit is wel nefast als ik nog net wat ges wil geven voor een jump, dit zal niet lukken met de TO, wel met de super stock TZ.

En voor de geinteresseerden: de TZ lijkt de combo 85/26 het leukst te vinden.

Dit weekend nog meer Dark Impact testing met de komodo dragon :D

Hee bedankt voor de tips.
Ik wacht nog even met die brushles combo's. ga eerst toch met de orginele motor rijden is voor mij als beginner al wel snel genoeg, heb ik later nog iets om naar uit te kijken.
Ze waren idd niet in vooraad bij die zaak maar heb de DI intussen bij Stellamodels besteld.
Ben benieuwd!

Back