Tamiya Dt-02 Topic

DT-02 Upgrade 8 Alu rear hup carrier

Zoals hierboven al geschreven liepen de originele "Joint cups" van de Holliday buggy bij volledige uitslag van de draagarm aan. Nu had ik met de aanschaf van de universele aandrijfasjes de zg. "Joint cups" al overbodig gemaakt maar was er ook nog een enorme speling op de rear hubs.

http://www.modelbouwforum.nl/forums/vbtube_show.php?do=tube&tubeid=478

Er leek speling te zitten tussen lagers en hub`s waardoor de as niet alleen speling via de lagers krijgt maar ook de speling tussen lager en hub.

Vervangen door alu exemplaren dan maar.

full


Ook hier moet ik zeggen dat het allemaal perfect past. De lagers passen mooi strak in de hubs en geven daarmee veel minder ruimte voor ongewenste speling. Op de foto is achter de motordraden meteen het rubber stofhoesje goed te zien. Hier had ik deze nog niet geheel aangedrukt en nog geen druppeltje secondelijm toegevoegd.

Het begint er allemaal, al zeg ik het zelf, heel mooi uit te zien met al dat alu.

full


Zoals op de bovenstaande foto te zien zit er nog steeds geen stekker aan de 3 s lipo. Nu alles weer in goede staat verkeerd, schoongemaakt en afgesteld begint het toch aardig te kriebelen.

Op naar het lipo verhaal.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
DT-02 op lipo accu`s | 2s en 3s

Al een paar keer heb ik het gehad over een 3s lipo pakketje dat ik heb liggen.

De gedachte ontstond toen ik afgelopen zomer mijn telefoon weer eens op de accubak had bevestigd om te zien hoe hard mijn DT-02 eigenlijk gaat. Het was mooi droog weer rond de 22 graden dus wat mij betreft perfect voor een speedrun.

Na een aantal pogingen die rond de 60km per uur stranden met de volgende opzet:

60 amp esc van Hobbyking
5000 mah 2s lipo Turnigy 30c
3890 kv 380size motor van 350 watt
20 t pinion

Wat me vooral opviel was dat het motortje, op volle snelheid, na 10 seconden geen stroom meer kreeg. De lipo`s waren goed vol en toch kreeg ik het idee dat als er meer stroom voorradig zou zijn het allemaal nog wat harder kon.

Nadat ik de spec`s van de esc bekeek bleek deze tot 17volt te kunnen hebben. Uiteraard heb ik daarna gekeken naar mijn motor die max. 11.1 mag hebben.

Na een behoorlijke zoektocht naar een passende 3s lipo voor de accubak van de DT-02 leek het onmogelijk om iets te vinden dat er mooi in zou passen. De accubak is 50mm breed en 135 mm lang. Niet heel klein zou je denken maar een 2s lipo van het formaat dat ik al had paste al bijna niet. De accu moet een beetje onder de shocktower geschoven worden om de volle diepte van de accubak te kunnen gebruiken. Om er toch een 137mm 2s lipo in te laten passen moest de klep een beetje open blijven staan en heb ik de borging wat moeten verlengen.

full

om de 2s lipo te ondersteunen heb ik een schuin blokje er onder gelegd zodat de lipo niet belast zou worden bij het ruigere bashwerk.

Als er dat geen standaard lipo`s zijn dan kan ik ze toch zelf maken? Misschien zelfs goedkoper. na enig Googlen kwam ik hier terecht. Dat lijkt toch helemaal niet zo moeilijk. Nu nog passende eencellige lipo`s vinden die een normale afmeting hebben, redelijke spec`s en betaalbaar. Immers het kan ook volledig mislukken. De schrijver van het stukje gokte ik is Nederlandstalig vanwege zijn naam helemaal onderaan de site. Dus na een mailtje met wat vragen over waar dan de balansdraden moeten komen:

Gevonden

3x enkele lipocel van 2200 mah en 40c
1x rode silicone draad 4mm
1x zwarte silicone draad 4mm
10x Balansstekker verlengkabel die dus niet past in een lipolader:confused:
Stekker heb ik nog wel liggen
en als laatste een rol Robbe krimpkous van 95mm.

En tada.....

full


Helemaal niet moeilijk dus! alle pooltjes even licht geschuurd, normale soldeertin gebruikt, dubbelzijdig tape om de lipo`s op elkaar te houden, de + iedere keer op de min om een serieschakeling te krijgen en de balansdraad:

Zwart op de uiteindelijke -
Rood op de uiteindelijke +
De overige draden (op volgorde) op de tussenliggende polen.

Geen centje pijn. Om de exacte maat te krijgen en een mooi passen pakketje te krijgen heb ik een heel dun velletje foam verpakkingsmateriaal om het pakketje gewikkeld waarna ik een dubbele laag krimpkous heb gebruikt om e.e.a. strak en stevig te laten worden. Voor de uiteinden heb ik een strookje flexibel doorzichtig plastic gebruikt die ik net voor het krimpen tussen lipo`s en de krimpkous heb gebogen. Op die manier heb ik mooie ronde uiteinden gekregen die de voor en achterkant beschermen en toch zichtbaar laten of er geen beschadigingen zijn.

Wat mij betreft volledig gelukt. Een 3s lipo van 2200mah met 40c! afm. (bxdxl) 50x40x100

De overige lengte van de accubak onder de shocktower heb ik opgevuld met een stukje piepschuim.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Net eindelijk even kunnen test rijden met de 3s lipo.

WOW na even wennen trekt ie, als er rijdend gas gegeven wordt, gewoon op zijn achterwielen. En dat met een 20t pinion bij vochtig wegdek.

Het is met beleid nog wel handelbaar overigens.

Kan niet wachten tot we een zonnige dag hebben en ik een speedrun kan maken op een mooi plakkerig stukje asfalt.
 
Hallo,
Onlangs heb ik me voor het eerst een RC-auto aangeschaft, nl. de Tamiya Holiday, na reeds vele jaren ervaring met RC-vliegtuigen en helicopters.
Uiteraard heb ik jullie goede raad gevolgd inzake het monteren van rollagers en olie-gevulde schokdempers.
Ik heb dus ook deze van 3 racing gekocht zoals voorgesteld op pagina 1 van dit draadje, maar helaas bij de montage zit ik met een probleem.
In m'n pakketje zaten de ball studs van 4.8mm niet om de shocks aan de onderkant achteraan te bevestigen.
Er zaten wel 4 balls in van 4.7mm met bijbehorende imbusjes.
Waar kan ik deze eventueel makkelijk bestellen en welke zijn de exacte specificaties van deze ball studs of zijn er eventueel andere mogelijkheden?
RC-groeten uit Kanegem, België

Chris
 
Als ik even mag,..

Dat is klote wanneer er gewoon te weinig onderdelen in een pakketje zitten.

Ik zou als eerste de webshop mailen en aangeven dat er onderdelen missen.

Tenzij je het toch al hier had besteld weet ik dat etamiya.url of tamiya-model.url een heleboel verschillende ball. joints heeft in allerlei kleuren.

Bij een wachtlijstbestelling heb ik ook al eens via een chat methode (moet je om 16:00 uur doen) andere spulletjes uitgezocht omdat iets niet (snel genoeg) leverbaar was. Het het toen samengesteld van losse onderdelen. Ging prima.

Uiteraard weet ik niet of de service altijd zo goed is of dat ze gewoon van mijn (onleverbare) bestelling af wilden.
 
Bedankt voor de snelle info. Heb ondertussen mail gestuurd naar ebay-leverancier van de shocks en wacht z'n antwoord af.
Indien negatief bestel ik de ball studs van 4.8 x 6mm bij één van bovenstaande shops.

gr Chris
 
75 km/h geklokt op een stukje van circa 100 meter

Vandaag was het eindelijk zover. Mooi weer, geen klussen of verplichtingen.

Met een mede hobbyist die zou filmen eindelijk een speedrun maken op het industrieterrein.

Na een doodlopend stukje van circa 6 meter breed en 150 meter lang, schoon en mooi glad asfalt te hebben gevonden op het industrieterrein kon er eindelijk wat getest worden. Beetje heen en weer rijden om te zien wat de buggy doet op hogere snelheden en testen hoeveel gas er gegeven kan worden zonder een wheelybar nodig te hebben was het tijd om mijn telefoon weer eens op de accuklep gemonteerd met een postbode elastiek.

Vol verwachting een aantal keren proberen om er achter te komen dat stabiliteit belangrijker wordt naarmate de snelheden hoger worden.

Het valt niet mee om zo`n buggy op hogere snelheid strak rechtuit te laten rijden maar het eerste resultaat heb ik kunnen fotograferen.

full


Alhoewel ik de nauwkeurigheid betwijfel (het leek toch echt veel harder te gaan) was 1 van de eerste metingen 75km/h.

De pret was echter al weer snel voorbij omdat de straat was voorzien van een bolling in het midden en stoepranden. Een koprol was het gevolg met onderstaande tot gevolg.

full

Iets te veel toespoor aan de linker zijde. Circa 12 dollar schade:(

De 21t pinion zit er overigens nog niet op.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Naast wat Traxxas en TeamC spul, ook maar aan de Tamiya. Ik droomde 33 jaar geleden al van een Tamiya Holiday Buggy en sinds vandaag is die droom dan ook vervuld! :D Vlot en gemakkelijk te bouwen en daardoor ook goed te doen met mijn zoontje.

Direct maar kogellagers, Traxxas Ultra Shocks en een Traxxas Velineon setje met een 18T 32p pinion gemonteerd. Het spul had ik allemaal nog liggen. Inmiddels wel 3racing DT02 shocks besteld, want hij staat nu wel erg "hoog op de poten". ;)

Vandaag wat op de straat, in de modder en in een skatepark gereden en gesprongen. Hij rijd lekker. Big smile op ons gezicht! :D
Ondanks al de "scaler" zaken op de auto, zoals lichten, jerrycans, etc. toch een sterk autootje. Vlot bakkie ook met het Velineon setje en een 2s 30c 6000 mAh accu (niet zo snel dat je gemakkelijk wat breekt).

Wij hebben ons in ieder geval kostelijk vermaakt! :)


IMG_20131006_134013_zps0b43f3a8.jpg



DSC_0072_zpsda57f63d.jpg


LoL! Echter zijn de achterbanden nu al kaal. Staat geen pin meer op! Zijn slicks nu... :D

Groeten!
 
Whaha,... Die banden moet je ook gelijk vervangen. Der blijft niets van over na een uurtje straatracen. De banden en velgen die ik er op heb zitten kan ik aanbevelen. Scheelt ook weer wat snelheid.

Op 3 s vliegt de mijne al bij half gas volledig achterover. De laatste keer dat ik er mee reed gleed hij zonder te overdrijven een meter of 6 op zijn dak. Tijd voor een wheeliebar. De kap blijft ook niet lang heel. Wellicht moet je de voor spatborden gewoon er vanaf zagen?
 
Whaha,... Die banden moet je ook gelijk vervangen. Der blijft niets van over na een uurtje straatracen. De banden en velgen die ik er op heb zitten kan ik aanbevelen. Scheelt ook weer wat snelheid.

LoL! Heb net de Tamiya steering block vervangen door Traxxas caster blocks en steering blocks, zodat ik ook voor 12mm hex wielen kan plaatsen. :)

DSC_0088_zps7bb96afd.jpg


Heb inmiddels mijn Bandit VXL wielen geplaatst! Das toch véél beter?! :D

DSC_0096_zps962314c1.jpg


Zo, dan ga ik eens zoeken naar wat leuke wiel setjes voor erbij! :)
 
Op 3 s vliegt de mijne al bij half gas volledig achterover. De laatste keer dat ik er mee reed gleed hij zonder te overdrijven een meter of 6 op zijn dak. Tijd voor een wheeliebar. De kap blijft ook niet lang heel. Wellicht moet je de voor spatborden gewoon er vanaf zagen?

Hahahah! Maar met de standaard Bandit VXL wielen, doet ie bij 2s al wheelies! :D
 
Yep, hele topic gelezen. Ik spreek ook niet over jouw Buggy, maar heb het over die van mij. Op 2s, met het Velineon setje en met de Bandit VXL wielen, doet ie bij mij al wheelies. :D

Zoals gezegd, ik hou mijn Holiday Buggy liever heel. Heb andere RC's voor extreme speed/extreme bashing! :D
 
Met die brede beatlocks die er bij mij op zitten kan ook alleen maar bij droog weer op asfalt gereden worden. Bij de meeste andere ondergronden slipt ie alleen maar.

Voor terrein, gras, zand heb ik de spike`s bewaard.

Dat van de voorwielen had ik trouwens ook al bedacht omdat ik even heb overwogen om dezelfde beatlocks op de voorkant te plaatsen. Heb nog een setje liggen,.. vandaar.

Het lijkt me dat hij daar ook wat stabieler van zou worden.
 
Voor de stabiliteit is het zeker niet verkeerd om voor ook bredere wielen te hebben. Daarnaast geeft dat de voorkant ook wat extra gewicht mee. Misschien moet je voor een spolier overwegen voor wat extra downforce?
 
Het probleem van breder worden na de hubs ( dus een bredere offset of wiel verbreders ) is wel dat de lagers het iets zwaarder krijgen, en dus sneller stuk zullen gaan.
 
Tja Ruud,.... da's wel heeeeeel vervelend zeg lagers van €1,- die af en toe vervangen moeten worden.

Groter probleem is misschien dat door de grotere breedte de impact van een klein aanrijdingkje iets meer is. (Kracht × arm). En dus je draagarmen het iets zwaarder te verduren krijgen.
 
Back
Top