Tamiya Dt-02 Topic

Discussie in 'Electro offroad' gestart door LeonPowns2, 3 jan 2011.

  1. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Tja, het kan heel vervelend zijn als je ze niet bij je hebt..
    Het hangt ook af van de lagers die je gebruikt.
    Als je bijvoorbeeld Boca Bearings gebruikt zou ik liever hebben dat ze langer mee gaan.
    Qua impact, dat klink inderdaad logisch, een soort meer hefboom werking als je ergens met een wiel tegen aan rijd.
     
  2. Wetterhoun

    Wetterhoun

    Lid geworden:
    25 nov 2012
    Berichten:
    70
    ...En uiteraard hadden wij ook het probleem met de veel te zwakke dakstijlen... Beide gebroken na een stevige zijwaartse koprol. :( ...Maar inmiddels gefikst door met een soldeerbout de PE kap te lassen. Ik heb het afvalstuk (het kruis) dat tussen de dakstijlen in de daksectie zat, gebruikt om op te smelten (als een soort PE soldeertin, zeg maar) en de hoeveelheid PE onder de dakstijlen flink aan te vullen. Nu zijn ze véél steviger. Mocht het probleem zich blijven voordoen, dan gaan we wel over naar alu dakstijlen of iets dergelijks.

    [​IMG]
     
  3. Wetterhoun

    Wetterhoun

    Lid geworden:
    25 nov 2012
    Berichten:
    70
    Inmiddels een set 3Racing Shocks DT-02 v2 ontvangen, samen met een Integy light kit. Ook nog de welbekende Carson All Terrain wielen ontvangen. Hier een foto van hoe de HB er op dit moment uit ziet.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Hahah! De Traxxas Bandit banden zijn al aardig kaal! :)
     
  4. Wetterhoun

    Wetterhoun

    Lid geworden:
    25 nov 2012
    Berichten:
    70
    Filmpje gemaakt van een rondje door het bos bij ons in de buurt.

    Klik [URL="[/URL].

    Inmiddels de Carson AT wielen geplaatst.

    [​IMG]

    Later heb ik nog wielkasten gemaakt, zodat het chassis geen opvangbak meer is voor modder, water, steentjes, etc.

    Later!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  5. Wetterhoun

    Wetterhoun

    Lid geworden:
    25 nov 2012
    Berichten:
    70
    Na al de regen van de week, eindelijk wat zonnig weer. ...Even de HB uitgelaten en vastgelegd op film. Klik [URL="[/URL].

    Het blijft toch erg leuk om te spelen met autootjes, water en zand/modder! :)

    De DT-02 blijft een lekker rijdend chassis. Een nadeel (voor mij althans) is dat de schroeven in de bodemplaat onder de transmissie nogal snel slijten en je ze er dan nog nauwelijks uitkrijgt... Ach, ja... Gelukkig hadden we de Dremel nog! ;)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  6. markyboy1980

    markyboy1980

    Lid geworden:
    16 dec 2018
    Berichten:
    21
    Locatie:
    grunn
    Even een ouddddddddd draadje naar boven toe werken,

    Na enig speurwerk kwam ik dit topic tegen over de DT-02
    Ik ben nieuw hier en net in het bezit van een DT-02 met Nissan body,
    Deze moet ik nog rijdend zien te krijgen en ben daarom op zoek naar informatie voor de laatste spullen.

    Heb er een BMI car 310 zender en ontvanger voor aangeschaft,
    moet nu nog een accu en lader,

    De vragen waar ik nu tegen aan loop zijn.
    1. in de ontvanger moet je de kabels aansluiten, maar ik houd van de regelaar 1 draad over waar niks over in staat in de Manuel.
    dat stekkertje is ook 2 polig en de ontvanger heeft 3 pinnetjes.
    wat moet ik hier nu mee.

    2. welke accu is optimaal voor een 540 brushed motor

    groet,
    mark
     
  7. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    Wow dat is ff geleden.

    Vermoedelijk heb je een ontvanger met een externe stroomtoevoer. Dat draadje hing vroeger een batterij houder aan.

    De accubak van een DT-02 is gemaakt voor de ouderwetse accu's van 8,4 volt. Correctie 7,2 volt
    In de mijne zit een zelf samengesteld pakketje lipo's.

    Je kunt prima een lipo accu gebruiken als je maar beveiliging tegen onderspanning hebt.
     
    Laatst bewerkt: 16 dec 2018
  8. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.839
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    die laatste kabel kun je normaalgezien in het kanaal genaamd 'batt' pluggen van uw ontvanger, met de zwarte kabel naar de buitenkant van de ontvanger zoals ook de andere servostekkers. De standaard Tamiya regelaars (enkele modellen) hebben een extra voedingskabeltje naar de ontvanger.

    Een accu optimaal voor uw auto is een 7,2V Nimh 6 cellen pack, oftewel een 2S LiPo pakket. Beiden beschikbaar in een verscheidenheid aan capaciteit/rijtijd. Een LiPo accu heeft een specifieke lader nodig trouwens.
     
  9. markyboy1980

    markyboy1980

    Lid geworden:
    16 dec 2018
    Berichten:
    21
    Locatie:
    grunn
    Bedankt voor de reacties dusver,

    @Re entry from the 80`s,
    Ik had het hele draadje even gelezen en zag je zelfbouw accu voorbij komen. respect. al vond je zelf dat het niet moeilijk was.

    @Tamaniac,
    bovenste kanaal inderdaad daar staat bind batt. voor.
    rood op plus, zwart op min. dat is dan simpel.
    maar google op tamiya geeft aan dat je BEC moet hebben anders krijgt hij de volle accu stroom op zijn donder.
    dus draadje loslaten of inpluggen?

    dan de stuurservo, vreemde kleur draden, bruin, rood en orangje, ik heb gegokt op bruin de min. rood plus. en oranje het dakje _|-|_ aarde? :weetnie:
    echt, die gebruiksaanwijzing, van elk schroefje en ringetje staat beschreven en van de electronica 1 wazig plaatje.

    ik begin maar eens met het aanschaffen van een nimh 7,2 en lader,

    Als ik een tijdje gereden heb wil ik nog wel wat upgrades doen, want ik weet dat het geen snel bakkie is.
    vindt hem gewoon erg mooi, en wil er op termijn wel iets meer uit halen. door oa;
    tamiya 540 sport tuned motor of een 550 upgrade. (maar zover ik nu lees past dat al niet op de huidige regelaar)
    dan ook maar over op de lipo's, heb ik nog even tijd om daar wat van in te lezen.
    heb al hop up van metalen lagers in de wielen zitten, verder stock.

    zal even kijken of ik er wat foto's van op kan krijgen,
     
  10. markyboy1980

    markyboy1980

    Lid geworden:
    16 dec 2018
    Berichten:
    21
    Locatie:
    grunn
  11. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Als je rook uit de servo en ontvanger wilt halen is dat het juiste.

    Als je even zoekt op de manual van de regelaar kom je alle info daarvoor tegen.
    Die oude Tamiya regelaars zijn eigenlijk bedoeld voor een ontvanger met een BEC. Het 2 polig stekkertje geeft de directe spanning van de accu, dus 7.2 tot 8.4v (afhankelijk van wat voor soort accu) Moderne 2.4ghz ontvangers moeten hier wel tegen kunnen maar de manual van je zender zegt max 6v.

    Je moet een losse BEC hebben die je tussen dat 2 polig stekkertje en de ontvanger koppelt
     
  12. markyboy1980

    markyboy1980

    Lid geworden:
    16 dec 2018
    Berichten:
    21
    Locatie:
    grunn
    @Roelof,
    thanks. zou zuur zijn in de eerste run de boel alweer gaar.

    Kan ik beter een 105bk regelaar kopen denk ik
    geen losse bec nodig zoals bij de 104bk, en zoon bec kost ook nog eens 4 tientjes. heb je ook de 105bk voor.
    en de 105 kan meer hebben als ik een motor upgrade wil gaan doen.
    maar weer eruit met dat ding.
     
  13. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.839
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Dan zal ik geluk gehad hebben dat al mijn ontvangers bec hebben, waarin dit type regelaar al in combinatie mee gestaan heeft.

    Zo'n losse bec module (is toch niets meer dan een simpel omvormertje) zie ik online reeds voor enkele euro's... dan misschien toch overbodig om voor een nieuwe regelaar te gaan.
     
  14. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Waarom dan niet iets anders?
    Hobbywing heeft oa 2 poulaire modellen die goedkoper zijn en als je Azie in gaat is er nog veel meer goedkopere keuze.
     
  15. markyboy1980

    markyboy1980

    Lid geworden:
    16 dec 2018
    Berichten:
    21
    Locatie:
    grunn
    Wat bedoel je precies met iets anders?,
    Geef eens een voorbeeld,
    Andere auto of onderdeel
     
  16. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
  17. markyboy1980

    markyboy1980

    Lid geworden:
    16 dec 2018
    Berichten:
    21
    Locatie:
    grunn
    Moet ik dit hebben om aan te sluiten op dat rode kleine stekkertje van de regelaar;
    https://www.the-border.com/brp-battery-box-for-4xaa-with-jst-cable-600074.html

    En als ik ipv de losse bec voeding een andere regelaar met bec aanschaf moet het wel eentje zijn waar ik ook de mogelijkheid heb oom een zwaardere motor aan te kunnen hangen.
    nu zag ik de tamiya teu-105bk, maar ook die mag niet lager als 25Turn, dus heb je ook weinig meerwaarde aan, en bij de HW1600 kan ik geen maximale motor waarde voor vinden.

    in deze auto zou ik max willen gaan naar de tamiya 540 sport tuned, 550titan, of een populaire HW variant. de regelaar moet dat dus aan kunnen
     
    Laatst bewerkt: 17 dec 2018
  18. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.839
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Neen, je hebt een omvormertje nodig om tussen het rode stekkertje van de regelaar (komt 7,2v uit = voltage rijaccu) en tussen de ontvanger (gelimiteerd in max voltage) te plaatsen.

    Bv deze: https://www.the-border.com/Carson-BEC-System-for-Tamiya-TEU-Serie.html

    Of andere merken... ook online te vinden voor enkele euro's...

    Heb het even nagemeten: een andere doorsnee regelaar heeft geen zo'n extra rode stekker en voorziet de ontvanger van voeding door de 3-aderige kabel/zwarte stekker, en dit reeds verminderd naar een 5 volt, dus sturing en voeding via dezelfde stekker. Bij deze Tamiya zit geen spanning op de zwarte stekker, wel op de rode en dit onverminderd, dus sturing en spanning elk zijn stekker. In jouw geval dus 'pech' dat je ontvanger geen hoger voltage aankan, maar eenvoudigst opgelost met zo'n losse module.
     
    Laatst bewerkt: 17 dec 2018
  19. markyboy1980

    markyboy1980

    Lid geworden:
    16 dec 2018
    Berichten:
    21
    Locatie:
    grunn
    Aha, nog een tientje dus,

    ik heb ook zelf wat lopen zoeken naar een leuke regelaar, en deze lijkt mij wel wat,
    https://hobbyking.com/nl_nl/hobbywing-quicrun-60a-2s-3s-waterproof-brushed-esc-for-1-10.html

    kan zowel lipo als nimh aan, en evt motor upgrade naar 540 of 550 groter als 12T.
    zit Bec op en is voor 1:10 auto's
    Ik als leek zeg, lijkt mij een mooie regelaar waar ik ook nog wel even mee vooruit kan en niet duur,
    Of zie ik wat over het hoofd als rookie en gaat dit niet in de tamiya?
     
  20. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    Prima dingetje.

    Wat je moet doen is als volgt:

    1. Nooit meer volt aansluiten dan het volgens de beschrijving kan hebben
    2 Amperes accu hoger dan de regelaar;
    3. Ampere van regelaar hoger dan de motor.

    De motor vraagt amperes van je regelaar, je regelaar vraagt amperes van je accu.
    Als de regelaar keurig beveiliging tegen onderspanning heeft gaat het dus altijd goed.

    Verhalen over Turn's vergeten.
    Volt x Ampere= Watt
     

Deel Deze Pagina