Tamiya TA05

• Topicstarter Topicstarter F1mechanic
  • Startdatum Startdatum
Time will tell. Maar we gaan er natuurlijk wel vanuit, aangezien ze dit met alle ta's gedaan hebben toch.

S3010524.jpg

S3010525.jpg

http://i2.photobucket.com/albums/y40/Perconte/rc/S3010526.jpg

Edit Jaap: tags verwijderd, te groot

Bij deze foto's van mijn ta05.

Ik vind de auto steeds mooier worden :roll: misschien toch maar wat geld weg zetten voor de speciale versie volgend jaar ook een beter baantje zoeken als ik 16 ben. ik vind die TA05 wel erg mooi en de hop-ups worden alleen maar meer

ff misschien 'n stomme vraag...

kan dit chassis met snaren minder dan 10 turns aan ?
(b.v. 6,7, of 8 turns)
(ik vraag dit omdat ik graag een betere tijd/hogere snel heid wil bereiken volgend jaar op de oval in alkmaar, AMCC club)

of raden jullie me dan een ander chassis aan in de zelfde prijs categorie?

Ik denk dat het wel mogelijk is maar dan zou ik toch eerst een paar hop ups erbij nemen. En natuurlijk wat extra tandwielen voor ALS ze smelten.

Dan lijkt het me toch dat de tandwielen als eerste een beperkende factor kunnen zijn?

Maar dat geldt dan voor elke auto. En niet voor één in het bijzonder. Wanneer je tandwielen eraan gaan loopt niks meer.

Alwin.

Perconte, welke motor zie ik daar op je ta05 zitten? een dynatech?

tandwielen die smelten heb ik nog niet gezien! Meestal zijn ze voor die tijd al 'tandloos'...

Perconte zei:
Ik denk dat het wel mogelijk is maar dan zou ik toch eerst een paar hop ups erbij nemen. En natuurlijk wat extra tandwielen voor ALS ze smelten.

leuke auto man , nou nog wat hop ops erop zeker.

nog fotos van de body toevallig ?

:lol: 8) :lol: 8)

Erikderaaf zei:
Perconte, welke motor zie ik daar op je ta05 zitten? een dynatech?

tandwielen die smelten heb ik nog niet gezien! Meestal zijn ze voor die tijd al 'tandloos'...

Dat is er nou een uit de oude doos :) Een Tamiya Dyna Run Racing Stock

Ik zal nog wel een foto maken van de body.

ik heb nog een vraagje over de ta05 met het one way midendif.
is het dan niet zo dat als je hard remt dat de achterkant snel uitbreekt?
heb ik nl. wel met mijn direct aangedreven 1/12.
en wat is nou het nut van een kogeldif, een dif met sateliettandwielen draait toch veel soepeler?

Sander

lance03 zei:
ik heb nog een vraagje over de ta05 met het one way midendif.
is het dan niet zo dat als je hard remt dat de achterkant snel uitbreekt?
JA dat is zo,
heb ik nl. wel met mijn direct aangedreven 1/12.
en wat is nou het nut van een kogeldif,
Een kogel diff stuurt een stuk stabieler in, en je zult ook altijd tractie hebben als je gas geeft, Maar meestal kiest men toch voor een one way omdat je hiermee gewoon sneller de bocht door komt, en sneller is minder tijd, dus 1e plek.
een dif met sateliettandwielen draait toch veel soepeler?
Ja en nee, ALS je hem goed uit shimd (goed centreerd) dan loopt het veel soepeler, Wel zeg ik er bij dat een as aangedreven auto (Deze heeft immers "sattaliet-tandwielen") Een stuk schade gevoeliger is.
Sander

Groet Robert :mrgreen:

Ik denk dat het vooral lichter is ,
een kogel diff dus.

Als je dat met tandwielen moet oplossen waar dan alle kracht van de wielen naar de motor op staat, dan zal het vrij zwaar worden.
Dat is ook allemaal roterende massa, en daarvoor geld hoe minder hoe beter.

de standaard meegeleverde banden bij de ta05, passen die op 24mm dish velgen of moeten er dan ook andere banden gekocht worden?

heb er ook een gehaald donderdag

heb nu een tt -01 en dus de ta-05

wat ik me afvraag is op de tt/01 rijd ik 25/55

wat is het bestte om op de ta05 te zetten?? 25/70?

lostron zei:

Ligt eraan waar je gaat rijden en met welke motor.
Ik heb even berekent dat ik met een element op PK racing ongeveer een 24a25 tands tandwiel moet hebben en op Mach ongeveer een 33.
Dat word 48dp dus inderdaad om die 33 te halen.

Perconte zei:
lostron zei:

Ligt eraan waar je gaat rijden en met welke motor.
Ik heb even berekent dat ik met een element op PK racing ongeveer een 24a25 tands tandwiel moet hebben en op Mach ongeveer een 33.
Dat word 48dp dus inderdaad om die 33 te halen.

ik rijd gewoon eerst met een 27 turns

maarik zag dat de verhouding van de tt 25-55 sneller is dan de verhouding 25-70 van de ta-05

rijd indoor bij de hmac

Ik ben redelijk nieuw in de wereld van Electro, en heb daardoor wat vragen over de TA05.

Mijn zoontje (van 5 :-)) rijdt nu een mini inferno met een Xspeed motor, die rijdt zo'n 20 km/uur max denk ik. Ik rij zelf brandstof, maar heb komend seizoen mijn zoontje ook lid gemaakt om mee te mogen rijden op het circuit. Hij heeft al diverse malen gereden met zijn mini buggy op het circuit, maar buiten dat de auto wat langzaam is rijdt ie ook steeds zijn ophanging kapot aan de voorkant (geen bumper).

Wil nu een TA05 gaan kopen, dat lijkt me een erg leuke auto, en is goed betaalbaar. Heb alleen wat moeite om te bepalen wat wijsheid is qua motor en hopups. De standaard motor lijkt me erg langzaam, zat te denken om die meteen te vervangen door een wat betere, de Tamiya sport Tuned is bijna 50% sterker en sneller, en ik zag dat die ook in de drift versies zitten van Tamiya, lijkt me dus een prima motor om mee te beginnen ?

Qua hopups wil ik het niet te gek maken, maar had de volgende dingen in gedachten :

Carmide belts, lopen veel soepeler, hebben geen rek, dus hoef je niet steeds bij te stellen.
Alu stuurinrichting, standaard schijnt nogal veel speling te hebben?
Stabs voor en achter, voor het geld hoef je het niet laten leek me zo, en geeft toch wat extra wegligging.
ESC, zat te denken aan Futaba 230 of 330. Wat voor motor raden jullie aan ? de 230 heeft een limiet van 20T en de 330 van 13T. Maar ik weet niet goed wat zo'n auto nodig heeft qua motor ? Hoe snel loopt bv een Tamiya TZ, die is 23T dacht ik. Heeft het nog andere voordelen om een wat zwaardere ESC te nemen ? Ok uitbreidbaarheid snap ik.
Een koellichaampje voor op de motor, 3-racing lijkt me prima te passen ?
Als accupack dacht dat een stickpack 3600mAh Intellect wel een mooie prijs/kwaliteit verhouding was ? Iemand ervaring met die accu's ?
Als zender dacht ik aan een 3PM, op het circuit heeft ie 40Mhz en FM echt wel nodig, heb deze zender zelf ook. Hij is alleen wat groot voor mijn zoontje, maar daar groeit ie wel in. Hij heeft nu 27Mhz en AM maar veel last van andere zender, en met wat drukte moet ie erg veel rekening houden met andere rijders. En stoort vrij veel.

Banden, passen op die TA05 26mm foams ? Die heb ik nml zat voor mijn eigen auto ! Zag dat standaard 24mm waren. Advies voor een paar goede circuit banden ? Circuit heeft zeer veel grip, maar is relatief klein met veel bochten. (Houthalen)

Nog andere zaken waar ik veel plezier aan zou kunnen hebben voor die auto ?

Nou ik heb gister voor het eerst gereden op PK Racing en ben zeer onder de indruk. Vooral omdat de overstap van mij nogal groot was. Van een ta03f pro met 1200 nicads naar een ta05 met 3300 corally's. De auto heeft een veel betere wegligging en dit gaat natuurlijk alleen maar beter worden met de hop ups die ik nog moet gaan kopen.

snoebel zei:
Qua hopups wil ik het niet te gek maken, maar had de volgende dingen in gedachten :

Carmide belts, lopen veel soepeler, hebben geen rek, dus hoef je niet steeds bij te stellen. Worden na installeren wel losser. Maar zijn sterker en soepeler dan de originele.
Alu stuurinrichting, standaard schijnt nogal veel speling te hebben? De originele zijn best goed. De alu versie geeft daardoor minder verbetering dan je zou verwachten. De speling zit in de kogelverbindingen!
Stabs voor en achter, voor het geld hoef je het niet laten leek me zo, en geeft toch wat extra wegligging. Betere veren en stuggere olie help meer. Die stabies kunnen later nog.

Hoe snel loopt bv een Tamiya TZ, die is 23T dacht ik. Gebruik ik zelf, met een 25tands pinion. Heel fijn op de baan.

Banden, passen op die TA05 26mm foams ? Zag dat standaard 24mm waren. Heb je wel andere velgen nodig, maar het kan.
Nog andere zaken waar ik veel plezier aan zou kunnen hebben voor die auto ?

Verder vind ik de TRF dempers een heel goede investering. Die overleven de auto en kun je dus ook na de TA05 nog goed gebruiken.
Misschien ook de carbon damper-stay voor en achter.

Succes,

Alwin.

Back