Tamiya TA05

• Topicstarter Topicstarter F1mechanic
  • Startdatum Startdatum
Kogeldiff slipt door?

Goed, we zijn intussen een tijdje verder. Ik heb een TA-05 en heb nieuwe kogels en de plaatjes waarop ze draaien gemonteerd in mijn diffs. Maar ik blijf last houden van het feit dat ze toch doorslippen bij het optrekken (denk ik).
Ik heb ze behoorlijk vast staan, vaster durf ik eigenlijk niet meer.....
Het is een soort geluid van een kalkoen of een schuivend glas op een glazen tafel die vibreert tijdens het schuiven , of een ouderwetse claxon, zo kan ik het het best beschrijven denk (Degene die het geluid wel eens gehoord hebben zullen het wel herkennen)

Ik rij met een 10T 3500kv BL motor van en een 60A HW ESC. Heeft deze combi gewoon te veel trekkracht/koppel? Is dit probleem op te lossen door een BL motor te kiezen met wat minder turns?
Of kan ik misschien zelfs betere een spool achter monteren (die heb ik liggen...)
Of Kegeldiffs misschien?? HELP!

Graag hoor ik jullie reacties, ik heb geen zin om diffs balls af te blijven vlakken...

mischien allu diff en dan met titanium schroeven?
mischien is dat een optie voor je?

ik heb er ook een tijdje last van gehad dat ze los lipen maar na het goed vastzetten op de juiste manier had ik er geen last meer van.
ik ben nu trouwens aan het rondkijken of ik die allu diff er niet beter op kan zetten?

Heb je een voorbeeld daarvan?

Ik kan alleen kegel tandwiel diffs vinden, maar die zijn voor de TA-05 VII en IFS. Zouden deze ook in de standaard TA05 passen.
Ik weet dat de diff een tandje meer heeft (37T ipv 36T) maar dat beinvloed alleen de overbrenging een beetje. Dit kan je eventueel compenseren met een kleinere pinion. Als hij mechanisch past en de riem ook nog af te stellen is lijkt me dit wel wat.

Maar ik ben wel nieuwsgierig naar jouw voorgestelde diff Yusuf...

Heb je een voorbeeld daarvan?

Ik kan alleen kegel tandwiel diffs vinden, maar die zijn voor de TA-05 VII en IFS. Zouden deze ook in de standaard TA05 passen.
Ik weet dat de diff een tandje meer heeft (37T ipv 36T) maar dat beinvloed alleen de overbrenging een beetje. Dit kan je eventueel compenseren met een kleinere pinion. Als hij mechanisch past en de riem ook nog af te stellen is lijkt me dit wel wat.

Maar ik ben wel nieuwsgierig naar jouw voorgestelde diff Yusuf...
ik kan ze niet vinden, weet bijna zeker dat ze hier in staan . ik kan ze niet meer vinden wellicht anderen?

ik heb een rare probleem,

ik heb van het merk 3Racing achter hubs binnen gekregen voor de tamiya ta05 ifs.
dit is wat ik heb gekocht.

!BrEUqCg!2k~$(KGrHqEOKisEuZjHqP5+BLyHrPHHvw~~_35.JPG

zaten natuurlijk geen lagers bij. heb bij de lokale modelbouwwinkel een lager setje gekocht en gemonteerd maar wat zie ik tot mijn verbazing?

zodra ik de lager monteer en het shaft (aandrijfas) en daarna de wielmeenemer dan zit er zoveel ruimte op ik denk zo'n 3 tot 4 mm dat dit niet uit te simmen valt.

heeft iemand dit wel eerde meegemaakt? ik neem aan dat ik niet de enigste ben die allu achter hubs besteld en hiermee zit?

echt vreemd gewoon???:confused:

zo hoort het te zijn:

Foto-TC3FTJ4T-D.jpg

maar het is helaas zo:

Foto-OGY78S7O-D.jpg

wat denken jullie collega's?

lijkt wel of het gedeelte na de aandrijafassen waar mijn wielmenemers op zitten te lang zijn?

HELLPPPPPP!!!!

Idd het lijkt wel of het binnenste lager er niet in zit.
De outdrive van je aandrijfas zit veels te diep in de hub.
Daardoor komt hij aan de buitenzijde te ver en kun je doen wat je wil maar blijf je speling houden.
Horen hier niet gewoon de lagers in die ook uit je oude hubs zijn gekomen?? of is het zo dat je een ander type lager nodig hebt met deze alu rear hubs?
Hoeveel lagers heb je gekocht bij je LHS?
2 of 4?

mvg Roy

Idd het lijkt wel of het binnenste lager er niet in zit.
De outdrive van je aandrijfas zit veels te diep in de hub.
Daardoor komt hij aan de buitenzijde te ver en kun je doen wat je wil maar blijf je speling houden.
Horen hier niet gewoon de lagers in die ook uit je oude hubs zijn gekomen?? of is het zo dat je een ander type lager nodig hebt met deze alu rear hubs?
Hoeveel lagers heb je gekocht bij je LHS?
2 of 4?

mvg Roy
ik heb in totaal 4 lagers, 1 voor de binnenkant en 1 voor de buitenkant.

zie foto's alles pas exact en staan niet naar binnen.

Foto-ZLPYBDPQ-D.jpg

Foto-LDS6UWSZ-D.jpg

Foto-K38NCVI6-D.jpg

Foto-NHJCOMW4-D.jpg

Foto-OIUCLGKK-D.jpg

ik weet het niet meer .........

Ffies een ander vraagje dan.
Ik zie een wiel meenemer(de zeskant) en een grote ring.
Is het niet zo dat eerst de ring tegen de lagers aan moet komen, dan de pin door de aandrijfas en daarna de zeskant er op?
Dit lijkt mij tenminste logisch daar de ring niet de mogelijkheid heeft om de pin te herbergen.
Of vergis ik mij en is dit 1 geheel?
Ik weet dat je BV bij een TRF416 de mogelijkheid hebt om zo een bredere spoorbreedte te creeren.
Ook vraag ik mij af of deze wiel meenemers van Tamiya zijn?
Als deze hub het zelfde is qua afmetingen als de originele hub dan zou het gewoon moeten passen.

mvg Roy

De Ta05 ifs heeft de zelfde ophangning als de TRF416 WE en en latere versie's.
die hebben andere lagers dan de TA05 de TRF 415 en de TA04.
Ook is de wielas korter van de ifs en de 416
Een 416 WE ( of later) model as kopen dus.

TA05ifs en TRF 416 WE TRF 416X en TRF 417 hebben de zelfde ophaning.
TA05 en TRF 415 en TA04 hebben de zelfde ophanging.

Ik hoop dat je het nog snapt!

suc6

MAW hier zitten dus de verkeerde assen in(waarschijnlijk de TA05 assen ipv de IFS assen).
Dan is het idd niet zo vreemd dat het niet past.
Hij had dus de gewone TA05 achter hubs moeten hebben ipv de IFS type.
Is deze auto soms opgebouwd om te driften?
Dit zou verklaren waarom de achterzijde breder is gebouwd en de IFS hubs niet passen met deze aandrijfassen.
Maak eens een foto van de originele hubs en de 3racing hubs naast elkaar.
Dan zal je denk ik het direct zien.

mvg Roy

Ffies een ander vraagje dan.
Ik zie een wiel meenemer(de zeskant) en een grote ring.
Is het niet zo dat eerst de ring tegen de lagers aan moet komen, dan de pin door de aandrijfas en daarna de zeskant er op?
Dit lijkt mij tenminste logisch daar de ring niet de mogelijkheid heeft om de pin te herbergen.
Of vergis ik mij en is dit 1 geheel?
Ik weet dat je BV bij een TRF416 de mogelijkheid hebt om zo een bredere spoorbreedte te creeren.
Ook vraag ik mij af of deze wiel meenemers van Tamiya zijn?
Als deze hub het zelfde is qua afmetingen als de originele hub dan zou het gewoon moeten passen.

mvg Roy

er zit geen ring tussen. alleen de wielmeenemer en voor de rest niks.

MAW hier zitten dus de verkeerde assen in(waarschijnlijk de TA05 assen ipv de IFS assen).
Dan is het idd niet zo vreemd dat het niet past.
Hij had dus de gewone TA05 achter hubs moeten hebben ipv de IFS type.
Is deze auto soms opgebouwd om te driften?
Dit zou verklaren waarom de achterzijde breder is gebouwd en de IFS hubs niet passen met deze aandrijfassen.
Maak eens een foto van de originele hubs en de 3racing hubs naast elkaar.
Dan zal je denk ik het direct zien.

mvg Roy
ik heb een ta05 ifs origineel. en dit zijn de assen die ik er bij heb gekregen.

de hub zijn van 3racing en niet origineel tamiya.

Zo als ik al aangaf, leg de orignele hubs eens naast die van 3 racing en maak daar eens een foto van?
Je kunt ze ook opmeten om te kijken of ze even dik zijn en indien niet dan verklaart dit ook meteen je probleem.
Je geeft ook niet aan of de wiel meenemers origineel Tamiya zijn?
Dit kan namelijk er iets mee te maken hebben ivm hoe diep de pinnetjes in de wiel meenemers komen en ook meteen weer gevolg hebben ivm de speling.
In de bouwbeschrijving zo als ik hem gezien heb zijn de menemers toch net anders als diegene die jij laat zien.

mvg Roy

Back