Tamiya TA05

• Topicstarter Topicstarter F1mechanic
  • Startdatum Startdatum
Bas,

Naar mijn mening is de TA05 niet geschikt voor terreinen waar steentjes liggen e.d.
Ik heb er al tig tandwielen door kapot gereden en ook al 2 riemen (en dan praat ik over een 4-5 middagen van 3 accupacks elk. Afplakken helpt niet echt (steentjes blijven dan onderin liggen met alle gevolgen vandien). Het enige wat een klein beetje helpt is zonder kap rijden (tis maar wat je mooi vind).

Heb nu een TT01R type E erbij en na een middag rijden niks aan de hand, de TA05 wordt dus alleen gebruikt voor circuit en dergelijke...

TA05 is helemaal niet alleen voor circuit rijden.
Ik reed hier altijd gewoon in de straat, en er was niets aan de hand.

Tuurlijk als het 1 grote grindbak is rijd je dingen stuk, maar dat is bij een TT01 (geen fijne chassis vind ik zelf) niet anders.

In het ergste geval kun je altijd even snel de parkeerplaats wat aanvegen, en van de grootste steentjes bende ontdoen.

Verder gewoon even paar extra sets tandwielen op voorraad houden,
is er niets aan de hand.

Gr, Christian

Inderdaad helpt afplakken amper! Want ik heb tot nu toe 2 tandwielen versleten.

Maar ik heb vandaag iets gevonden dat perfect werkt!

Namelijk: een precies op maat gemaakte, stevige plastic zak die dan op 4 punten met een plakkertje vast zit. En doordat de zak bol staat komt deze niet tegen de de riemen enzo aan.
De onderkant plak ik dan dicht.

Het enigste nadeel zou kunnen zijn dat de regelaar en de motor weinig lucht krijgen, maar gelukkig blijft de mijne altijd lauw.

Wie een foto wil zien, moet dat maar even zeggen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Christian,

Als je de parkeerplaats wilt vegen voor ons zou ik dat wel fijn vinden :-D

Is een slordige 20*40 meter...

Bij de TT01 is zowat alles afgeschermd dus er is geen kans dat een steentje bij het pinion of spur tandwiel komt. Bij de TA05 ligt dat open en bloot...

Bas, als je wilt mag je me een foto ervan sturen op tjello[at]live[dot]nl, nog beter zou posten zijn zodat andere TA05 eigenaren er hun voordeel mee kunnen doen.

ik rij nu ongeveer 4 jaar met mijn ta-05 op straat. Tot nu toe heb ik geen een tandwiel versleten door steentjes ofzo.
Pas twee weken geleden, toen ik voor het eerst op een circuit reed kwam er een steentje tussen de tandwielen.
Ik heb de auto nooit afgeplakt of zo.
Ook heb ik veel met een tt-01 op straat gereden.
En juist in die auto kwam er stof/zand in het achterste diff huis (niet veel hoor). Dit komt via de onderste draagarmen. Het punt waarin deze scharnieren zijn open aan de binnenkant. Vuil kan dus zo toch bij de tandwielen komen.
Nu moet ik wel eerlijk zeggen dat ik met de tt-01 er minder op let of de straat goed schoon is dan met de ta-05.
Maar mijn punt is dat de ta-05 helemaal niet ongeschikt is voor de straat/parkeerplaats. Je moet alleen even goed uitkijken hoe vuil het er is

Hierbij de foto: (ik zal later proberen om de foto meteen zichtbaar te maken)

Modelbouwforum.nl - Fotoalbum van MaxiBas: Tamiya TA05 beschermen tegen steentjes/stof - Afbeelding

Het is een stevige plastic zak, die aan de voorkant op de veerbootbrug geplakt zit, en aan de achterkant door de bodyholes.
De voorkant op maat maken en kleine uitsparingen voor de besturing, en de onderkant dicht plakken, en op 4 punten vastplakken/kliteband/ magneetje mischien?? ;)
De zak staat bol, dus deze komt niet tussen de draaiende delen

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Kan iemand wat tips geven om de TA05 wat hoger te maken??
Want nu is die stock en staat die erg dichtbij de grond.
Ik vind het erg laag vergeleken met mijn TT-01 en ik rij op een ondergrond met enkele hobbels en putten, dus het chassis wat hoger zou handig zijn.

Goede oplossing Bas, vreemd genoeg heb ik zaterdag 2 accupacks leeggereden op dezelfde parkeerplaats zonder enige problemen met spur of pinion tandwiel (enige verandering is dat de brushless eruit is en nu 27t tamiya motor erin met een ander pinion tandwiel (26 ipv 28).

Wagen hoger zetten doe je met de spacers (bij de CVA dempers wat er standaard bijzitten), of schroeven met de tamiya trf dempers.

Laatst eindelijk kunnen rijden met m'n TA05.
Veel betere controle dan een TT-01.
En rijd erg snel en soepel met een EZrun 8.5T brushless combo.
Gelijk na de 1ste keer rijden al enkele krassen op de bodem en ook vies geworden (ik reed op een asfalt weg met aan de randen gras).

Volgens mij is de TA-05 achterhaalt door deze auto:

SAKURA-S-ZERO0107.jpg

SAKURA-S-ZERO0112.jpg

SAKURA-S-ZERO0114.jpg

Ik heb er nu twee keer gereden met de Sakura S Zero en ben steeds sneller met deze auto dan de TA-05 (waar ik er twee van heb)
Deze auto is goedkoper en meer een race auto van opzet.

Volgens mij is de TA-05 achterhaalt door deze auto:

Volgens mij is de TA05 niet achterhaald, maar heeft hij er een zeer geduchte concurrent erbij. Echter is het ook een klein beetje appels met peren volgens mij, want deze wagen is echt op racen gebouwd, de ta05 met zijn badkuip is veel meer een huis tuin en keuken auto.... Echter qua prijs zijn ze zeer competatief en als je wedstrijden rijdt is de Sakura zeker een zeer interessante optie!

RC discounter heeft veel op voorraad,
anders via Ebay of via Ed (stuur me PM als je zijn mailadres wilt)

heb tot nu toe alles altijd binnen twee weken kunnen krijgen.

Back