Tamiya TA05

• Topicstarter Topicstarter F1mechanic
  • Startdatum Startdatum
Heeft er iemand ervaring met keramische diffkogels? Is dit echt een verbetering van het diff? Of is het weer eens een leuke option part bedacht door Tamiya? :?
Maakt het dan nog verschil of je reinforced outerdrives/ alu/ of standaard hebt? En de diffplaten, kunnen die origineel blijven?

Joris zei:
Heeft er iemand ervaring met keramische diffkogels? Is dit echt een verbetering van het diff? Of is het weer eens een leuke option part bedacht door Tamiya? :?
Maakt het dan nog verschil of je reinforced outerdrives/ alu/ of standaard hebt? En de diffplaten, kunnen die origineel blijven?

Deze optie is helaas niet bedacht door Tamiya. Tamiya heeft ze zelfs niet eens in het assortiment.
Ik heb persoonlijk geen ervaring met keramische diff kogels maar ik hoor veel positieve berichten.

Zelf gebruik ik tungsten carbide kogels. Deze bevallen mij zeer goed!

Betreft de standaard kogels: Er zou eigenlijk een waarschuwing in de handleiding moeten staan, "Bij competitie gebruik originele kogels niet gebruiken, maar vervangen door tungsten carbide (of keramische)!!!

Hopelijk is hiermee je vraag beatwoord.

hey chris ( hehe :roll: ) mijn vraag is deels beantwoord. Ik wil nu alleen nog graag weten of ik ook de diffplaten moet vervangen?
En is er speciaal vet nodig voor de keramische kogels?

Je kan gewoon de normale diff platen gebruiken en normaal diff vet, geen probleem alleen zullen met ceramische kogels de diff platen iets sneller slijten omdat de kogels zo hard zijn maar het is een ontzettende verbetering voor je diff!!! Ik zou voor het alu diff gaan. De diff plaatjes kosten zelfs in NL een paar euro dus daar hoef je je niet zo druk over te maken. Differentieelvet heeft iedereen wel een persoonlijke voorkeur in maar elk diff vet kan gebruikt worden...

Persoonlijk is voor mij ceramische kogels nu "the way to go"... Nooit meer andere kogels...

oke thanks, laatste vraagje ;) Waar heb je die kogels vandaan? Ik zag een adv staan in t te koop gedeelte, maar diegene heeft er maar 12, en ik heb er 16 nodig voor t diff.
Ik vind die tamiya thungsten diffballen nogal prijzig, vandaar.

Walawalastore op Ebay... Even naar Ebay gaan en daar "ceramic diff balls" intikken en dan zie je Walawalastore vanzelf ertussen staan...

Ik had er 12 voor iets van 10 dollar incl. verzendkosten...

Je kan makkelijk een PayPal account aanmaken op www.paypal.com en dan via je bank/giro rekening geld storten op die rekening en dan betalen op Ebay...

Thanks, hiernaar was ik op zoek ;)
Ik heb al even zitten kijken, en kost idd geen drol om ze op te laten sturen. Ik kreeg net ook pb'tje van vriend van me, dat hij ze misschien ook kon krijgen, anders ga ik ze zeker via ebay halen.

Goukcher hier op het modelbouwforum heeft ze ook te koop, 12 stuks (3mm) voor ik dacht 8 euro, moet je hem maar ff benaderen (hij heeft ook dingen te koop in het "Te koop" staan.

Weet ik, thanks, daarom kwam ik ook op het idee. Alleen Gaucker heeft er maar 12 en heb er toch echt minimaal 16 nodig, anders past t niet ;)

Ja dat snap ik, ik wilde er gewoon 24 bestellen, heb je er 8 op spare...

Maar was om aan te geven, dat ik ze niet van gaucker over kon nemen ;)

Deze avond vol goede moed naar het lokale industrie terein gereden, waar ze niet al te lang geleden een heel mooie brede weg hebben aangelegd. Dit stukje weg is een mooi stuk asfalt waar niemand komt na 6 uur, helaas wel 30 min fietsen. Ik ben daar 2 minuten, accu erin, hey wat is dat nou stuur is gas, even stekkers omwisselen. Helaas daar ging de stuurservo, in totaal een uur gefietst voor niets, soms is zo'n auto wel frustrerend:P

Je wisselt de ontvangerstekkers om van de servo en de ESC en dan is ineens je servo stuk??? Dat is heel erg vaag, wat voor spullen heb je erin??? Zat de accu nog aangesloten en stond het systeem in zijn geheel nog aan???

Oscar zei:
Bij het opnieuw ontwerpen van het boven en onderdek van mijn TA05 met 3racing chassis
viel het mij op dat de gewichtsverdeling op de 4 wielen nogal vreemd is.

Het rechter voorwiel draagt ongeveer 110 gram meer dan de andere wielen.

Bij mijn nieuwe ontwerp is het gelukt het gewicht bijna op elk wiel gelijk te krijgen.

Om dat te bereiken heb ik de accu 5 mm meer naar het midden verplaatst en 10 mm naar achteren.

In de praktijk werkt de auto erg goed,
de balans in de auto is goed en de auto reageert goed op setup aanpassingen.

DSCN4621.jpg

DSCN4622.jpg

De auto is gebaseerd op een TA05 met een 3racing conversie kit.
Het boven en onderdek zijn opnieuw ontworpen,
waarbij het bovendek nu uit een stuk is.

De stuurinrichting is naar onderen en naar achteren geplaatst,
Het boven en onderdek zijn van 2 en 3 mm epoxyplaat.
Dat kan in de toekomst van carbon worden.

Er zijn nog wel wat detail aanpassingen te maken,
en nog wat tests, maar voorlopig is het en geslaagd project.

Kennelijk hebben ze bij tamiya goed opgelet,
hier de productieversie :

ta05ms.jpg

tamiya_ta05ms1.jpg

Features:
- 2.5mm carbon fibre chassis
- 2.0mm carbon fibre upper deck
- 3.0mm carbon fibre damper stays
- cantilever centre shaft
- precision blue anodized aluminium bulkheads and motor mount
- precision aluminium steering (same as TRF415MSXX & MRE)
- wide pitch diff pulleys front & rear
- front one-way
- direct centre pulley

#42103 TA05 MS CHASSIS KIT

Ziet er goed uit zeg!!! Alleen weer een klein beetje jammer van Tamiya dat ze dan niet even een setje blauw alu servosteunen erbij doen... Voor de rest denk ik een gedegen tegenstander voor de TRF's... Nu even afwachten wat de team-rijders ermee gaan doen. Of deze versie rijden en dan zal er binnenkort wel een limited edition aan komen (MRE ofzo) of er komt toch een TRF416... Ik ben benieuwd!!!

Ik weet niet wat deze nieuwe Tamiya TA05MS weegt,
gewicht is erg belangrijk zeker als je richting de 1350 gram wilt gaan.
maar met de nieuwe 5 cellen klasses zijn er wel wat veranderingen gewenst.

Omdat de accu nu minder weegt zou deze wat meer naar de buitenkant
mogen om de balans in de auto te houden.

Ik heb net ook maar een TA05R Special Edition Besteld, wil hiermee lekker hard gaan knallen. En me TT01D Drift Specs vol met Hop Hups ga ik alleen nog gebruiken voor het driften.

Hoor zoveel goede verhalen over de TA05 dus ik ga de overstap maar wagen :P

Back