Ik voel met je mee Erik, maar ben het niet helemaal met je eens.
Heb zelf ook de Ta05 uit Hongkong laten komen, samen met een veel grotere bestelling van veel meer onderdelen. Heb samen met drie andere een bestelling geplaatst van +2000 dollar, zenders, auto's diverse motoren etc. Door die omvang vallen verzend kosten mee, en kregen we nog 10% extra korting. (Die dekten de verzendkosten ruimschoots)
De besparing loopt op tot soms 40 a 50% met de prijzen hier in Nederland, als voor beeld de Ta05, die heb ik dus voor nog geen 90 euro in huis ! Ander voor beeld, de futuba 3PM, voor 93 euro, incl ontvanger en 2 servo's. Daar krijg ik in NL niet eens de losse zender voor. Om nog maar niet te spreken van Kyosho onderdelen, die zijn minder dan de helft van de prijs als dat ik ze bij Kyosho duitsland zou kopen.
Als het verschil 5 a 10% zou zijn had ik geen enkele moeite om ze hier in NL te kopen, maar met dit soort verschillen ben je een dief van je eigen beurs. Ik vind niet dat je kopers de dupe moet laten worden van de huidige mogelijkheden van de marktwerking in de wereld en ze zou moeten dwingen om in NL te kopen. Laat die in NL winkels nou maar klagen dat ze te duur moeten inkopen bij de Kyosho's en Tamiya's van deze wereld, zodat voor ons als koper het niet aantrekkelijk is om in Hongkong of andere plaatsen spullen te kopen.
Douane kosten (invoer en afhandelingskosten) + btw heb ik nog nooit hoeven betalen vanuit Azie, maar da's geen garantie. Maar zelfs met die kosten is Hongkong nog 20% goedkoper. Heb al behoorlijk wat spullen laten komen. Vanuit de US een heel ander verhaal, daar komt de douane er wel meestal tussen, bij mij al 3 van de 4 keer.
Ter info, op speelgoed zit 4% invoerrecht + 19% BTW, afhandelingskosten zijn tussen de 40 en 65 dollar. Deze zijn variabel, omdat dit afhangt van de vervoerder. Een "truuk" die vaak wordt gebruikt is een rekening toevoegen met een veel lager bedrag dan wat de spullen daadwerkelijk waard zijn. Dit wordt door veel winkels zonder problemen gedaan. (Is uiteraard wel illegaal)
Hongkong (of andere lokaties) loont dus zeker, al zou ik het nooit doen voor alleen een paar onderdeeltjes of 1 auto.
Sorry Erik en andere winkeleigenaren.