Tamiya TA05

• Topicstarter Topicstarter F1mechanic
  • Startdatum Startdatum
netjes.... en nu ons heel hard afvragen waarom de nederlandse importeur het heel erg zwaar heeft... en dus de service terug gaat brengen, en de onderdelenservice een stuk duurder wordt...

deze auto kost in de winkel 169 euro!!! tel even de invoer bij 116 euro.... ben je dan gelukkig?

@jeff, je hebt pb ;)
@kosak: De kans is groot dat de douane je pakketje tegen houdt. Dan wordt de waarde ervan bepaald en krijg je een fijne toeslag op je auto. Met een beetje mazzel pak je dan een euro of 10 winst, met pech kom je bedrogen uit. Dan kost de auto je dus meer dan dat hij je in Nederland gekost had....

... en is de nederlandse importeur er niks wijzer op geworden. de kosten worden voor hun hoog, daardoor word de onderdelenservice teruggebracht zodat je niet zo makkelijk/goedkoop aan je onderdelen komt zoals voorheen.

Leuk hoor die rare import... welke nederlandse winkel zal een probleem zomaar willen oplossen, of onderdelen bestellen die niet via de nederlandse importeur of een winkel zijn besteld. op alleen onderdelen kun je niet leven...

(werk in een winkel dus weet donders goed hoe het zit...)

Ik voel met je mee Erik, maar ben het niet helemaal met je eens.

Heb zelf ook de Ta05 uit Hongkong laten komen, samen met een veel grotere bestelling van veel meer onderdelen. Heb samen met drie andere een bestelling geplaatst van +2000 dollar, zenders, auto's diverse motoren etc. Door die omvang vallen verzend kosten mee, en kregen we nog 10% extra korting. (Die dekten de verzendkosten ruimschoots)

De besparing loopt op tot soms 40 a 50% met de prijzen hier in Nederland, als voor beeld de Ta05, die heb ik dus voor nog geen 90 euro in huis ! Ander voor beeld, de futuba 3PM, voor 93 euro, incl ontvanger en 2 servo's. Daar krijg ik in NL niet eens de losse zender voor. Om nog maar niet te spreken van Kyosho onderdelen, die zijn minder dan de helft van de prijs als dat ik ze bij Kyosho duitsland zou kopen.

Als het verschil 5 a 10% zou zijn had ik geen enkele moeite om ze hier in NL te kopen, maar met dit soort verschillen ben je een dief van je eigen beurs. Ik vind niet dat je kopers de dupe moet laten worden van de huidige mogelijkheden van de marktwerking in de wereld en ze zou moeten dwingen om in NL te kopen. Laat die in NL winkels nou maar klagen dat ze te duur moeten inkopen bij de Kyosho's en Tamiya's van deze wereld, zodat voor ons als koper het niet aantrekkelijk is om in Hongkong of andere plaatsen spullen te kopen.

Douane kosten (invoer en afhandelingskosten) + btw heb ik nog nooit hoeven betalen vanuit Azie, maar da's geen garantie. Maar zelfs met die kosten is Hongkong nog 20% goedkoper. Heb al behoorlijk wat spullen laten komen. Vanuit de US een heel ander verhaal, daar komt de douane er wel meestal tussen, bij mij al 3 van de 4 keer.
Ter info, op speelgoed zit 4% invoerrecht + 19% BTW, afhandelingskosten zijn tussen de 40 en 65 dollar. Deze zijn variabel, omdat dit afhangt van de vervoerder. Een "truuk" die vaak wordt gebruikt is een rekening toevoegen met een veel lager bedrag dan wat de spullen daadwerkelijk waard zijn. Dit wordt door veel winkels zonder problemen gedaan. (Is uiteraard wel illegaal)

Hongkong (of andere lokaties) loont dus zeker, al zou ik het nooit doen voor alleen een paar onderdeeltjes of 1 auto.

Sorry Erik en andere winkeleigenaren.

Goed, ik zal je geen ongelijk geven maar sta niet raar te kijken als er om je heen veel modelbouwzaken ermee ophouden en je dus staat te kijken als je onderdelen wil bestellen...

Ik heb mijn zegje gedaan. jullie mogen het natuulijk zelf weten!

amen ;) haha! Maar je hebt wel gelijk.. Maar t is soms ook wel logisch dat mensen uit t buitenland gaan bestellen, de importeur hier maakt er soms echt een potje van. Maarja, hoort nu eenmaal bij modelbouw ;)
Goed verder over de TA05. Iemand nog schokkende updates te melden?

Archhhh...

Heb vandaag de 26mm foams van mijn brandstof willen monteren op de Ta05 van mijn zoontje.

Dit past net niet, de turnbuckles aan de voorkant lopen net tegen de banden aan.

Zijn er offset hexagons voor deze auto te krijgen, of zou ik de turnbuckle op een andere plaats kunnen bevestigen ? Er is nog een gaatje, maar die is wel een stuk verder naast de standaard bevestiging.

Heb al zitten kijken, maar kan nergens 24mm foams vinden... Gebruikt Tamiya als enige deze smalle maat ?

Bedoel je de stuurinrichting? of bedoel je de 'turnbuckles' bovenop? Als je die bovenop bedoelt, kun je ook een open ball connector er op zetten. zodat je net die paar mm speling hebt ;)

Als je die van je stuurinrichting bedoelt, je kan ze ook gewoon op t binnenste gaatje zetten, dan stuurt ie alleen iets scherper. Maar dat is ook niet zo een probleem, toch? ;)

Sneuvelt jullie spur ook zo snel? Ik ben nu al aan mijn derde toe (5 x rijden). Of is dit gewoon pech? Kapklemmen ertussen zijn echt funest!

Mijne leeft nog hoor :)
Je moet er wel altijd goed opletten hoeveel afstand er tussen zit met je spur,ik had laatst eens een beetje haast met het rijklaar maken van de auto en had hem er toen te dicht op gezet.
Nou dat merk je meteen de auto rijd veel langzamer en maakt een ander geluid

En ehm hoe krijg jij er een kap klemmetje tussen tijdens het rijden dan?

Corally zei:
Je moet er wel altijd goed opletten hoeveel afstand er tussen zit met je spur,ik had laatst eens een beetje haast met het rijklaar maken van de auto en had hem er toen te dicht op gezet.
Nou dat merk je meteen de auto rijd veel langzamer en maakt een ander geluid
Klopt, dat is mij ook opgevallen.

Corally zei:
En ehm hoe krijg jij er een kap klemmetje tussen tijdens het rijden dan?
Geen idee, opgezogen door de motormagneet? Meegenomen via de open onderkant waar het spur zit? Ik ga er maar van uit dat het domme pech is

Ja ik denk het ook,mischien dat je extra goed moet opletten bij het monteren van de Motor hoe dicht het allemaal bij elkaar zit,ik doe altijd redelijk ruim dan draait íe lekker soepel.

Idd, die er bovenop. Hmm open versies, zijn die er in die kleine maat? De wielonhanging zit nml vast aan de kogeltjes. Kan niet ff een grotere maat plaatsen.

Heb wel naast die een andere plaats voor andere kogels te plaatsen, de turnbuckle zit dan behoorlijk uit het midden, zou dat wat uitmaken ?

Is er niemand met dit zelfde probleem ?

vandaag gereden met me standaard ta05 met een standaard 27 turns motor erin (rijd in beginklasse)

maar vandaag gingen alle klasse doorelkaar heen rijden in dezelfde heat om zo aan een vol startveld te komen dus reed ik in de baan met 23 turns

wat schetst me verbazing hou ik xrays achte me met 23 turns erin hun mond viel open toen de andere tamiya rijder zei dat ik met een standaard mabuchi 27 turns reed :wink:

@snoebel: Ik bedoel deze

qkogelset10ge.jpg

Die zijn in alle kleuren gewoon te koop bij Pkracing. Ze vallen meer over de ball heen, waardoor je net de ruimte overhoudt die je nodig hebt. Als het goed is tenminste ;)

Over die spurs gesproken, heel wat anders hoor ;) , maar je kan gewoon de 112T spur van de ta04 er op zetten. Deze heeft fijne vertanding. Persoonlijk vind ik dat iets lekkerder rijden (weet niet waarom) maar de auto loopt nog net even wat soepeler en is ook stiller. Er is overigens ook een 105T spur voor de TA05 te koop. Maar ik heb expres voor de 112 gekozen omdat je dan wat groter kan rijden met je pinions. Dit omdat ik op een binnenbaan rijdt en een vrij hoog ratio moet hebben ( rond de 7) Als je dan met de 105 spur gaat rijden dan moet je een 34 tands pinion hebben. Anders kun je met een 37 af ;) Dan is ook iets meer variatie mogelijk.. Dacht laat t even weten dat dit kan. :P

Feit is dat een auto met grotere tandwielen meer rolt. Rolt de auto meer heeft deze (meestal) meer grip in de bochten. Dat rijdt dus een stuk beter. Maar je moet natuurlijk wel uit komen met je ratio's

Groet Robert

Dat zal waarschijnlijk met de pitch te maken hebben: die 82 zal 0.4 zijn en de 112 0,6, of de standaard tamiyapitch die daarbij in de buurt komt.

Back