Tamiya TA05

• Topicstarter Topicstarter F1mechanic
  • Startdatum Startdatum
Joris zei:
Vind overigens eerlijk gezegd die standaard tamiya Batterybar ook niet heel stevig. T is gewoon een flexibel stukje plastic. Misschien is zo een epoxy versie toch net iets stijver. Maar t is waarschijnlijk ook een stuk lichter..

Ik ontdek net dat de batterybar van een TB02 van hard plastic is. Daardoor is hij een stuk stijver... Apart...

Tja, ik gebruik gewoon tape. (werkt alleen met het carbon chassis)

eens heel wat anders.
ik wil een vrijloop op de wagen zetten en nu heb je twee opties.
de front one way en de center one way. is het echt snelheid verhogend en heeft iemand ervaring hiermee?, buiten iets meer wrijving bij de center one way en een prijsverschil van 15 euro zie ik weinig verschil met de front one way.
alle tips en ervaringen hierover zijn welkom. ik ben een recreatie rijden en misschien ooit beginnersklasse met standaard motor dus ik hoef niet alles uit de auto te halen

gr Sander

Stel je neemt een Center One Way en een Differentieel voor. Dan zul je in een bocht een andere werking hebben. Zeker uit de bocht zal een One Way naar mijn idee beter werken.

Als je gas los laat laat je de auto rollen en zou puur theoreties gezien het niet uit maken, Maar je stuurt als je een bocht in gaat, En dan maakt het uit. Een One Way diff zal stabilier aan voelen aan het begin van een bocht. Lastig om dat netjes onder woorden te brengen...

Persoonlijk zou ik voor een One Way Diff gaan... Omdat een center one way en een Diff toch een hele andere werking hebben.

Groet Robert

een front one way is dat te vergelijken met een kegel dif in plaats van een kogeldif? die kegeldifs lopen iets soepeler geloof ik. of is een one way ook een kogeldif(heb het nog nooit gezien nl.) eigenlijk is het dus zo dat de front one way het beste is en de center one way een extra aanvulling voor een nog iets soepeler lopende wagen

gr Sander

Nee, dat is helemaal niet te vergelijken,

Een kegel diff is een echt diff dat soepel loopt, maar niet instelbaar is. Wordt vaak gezien bij goedkope auto's

Een Ball diff is een wat duurdere versie, ook een gewoon diff, Deze is instelbaar in kracht. Je kunt instellen bij hoeveel kracht hij moet door slippen, of juist niet.

Een one way diff is een heel ander verhaal. Als je gas geeft worden alle 4 de wielen aangedreven. Maar als je (af)remt dan zullen enkel de achterwielen blokkeren. De voor wielen zullen vooruit blijven draaien en draaien dus 1 weg (one way). Als je de auto op de tafel zet, kun je de voorwielen ook naar voren vrij laten draaien, naar achteren zullen ze de gehele aandrijflijn aangrijpen en zal je dus de motor draaien.
Het voordeel is, dat je bij het insturen van de bocht meer snelheid en meer stabiliteit behoud. Goed hierover is al heel veel geschreven op het forum, ik raad je dan ook aan om even de Zoek Functie rechts boven aan te gebruiken.

Ook op deze site (dank je Coop) kun je nog even na lezen wat een One Way onder andere doet... http://users.telenet.be/elvo/

Groet Robert

Oke ik ben in tweestrijd. Wie kan me even op weg helpen.
Ik ben nu mijn rijhoogte aan het afstellen. Na veel gehannes heb ik zowel links als rechtsachter dezelfde rijhoogte. Maar nu is mijn linker demper veel meer 'op spanning' dan mijn rechter. Dit komt hoogst waarschijnlijk omdat mijn banden ongelijk verslijten/ versleten zijn. Moet ik nu gewoon de rijhoogte afstellen op de banden die er onder zitten, of moet ik de daaisystemen op de dempers gelijk zetten, wat mm betreft??

huhm even andere banden gemonteerd, dat is beter. Maar nu het volgende probleem! Ik wil de grondspeling aan de voorkant op 5 mm hebben staan. Ik heb mijn dempers al maximaal uitgedraaid. Dus hiermee kan hij niet lager. Dan zit ik nog steeds op 7 mm. Kan ik dan met door mijn droopscrews uit te draaien de rijhoogte ook verlagen, of is dat echt ten strengste verboden?? hoe moet ik anders mijn rijhoogte omlaag krijgen?

als je dat stangetje bekijk die in en uit je demper gaat, zit daaronder de bevesteging aan je veerarm. Die bevesteging kan je waarschijnlijk nog een stuk indraaien..

lance03 zei:
eens heel wat anders.
ik wil een vrijloop op de wagen zetten en nu heb je twee opties.
de front one way en de center one way. is het echt snelheid verhogend en heeft iemand ervaring hiermee?, buiten iets meer wrijving bij de center one way en een prijsverschil van 15 euro zie ik weinig verschil met de front one way.
alle tips en ervaringen hierover zijn welkom. ik ben een recreatie rijden en misschien ooit beginnersklasse met standaard motor dus ik hoef niet alles uit de auto te halen

gr Sander

Beide zijn niet/nauwlijks snelheid verhogend. Beide zorgen wel voor ander bochtengedrag. Het meeste merk je van de one way diff unit, dus als je een one way wilt aanschaffen zou ik gaan voor de one way diff unit.

Joris zei:
Oke ik ben in tweestrijd. Wie kan me even op weg helpen.
Ik ben nu mijn rijhoogte aan het afstellen. Na veel gehannes heb ik zowel links als rechtsachter dezelfde rijhoogte. Maar nu is mijn linker demper veel meer 'op spanning' dan mijn rechter. Dit komt hoogst waarschijnlijk omdat mijn banden ongelijk verslijten/ versleten zijn. Moet ik nu gewoon de rijhoogte afstellen op de banden die er onder zitten, of moet ik de daaisystemen op de dempers gelijk zetten, wat mm betreft??

huhm even andere banden gemonteerd, dat is beter. Maar nu het volgende probleem! Ik wil de grondspeling aan de voorkant op 5 mm hebben staan. Ik heb mijn dempers al maximaal uitgedraaid. Dus hiermee kan hij niet lager. Dan zit ik nog steeds op 7 mm. Kan ik dan met door mijn droopscrews uit te draaien de rijhoogte ook verlagen, of is dat echt ten strengste verboden?? hoe moet ik anders mijn rijhoogte omlaag krijgen?

Zorg dat de lengte van beide dempers (los van de auto) evenlang zijn.
Zorg dat je ophanging aan beide kanten spoepel heen en weer gaat
Gebruik kortere veren, of lagere veerschoteltjes voor de juiste rijhoogte
Zorg dat er bij het afstellen een accu in de auto zit

Als het goed is zijn de veren dan beide kanten op gelijke spanning

De dempers zijn gelijk. Ik gebruik de zwarte tamiya veren. (de hardste) Maar ik krijg m echt niet verder naar beneden. Zou ik anders om die veren 'korter' te maken, ze een tijdje op een flinke spanning zetten door de demper aan te draaien. Ik heb nl ook verschillende maten witte dempers, die door veel gebruik korter zijn geworden.

Is er nog een andere optie?

Joris zei:
De dempers zijn gelijk. Ik gebruik de zwarte tamiya veren. (de hardste) Maar ik krijg m echt niet verder naar beneden. Zou ik anders om die veren 'korter' te maken, ze een tijdje op een flinke spanning zetten door de demper aan te draaien. Ik heb nl ook verschillende maten witte dempers, die door veel gebruik korter zijn geworden.

lagere veerschoteltjes.
Zwarte Tamiya veren ken ik trouwens niet, zitten die bij plastic dempers?

Chris van der Hagen zei:
Joris zei:

lagere veerschoteltjes.
Zwarte Tamiya veren ken ik trouwens niet, zitten die bij plastic dempers?

Nee dat kan niet, bij de TA05 kit zitte zilvere veertjes rond om..

Joris.
als je de ta05 wilt verlagen met de originele dempers is dat heel makkelijk.
het enige wat je moet doen is trf veren gebruiken, die zijn nl. korter dan de toerwagen veren en kan je hem zo laag zetten dat hij ongeveer 1 mm boven de grond hangt. dan kan je ook de demperclipjes voor de rijhoogte gebruiken (heb ik ook gedaan)
Robert, ik ben er uit met de one way na een halve dag googelen. weet nu alle ins en outs (denk ik) nog bedankt voor alle info. maandag een front one way bestellen.

Sander

Ik heb de TRF dempers er al op zitten. T zijn inderdaad de grijs/ zwarte veren van tamiya. De ultra harde. Je hebt na de witte nog paars en daarna heb je die grijs/zwarte.

http://www.speedtechrc.com/store/Upload/Images/53635.jpg Deze
art.nr : 53635

In mijn weten zijn er geen lagere veerschoteltjes voor de TRF dempers??
Of heb je er een art. nr van?

Ik heb inmiddels de dempers flink op spanning gezet en hoop zo dat de veren iets korter worden. Dan kan ik daarna gewoon m op 'normale' rijhoogte instellen.

Joris
ik heb geen idee welk onderdelennummer het is maar mijn veren komen bij roal vandaan en het zijn de korte veren van tamiya. de normale veren zijn onbelast 2.7 cm, en die ik heb zijn 2.0 cm. dit scheelt dus 7 mm.ik heb ze op de originele ta05 dempers en als ik er geen clips op zet, ligt hij met z'n bodemplaat op de grond.als het meezit kan ik vanmiddag nog wel een fototje plaatsen als je het wilt.

gr. Sander

Joris en Lance03: Joris jij gebruikt volledige TRF schokbrekers en wat lance bedoelt is TRF veertjes (idd verkrijgbaar bij RCshoproal) plaatsen op de megeleverde schokbrekers van de ta-05! :wink:

Robert K zei:
Nee, dat is helemaal niet te vergelijken,

Een kegel diff is een echt diff dat soepel loopt, maar niet instelbaar is. Wordt vaak gezien bij goedkope auto's

Een Ball diff is een wat duurdere versie, ook een gewoon diff, Deze is instelbaar in kracht. Je kunt instellen bij hoeveel kracht hij moet door slippen, of juist niet.

Een one way diff is een heel ander verhaal. Als je gas geeft worden alle 4 de wielen aangedreven. Maar als je (af)remt dan zullen enkel de achterwielen blokkeren. De voor wielen zullen vooruit blijven draaien en draaien dus 1 weg (one way). Als je de auto op de tafel zet, kun je de voorwielen ook naar voren vrij laten draaien, naar achteren zullen ze de gehele aandrijflijn aangrijpen en zal je dus de motor draaien.
Het voordeel is, dat je bij het insturen van de bocht meer snelheid en meer stabiliteit behoud. Goed hierover is al heel veel geschreven op het forum, ik raad je dan ook aan om even de Zoek Functie rechts boven aan te gebruiken.

Ook op deze site (dank je Coop) kun je nog even na lezen wat een One Way onder andere doet... http://users.telenet.be/elvo/

Groet Robert

Oke, dat is allemaal duidelijk. Echter hoe werkt dan een TA05 Center One Way Set ?

Deze kan ook maar 1 kant op? of niet? Want dan zou je helemaal geen rem meer hebben? (Zowel voor als achter niet?)

Ik heb nog niet door hoe het werkt dit ding?

Graag uitleg hierover van iemand die het wel weet!

Groeten Ronald

Hey Ronnie,

Als je met een center one-way remt komen ook de voorwielen in vrijloop, dus daar treed geen rem werking op.

@Sander: De 'zwarte' veren die ik heb zijn 24,4 mm. Ze zitten zeg maar tussen het wal en het schip ;)

Ik kan verder geen andere versie van de zwarte veren vinden...

Maar het zou toch wel vreemd zijn. Dat je wel super sterke veren kan kopen, maar dat je daarmee de hele grondspeling vernaggeld..Moet toch iets anders zijn.. Kan het zijn dat de olie te dik is??

Back