Tamiya TA05

• Topicstarter Topicstarter F1mechanic
  • Startdatum Startdatum
Robert K zei:
Des al niet te min is het nog maar de vraag of je er sneller mee bent, je moet wel "goed" kunnen remmen, anders verlies je des te meer tijd.

Groet Robert

Thja, dat zou je ook over een Oneway kunnen zeggen... je moet wel je rijstyl aanpassen als je met een spool rijd.

vasco zei:
Ook met de stock heeft de auto het zeer zwaar met spool, indoor maakt het niet zo veel uit of je 19t element rijdt, of een modified motor. De element heeft veel onderuit, helemaal met de huidige IB cellen is het verschil klein.

Daar ben ik het ook mee eens, je auto slijt veel harder met een spool. Enkelt vind ik de 19T element nou niet echt een goede motor voor indoor, maar ieder zo z'n smaak.

Waarom vind je de 19T element voor indoor geen goede motor? te snel? te langzaam?

Wat vind je zelf dan een goede motor?

Pasqual zei:
Waarom vind je de 19T element voor indoor geen goede motor? te snel? te langzaam?

Wat vind je zelf dan een goede motor?

Zelf heb ik een Team Corally Black Torque 19T single motor, waarom?

1. omdat ik bijna alleenmaar 23T motoren rij
2. de enbelt die op deze motor zit is vertimbaar en je kan er zelf nog wat aan modificeren :D
3. handgewonden anker..

Ik vind het verschil tussen 19T en 23T motoren voor binnen zo klein, dat het niet de moeite waard is om een 19T motor te rijden.
De meeste mensen rijden bij ons met een 23T motor van tamiya, enige modificatie's en sprintborstels en de motor is sneller op het circuit dan de 19T V2.
Maar dat is mijn mening.

(Mischien komt het wel omdat ik met een TA05 rij, die relatief zwaar is vergeleken met de TOP modelen en dat de 19T V2 net niet genoeg power heeft en de 23T wel.)

is je vertanding dan wel goed........element ken je veel zwaarder vertanden.
zo reed ik op ERCE met de element 5,5 en met de DC 6.1

Dat is buiten ;) ons binnenbaantje is bijzonder krap. T is al meerdere keren gebleken dat de 23T sneller zijn, dan de 19T, puur omdat deze de power van onderuit missen. :)

sjorsi zei:

2. de enbelt die op deze motor zit is vertimbaar en je kan er zelf nog wat aan modificeren :D
3. handgewonden anker..

Ik vind het verschil tussen 19T en 23T motoren voor binnen zo klein, dat het niet de moeite waard is om een 19T motor te rijden.
De meeste mensen rijden bij ons met een 23T motor van tamiya, enige modificatie's en sprintborstels en de motor is sneller op het circuit dan de 19T V2.
Maar dat is mijn mening.

Element is ook gewoon vertimebaar he jaap? gewoon even het nokje weg vijlen/dremmelen. Als je een 23T helemaal gaat aanpassen met sprintborstels en dergelijk moet je dat ook doen met die 19T motor anders is het niet meer een goede vergelijking?

Jep, als je het noke wegvijlt wel. Dat heb ik maar een keer gedaan, omdat er geen fut meer in de motor zat. Over het algemeen doe ik het niet, omdat ik graag wil zien wat een gewone Element doet als ik ga trainen voor een NK. En zo langzaam vind ik ze niet, maar daar denken sommigen anders over geloof ik.

Ik heb overal goudcontacten gesoldeerd, regelaar, accu en lader, maar als ik de accu op de lader sluit dan schakelt hij niet op druppelstroom.
Hij doet het dus niet. Het betreft een Mega Peak 3000.

Iemand enig idee?:|

Maurits zei:
Ik heb overal goudcontacten gesoldeerd, regelaar, accu en lader, maar als ik de accu op de lader sluit dan schakelt hij niet op druppelstroom.

Het klinkt clichee... maar heb je wellicht de + en - omgedraaid? Doet je lader het uberhaupt nog? Cellen overleden? Iets verkeerd gesoldeerd? Kan van alles zijn....

Pasqual zei:
sjorsi zei:

3. handgewonden anker..

Maar dat is mijn mening.

anders is het niet meer een goede vergelijking?

Nee, dan is het juist wel een goede vergelijking. Het toerental van de 23T motor komt dan dichter in de buurt van de 19T V2. Maar dan heeft de 23T motor meer Torque als de 19T motor, en dat is voor binnen nog al belangrijk.

Als je binnen rijd heb je meer aan een motor met veel Torque, of je nu 50km/h of 55 km/h op het rechte end gaat maakt niet uit. Want het rechte end is nog geen 40 meter lang....
Maar als jouw auto iederkeer in het bochtenwerk meer power heeft win je daar seconden mee.

Wat ik bedoel is dat als je een 23T uitrust met sprintborstels etc... Moet je dat ook bij een 19T motor doen om een eerlijk vergelijk te krijgen. Gebruik je hier gewoon enduro borstels in de 19T dan is geen eerlijk vergelijk meer en is het aan de ene kant logisch dat de 23T in de buurt komt van de 19T. Dat je veel torque wil hebben is logisch idd, je wil immer in een zo kort mogelijke tijd zoveel mogelijk snelheid kunnen creeeren op een kleine indoorbaan.

Zo kan je lijkt mij ook meer torque verkrijgen als je een motor heb die veel toeren draait door dus een hogere ratio te rijden. Pak is een motor met weinig turns en gebruik een hoge ratio en de auto is sneller uit de bochten dan een motor met meer turns ondanks de lagere torque in de motor.

Torque in een motor komt niet alleen door een anker of de manier van wikkelen van een anker. Maar ook de borstels, en het oppervlakte van de borstels, maar voornamelijk de veren. Om nog maar niet eens over de gearing te spreken. Dus ik denk dat deze motoren niet jusit te vergelijk zijn. We hebben het hier over een Tamiya Stand up motor en een Team-Orion V2 motor, waar we het al over 2 verschillende soorten technieken van borstels hebben. Tevens denk ik dat een Element aardig wat torque heeft en deze kun je nog eens torenhoog vertanden als je wilt. Des al niet te min denk ik dat een element beter gaat, maar dat zoals Jaap zei de rijders het vermogen niet onder controle kunnen houden. Want dat is ook moeilijk.

Groet Robert

Is idd moeilijk te vergelijken. Maar als je 2 standaard motoren zou hebben van 2 type's kan je ze nog wel aardig vergelijken qua snelheid. Zolang je bij alle 2 dan wel ongeveer het zelfde doet of niks veranderd.

Stel je koopt 2 motoren een element en een 23T tamiya. Dan is het vergelijk van de 2 motoren weg als je bij 1 iets gaat aanpassen/veranderen (de borstels gaat vervangen naar sprint borstels bijvoorbeeld). Want deze zijn gemaakt om meer uit de motor te halen alleen voor een kortere tijd (Borstels snel op)? Verander je dan bij alle 2 de motoren de borstels dan is het vergelijk nog enigssinds het zelfde. Daar gaat het mij in dit verhaal even om...

12T gaat ook erg hard veel harder dan een 19T en toch heeft zo'n motor minder torque over het algemeen maar door het aanpassen van de vertanding is er genoeg trekkracht/snelheid uit de krijgen voor een indoorbaan.

Roger zei:
Maurits zei:

Het klinkt clichee... maar heb je wellicht de + en - omgedraaid? Doet je lader het uberhaupt nog? Cellen overleden? Iets verkeerd gesoldeerd? Kan van alles zijn....

Het zijn goudcontacten met krimpkous dus de + en - verkeerd om kan niet..Het zijn nieuwe cellen dus deze zijn niet overleden. Lader doet het want hij piept aan, maar schakelt geen druppelstroom in [beveiliging]. Na mijn weten niets verkeerd gesoldeerd, maar ik zal nog wel een keer voor de zekerheid kijken.

Pasqual zei:
12T gaat ook erg hard veel harder dan een 19T en toch heeft zo'n motor minder torque over het algemeen maar door het aanpassen van de vertanding is er genoeg trekkracht/snelheid uit de krijgen voor een indoorbaan.

Jha, met een goede 12turns zal je wel veel harder gaan. Zo hard zelfs dat somige mensen niet eens vol gas kunnen rijden op het rechte stuk.

Lijkt mij dus vrij nutteloos, en bovendien ziet het er nogal Cheap uit als je de snelste bent op het rechte stuk, maar vervolgens bij de eeste bocht eruit vliegt omdat die 12 turns toch wel wat agressief rijd en gewoon veeeeeeelste hard voor binnen.

Nee die ben ik niet om zeep aan het helpen.
Hij staat automatisch op trickle als je de lader aanzet, daarna kun je op de startknop drukken om over te gaan op Fast, maar aangezien hij niet wil starten gaat hij ook niet aan op trickel :idea:

sjorsi zei:
Pasqual zei:

Jha, met een goede 12turns zal je wel veel harder gaan. Zo hard zelfs dat somige mensen niet eens vol gas kunnen rijden op het rechte stuk.

Lijkt mij dus vrij nutteloos, en bovendien ziet het er nogal Cheap uit als je de snelste bent op het rechte stuk, maar vervolgens bij de eeste bocht eruit vliegt omdat die 12 turns toch wel wat agressief rijd en gewoon veeeeeeelste hard voor binnen.

Als jij niet volgas kunt rijden op het rechte stuk heb je de motor niet goed vertand en moet je hoger vertanden... Ik heb een hele dag binnen modified gereden en was het snelste op de baan (duh...) Men moet alleen op tijd stoppen met gas geven...

Back