Tamiya TA05

• Topicstarter Topicstarter F1mechanic
  • Startdatum Startdatum
Er zit standaard idd wel wat zijdelinkse speling in de center-as... Tamiya maakt mooie dunne 0.1mm shims waar je hem mee uit kan shimmen, werkt zeer goed...

Het standaard pinion is 22t en dan zou je uitkomen op een gear-ratio van 7,16. Ik weet niet waar je wilt gaan rijden maar met een 13 turns kan je hier wel mee beginnen. Je zou nog naar een 21t pinion kunnen gaan en dan zit je op een gear-ratio van 7,50. Hangt allemaal natuurlijk af van waar je gaat rijden...

Furious Jay zei:
Er zit standaard idd wel wat zijdelinkse speling in de center-as... Tamiya maakt mooie dunne 0.1mm shims waar je hem mee uit kan shimmen, werkt zeer goed...

Het standaard pinion is 22t en dan zou je uitkomen op een gear-ratio van 7,16. Ik weet niet waar je wilt gaan rijden maar met een 13 turns kan je hier wel mee beginnen. Je zou nog naar een 21t pinion kunnen gaan en dan zit je op een gear-ratio van 7,50. Hangt allemaal natuurlijk af van waar je gaat rijden...

Ik rijd buiten, op een mooi stuk asfalt waar 's avonds geen hond komt. In de toekomst is het de bedoeling om op de buitenbaan in Deventer te gaan rijden. Die ringen helpen inderdaad, ik heb er 2 geplaatst en loopt nu prima. Bedankt weer wat geleerd :teacher:

Voor zomaar buiten moet je gewoon even kijken waar je mee weg komt, als je eenmaal op de baan staat zou ik daar nog eens vragen waar ze mee rijden en dan aanpassen...

Vandaag 4 acu's gereden, en met de nu beter afgestelde auto, en een paar toegevoegde hop-up's was het stukken beter rijden. Ik had voor de zekerheid en rijtijd, er toch maar even een 17x2 ingezet, en dit reed hard zat. Ligt heerlijk strak op de weg. Zeer kleine draaicirkel, zelfs op snelheid. Ook was de grip geweldig met de take off cs 27 kreeg ik hem niet aan het driften/slippen al met al ben ik nu behoorlijk tevreden met de auto. Wellicht toch dit seizoen alvast maar is aanmelden bij de baan in Deventer.

Je merkt echt het verschil als je het één en ander aan past aan het Chassis. En rijden op het circuit is zeker leuker. Maar kan ook leuk zijn door een paar pionnetjes neer te zetten en hier lekker om heen te scheuren met een paar auto’s :P

Weet iemand de reden waarom er bij de R versie een Spur 105 geleverd word. Als ik het zo lees rijden de meeste ook met Spur 70 (deze word bij de standaard ta05 geleverd)

Heeft iemand een link naar hoe het beste te bepalen welke verhouding je het beste kan rijden welke Spur en welke pinoins. Ik zoek me suf naar een voor mij duidelijke uitleg. Kan best zijn dat ik iets over het hoofd heb gezien. Zou het dan ook erg waarderen als iemand mij de goede richting op kan sturen ;)

De 105 spur is 0.4module en de 70 is in 0.6module... De 105 heeft dus fijnere vertanding... Net als de spurs die geleverd worden bij de TRFjes... Die zijn ook 0.6module...

Voor het bepalen van je gearratio kan je naar www.gearchart.com gaan... Daar kan je TA05 kiezen en dan zelf je spur en pinion invoeren en dan krijg je een hele tabel te zien met alle combinaties...

De genoemde site was me bekend ;)

Waar het mij eigenlijk om gaat hoe bepaal je welke verhouding waar het meest geschikt is. En waar op te letten op circuits met veel bochten of rechte stukken. Hier zullen je rekening moeten houden met de gear ratio? Maar waarmee moet ik rekening houden en natuurlijk waarom moet ik daar rekening mee houden.

Zelf ben ik al in bezit van een tabel met gear ratio’s voor de 105 Spur (deze zat bij de auto)

Dat is zo 1, 2, 3 niet te zeggen op welk je circuit je welke ratio moet rijden... Hangt er vanaf wat voor motoren je rijd en wat voor circuit het is...

Bijvoorbeeld bij ons op de AMCC (binnen tapijt) rij ik rond de 7,5 en op de MACH rij ik rond de 4,2... Hoe lager je gear ratio hoe hoger je top ligt maar je acceleratie gaat weer naar beneden... Op een korte technische baan kan je dus beter een hogere ratio nemen en op een baan met meer lange stukken een lagere ratio... Als je ergens komt waar mensen zijn die al vaker daar rijden dan kan je altijd even peilen wat voor ratio daar werkt...

Ja, dat houd in dat je ook een X aantal spurs en pinions in je koffer moet stoppen en dus aan moet schaffen maar dat hoort er nu eenmaal bij :D

vandaag me nieuwe hopups van RCmart ingebouwd! :D

Tamiya (#53883) TA05 Carbon Steering Link
Tamiya (#53848) TA05 Aluminium Racing Steering Set
Tamiya (#53919) TA05 Alu. Differential Joint Set x2
Yeah Racing Alloy 6 Cells Battery Hold For TA05/TB02/R
RP (#RP-001LB) Motor Guard With Air Fin For TA05
3Racing (#TA05-23/LB) Alum Motor Mount For Tamiya TA05
TOPCAD (#12619B) Alloy Motor Mount Plate (BU) For TA05
3Racing (#TA05-25/LB) Alum Front And Rear Damper Set For Tamiya Car (LB)

Ik heb voor alle bewegende delen (waar bijv. speling in zou kunnen zitten) Echt tamiya genomen, en voor de rest andere merken, dit bevalt goed (heel eventje mee gereden/gedrift), alleen het onderdeel van TOPCAD paste niet goed, dat moest ik een beetje buigen om de schroef er doorheen te krijgen. Het zit nu wel op z'n plek.

Over de parts van 3racing ben ik erg tevreden!

ta05-1.jpg

ta05-2.jpg

ta05-3.jpg

ta05-4.jpg

Furious Jay zei:
Dat is zo 1, 2, 3 niet te zeggen op welk je circuit je welke ratio moet rijden... Hangt er vanaf wat voor motoren je rijd en wat voor circuit het is...

Bijvoorbeeld bij ons op de AMCC (binnen tapijt) rij ik rond de 7,5 en op de MACH rij ik rond de 4,2... Hoe lager je gear ratio hoe hoger je top ligt maar je acceleratie gaat weer naar beneden... Op een korte technische baan kan je dus beter een hogere ratio nemen en op een baan met meer lange stukken een lagere ratio... Als je ergens komt waar mensen zijn die al vaker daar rijden dan kan je altijd even peilen wat voor ratio daar werkt...

Ja, dat houd in dat je ook een X aantal spurs en pinions in je koffer moet stoppen en dus aan moet schaffen maar dat hoort er nu eenmaal bij :D

Thanks voor het duidelijke verhaal. :wink:
Heb zelf al aardig wat Pinions liggen. Met de voorbeelden kan ik wel iets mee.

he he na lang wikken en wegen hebben mijn maat en ik een ta-05 gekocht.
ik was al een maand aan het stoeien met een tb01 van marktplaats af, heb m redelijk opgevoerd maar uiteindelijk waren de mogelijkheden van deze auto uitgeput. dus nu met de schroevendraaier en de tekeningen de schuur maar in en bouwen maar.

eerst bouw ik hem met standaard motor, echter denk ik dat dit niet echt snel is, of juist leuk voor een iets kleiner terrein ??

dan heb ik nog een corraly 17x2 rebuildable liggen en nog 1 tamiya 11 turns en een onbekend merk 11 turns, da zal wel iets rapper lopen denk ik, verders een carson 11t regelaar en 2400 ni-cd`s.
echter denk ik dat ik op termijn ff zwaardere accus moet halen.
ik ga proberen een bouwverslagje te maken incl. foto`s ? of zouden die er al genoeg zijn :P:P:P
zal de eerste rondjes ff filmen en post ik er wel achter aan, eerst ff bouwe

nouw da was m alweer, vandaag ff mijn best gedaan en de auto is klaar.

wat mij wel vies tegenviel is dat de hele auto top klasse is en dan evengoed weer een prut motor er bij stoppen, laat die motor weg of doe er minimaal een superstock motor bj ofzo.
morgen ff aan de kap beginnen en meteen de standaard motor er maar uit halen

daniel tolhuis zei:
wat mij wel vies tegenviel is dat de hele auto top klasse is en dan evengoed weer een prut motor er bij stoppen, laat die motor weg of doe er minimaal een superstock motor bj ofzo.

Daarvoor heeft Tamiya de TA05R uitgebracht deze word geleverd zonder motor, Pinions, banden en body ;) zodat je hem zelf verder kunt samen stellen.

:D ja dat weet ik, maar die koste 299 euri :P
en zo rijk ben ik ook niet LOL

ff een vraag voor de mensen die er al wat meer verstand van hebben.
de auto doet erg zoekerig aan de voorkant, ik heb nergens speling maar afentoe dan gaat de neus van links naar rechts met zenuwachtige bewegingen.
ik heb de auto gebouwd volgens de standaard voorschriften, kan ik dit met afstellen verbeteren en zo ja wat moet ik dan precies doen ??

hey,

Ik ben van plan over te stappen naar brushless, maar ik wil dan niet dat me auto uit mekaar word getrokken door de kracht hiervan.

Ik heb nu een Alu motormount, alu diffcups, stuurinrichting van carbon/alu.

Moet ik voor brushless nog meer dingen hebben? Zoals bij de spurgear its?

is dit aan te raden:
Tamiya (#53847) 46mm Assembly Universal Shaft (2pcs)

En verder wil ik graag nieuwe koggellagers, omdat er op die van mij ROEST zit (of andere bruine aanslag), dit ziet erook niet echt gezond uit. Waar kan ik deze bestellen voor de beste prijs. Bij RCMART hebben ze ze van YEAHracing, maar mijn ervaring met dat merk is slecht...

Ook zag ik bij een ta05 (weet niet meer welke het was!) Alu Chubs. Waar zijn deze te krijgen? Dit lijkt me ook wel iets wat speling verhelpt.

thanks

Dat bruine op ej lagers zou best eens vet kunnen zijn of de resten hiervan... Probeer ze eens in een potje met remreiniger of een andere goede ontvetter en daarna weer licht inoliën met een goede dunne lagerolie... Dan lopen ze weer als een zonnetje... Doe dit ook regelmatig na het rijden, het rollen van je auto is een pré...

Ik zou er niet een té lage brushless in doen aangezien het chassis er niet echt op gebouwd is...

Ik ga het proberen, als het echt roest is, waar zou ik nieuwe kunnen bestellen, en welk merk zou ik nemen?

Welke brushless heb ik nog geen idee van. Eerst even het Chassis er klaar voor maken;P

Gewoon dan nieuwe Tamiya lagers nemen... Is niks mis mee alleen zit er standaard erg dik vet in dus... Kijk nu eerst maar eens of je ze schoon kan maken, denk dat dat het is...

Back