TamiyaCup FINALS 2009 "Netherlands-Belgium"

Lijkt me een super idee Michael! Ik ken denk ik wel twee oud Tamiya Cup deelnemers die misschien wel weer willen instappen en toevallig een F104 hebben aangeschaft ;-)
Dan meteen met BL en Lipo?

Groet,
Marcel.

Misschien voor de regels ook eens polsen bij de belgen.
Als de reglementen op elkaar afgestemd kunnen worden is dat zoveel makkelijker voor een finale of als je eens een wedstrijdje wil meepikken in het buurland.

Misschien een idee dat de organisators van beide cups de koppen even bij elkaar steken op de wedstrijd van 6/9

Reeds 38 inschrijvingen, leuke groep rijders in verschillende klasse's. Nu nog het mooie wéér bestellen.

We zijn ondertussen met meer dan 40 deelnemers!

De weersvoorspellingen voor zondag zijn veelbelovend "grotendeels droog weer met temperaturen tot 20°"

zaterdag kan er getraind worden (10€ voor dagkaart) maar voor zaterdag voorspellen ze nog af en toe een bui.

Het gaat hier om een vriendschappelijke wedstrijd met een kleine prijzentafel, de sportiviteit is voor de Tamiya-piloten het belangrijkste!

De winnaar in elke klasse krijgt een jaarabonnement aangeboden door het ons welbekende RC magazine www.m-auto.nl

tot zondag ;)

Zéér mooi van onze Nederlandse sponser M-auto. Tenslotte aan de grens Belgie-Nederland, zo kunnen de belgen en de nederlanders ééns racen tegen een serieuze inschrijvingsgeld(10 euro) en is de afstand voor beide landen wat middenin hé. Tof. Met reeds 44 inschrijvingen is een mooie behoorlijke groep. Zou ideaal worden in de toekomst nog daar te kunnen racen.

Alleréérst bedankt de organisatie en het bestuur van de baanbrekers Rucphen. Was een betrokken maar toch droge racedag met naar de avond het zonnetje. Mooie reeksen en een prachtige snelle baan. Goed gevulde reeksen met zelfs de GT2 de grootste klasse. Voor herhaling vatbaar. Voor mezelf redelijk behoorlijk maar het kon nog véél béter,maar nog géén mm vooraf gereden met de trf416 we,dus werd nog wat zoeken naar een betere afstelling. In laatste finale zonder smeren was de wagen bijna perfect te noemen. Zal méér moeten rijden wil ik vooraan wéér kunnen scoren,maar twas leuk en dit is belangrijkst.(een leuke dag)

Inderdaad Danny, een erg leuke dag, wat frisjes en niet zo mooi als dat de weerman het voorspeld had. Des al niet te min droog gebleven! Erg lekker gereden, leuke prijzen gezien en nog mooiere gevechten!

dank voor de organisatie van de Tamiya cup, en de organisatie van de Baanbrekers, op naar volgend jaar!

Groet Robert

PS: eens kijken hoe het met dat leasecontract zit, geleend spul gaat echt harder ;-)

Inderdaad Danny, een erg leuke dag, wat frisjes en niet zo mooi als dat de weerman het voorspeld had. Des al niet te min droog gebleven! Erg lekker gereden, leuke prijzen gezien en nog mooiere gevechten!

dank voor de organisatie van de Tamiya cup, en de organisatie van de Baanbrekers, op naar volgend jaar!

Groet Robert

PS: eens kijken hoe het met dat leasecontract zit, geleend spul gaat echt harder ;-)

hihihihi eens word je BLAUW Robert

mannen bedankt voor de leuke en sportieve race dag
doe zeker nog een keertje mee.
Misschien wel met de F1

Ciao
Michel

Hallo Michel, was prachtig met uw lichtjes,we zagen u goed komen hé. Sommige toch hé,beste collega. Ik liet u dan ook graag paseren,zo veiligst voor zowel ik of jou hé. Véél succes. Grtz Danny

Tamiya N/B verslagje :

Kleine samenvatting van onze dag :

Het hele gebeuren : zowel een pluim voor Tamiya België als MAC De Baanbrekers :

-> goed initiatief, voor herhaling vatbaar,
-> mooie trofeeën,
-> leuke prijzen : een M-Auto abonnement voor de winnaar van iedere reeks,
-> strakke en goede wedstrijdleiding,
-> prachtig uitdagend 'echt' asfaltcircuit , zo moesten er meer zijn !
-> niet onbelangrijk : de goede sfeer,
-> gelukkig geen regen,
-> .........en de frietjes uit de kantine waren overheerlijk!

De klasses :

junior :
full speed rechtuit rijden blijkt nog het moeilijkste voor onze kleinsten met TT01, die standaard servosaver doet hier geen goed aan (ontregeld na iedere tik/naast de baan rijden)
Ook was de opkomst wat mager, maar niettemin houden de kids v/h rijden op een écht circuit, waardoor ze een geslaagde dag hadden!
Een trofee op het einde v/d dag was de stimulans om het de volgende keer evengoed of zelfs beter te doen.

stock :
sorry mannen, maar zelf heb ik geen enkele wedstrijd gezien, dus 't wordt moeilijk om iets over te vertellen, maar ik weet zeker dat het er spannend aan toe ging.

mini :
Klasse vooral bevolkt door Nederlandse piloten, Keiichi en ik waren de enige van de Tamiya België-rijders.
De Belgen rijden normaal 23t Superstock in deze klasse, wat ik persoonlijk op de kleine binnenciruits overkill vind voor zo'n wagentje, maar deze motor, of gelijk welke Tamiya-motor die net iets rapper is dan de stock, zou echt wel eens tot z'n recht gekomen zijn op circuit van Rucphen.
Maar ditmaal werd het Nederlandse reglement overgenomen : stock Mabuchi/Johnson motor.
Zelf had ik m'n beste Johnson 'geselecteerd' (als je er zo'n 10-tal hebt, kan je kiezen hé!) om toch ook een beetje vooruit te geraken, en toch was ik de traagste .....:-(
->Waarom niks lukte :
- ik met m'n stickpack nimh was altijd trager tgo de lipo-rijders,
- m'n Rover Mini heeft een te korte wielbasis om recht te rijden, ook gaat die standaard servosaver naar de prullenbak, want na iedere tikje/uitstapje naast de baan, moest ik 5 steps trimmen om enigszins weer rechtuit te kunnen!!!!!!!!!!!
Die hop-up servo-bevestiging voor mini, blijkt dus geen luxe te zijn, maar pure noodzaak!

geruchten nog uit de 'paddock' ivm de Mini-reeks:
-blijkt dat er op een of andere manier toch 21t pinions in de M03 kunnen en/of ook gebruikt werden ??
- een black-can, ontdaan van zijn zwart kleurtje is een 'Johnson look-a-like' maar is dat daarom nog niet, het blijft een snellere Mabuchi met z'n herkenbare endbell en was bijgevolg ook niet toegelaten!

gt2 :
enkele spannende duels gezien, maar ook veel mensen met grip-problemen, waaruit we kunnen opmaken dat de type-a band niet de beste is voor asfalt. Hier en daar ook wel eens een spijtige (onbedoelde) aanrijding.
Maar voor m'n zoontje 'Flying' John was het wel zijn beste Tamiya-dag totnogtoe, en dan nog wel tijdens een N/B !
Eerste keer dat hij een wagentje had wat wel een beetje grip had (bedankt Tom, voor de basic afsteltips, die goed gewerkt hebben!)
Door uitvallen tijdens de beslissende qual. heeft hij net naast de pole gegrepen, maar dit goedgemaakt door de eerste finale te winnen ( 1 qual en 1 finale uitgevallen met zelfde probl. na een tik, en pas later gezien dat een ringetje ontbrak in de servosaver..!?!?....schuld van z'n mechanieker-ik- dus!)
De 2de viel hij uit, maar slaagde erin de 3de finale opnieuw te winnen en zo de gegeerde trofee van P1 mee naar huis te nemen (eentje voor de Belgen dus ;-) )

voorvalletje in finale 3 ->@ Nr10 : als je gedubbeld wordt moet je geen ronde lang duelleren met de leider, maar misschien dat dit uit onwetendheid was ? Misschien een tip voor de wedstrijdleiding, maar natuurlijk, die kan ook niet alles zien!

TRF :
geen Belgen hier, maar wel de top v/d Nederlandse rijders die in de watten gelegd worden en professioneel bijgestaan worden door, jawel, Frans H., de man die het Nederlandse r/c -electro racen hoog in het vaandel draagt !
Enkel een stukje van de laatste finale gezien, waaruit bleek dat er een dag en nacht verschil is tussen Tamiya Type A en Vtec-banden ! Hadden die kerels grip zeg, en die banden met een 10.5 op 5 cellen krijg je rondetijden die 2" lager liggen dan de 23t op lipo in de Gt2 klasse!

Besluit: een zeer geslaagde dag die hopelijk een jaarlijks evenement wordt om steeds naar uit te kijken, bedankt iedereen !

Kurt

Laatst bewerkt:
dat je een 21-tands pinion in de mini krijgt had ik al eens ergens gelezen. Door de slijtage van de onderdelen zou er wat meer speling komen en ruimte vrijkomen voor deze grotere pinion.
Natuurlijk kan die "slijtage" een beetje versneld worden met behulp van een vijl.
.. maar dan spreken we natuurlijk over pure en opzettelijke wedstrijdvervalsing.

Een black-can gebruiken als Silver-can?
Miljaar zeg. Als dat echt gebeurt, zou ik het een schande vinden.

Maar erg jammer dat daar vermoedens van blijken te zijn. In't vervolg op een dergelijke circuit misschien ook controle op uitvoeren op de pinion.
Tja, en hoe kan je zo'n silvercan checken??

Enfin, ik moet realist zijn. Opzettelijke vervalsing gebeurt wellicht overal.
Heb het zelf meegemaakt hoe een gastje ooit stond te pochen dat z'n pa bij de M-autocup voor de minireeksen (waar enkel de standaard en de M-grips toegelaten waren) gewoon S-grips gebruikte ...) omdat dat toch nooit nagekeken werd. En dat kereltje fantaseerde dat duidelijk niet. Daarvoor kon hij teveel details geven.
Goei opvoeding, denk ik dan.
Maar dat zal wel mijn leraar-hart zijn dat weer eens tegenwringt. Gebeurt wel meer tegenwoordig.

Dat een A-type band geen grip heeft op asfalt, verrast me een beetje.
Ik reed ooit eens mee in Charleroi ( en Oostende) en daar bleken die bandjes toch de beste grip te leveren op dat moment, zeker in de regen vreemd genoeg.

Jammer dat ik er niet bij was, maar anderzijds zelf een leuke off-road-dag gehad. Ne mens kan nie alles hebben.

Laatst bewerkt:
@ savcrashingbird.

Welke andere servosaver bedoel je hiermee dan de orginele?
Of bedoel je alu servo steunen.

- m'n Rover Mini heeft een te korte wielbasis om recht te rijden, ook gaat die standaard servosaver naar de prullenbak, want na iedere tikje/uitstapje naast de baan, moest ik 5 steps trimmen om enigszins weer rechtuit te kunnen!!!!!!!!!!!
Die hop-up servo-bevestiging voor mini, blijkt dus geen luxe te zijn, maar pure noodzaak!

Mvg Bart

die standaard servosaver naar de prullenbak, want na iedere tikje/uitstapje naast de baan, moest ik 5 steps trimmen om enigszins weer rechtuit te kunnen!!!!!!!!!!!

Die Hop up servo saver is ook niet best, deze is best snel kapot. Wat ik zelf gedaan heb en ook ergens gevonden had als tip is om de standaard servosaver te gebruiken en dan de metalen veer van de Optie servosaver over de standaard servosaver schuiven. Nu hoef ik nog zelden te trimmen bij de Swift. Ook blijft alles heel in de stuur inrichting.

De HD optie servosaver.
m03_05.jpg

Benodigde delen voor een goede servosaver.
m03_06.jpg

-> prachtig uitdagend 'echt' asfaltcircuit , zo moesten er meer zijn !

Ik weet dat het in België niet zo dik bezaaid is maar in Nederland hebben we veel circuits voor electro. Overigens is de mening over het circuit van de Baanbrekers erg wisselend wat veel electrorijders prefereren een klein bochtig circuitje.

Ik zoek contact met de organisatie van de Dutch Tamiya Challenge.
Er is in Alkmaar een schitterend indoor circuit waar ze welkom zijn.

Kan iemand mij een naam telefoon nummer of mail adres geven
( wel discreet via PB )

Oscar

Iemand al foto's?

Oscar,

Zoek even contact met Ted's RC Shop te rijswijk, dan kom je een heel end dacht ik zo.

Michel,

Dat Baby blauwe heb ik allang gehad ;-) Nu rij ik met stoeremannen blauw!!! :mrgreen:

Groet Robert

Laatst bewerkt:
Back