Tamiya N/B verslagje :
Kleine samenvatting van onze dag :
Het hele gebeuren : zowel een pluim voor Tamiya België als MAC De Baanbrekers :
-> goed initiatief, voor herhaling vatbaar,
-> mooie trofeeën,
-> leuke prijzen : een M-Auto abonnement voor de winnaar van iedere reeks,
-> strakke en goede wedstrijdleiding,
-> prachtig uitdagend 'echt' asfaltcircuit , zo moesten er meer zijn !
-> niet onbelangrijk : de goede sfeer,
-> gelukkig geen regen,
-> .........en de frietjes uit de kantine waren overheerlijk!
De klasses :
junior :
full speed rechtuit rijden blijkt nog het moeilijkste voor onze kleinsten met TT01, die standaard servosaver doet hier geen goed aan (ontregeld na iedere tik/naast de baan rijden)
Ook was de opkomst wat mager, maar niettemin houden de kids v/h rijden op een écht circuit, waardoor ze een geslaagde dag hadden!
Een trofee op het einde v/d dag was de stimulans om het de volgende keer evengoed of zelfs beter te doen.
stock :
sorry mannen, maar zelf heb ik geen enkele wedstrijd gezien, dus 't wordt moeilijk om iets over te vertellen, maar ik weet zeker dat het er spannend aan toe ging.
mini :
Klasse vooral bevolkt door Nederlandse piloten, Keiichi en ik waren de enige van de Tamiya België-rijders.
De Belgen rijden normaal 23t Superstock in deze klasse, wat ik persoonlijk op de kleine binnenciruits overkill vind voor zo'n wagentje, maar deze motor, of gelijk welke Tamiya-motor die net iets rapper is dan de stock, zou echt wel eens tot z'n recht gekomen zijn op circuit van Rucphen.
Maar ditmaal werd het Nederlandse reglement overgenomen : stock Mabuchi/Johnson motor.
Zelf had ik m'n beste Johnson 'geselecteerd' (als je er zo'n 10-tal hebt, kan je kiezen hé!) om toch ook een beetje vooruit te geraken, en toch was ik de traagste .....:-(
->Waarom niks lukte :
- ik met m'n stickpack nimh was altijd trager tgo de lipo-rijders,
- m'n Rover Mini heeft een te korte wielbasis om recht te rijden, ook gaat die standaard servosaver naar de prullenbak, want na iedere tikje/uitstapje naast de baan, moest ik 5 steps trimmen om enigszins weer rechtuit te kunnen!!!!!!!!!!!
Die hop-up servo-bevestiging voor mini, blijkt dus geen luxe te zijn, maar pure noodzaak!
geruchten nog uit de 'paddock' ivm de Mini-reeks:
-blijkt dat er op een of andere manier toch 21t pinions in de M03 kunnen en/of ook gebruikt werden ??
- een black-can, ontdaan van zijn zwart kleurtje is een 'Johnson look-a-like' maar is dat daarom nog niet, het blijft een snellere Mabuchi met z'n herkenbare endbell en was bijgevolg ook niet toegelaten!
gt2 :
enkele spannende duels gezien, maar ook veel mensen met grip-problemen, waaruit we kunnen opmaken dat de type-a band niet de beste is voor asfalt. Hier en daar ook wel eens een spijtige (onbedoelde) aanrijding.
Maar voor m'n zoontje 'Flying' John was het wel zijn beste Tamiya-dag totnogtoe, en dan nog wel tijdens een N/B !
Eerste keer dat hij een wagentje had wat wel een beetje grip had (bedankt Tom, voor de basic afsteltips, die goed gewerkt hebben!)
Door uitvallen tijdens de beslissende qual. heeft hij net naast de pole gegrepen, maar dit goedgemaakt door de eerste finale te winnen ( 1 qual en 1 finale uitgevallen met zelfde probl. na een tik, en pas later gezien dat een ringetje ontbrak in de servosaver..!?!?....schuld van z'n mechanieker-ik- dus!)
De 2de viel hij uit, maar slaagde erin de 3de finale opnieuw te winnen en zo de gegeerde trofee van P1 mee naar huis te nemen (eentje voor de Belgen dus ;-) )
voorvalletje in finale 3 ->@ Nr10 : als je gedubbeld wordt moet je geen ronde lang duelleren met de leider, maar misschien dat dit uit onwetendheid was ? Misschien een tip voor de wedstrijdleiding, maar natuurlijk, die kan ook niet alles zien!
TRF :
geen Belgen hier, maar wel de top v/d Nederlandse rijders die in de watten gelegd worden en professioneel bijgestaan worden door, jawel, Frans H., de man die het Nederlandse r/c -electro racen hoog in het vaandel draagt !
Enkel een stukje van de laatste finale gezien, waaruit bleek dat er een dag en nacht verschil is tussen Tamiya Type A en Vtec-banden ! Hadden die kerels grip zeg, en die banden met een 10.5 op 5 cellen krijg je rondetijden die 2" lager liggen dan de 23t op lipo in de Gt2 klasse!
Besluit: een zeer geslaagde dag die hopelijk een jaarlijks evenement wordt om steeds naar uit te kijken, bedankt iedereen !
Kurt