Tekeningen van een éénvoudig oscillerend stoommachine.

Peter,
wat kun jij het lekker verwoorden,en hier bedoel ik mee,hoe de verhoudingen zijn tussen Baggeraar en mij!
Uiteindelijk vermoed ik ook dat hier de kwestie ligt,daarom is het ook zeer belangrijk wanneer je met mensen te maken krijgt in welk vak dan ook (in ons geval de technische modelbouw)dat je die nooit onderschat maar respecteert!
Volgens mij komt het ook door het verschil in leeftijd,ik heb zelf ook zonen die van jullie leeftijd zijn,dus ik ken het verschil van de totaal andere opvattingen in de werkwijze dan die wij vroeger leerden,en dat is misschien maar goed ook!
Dit leest Baggeraar natuurlijk ook,alle Engelse boeken,van Harris/Wesbury/ zowel van stoom en brandstofmotoren zijn in mijn bezit,ook ben ik jaren geabonneerd geweest op "the model engineer" en ook weet ik verdraaid goed hoe ik een echte modelstoomketel moet bouwen,zelfs ontwerpen!
Mijn grootste hobby is nog steeds het ontwerpen en bouwen van verbrandings-motoren waaronder ook straalmotoren, maar ik ben via MBF weer terug op het stoomgebeuren vanwege de eenvoudige oscillerende stoommachientjes.
Ook hier zie ik het bekende verschijnsel in de modelbouw ,stoommachines draaien op perslucht en klaar is kees,want de stoomketel maken is te veel werk,duurt te lang en veel ouderwets handwerk.
Nu gaat het mij niet om dat stoommachientje,maar wel om het stoomketeltje zelf te maken volgens tekening naar de opgegeven maten,dus niet zoeken naar een buisje wat in die richting komt.
Maar niet iedere beginnende modelbouwer is in het bezit van alle gereedschappen en kennis die nodig zijn om bijvoorbeeld een plaatverbinding te maken en dan is soms zo'n felsje toch handig.
Misschien is het nu duidelijk waarom ik bij dit werk een felsnaad inzet,het is een kleine moeite voor mij om deze met zilver te solderen,maar daar leert dan niemand iets mee,nog makkelijker om het te laten doen of een compleet keteltje kopen.
Bekijk de afbeeldingen en we gaan allemaal felsnaden maken,dit is zelfs leuker als draaien Peter,
groeten fanaat Sjef:)

Tekening

Luitjes,

@ Baggeraar: gelukkig ben ik lid van een metaalhobbyclub waar Rob van Dort ook lid van is :D:D

@ Fanaat: Over veranderingen in aanpak van werk en het 'zo wordt het niet meer gedaan', ik ben ooit begonnen als marconist. Ik kan nu naast de klompenmaker op de markt 'oude ambachten' gaan staan; trouwens, hij verkoopt nog wel klompen, mijn vaardigheden zijn echt museaal.

Bekijk de afbeeldingen en we gaan allemaal felsnaden maken,dit is zelfs leuker als draaien Peter,
groeten fanaat Sjef:)
:mrgreen:

In de voorfase voor de felsnaden, hoe gloei je eigenlijk uit? En moet dat vaak of hoeft dat maar één keer?

Fanaat ik wil dat keteltje met felsnaad wel. Maak je dan ook meteen even dat vuurkastje met brandertje? Past goed bij mijn oscillerend stoommasjientje ZONDER ketel! ;-)

Ron,
de buitenkanten moeten het eerst gefelst worden om te voorkomen dat de naad(omgezette delen)weer uit elkaar schiet bij het felsen,daarna ook in het midden, (in vaktermen heet dat vangen) dan pas over de hele lengte felsen,maar dat hoeft beslist niet vanaf het midden uit te gebeuren,mag wel!
Vriendelijke groeten fanaat Sjef.

tekening eenvoudige stoomketel

Fanaat ik wil dat keteltje met felsnaad wel. Maak je dan ook meteen even dat vuurkastje met brandertje? Past goed bij mijn oscillerend stoommasjientje ZONDER ketel! ;-)

@ Robbedoes: volgens mij kun je veel beter vragen of Fanaat ook cursussen geeft. Wellicht dat je dan een (paar) keer per week les kunt gaan volgen. Leer je direct hoe zo'n ketel te maken. (als ik ook maar in de buurt van Fanaat of Frederik, om er een paar te noemen, zou wonen, had ik dat allang geleden gevraagd en georganiseerd. Om hen nu te vragen of zij willen verhuizen naar mij in de buurt, is ook weer zo egoïstisch)

Bij dezen is dus geregeld dat deze voor mij is :D

Peter,
Om het roodkoperen plaatje uit te gloeien heb je niet meer nodig dan een behoorlijke brander en (in mijn geval) een metalen bakje gevuld met cokes,ook niet vergeten een emmer water.
Ga als volgt te werk: leg het roodkoperen ketelplaatje op de cokes, ontsteek de brander (nu moet ik mijn sievertbrander met spiritus gaan voorverwarmen tot hij gaat gassen en de vlam erin komt,dan oppompen tot de vlam brult) richt nu de vlam op het ketelplaatje op de cokes en stook het lichtoranje warm,zet nu de brander uit en pak het ketelplaatje (natuurlijk met een tang) om het daarna in de emmer water te pleuren,waar het hevig sissend afkoelt,stroop een mouw op en vis het uit de emmer,NU IS HET KETELPLAATJE BOTERZACHT en het hoeft voor de verdere bewerking niet meer herhaald te worden, wel zou ik voor het gloeien de eerste twee kanten zetten zoals op mijn afbeelding!
Vriendelijke groeten fanaat Sjef

Hoe vreselijk is dit alles. :(

NU IS HET KETELPLAATJE BOTERZACHT en het hoeft voor de verdere bewerking niet meer herhaald te worden
Er zit maar een bepaalde buighoeveelheid zachte rek in, buig je verder MOET JE NOGMAALS GLOEIEN !

wel zou ik voor het gloeien de eerste twee kanten zetten zoals op mijn afbeelding!
Lekker bezig :nooo: met een (mogelijk) niet zachte plaat gaan vervormen: kans op scheurvorming! Waarom niet voor de eerste buignaad al gloeien?
Ik heb nog nooit bij een metaal winkel kunnen kiezen tussen koper en uitgegloeid koperen plaat.
Ga er dus van uit dat het niet gegloeide plaat is, dan hoor je te gloeien voor het buigen.

Ik heb koperen pijp in een korte bocht gebogen, op een bepaald moment (nog voor dat ik op de helft was) voel je dat het zwaar gaat.
Dan moet je gloeien en daarna pas verder buigen, anders knakt die lege buis dicht.

Zo'n vakman en dan zulke dingen verkondigen.
Heb je telkens geluk gehad dat je nooit hebt ontdekt dat je vaker moet gloeien? :confused: :confused: :confused:

Sorry dat ik weer in de pen kruip, ik vind dit zo jammer.
"gouden" handen, maar voor de rest...... ;) ;)

Och,dan heeft ons bedrijf tot het jaar 2000 met het verwerken van roodkoperen platen goed fout gezeten, deze roodkoperen platen 2000x1000 kwamen rechtstreeks van de groothandel en die werden zonder voor te gloeien zo gezet,gewalst etc. voor installaties die door ons gemaakt werden voor o.a. textielindustrie-distilleerderijen-bakkerijen etc.
Ook het maken van korte bochten in koperen buizen zowel rood als geelkoper moet echt geen probleem zijn,dus eigenlijk snap ik niet wat je fout hebt gedaan,maar je ziet wel dat voor elk vak een goede opleiding,maar zeker veel praktijkervaring nodig is,dus probeer om te beginnen ook dat keteltje met met felsje te maken (wel van 1 mm.plaat)bekijk de felstekening en afbeeldingen dan moet het lukken,daarna gaan we de bodems hiervoor maken!
Vriendelijke groeten fanaat Sjef

dus eigenlijk snap ik niet wat je fout hebt gedaan

Haha Sjef.
Te veel gebogen denk ik, dat vindt dat koper niet fijn en wordt het stug en houdt zijn poot stijf. :D
Mijn ervaring is dat je tussentijds wel degelijk moet gloeien.

Mogelijk gaat de plaat dan nog niet stuk, maar je bankschroef wel.
Verder zet ik ook mijn beste beentje voor zonder een opleiding metaal (ik heb electronica gedaan)

voor de ketelbodems de vormmal gedraaid diam.47,7 mm.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
dit is weer dik voor de bakker,de bodem kan van de persdoorn!

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Tekeningen

@ Fanaat: netjes. En dan nu over die felsrand :rolleyes:

Als je ketels maakt in 1mm, gebruik dan sanitair buis met een grote diameter, die is zelfs 1,5mm. Niks geen naden dan. De deksel kunnen even goed geperst worden met een houten mal, dat is ook een pak eenvoudiger dan een metalen mal draaien.

Back