Tekeningen van een éénvoudig oscillerend stoommachine.

het haakse stoomkraantje M8x075 in onderdelen!

full
full
full
eenvoudig haaks stoomkraantje zegt hij, ik vind het knap om zoiets te maken.
heeft U ook een foto van het ding in onderdelen?

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt, had voordat ik de tekening zag al even zitten puzzelen hoe zoiets te maken, zat aardig in de richting.
Ik hoop dat ik deze week de nieuwe bank de schuur in krijg, dan de zijwand er weer in en ik kan beginnen.
Denk dat ik wel in de problemen ga komen met mijn beitels, ik werk met wisselplaten en de kleinste hebben een schacht van 20 mm het meeste is 25 en 30 mm spul.
Beetje lomp voor heel heel klein werk,

Ondanks dat de afmetingen van je draaibank om o.a. dit stoomkraantje te maken erg fors is moet het wel kunnen, alleen de draaibeitels zijn dan wel aan de grote kant,misschien kun je een schacht maken waar draaibeiteltjes 8 mm x 8 mm. in passen?
Maar je bedoeling is toch om een groot formaat stoommachine te gaan maken en dan is het wel handig om te beschikking over zo'n grote draaibank.
groeten,
fanaat
Sjef

Ik heb een snelwissel beitelhouder met losse schuitjes ( moet er nog even 15 bijmaken zodat iedere beitel zijn eigen schuitje heeft dan geen gedoe meer om bij wisselen van beitel het spul weer op centerhoogte te stellen ) daar kan zo een 8 mm beiteltje in maar dan moet ik die wel hebben natuurlijk.
jaar of 20 terug heb ik een AI bankje gehad, wat liep dat ding mooi Nu wel spijt van dat ik die weggedaan heb maar was me te klein zou nu erg leuk geweest zijn om er bij te hebben.
Groot formaat wat is groot, het moet een twee cilinder worden 60 x 120 of 150 mm.
en dan toch enkel werkend. twee cilinders gewoon voor het aangezicht.
Maar zal daar een apart topic over open zodra de bijtel het metaal ingaat.

Peter,
het onderdeel is no.7 op de tekening,dat is namelijk de kraanspindel en het materiaal hiervoor is RNOS (roest en zeewaardig bestendig staal) maar RVS is ook prima. de delen 5- 6 - 8 zijn van brons, voor de kleinere machientjes (2,5 bar) mag hiervoor ook messing worden gebruikt!

Tekeningen

( ......) voor de kleinere machientjes (2,5 bar) mag hiervoor ook messing worden gebruikt!

@ Fanaat: ik heb ergens gelezen dat je nooit kokend water (stoom?) in combinatie met messing mag gebruiken omdat door de warmte dan het zink uit het messing komt, dat dat dan bros wordt en vervolgens kapot gaat.

correct: ja/nee? :rolleyes:

Dat is dan wel sterk overdreven denk ik, de smelttemperatuur van zink is 420°C .:rolleyes:

Smeltpunt en soortelijk gewicht van de bekendste metalen Smeltpunt in Graden Celcius, dichtheid in gram per kubieke centimeter

• Alpaca
    Chemisch symbool: geen (legering van Koper, Zink en Nikkel), Smeltpunt 1145, Dichtheid 9
  • Brons
    Chemisch symbool: geen (legering van Koper, 10-30% Tin en soms Lood), Smeltpunt 950-1000, Dichtheid 8,9
  • Goud
    Chemisch symbool: Au, Smeltpunt 1062, Dichtheid 19,3
  • IJzer
    Chemisch symbool: Fe, Smeltpunt 1536, Dichtheid 7,8
  • Koper
    Chemisch symbool: Cu, Smeltpunt 1083, Dichtheid 9
  • Lood
    Chemisch symbool: Pb, Smeltpunt 327, Dichtheid 11,3
  • Messing
    Chemisch symbool: geen (legering van Koper en Zink), Smeltpunt 900, Dichtheid 8,5
  • Platina
    Chemisch symbool: Pt, Smeltpunt 1772, Dichtheid 21,5
  • Staal
    Chemisch symbool: geen (legering van IJzer, 1-2% Koolstof en 5% andere toevoegingen), Smeltpunt 1360, Dichtheid 7,8
  • Tin
    Chemisch symbool: Sn, Smeltpunt 232, Dichtheid 7,3
  • Zilver
    Chemisch symbool: Ag, Smeltpunt 962, Dichtheid 10,5
  • Zink
    Chemisch symbool: Zn, Smeltpunt 420, Dichtheid 7,1

De meeste getallen zijn een benadering, eigenschappen van metalen zijn afhankelijk van de zuiverheid van het metaal of de legeerverhoudingen.

deze 4 nippeltjes nog met zilver solderen en het stoomketeltje voor het oscillerende stoommachientje 8 x 17 is klaar.

full

Peter, theoretisch klopt het soms allemaal wat er over (in dit geval messing) diverse materialen verteld en geschreven wordt,hier alleen al kun je een aparte site voor openen maar zelf denk ik dat er weinig toekomstige modelbouwers zich daarin zullen verdiepen en het liefst willen beginnen met een eenvoudig modelletje middels een begrijpelijke werktekening,en dan zul je niet veel met ontzinking te maken hebben.
Om b.v.een stoomkraantje te maken van nodulair gietijzer,is ook overbodig met onze kleine oscillerende stoommachientjes, neem van mij aan, als je nu dit kraantje gaat maken van messing, je er heel trots op kunt zijn!
Er staan al heel veel gebouwde model-stoommachientjes en model-stoomtreinen stil omdat de stoomketeltjes ontbreken.
De vraag die je aan mij stelt over messing is :theoretisch correct, alleen met de messing stoomketeltjes van 1 mm.plaatdikte voor deze machientjes zijn er nooit moeilijkheden geweest!
groeten
fanaat Sjef

, neem van mij aan, als je nu dit kraantje gaat maken van messing, je er heel trots op kunt zijn!

Dat is denk ik een heel belangrijk punt, gewoon dat heb ik zelf gemaakt.
Want waarom zou een rvs kogelkraantje van een paar euro niet net zo goed werken.
Ik twijfel zelf ook nog heel sterk, alles zelf maken, dan ga ik mijzelf gruwelijk tegen komen want ik ben dat kleinere spul gewoon niet gewend.
Al zal het voor de machine die ik ga bouwen iets minder miniatuur zijn.
Of doe ik het simpel en koop een kogelkraan.
Het gaat er ook vanaf hangen of ik het kan maken met de spullen die ik nu heb, moet ik nieuwe beitels gaan kopen dan is de keuze snel gemaakt.

Tekening

@ Fanaat: volkomen duidelijk. Dank.

@ Remco: dat zijn inderdaad een paar van de afwegingen, welke een rol spelen, zelf maken of kopen. Dat wordt dan nog wat lastiger wanneer je aan schaalbouw gaat doen.

Stoomketeltje voor het oscillerende machientje 8x17 is nu klaar,afgeperst op 9 bar en werkdruk is max.2,5 bar

full

Stoomhobbyisten,
misschien wel interessant, dit afperspompje is zeker 120 jaar oud en werkt nog fenominaal,alleen de flenspakking van de aanzuigbuis was een beetje lek.
De gebogen pomphendel laat zien dat er vermoedelijk (te) hoge afpersdrukken mee zijn gedaan,ook is het pompje geheel van eigen fabricaat!
Groeten
fanaat Sjef

Knappe prestatie hoor Fanaat.
Zo'n pompje zelf te maken.
Helemaal omdat de pomp zeker 120 jaar oud is en jij pas 83 !!
Het modelbouwen zat er wel heel vroeg in ha ha ha.;)
Groeten Norwin

Norwin.
Dit is inderdaad een leuke opmerking over het leeftijdverschil van mij met het pompje!
Omdat mijn familie generaties lang een eigen zaak beheerde o.a. kopergieterij-koperslagerij is hier,zeker rond de jaren (1900) veel stoomapparatuur gemaakt en dat pompje hoorde bij mijn erfenis.
groeten
fanaat
Sjef

Back