Test: Methanolmotor op benzine

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 28 mei 2016.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hoe filter je dat? Was je de brandstof met water?

    Denk er dan wel om dat je de RON waarde van het restant vermindert...
     
    Laatst bewerkt: 15 dec 2020
  2. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    met water haal je idd de ethanol eruit
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja... ik heb er van gehoord, maar ik ben er niet zo zeker van of dat het juiste is om te doen:
    De Ethanol kan een "chemische kruiwagen" zijn (stoffen die niet in water oplossen, maar wél in Ethanol, en die op die manier tóch door het water mee uitgewassen worden) waardoor je meer uit je benzine haalt dan ethanol alleen, en hoe dan ook, benzine is geblend om bepaalde eigenschappen te verkrijgen. Het Ethanol aandeel is één van die blend factors, en niet constant.
    M.a.w: als je de Ethanol er uit haalt (en god mag weten wat nog meer), dan hou je "iets" over waarvan de eigenschappen (met name de ontsteek-eigenschappen) niet echt vast liggen.

    Persoonlijk zou ik dat dus echt NOOIT doen, dan zou ik nog eerder Aspen of Stihlmix gaan stoken dan zelf de Ethanol er uit wassen. Als je per sé geen Ethanol in je brandstof wilt, koop dan ethanolvrije benzine.

    Maar ik begrijp het probleem niet, ik stook al vanaf het begin dat ik aan het klooien ben met dat kleine grut, gewoon benzine van de pomp (met eerst 5%, later 10% Ethanol) en ik merk er helemaal niks van, eigenlijk...

    De vraag rijst bij mij: Wat ZOU ik moeten merken van die Ethanol?
     
    Stoompomp vindt dit leuk.
  4. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Waarom houden toch zoveel mensen hun camera 90° verkeerd? :confused: Groot deel van het beeld blijft dan onbenut en wat er overblijft is zo klein dat de details verdwijnen in de resolutie....:(
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  5. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Op je omgebouwde methanol motoren misschien niet zo veel.

    In benzine motoren heel veel. Ethanol lost de kunstoffen op. Laat het hele brandstof systeem corroderen. Filters gaan dicht zitten door al het kunstof wat in de filters komt.
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat moet je aan de vrouw van Tom vragen...
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat klinkt heel eng, maar ik heb er tot nog toe eigenlijk weinig van gemerkt... Ook niet in het portable generatortje, of de Marder...
    De nu 16 jaar oude Opel Corsa op de oprit heeft er tot nog toe ook nog nul komma nul moeite mee.

    Ik blijf het een vaag verhaal vinden...
     
  8. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Heb het zelf mee gemaakt met mijn ktm's toen ik nog supermoto reed. Heb nog wel ergens de foto's van de filters.

    Injectie systemen gaan er finaal aan. Na 1 winter zat alles onder de 'bloemkolen' op mijn ktm 450 sxf.
    vandaar dat oa motorex fuel stabilizer op de markt heeft gebracht.

    Ik zag dat je ook Ducati liefhebber bent. De tanken van een 848/1098/1198 zakken letterlijk in elkaar omdat ze oplossen door benzine met ethanol. Dat is toen ze op de markt kwamen in VS aan het licht gekomen, aangezien die troep er daar al langer door heen wordt gegooid. Niet alleen Duc. Maar meerdere merken hebben daar last van.

    De filters uit mijn nieuwe ktm 690 waren dicht gekoekt en pikzwart door tank materiaal/residue. Pompen lopen kapot.

    Ook de carbonnen tanken gaan lekken. Laatst toevallig nog aan @Mugen MRX-3 verteld toen ik een toestel overnam.

    Je zou een compleet rvs systeem moeten hebben om dat vol te houden.

    Weet niet of je(Ducati) HdeB engineering in Sleen kent? Werkplaats loopt daar over van motoren met problemen met Ethanol in de brandstof. Suzuki en BMW hebben er ook veel last van.
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb een ouwe Paso uit '86, en die heb ik al sinds 1994 of zo. Heeft in principe nergens last van. De '92 900SL die ik van '94 tot 2015 in bezit heb gehad, heeft ook nooit problemen gegeven. Ook niet bij degene die hem na mij had.
     
  10. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Oke gelukkig maar.
     
  11. Damien368

    Damien368

    Lid geworden:
    23 jun 2020
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Haulerwijk
    hier merk ik op de BMW R1150GS geen verschil tussen 10% euro 95 of 5% euro 98. Niet in verbruik, niet in verlies van vermogen en ook niet in extra slijtage aan rubber of kunststof delen. Het boekje schrijft trouwens ook euro 95 met een maximaal ethanol gehalte van 10% voor. Ze hielden er dus in 2004 al rekening mee.

    Ik denk dat de horror verhalen omtrent ethanol een beetje overdreven zijn. :D
     
  12. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Verschil (octaan getal) merken ga je doen op een testbank. Tijdens het afstellen.

    Dat men denkt dat je zo maar meer vermogen krijgt is onzin.

    Wat je wel gaat merken is als de ontsteking erg vroeg staat, de compressie erg hoog is. De motor gaat pingelen als hij is afgesteld op 102 en je gooit er vervolgens 95 in. Sterker nog. Je kan zelfs minder vermogen krijgen met een hoger octaan getal in een zelfde afstelling. We(als in, ik betaal en laat het doen, maar kijk ondertussen mee) hebben toendertijd veel brandstoffen getest voor het maken van verschillende fuel mappings op een dyno. Kan wel vragen of ze de sheets willen uitprinten als ik er weer ben.

    Acht de kans zeer klein dat een bmw is afgestemd op veel vermogen.


    Maar dit heeft niets te maken met wat het doet met je brandstof systeem.

    Zeefjes die voor de injector zitten koeken dicht.

    KTM heeft er veel last van( mijn beide ktm's kwamen uit 2016). Net als heel veel andere merken.

    Prettig te lezen dat jou BMW er geen last van heeft. Begin eens te googlen wat ethanol bij een kunststof tank doet.


    Zo is iedereen vrij om te doen wat hem goed dunkt.

    Iedereen kent wel iemand van 90 jaar die 2 pakjes Marlboro per dag rookte.

    Ps. Zelfs op de vaten benzine waar veel ethanol in zit staat dat je brandstof systeem er tegen moet kunnen.



    Ik las dat men het over pingelen had, vandaar dat ik de link stuurde. Dat er geen ethanol bij in zit is mooi meegenomen. Maar nogmaals ik verwacht niet dat een motor ontworpen voor alchol veel hinder van ethanol ondervindt.
     
    Laatst bewerkt: 16 dec 2020
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Als de brandstoftoevoer inclusief pompsystemen, carburatie membranen etc E10 bestendig zijn, komt het goed. Maat van mij heeft al motorbrand gehad aan E10. Oude leidingen, wagen uit 1982.
    Was er op tijd bij met blusser. Had hem gewaarschuwd.

    Ik heb een deel al vervangen. Of de Bosch het trekt? Hou het daarom op 98 voor die brik.
    Restant leidingen ga ik binnenkort vervangen bij een koppakkingwissel.

    Alcohol doet geen bom met modelmotor. Brutus spreekt uit ervaring.

    E10 doet wel wat met wagens. Dat kunsstoffen oplossen? Bijkans. Maar alcohol wordt niet opgeslagen in glascontainers.

    Gunk verwacht ik niet. Veroudering is wel een probleem. 98 verouderd ook snel. Gemerkt... ook weer bij gestalde klassieker. Je denkt echt... al weer carb revisie? Nope. Frisse benzine.

    Alcohol doet ook geen goed aan mijn Di/TBi Alfa/Fiat motor. De hogedrukpomp, geheel uit RVS, gaat vapour locken. Met 98 heb ik het niet.
    Zeer vreemd. Een Fire motor heeft nergens last van... maar heeft meer pep bij 98.

    Ander probleem bij Di. Injectoren druppelen altijd wel iets. Zou niet mogen.
    Ook die maar eens bij langs voor groot onderhoud.

    De rest alcoholbenzine siepelt door in de motorolie... en daar zit het gevaar. Compromitteert de olie op den duur. Gaat ook raar ruiken...
    Korte ritten beter niet. En minimaal iedere 10k oliewissel.

    In een model 2-takt valt niet veel aan te tasten.
    Roestvorming als bij methanol, waarbij stevige zuurvorming bij de oxidatie ontstaat heb je niet...
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dit is een zinnetje waar ik vaak tegenaan loop, en waarvan ik mij afvraag: HOE "ontwerp" je een motor voor een bepaalde brandstof?
    Ik bedoel, heel kort door de bocht hebben vrijwel alle motoren tegenwoordig zuigerveren uit gietijzer, een aluminium zuiger en een stalen loopbus. Diesels, benzinemotoren, gloeipluggers...

    Dus wat is er nu specifiek aan een ontwerp, wat een motor geschikt maakt voor brandstof A en ongeschikt voor brandstof B?
    Kijk, ik zit mijn hele leven in de motortechniek. ik snap dat een diesel geen benzinemotor is.
    Maar een benzinemotor loopt op alle brandstoffen die de bij benadering gelijke eigenschappen van verneveling, ontsteekbaarheid en lucht/brandstofverhouding heeft.
    Een Diesel loopt op alles wat bij compressie ontsteken wil. En je wilt niet weten hoe ruim dat begrip is bij grote scheepsdiesels, die dingen lopen op gasolie, maar ook op een "gesmolten asfaltweg".

    Dus ik heb altijd vrij grote moeite met dergelijke uitspraken.

    In mijn werk (in elk geval bij mijn vorige baas, toen ik nog met het echt grote spul werkte) is het normaal, dat ik een brandstof kreeg (en je krijgt gewoon wat ze hebben, daar is niet zo veel in te kiezen), daar ontving ik dan een analyse van, en indien nodig, paste ik de motor en bedrijfsparameters aan. Inspuiting wat vroeger of later, vermogen wellicht wat hoger of lager, smering wellicht wat aanpassen (soms hadden we twee soorten olie, voor hoog of laag zwavelige brandstoffen).

    Ik doe met die kleine omgebouwde gloeipluggertjes eigenlijk niet veel anders... Ik pas soms de compressie wat aan, ik zet de ontsteking op tijd, en zorg dat de carburatie in orde is.

    En meer is het ook niet.

    Alles houd op als er incompatible materialen gebruikt zijn. Maar dat beperkt zich tot O-ringetjes of membraampjes. De rest (tanken die oplossen etc) hebben weinig met de motor zelf te maken, en meer met het voertuig er omheen.
     
    Laatst bewerkt: 16 dec 2020
    MicropropSport vindt dit leuk.
  15. Damien368

    Damien368

    Lid geworden:
    23 jun 2020
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Haulerwijk
    "Osmose" komt bij alle 90'er jaren modellen GS'en voor met een kunststof tank. Herr BMW zag het toen al gebeuren en heeft daarom al de kunststof tanks snel verwisseld met stalen tanks. Dat heeft met ethanol voor zover ik weet niets te maken.

    Heb er wel foto's van toen het mij gebeurde met mijn ex 1100.
     
  16. Wings

    Wings

    Lid geworden:
    10 mrt 2010
    Berichten:
    73
    Suzuki GT 750 bouwjaar 1977.
    Lust de hedendaagse brandstof zonder een klap verkeerd te geven.
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh... gaaf... een waterorgel... Voor toen ongeloofelijke krachtpatsers... Je was een echte kerel als je daar op durfde rijden...

    Die dingen konden op heel veel kritisch zijn, maar niet op de brandstof die je er in goot...
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wil ik wel eens zien...
     
  19. Damien368

    Damien368

    Lid geworden:
    23 jun 2020
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Haulerwijk
    [​IMG]
    [​IMG]
    u vraagt.... enzo
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat ziet er niet mooi uit...
     

Deel Deze Pagina