Test: Methanolmotor op benzine

Hoei! Wat een mooie sound man!
Promix carb... dat kan wellicht wat beter werken dan de Dynamics?
Maar het zaakje klinkt erg gezond!
Hetere gassen is ook hardere 'muziek'!
Gr Bas
 
Ontsteking weegt ongeveer 125~150 gram, maar je kunt wel een véél kleinere tank plaatsen. Ik weet niet of die 5 kilo vol of leeg is?
Gezien die Saphir van mij, toen ik hem kocht een tank van een halve liter had (oorspronkelijke motor 10 cc) schat ik dat jouw kist toch zomaar een tank van 3/4 liter of groter heeft. Geen idee hoe lang een wedstrijd-vlucht duurt, maar met een kwart liter heb je al aardig wat vliegtijd...

Turnigy hout, 18 x 8, op 7500 toeren.

Geen idee. Ze zijn met het blote oog niet te zien, ook niet na wat looptijd

Vast wel... maar zoals het is, denk ik dat de zuigerveer meer lekkage toelaat dan die gaatjes... Ze zijn écht maar héééél klein.
Even een oude post naar boven halen als dat mag,
Als ik de gegevens zo zie dan is mijn conclusie dat de benzine conversie weinig vermogensverlies laat zien..
Ik ben in het bezit van een zelfde Siper Tigre 120 en ben aan het overwegen wat ik doe qua motorisering,
De 120 Super Tigre volstaat op methanol, ik wil naar benzine en twijvel tussen deze ombouwen of een evolution 33GX erop te zetten..
 
Ga er maar vanuit, dat de nullijn niet zo heel erg veel boven de spoed ligt hoor... tenminste, niet met de simpele MA of APC props. Om je een idee te geven heb ik het verschil tussen "vlakke achterkant" en "nullijn" gemeten bij een van mijn props (APC 18 x 6 W) en daar maakt het op de nominale spoied van 6" ongeveer een halve inch verschil, mischien 3/4. Meer niet. Dat levert voor het vliegtuig waar hij op zit, en de motortoerentallen die dat ding in vlakke vlucht draait ongeveer 7 à 10 km/u verschil in theoretische vliegsnelheid, van 77 naar ongeveer 84~~87 km/u.
Naar welke standaard je ook rekent, ik noem dat "een klein beetje", niet "veel".

Voordat ik op Mugen reageer: bij het teruglezen van de post waar Mugen uit quotte, las ik bovenstaand...
Het onderstreepte: laat ik nu toevallig op de desbetreffende kist een pitotbuis gemonteerd hebben, en inderdaad bij vlakke vlucht volgas INDERDAAD een luchtsnelheid zie die plm 10 km boven de theoretische spoedsnelheid ligt.... :D :D :D
 
Even een oude post naar boven halen als dat mag,
Als ik de gegevens zo zie dan is mijn conclusie dat de benzine conversie weinig vermogensverlies laat zien..
Ik ben in het bezit van een zelfde Siper Tigre 120 en ben aan het overwegen wat ik doe qua motorisering,
De 120 Super Tigre volstaat op methanol, ik wil naar benzine en twijvel tussen deze ombouwen of een evolution 33GX erop te zetten..

Natuurlijk mag dat... Het zou handig zijn om te vermelden op wat voor kist deze motor zich bevind, en wat we moeten verstaan onder "volstaat"...
Want een Evo 33 is vermoedelijk wel een heleboel MEER vermogen dan een SuperTigre 120 op methanol....

Maar als je zegt dat "benzine blijkbaar weinig vermogensverlies laat zien" moet je wel in het achterhoofd houden dat "trekkracht" (en zéker "statische trekkracht") niet heel erg veel met vermogen te maken heeft: om een extreem voorbeeld te noemen: een 5 cc gloeipluggertje zal op de testbok met wat geluk nét 1 kilo statisch laten zien, bij vol gas.
Datzelfde motortje trekt halfgas met vrij weinig moeite een 2 kilo wegende heli in hoover (is OOK 2 kilo "statische trekkracht", terwijl er dan ook nog eens een deel van het vermogen naar een hekrotor toe gaat óók...

Er is gewoon een chemisch bepaald verschil van ongeveer 20% vermogen. Linksom of rechtsom, en daar doe je heel weinig aan.
 
Laatst bewerkt:
De motor staat in een 3D kist su-31 van 1,90 mtr prophangen gaat maar heeft nagenoeg niks over.
Denk dat er beter een evo 33 GX in kan zetten als ik naat benzine wil

Als ik zie hoe mooi de motortjes op benzine lopen..... dan overweeg ik wel over te gaan zodra de voorraad methanol op raakt
 
De motor staat in een 3D kist su-31 van 1,90 mtr prophangen gaat maar heeft nagenoeg niks over.
Denk dat er beter een evo 33 GX in kan zetten als ik naat benzine wil

Hangt een beetje van de huidige propmaat af, en hoeveel ruimte er is voor een grote prop met weinig spoed...
Ik bedoel, geen idee hoeveel ruimte er nog is.
Maar het klinkt niet heel hoopgevend, nee, want ik neem aan dat je daar destijds wel aandacht aan besteed hebt, en sowiso is 20 cc vrij weinig voor een 190 cm 3D kist, volgens mij.
 
Er zit nu een 18x10 op en 20 gaat ook nog (evt. Iets grotere wieltjes)..
Zat zelf te denken dat als na de ombouw het vermogen tegen valt dit te compenseren met een reso ...
Maar nu ik er over nadenk kan ik veel beter de 33cc evo erop zetten en de 120 ST op een andere kist zetten
Heb nog een xtra 60 in de planning om te bouwen en daat zou hij wel prima op kunnen

Nog even een dingetje.... ik lees vaak lovende woorden over Aerosave olie voor de methanol torretjes
Is dat nou hetzelfde als Aersynth
 
Reso en ombouw naar benzine, het kan wel, maar niet voor toepassingen waar je vaak heel veel vermogen nodig hebt. Dan gaat de koeling gewoon te kort schieten.
Met een 20 x 8 ga je meer trekkracht krijgen, eventueel een 20 x 7 en meer toeren.

Over Aerosave vs Aerosynth kan ik je helaas weinig vertellen, ik heb nul ervaring met deze oliesoorten.
 
Wat zouden de kosten op uitkomen voor de ombouw naar benzine ?
Kan natuurlijk gaan ombouwen en als het resultaat te ver terugzakt in power de evo 33 er op knuppen
Maar dan moet ik wel aan het werk om een xtra 60 in elkaar te gaan plakken :D
 
Aerosave kwam van Fuchs en is gestopt met productie voor methanolmotoren.
Duitse leger was groot afnemer. Spul is wel verdomd goed.
Opvolger gaat de 'kruidenmix' van Weston UK worden... daar draaien zijn motoren op met 2 jaar garantie.
En verdorie... die motoren van Weston draaien ook prachtig. Prijskaartje en niet zoveel keuze...
Maar voor een 10cc was ik zeker gevallen geweest, geworden! Jawel :)
Aerosinth... was toch ook naar behoren?
 
Wel... dan kan je even voort... Olie aandeel 18%
Opvallend... geen zwarte kool in de motor... wel bij de uitlaatpoort van het blok
wordt het iets donker...
Stevig koffiedrap in de reso... die gaat onder de hete kraan na iedere vluchtenreeks...
Eigenlijk om het etsende zuur uit te spoelen... echter het ergste zuur voor de Hatori is een kneuzing
Dat zuur zit dan in de maag... Haha...

Zo nu ga ik een stuurheveltje uittekenen voor de KAOS 60...
De kist maakte me toch een vreemd regendansje... doet ie anders nooit!
Bleek dit weekend 'China-meuk'... borgboutje dol... en in messing met te weinig vlees... dat wist ik wel...
Messing of aluminium... het ontstaat... :D Borgstift met gemene punt er aan...
Zou toch moeten werken...
 
Laatst bewerkt:
Aerosynth is inderdaad ook van Fuchs
Laat ik nou een nieuwe jerrycan met 10 liter pure olie hebben staan :D
Genoeg voor een paar jaartjes vliegplezier voor de methanol torretjes :bier:

Niet om flauw te doen, maar dat is maar ongeveer 55 liter brandstof, dat zou ik er persoonlijk min of meer binnen een jaar door hebben... Een iets minder fanatieke vlieger mischien 2 jaar. Langer niet. En dan ga ik uit van mezelf, ik vlieg hoofdzakelijk met viertaktjes in de 5 tot 15 cc categorie, nog niet eens met een 20 cc tweetakt... Vroeger vloog ik moeiteloos tussen de 100 en 200 liter gloeiplugbrandstof per jaar weg, nu nog ongeveer het equivalent van 40~50 liter (20!25 liter benzine per jaar).
 
Samen met de 110 liter brandstof die ik al heb staan is dat voor mij nog steeds genoeg voor een paar jaartjes :yes:
Helemaal omdat ik naast methanol ook benzine en electro vlieg
 
Iemand al wel eens castrol R40 gebruikt voor benzine en of methanol motor?


omschrijving
Castrol R40 1L
Ben je ook als de dood voor oxidatie en vuilafzetting op je motorfiets?
Voorkom ergernis met de Castrol R40-motorolie. Het middel is gebaseerd op ricinusolie en zorgt voor feilloze smering van competitieve racemotoren.

Het smeermiddel is te gebruiken in zowel twee-als viertaktmotoren. Neem daarbij wel de restricties in acht voor verantwoordelijk gebruik.
Voor beide toepassingen geldt dat mengen met minerale of synthetische olie uit den boze is!


Gebruik in 2-takt benzinemotoren:

  • - Je kunt de R40-olie goed mengen met methanolbrandstof, bijvoorbeeld in de modelbouw. De methanol dan wel benzine dient wel volledig watervrij te zijn.
Gebruik in 4-takt benzinemotoren:

  • Let goed op dat je het motorblok goed spoelt, indien je overgaat van een minerale olie naar R40.

    Specificaties
    - Inhoud: 1 liter
  • - SAE-normering: 40
 
De Castrol r40 heb ik 50/50 gemengd gehad met klotz olie voor oudere motoren. Het is eigenlijk in de volksmond "wonderolie".
 
Wonderolie? Jawel... 2-takt... maar alles komt onder de ingedikte kleef te zitten...
Maar idd een oude motor heeft een lang leven... een kras vult zich met aanslag...
Ik weet niet hoever je een bus kan peelen voordat wonderolie geen compressie meer heeft...

Die 'viezigheid' heb je met syntheet niet... wel 'vet'...
Wonderolie niet in 4-takts poken... verstopt de bende compleet. Saito mag slechts op syntheet...

Beste smeert benzine met 'gewone' motorolie... Maar dat is Brutus z'n verhaal :)
 
Samen met de 110 liter brandstof die ik al heb staan is dat voor mij nog steeds genoeg voor een paar jaartjes :yes:
Helemaal omdat ik naast methanol ook benzine en electro vlieg
DAN.... kun je inderdaad nog wel even vooruit ja... :D
Ik vind al die verschillende brandstoffen alleen maar ingewikkeld (één van de doorslaggevende redenen om van de methanol af te stappen), en ik draai nu alles op één en dezelfde mengsmering.
 
Back
Top