De Merlin had een 1100pk en de BMW 801 1450.
Hmmm... naar mijn beste weten, is het vermogen van de merlin van voor de oorlog ongeveer 1100 pk, tijdens de oorlog gestegen tot ruim boven de 2000 en beschikten de spits en mustangs tegen het einde van de oorlog zelfs over bijna 3500 pk, maar er staat me vaag wat van bij dat dat niet meer de Merlin was maar de Griffon...
De FW190 heeft, in ieder geval met de Radials, nooit meer gekregen dan die 1450 pk. De FW190 heeft ook met een V12 gevlogen, maar ik weet niet uit mijn hoofd welke motor dat was of hoeveel vermogen daar uit kwam.
Gek genoeg was de FW190 ondanks het lagere vermogen, EN ondanks het ogenschijnlijke nadeel van een radial (korte stompe neus) gedurende het grootste deel van de oorlog sneller dan de spit, maar ook dan zijn eigen teamgenoot BF109.
Kurt Tank heeft uitermate listig gebruik weten te maken van de "voordelen" van een radial, en de FW had dan ook geen enkele luchthapper, olie of vloeistofkoeler op of onder de romp, en hij wist alle koeling, ventilatie en ram-air en dergelijke onder die dikke neus samen te voegen.
Het geheel zat zelfs ZO snugger in elkaar, dat de motoraangedreven koelfan, die bij take-off zo'n 100 pk opsnoepte, bij kruisvlucht als windmolentje werkte en zelfs een klein haartje vermogen (verwaarloosbaar klein, maar toch) terugleverde aan de krukas.
Door consequent toepassen van dit soort ingenieuze oplossingen was de koeling en drukvulling van de FW190 min of meer volledig gratis, waar de luchthappers en radiators van de Spit, mustang maar ook de BF109 door hun weerstand vele honderden pk's opslorpten.
Ik wist dit nooit voordat ik me er wat in verdiepte omdat er eentje in huis staat, maar van alle jagers uit WW II, is de FW190 toch wel een van de (in ieder geval technisch gezien) absoluut briljantere ontwerpen.