Test: Methanolmotor op benzine

Als het smeersysteem maar voldoende werkt. En dan de zuren van de methanol niet verwoestend te keer gaan.
Het ding heeft geen smeersysteem... Alleen leksmering van cylinders naar krukkast, en vet in de nokkentrog.

En nee, ik zou het ding werkelijk letterlijk geen enkele toepassing toevertrouwen waarbij daadwerkelijk enig mechanisch vermogen geleverd moet worden...
 
Tis een gaaf ding om te zien maar idd lijkt mij ook niet wat. Beetje stationair en dan wat gassen maar de aarzeling naar even vol gas met de tacho meter zegt genoeg. Ik denk ook dat ie "uit elkaar zal spatten" bij echt gebruik ;-)..

Maar dat ligt dus aan een krukas zonder tussen de cylinders..! Zo goed had ik nog niet gekeken.

Terug naar echte motors discussie ;-)!
 
Zo ziet het erin mijn ogen wel uit. Leuk ding, maar nergens geschikt voor behalve wat lawaai, rook en oliespetters veroorzaken.


Heel youtube staat vol met die dingen. Je moet ze zelf opbouwen. Soort lego. Eind resultaat loopt dan alleen wel echt. Zijn chinese kitjes.
 
@brutus wankelmotor op benzine? Is dat nog een uitdaging?
Is absoluut een uitdaging, probleem is alleen om een nog functionele wankel op de kop te tikken.... Ze zijn er wel, maar worden tot nog toe steeds voor mijn neus weggekaapt, want ik ben teveel met motortjes bezig en te weinig op Marktplaats en andere verkoopsites... :D


Die worden op methanol al erg heet, dus denk dat benzine te veel van het goede is.
Bovendien zorgt de olie voor een deel voor de afdichting van de rotor, dus dat kan ook een probleem geven bij benzine gebruik
Denk niet dat dat zo'n heel groot probleem is, zolang ik Mk I te pakken krijg, want die heeft een losse koelring die ik kan namaken en vergroten.
Per slot van rekening lopen er ZAT kleine wankels (generatortjes, kettingzagen, ultralights en zelfs de observatie en camera heli's van HighEye, het vroegere FlyCam) op benzine.
En dan is het feit dat ik 1:10 smeer vermoedelijk alleen maar een voordeel.

Ik wil het in elk geval nog steeds graag een keer proberen, maar ja... vind maar eens een geschikt proefkonijn...

Daarnaast is vanwege het beperkt aantal beschikbare motoren en het feit dat ze nog maar weinig in gebruik zijn, het practisch nut beperkt. Denk niet dat er veel mensen genegen zijn dát na te gaan doen. Met de gewone zuigermotoren is het tenminste nog iets wat de kijkertjes thuis kunnen proberen.
 

Pure porno voor de oortjes en ogen... Grappig om het verschil te horen tussen de zoemende spit en de rauwe klappen van de Focke!
 
Mmmmm wankel....worden nog geregeld aangeboden, maar de prijzen zijn niet leuk meer.
Heb zelf 2 X1200 Delta's met wankel en een losse wankel motor die vastzit.
Mocht Brutus ooit besluiten om een wankel op benzine te zetten, dan heb je in ieder geval mijn onverdeelde aandacht.
 
:D als jij een wankel hebt voor mij, om om te bouwen, dan heb je goed kans dat dat ding vrij vlot op benzine loopt...

En schijnbaar heb jij er eentje die vastzit, en ik wil gerust een beetje tijd investeren om die weer los te krijgen, Zeg maar wat je er voor hebben wilt (maar wel in het redelijke, ik ga geen verzamelaarsprijzen betalen).
 
de rauwe klappen van de Focke!
Het is niet zo zeer dat die radial zulke rauwe klappen maakt, maar meer dat er 4 uitlaten aan een kant zitten, en 5 aan de andere kant, en dat hij dus van beide kanten "onregelmatig" klinkt. Wat mij altijd opvalt bij die dingen is dat het geluid van voren regelmatig is, en zodra hij passeert (zeg maar, als het verlengde van het propellervlak de waarnemer passeert), het geluid alsof er een schakelaar omgehaald word verandert in een motor die klinkt alsof hij maar op de helft van de cylinders loopt...
De V12 motoren hadden dat effect veel minder.
 
Ja grappig he! Is bij al die vliegtuigen zo. Misschien vanwege de enorme props die erop zitten?

Wel gaaf filmpje iig en toch vind ik et ook wel weer een beetje raar dat de Focke zo rauw klinkt met 4 v.d 9 pijpen aan een kant. Zijn toch genoeg cylinders die de loop mooi rond zouden moeten laten klinken . Maar goed et is zo en zal wel.. ;-).
 
Het is niet zo zeer dat die radial zulke rauwe klappen maakt, maar meer dat er 4 uitlaten aan een kant zitten, en 5 aan de andere kant, en dat hij dus van beide kanten "onregelmatig" klinkt. Wat mij altijd opvalt bij die dingen is dat het geluid van voren regelmatig is, en zodra hij passeert (zeg maar, als het verlengde van het propellervlak de waarnemer passeert), het geluid alsof er een schakelaar omgehaald word verandert in een motor die klinkt alsof hij maar op de helft van de cylinders loopt...
De V12 motoren hadden dat effect veel minder.
Recht in de uitlaat(rook afvoer pijpje) luisteren en ontsteking volgorde. De v12 is beter verdeeld over beide banken. Maar als je deze live hoort is hij luider dan de ster motor.
Tevens is de v12 vertraagd op de prop. En draait een hoger toerental. 3000 toeren tov de de BMW 801 2700 toeren direct drive.
De Merlin had een 1100pk en de BMW 801 1450.
 
De Merlin had een 1100pk en de BMW 801 1450.
Hmmm... naar mijn beste weten, is het vermogen van de merlin van voor de oorlog ongeveer 1100 pk, tijdens de oorlog gestegen tot ruim boven de 2000 en beschikten de spits en mustangs tegen het einde van de oorlog zelfs over bijna 3500 pk, maar er staat me vaag wat van bij dat dat niet meer de Merlin was maar de Griffon...
De FW190 heeft, in ieder geval met de Radials, nooit meer gekregen dan die 1450 pk. De FW190 heeft ook met een V12 gevlogen, maar ik weet niet uit mijn hoofd welke motor dat was of hoeveel vermogen daar uit kwam.

Gek genoeg was de FW190 ondanks het lagere vermogen, EN ondanks het ogenschijnlijke nadeel van een radial (korte stompe neus) gedurende het grootste deel van de oorlog sneller dan de spit, maar ook dan zijn eigen teamgenoot BF109.
Kurt Tank heeft uitermate listig gebruik weten te maken van de "voordelen" van een radial, en de FW had dan ook geen enkele luchthapper, olie of vloeistofkoeler op of onder de romp, en hij wist alle koeling, ventilatie en ram-air en dergelijke onder die dikke neus samen te voegen.
Het geheel zat zelfs ZO snugger in elkaar, dat de motoraangedreven koelfan, die bij take-off zo'n 100 pk opsnoepte, bij kruisvlucht als windmolentje werkte en zelfs een klein haartje vermogen (verwaarloosbaar klein, maar toch) terugleverde aan de krukas.
Door consequent toepassen van dit soort ingenieuze oplossingen was de koeling en drukvulling van de FW190 min of meer volledig gratis, waar de luchthappers en radiators van de Spit, mustang maar ook de BF109 door hun weerstand vele honderden pk's opslorpten.

Ik wist dit nooit voordat ik me er wat in verdiepte omdat er eentje in huis staat, maar van alle jagers uit WW II, is de FW190 toch wel een van de (in ieder geval technisch gezien) absoluut briljantere ontwerpen.
 
De Spit uit het filmpje is een MK 18, met Griffon 65 motor, (zie de "bulges"op de motorkap, anders paste de motor er niet onder) ongeveer 2000 PK uit 37 liter...
Ze ontzien die ouwe dames niet echt in het filmpje, de start van de FW is spectaculair :eek:
 
Hmmm... naar mijn beste weten, is het vermogen van de merlin van voor de oorlog ongeveer 1100 pk, tijdens de oorlog gestegen tot ruim boven de 2000 en beschikten de spits en mustangs tegen het einde van de oorlog zelfs over bijna 3500 pk, maar er staat me vaag wat van bij dat dat niet meer de Merlin was maar de Griffon...
De FW190 heeft, in ieder geval met de Radials, nooit meer gekregen dan die 1450 pk. De FW190 heeft ook met een V12 gevlogen, maar ik weet niet uit mijn hoofd welke motor dat was of hoeveel vermogen daar uit kwam.

Gek genoeg was de FW190 ondanks het lagere vermogen, EN ondanks het ogenschijnlijke nadeel van een radial (korte stompe neus) gedurende het grootste deel van de oorlog sneller dan de spit, maar ook dan zijn eigen teamgenoot BF109.
Kurt Tank heeft uitermate listig gebruik weten te maken van de "voordelen" van een radial, en de FW had dan ook geen enkele luchthapper, olie of vloeistofkoeler op of onder de romp, en hij wist alle koeling, ventilatie en ram-air en dergelijke onder die dikke neus samen te voegen.
Het geheel zat zelfs ZO snugger in elkaar, dat de motoraangedreven koelfan, die bij take-off zo'n 100 pk opsnoepte, bij kruisvlucht als windmolentje werkte en zelfs een klein haartje vermogen (verwaarloosbaar klein, maar toch) terugleverde aan de krukas.
Door consequent toepassen van dit soort ingenieuze oplossingen was de koeling en drukvulling van de FW190 min of meer volledig gratis, waar de luchthappers en radiators van de Spit, mustang maar ook de BF109 door hun weerstand vele honderden pk's opslorpten.

Ik wist dit nooit voordat ik me er wat in verdiepte omdat er eentje in huis staat, maar van alle jagers uit WW II, is de FW190 toch wel een van de (in ieder geval technisch gezien) absoluut briljantere ontwerpen.
Klopt helemaal de latere BMW 139 had 1550 pk de Dora met de jumo v12 had een 1725 pk. Door het geringere frontale oppervlak was de fw beter.
 
Door het geringere frontale oppervlak was de fw beter.
Van wat ik er van begreep, was het niet zozeer het frontale oppervlak (zo'n radial is nog best fors) maar meer de details zoals volledige afwezigheid van luchthappers en oliekoelers (FW190 had wel een oliekoeler maar die was zodanig gemonteerd dat hij geen extra weerstand opleverde, in tegenstelling tot de koelers van BF109, Spit, Mustang, etc etc) en ook de luchthapper voor de inlaatlucht was afwezig, en bijvoorbeeld de veel vlakker geplaatste voorruit.

Die voordelen gingen weer deels verloren toen ze een V12 in die Dora's zetten, toen moesten er opeens weer luchthappers en koelers op.
 
Yes, leuk om te lezen en komt me bekend voor Bert van de Focke shoemaker van youtube. Wat ik er ook hoorde was dat de Amerikanen veel meer vermogen hadden dan de Duitsers omdat ze veel hoger octaan gehalte benzine hadden. De Duitsers legden et alleen daarop al af met veel minder vermogen tot gevolg.

Beetje draadje vervuilende maar op de lengte van dit draadje verwaarloosbaar... ;-)
 
Back
Top