Test: Methanolmotor op benzine

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 28 mei 2016.

  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wat kost het in de USA? Dichtheid is groter. Zij die het zich kunnen permitteren is de brandstof idd bijzaak.
    4,50 euro per liter... modelbouwbrandstof?
    Ja... dat is ook geen methalolletje meer!
     
  2. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    methalolletje :rofl:
     
  3. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Nou, doe mij dan maar een half uurtje raggen in een P 51, dat heb ik er wel voor over :)
     
  4. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.496
    Locatie:
    Heerenveen
    Bedrijven die Mustangs inzetten voor betaalde rondvluchten rekenen zo rond de 1800 per half uur. Het is helaas geen non profit organisatie. En dat half uur is niet de vliegtijd maar vanaf het moment dat de motor start. Dus met warmdraaien er bij zit je op zo'n 20 min vliegtijd.

    Spitfire doet zo'n 2200 pond per half uur, de 2 zits Buchon (enige ter wereld) tegen de 3000 pond... En er is in de UK nu ook een 2 zits Hurricane beschikbaar sinds dit jaar.

    Vriennd van mij vliegt met de AT6 Harvard vanaf Lelystad, 50/50 kost je dat 200 euro per half uur (vliegtijd!) dat is nog eens leuk.

    Maar om te vergelijken, we vliegen ook wel eens de 2 zits Pitts Special, en die kost je ook 150 euro per half uur... Dan is een Harvard opeens zo duur niet
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  5. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Klopt, incl taxien, naar de baan en terug, +/- 20 min in de lucht.
    Ik kan je verzekeren, het is het MEER dan waard, onvergetelijke ervaring!:banana:
     
    Jonkje vindt dit leuk.
  6. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.496
    Locatie:
    Heerenveen
    Heb zelf qua klassiekers Tiger Moth en de Yak3U gevlogen maar een Spit... Pfoe..!
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  7. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Heb zelf nog mogen sturen ook!
    Ongelooflijk zoals dat reageert op de roeren, en welk een kleine uitslag nodig is bijv. op de ailerons.
    Wel wat anders dan een cessna
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Iemand een rondje met mijn Chartertje vliegen? Kost ongeveer 20 cent per half uur... En dat is inclusief 10 seconden warmdraaien en 10 seconden naar de baan lopen, dus ongeveer 29 min 40 sec in de lucht...

    Als jullie het niet erg vinden, blijf ik liever met beide voetjes op de grond...
     
  9. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    verschil moet er zijn......
     
    brutus vindt dit leuk.
  10. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.496
    Locatie:
    Heerenveen
    20 cent per half uur, kan er dan ook nog een bakkie pleur van af? Blijven Hollanders he
     
    brutus vindt dit leuk.
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Koffie inbegrepen is het 30 cent per half uur... Één bakkie, halfvol... zelf suiker, melk en bekertje meebrengen... Want we blijven Hollanders...
     
    Jonkje, serge pot en AHoogendijk vinden dit leuk.
  12. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen

    Nee een 200 liter vat van sunoco 115 supreme. Iets duurder nog dan 4.50. Dacht dat het vat 1100 euro was incl bezorging
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Jeetje... wat moet je met dat spul?
     
  14. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    IMG_20180206_103214.jpg IMG-20190302-WA0048.jpeg IMG-20190302-WA0042.jpeg IMG-20190302-WA0044.jpeg IMG-20190302-WA0046.jpeg IMG-20190302-WA0056.jpeg IMG-20190302-WA0058.jpeg IMG-20190607-WA0003.jpeg IMG-20190302-WA0048.jpeg IMG-20170830-WA0072.jpeg
    Een 1098R met een compressie kuurtje. Zat op 199.8 pk:). Maar dat ging niet zonder forse ingrepen.

    Veel last gehad van detonatie, ding had meer uren op de testbank gedraaid dan dat ik er mee heb kunnen rijden, Andere bobines laten monteren ivm hoge compressie. En nog 2 jaar aan overige veranderingen.



     
    Laatst bewerkt: 7 mei 2021
    HansH, Jonkje en MicropropSport vinden dit leuk.
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ah, OK... voor dat merk kan ik me voorstellen... Voor raspaarden alleen het beste voer.
     
    MicropropSport en Cnn vinden dit leuk.
  16. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Ze was erg kieskeurig. Een ramp om eens een toerrit mee te rijden. Minimale was 102, of met de grote SP tank op tijd bijtanken zodat het gemixed was met de 115. En dan op een andere map zetten.

    Een ramp om onder de 50a80 kmh te rijden in de zomer. Slipstream van een auto met die snelheid zorgde al voor een erg vlot oplopende temperatuur. Grotere radiateur paste niet, koel fannetjes waren toch wel een pre op een straatfiets. Daardoor was een circuit radiateur niet mogelijk. nog bezig geweest met een custom radiateur. Dan zou het gedeelte erbij komen waar de olie koeler normaal zat, die zou dan verplaatst worden. Bovenin wel de bijna standaard dikte zodat er nog 2 fannetjes geplaatst konden worden.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja... ik zou met zoiets al niet eens de openbare weg op WILLEN...

    Gelukkig was mijn SL destijds ondanks redelijke circuit-trim qua blok nog redelijk standaard, ze reed dan ook makkelijk.
    Nog steeds jammer dat die weg is... Schijnt nu ergens bij iemand in een verzameling te staan en niet meer te rijden...
     
  18. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Mijn stukgatie en ik hadden een diepe band. Beetje te vergelijken met een mooie vriendin, alleen heeft ze borderline, ( haat liefdes verhouding, en verborgen gebreken hoofdstuk) Ze begon ooit als een S. Alleen het frame is gebleven, zonder te overdrijven is al het overige vervangen. Het idee was carrillo drijfstangen in het originele blok en frisse lagers. Toen het blok eruit was gehaald kwam ik een akra evo3 wsbk systeem tegen voor een 1098R(1198cc)(zeer zeldzaam, alleen aan een aantal wsbk teams geleverd in de testfase) in zuid Duitsland, daar zat veel mooi spul. Dit paste alleen niet op de 1098cc koppen. Dus zou andere flenzen laten maken. Dat was het plan!

    In die tussentijd was er een 1098S aan flarden gelopen op de testbak. Big end lagers te krap af fabriek, was een kwaal bij 1 productie jaar. De mijne viel er ook onder.. dus voorkomen is beter dan genezen. Ding moest uit elkaar.

    Hier is de desbetreffende 1098S. Blok had wat extra koelgaten gekregen. De vloeistof wat je op de achterband ziet is olie. Erg gevaarlijk als het net in een bocht gebeurd.:










    Maar toen ik net de drijfstangen had besteld kwam er een zeer zeldzaam 1098R blok voorbij op het net. Een monteur van De Biggelaar.. blok zou gereviseerd zijn. 7k betaald en blok mee..

    De kleppen bleken uitgesteld te zijn. Daar er titanium kleppen inzitten is de nieuwe zittingen inslijpen onmogelijk. Dat moest met de oude gebeuren. Zouden nieuwe pankl drijfstangen inzitten. Maar die hadden last gehad van mee draaiende lagerkappen. Titanium drijfstangen zijn vaak ovaal. Worden pas rond bij hogere toerentallen en bedrijfstemperatuur. Tevens moeten deze ook erg vaak vervangen worden. Volgens HdeB te vergelijken met kauwgom. Het titanium wil ook genoeg rekken om de kleppen te raken richting de 12k rpm. Wel licht en sterk. Maar niet echt de eigenschappen die je wilt. Althans niet als je geen fabrieksteam bent die een blok elke race demonteerd en even aan 4k nieuwe pankle drijfstangen erin pleurt.

    Dus dat werd een blok revisie. Bleken ook sommige standaard 1198 tandwielen in de bak te zitten. Dus in Italië op zoek naar een R bak.

    Nieuwe lichtere HC zuigers.

    Nieuwe titanium kleppen.

    nieuwe nokkenassen

    EVR slipperclutch 48T met gesinterde platen. Was net een aan uit schakelaar met wegrijden. Maar de koppeling slipte anders in zijn powerband. Een zeer snerpend ijzer op ojzer geluid met koppelen. Ik doel niet op het standaard koffiemolen geluid hihi

    Bende lag toch los. Dus ook direct nieuwe zand gegoten carters geplaatst. Origineel waren ook zand gegoten op de 1098R, Maar ivm de planning hoog vermogen eruit te halen ze vervangen. Er stond nog 1 set te koop in Italië.

    Drijfstangen vervangen voor carrillo drijfstangen. Deze zijn van gesmeed staal. En belachelijk sterk. Weer een set moeten bestellen, want de reeds aangeschafte 1098s drijfstangen pasten niet(1098s 1098cc 1098R 1198cc) Kon allemaal net met de krukas, daar deze gebalanceerd was met de originele titanium drijfstangen. Daar heeft HdeB een poosje bij gezeten.

    Toen dat klaar was was het opzoek naar gasklephuizen. Een 1098S heeft 1 injector per cilinder, een 1098R 2. Hadden de illusie dat het het zelfde zou zijn als bij een 1198S. Maar dat hadden we verkeerd gedacht hèhè. Dus in Duitsland originele 1098R gasklephuizen gevonden, kwam er achter dat de R hoofdzakelijk voor duuRRRR staat.

    Toen kwam verhaal ecu. Die herkende geen 4 injectoren. Dus een R kabelboom opgezocht. Was een uitdaging omdat de meeste circuit fietsen een verknipte kabelboom hadden. En zeer weinig R modellen in goede conditie worden in onderdelen aangeboden. Toen ik die had en een Juiste ecu was het zoeken naar de DTC(ducati traction control). Anders werkte het niet. Dat betekende nieuwe sensoren. Steunen en nieuwe remschijven voor een R. Daar zaten de nokjes in de bevestiging van de zwevende magneten voor de dtc sensor,

    Toen dat voor elkaar was moest er een dtc ecu komen. Moest horizontaal in het subframe komen. Dus een 1098rs subframe gevonden. Was ook van aluminium.

    Kappenset van een R had ik ooit al aangeschaft toen het nog een S was. Koste een vermogen. Maar wel erg gaaf te zien.

    R Kroonplaten. Had ik nog van een circuit 1098R die ik in het verleden had gehad.


    Een nieuwe originele1198sp tank gekocht. Is van aluminium dus ongevoelig voor de slechte brandstoffen met alchol die de kunststof tank konden aantasten( heb vele gezien die als een pudding in elkaar zakten). Iets meer inhoud. En vooral zeeeer mooi.

    Naja toen ik al 3 1098R modellen zo een beetje nieuw had kunnen kopen besloten het af te maken.

    Een nieuwe NCR hoogte versteller van Titanium, het werd toch al een Belachelijk gebeuren, de gouden Marchesini 1098R wielen.(nieuw, gebruikte zijn link ivm corossie) Alleen dan in gesmeed magnesium ipv aluminium waar de R mee kwam. Belachelijk licht en ging er toch niet mee in vochtige omgevingen rijden. Stond in een verwarmde garage.

    Toen moest er nog een een R achterbrug in en R naaf.

    Een EVR airbox 1098R intake. Speciale venturi's boven op de gasklephuizen in de airbox.


    LighTech rearset

    Er zat al ohlins op de S maar er was natuurlijk beter spul, dus bij HK een setje FGRT 211 is R&T vork, NIX30 cartridge erin en gefreesde asopname. En een TTX 36 demper. Ohlins Gp stuurdemper met dubbele zuigers.

    Brembo GP pompen. Op de foto nog met de originele koppelingspomp. Foto was ten tijde van de taxatie. Toen was de koppeling nog niet binnen. Een hel nieuwe spullen uit Italië te krijgen die niet in stock zijn. Speciale cnc stuurbediening moeten aanschaffen. Dat paste niet meer met de GP pompen. Rvs goodridge leidingen maar direct.

    Toen begon verhaal ontsteking. De originele bobines waren niet krachtig genoeg voor een vonk met deze hoge compressie. Raar inhouden op dyno. Een fabrikant gevonden die zeer krachtige bobines maakt. Dacht MSD bobines. Kan ook Dyna geweest zijn.

    Toen begon het verhaal startkoppeling. Die begon te slippen. Startmotor ging niet snel genoeg rond. Eerst het startrelais vervangen en veel dikkere kabels gemonteerd. Elke keer als de motor afsloeg tijdens het aantrekken van mijn pak kreeg ik hem never meer aan. Accu ondertussen ook leeg. Een loodaccu wilde ik niet( ben panisch voor corossie), wel even geprobeerd ipv van mijn destijds gebruikte lithium accu maar was ook niet voldoende. Daarna een nieuwe startmotor en een kleine lithium accu van een rally auto gemonteerd. Was belachelijk duur, maar kon een belachelijk hoge startstroom leveren. Meende 900 ampère. Dat ging goed

    Ik was hierna wel genezen haha. Ik had in de tussentijd een ongeluk gehad met een andere motor, ik vond de Duc prachtig. Mooiste motor ooit. Maar was er klaar mee. Ik reed vaker op mijn KTM 690 in de buurt rond. Lange stukken rijden geen tijd voor destijds. Het was een niet eindigend project. Financieel in wat ruiger vaarwater terecht gekomen. Het budget ohne ende wa leider nicht mehr.

    Heb er veel verdriet van gehad dat hij is weggegaan

    Maar karakter heeft een Duc. Als je gek bent op techniek is het ook om je vingers bij af te likken.
     
    Laatst bewerkt: 7 mei 2021
    HansH en MicropropSport vinden dit leuk.
  19. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Sorry voor de lappentekst. Pure emotie, net als een stukgatie haha.

    Als er over Ducati begonnen wordt dan is het lastig me stil te houden. Ik zag ergens dat jij ook Duc liefhebber bent. Dus vandaar wat extra details. Excuses haha
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Haha... klinkt bekend, maar ik heb me er nooit toe laten verleiden.
    Ik had een Serie I superlight, die tijdens de eerste eigenaar door "den Big" van 851 tapeinden was voorzien vanwege dat ie origineel met de 900 SS tapeinden geleverd was, dus breuk en blokschade. Ergens vlak voor de eerste 10K
    Wat de exacte schade was heb ik nooit geweten, maar goed.
    Tegelijk met die reparatie is er een Dynojet stage II kit op gekomen, en Een paar niet zo heel mooie maar wel goeie magnesium wielen, Marvic's als ik me goed herinner, achter een half inchje breder, dat er een 180 slof onder kon.
    Ik heb het ding met wat kuip en ruitschade van de tweede eigenaar over genomen bij ongeveer 25K, en ik heb er 65K mee gereden.
    Afgezien van de regelmatige olie, filter en riemenwissel, heb ik eigenlijk nooit een sleutel op het blok hoeven zetten. Heb een (1) keer de kleppen hoeven stellen in de bijna 20 jaar dat ik hem had.
    Heb wel, ooit, omdat ik toevallig tegen een standaard vliegwiel aanliep, eigenhandig op de draaibank anderhalve kilo van dat vliegwiel af gedraaid en uitgewisseld. Goed merkbaar in de lagere versnellingen.
    Technisch is dat alles wat ik er aan gedaan heb. Uiterlijk is hij opnieuw gespoten en zag hij er gewoon goed uit (moest wel, ik had hem zelf een keer tegen de vlakte gelegd).
    Verder in de loop der jaren alle overbodige spullen er af gesloopt ik denk dat ik er minstens 10 kilo nog vanaf gesnoept heb.
    Alleen al de voetsteunen en schakel en rempedaal wogen bij elkaar 3 kilo en de (zelf gemaakte) vervangers nog geen 500 gram. Luchtfilterbak, dat plastic ding onder het zadel voor het gereedsschapssetje, gereedschapssetje zelf, hop, alles wegzagen wat er weggezaagd kon worden.
    Geloof dat ie op het eind 160 kilo woog (185 origineel als ik me goed herinner).
    Laatste jaren nog een nieuwe achterschokbreker (merk effe vergeten, bedrijfje ergens uit het zuiden van het land, hele verbetering) en vlak voor het einde waren de originele vol zwevende Brembo's kats versleten, weet niet eens meer wat ik er toen op gezet heb.
    Ding was voor een "min of meer standaard" tweeklepper achterlijk sterk, volgens de dynojet zat hij tussen de 6500 en 8500 toeren op 80 pk aan het wiel.
    Ik ben een absoluut beroerde rijder, maar het was wel leuk om in elk geval bocht-uit de meeste 916 en 998 achter me te kunnen laten, met een dikke streep zwart van de avchterband, helaas zaten ze dan natuurlijk halverwege het rechte stuk al weer naast of voor me, en tsja... rijders die weten wat ze doen, die hou ik toch niet bij (ben wel eens helemaal zoek gereden door een 600 pantah).

    Ik had er reuze lol mee, maar mijn meissie was altijd doodsbang als ik weg was, dus hij is gelijk-om geruild voor een onderdelen-Paso waar al 17" wielen in zaten. Marcel heeft er nog 3 jaar mee gereden en toen kwam de 150K beurt er aan, dat was financieel geen haalbare kaart voor hem, dus nu staat die SL dus ergens in een verzameling mooi te wezen.

    .
     
    HansH, MicropropSport en Cnn vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina