Test: Methanolmotor op benzine

Het is absoluut geen zwak ding, degene op mijn testbank draait ongeveer 0,9 pk bij een kleine 11000 toeren op benzine (ik had me helaas vergist met die 1,15) maar dat is nog steeds absoluut niet slecht voor een benzinemotor die nog geen 30 minuten looptijd heeft.

Op dit moment met een heel slechte (oud en beschadigd) Graupner SuperNylon 11 x 6.
Ik denk dat hij met een nieuwe APC zomaar naar de 12000 toeren loopt, en dan zit je nét een haartje onder de 1 pk.
Op Methanol moet ie nog een stuk harder lopen.

Zag een 46 en een 52.
Benieuwd of dat FX of SF bussen zijn.

Vorm doet oudere basis castings denken. Nieuwe spuitgietmatrijzen zijn thans sneller 3D ontwikkeld. Heeft ook iets van de destijds dubieuze BRAT of Bluebird motoren.

Zelf denk ik, ga maar goede SF’s nabouwen. Leven toch in de eeuw van de revival en replica’s... de vorm is inmiddels rechtenvrij.

Laatst bewerkt:
De 46 ken ik niet, maar de 52 is écht heel mooi gebouwd.
En Force is toch ook al weer minstens een jaar of 20 een naam op de markt, met aanvankelijk Sanye-achtige kwaliteit, maar hun buggymotoren doen het absoluut héél aardig.

Andere boring, zelfde slag.
De 46... Ooit een Topaz? Niets over te vinden. Maar vast heeft iemand er een plaatje van.

Maar... ook broeder Koenraad heeft hem... .46 tegen een feestprijs.
https://www.conrad.nl/p/force-engin...s&utm_content=kiesproduct&utm_campaign=172347

Review schrijft iemand iets over een naald die niet goed of volledig afsluit.
Bij OS zit het met de toleranties van dat soort zaken altijd wel snor.
OS naald er in. En als je een draaibank hebt... geeft mogelijkheden... maak je een nieuwe flens... als dat op 1 avondje moet lukken.
Maar zou af fabriek gewoon goed moeten wezen. Uittikken, en een vulringetje of touwtje...
Of Loctite verlijmen op juiste afstand...

Soms heeft een motorsteun ruzie met een motor...
Dan los je maar wat op zoals het uitkomt...
de brandstoftoevoer niet meer geknikt raakt... of door kan schuren.

IMG_2226.jpg IMG_2227.jpg IMG_2230.jpg

Als het maar niet van die hopeloze rode Hype motoren zijn waar de assen pardoes van afknappen. De sproeier units lijken bij de 46 op die van Hype.

Laatst bewerkt:
Nee hoor, deze komt uit Assen... Mischien dat hij daarvóór wel uit Emmen kwam, maar dat is dan al minstens anderhalf jaar of langer geleden...

Ik had deze kist Afgelopen zomer ook al in huis, om hem om te bouwen, En daarna heeft de vorige eigenaar er een tijdje mee gevlogen.

Logistiek (ruimte in huis) noopte tot verkoop, en toen was Jos zo tof om als eerste aan mij te denken...

Ik heb dat ruimte probleem ondertussen ook, maar geen echtgenote die daar over klaagt...

Ik had deze kist Afgelopen zomer ook al in huis, om hem om te bouwen, En daarna heeft de vorige eigenaar er een tijdje mee gevlogen.

Logistiek (ruimte in huis) noopte tot verkoop, en toen was Jos zo tof om als eerste aan mij te denken...

Ik heb dat ruimte probleem ondertussen ook, maar geen echtgenote die daar over klaagt...
Daarom voor mij een Max aantal. Wil ik wat nieuws, moet er wat vertrekken. Dat is in verkoop, in weggeef of kliko. De kliko als niemand het toestel wilt of doordat de landing ruiger was dan de structuur aankon.......

Door het gros genomen vlieg je met hooguit een 6 tot 7 verschillende toestellen op regelmaat. Althans ik wel.
Ik heb zo de voorkeur voor twee grote motor toestellen waarvan 1 sleper (paf trainer 260 met 90cc zdz) en 1 oorlogstoestel(nieuport 28 van 280 met roto 85fs). Dan 1 electro isolatie spit voor de treffens waar savonds een beperking is op brandstof.
Een kleine Asw24 van top rippin van 240 span met enkel sleep koppeling. Een electro zwever 3 meter voor op vakantie of een luie vliegdag. Dan moet er nog gebouwd worden een laser Arrow, een ask23 4 meter en een dg800 van 440 span. Dus voorlopig is het nog niks te vervelen achter de bouwtafel

Oh, maar dat heb ik ook hoor... Een paar "go to" kisten die vaak mee gaan (Charter, Spacewalker, Big Lift), en een paar "mooi weer/speciale gelegenheid" zoals de Ogar of de FW190, en dan nog wat ander grut voor de afwisseling, zoals de Saphir of de heli.

Moet raar gaan dat ik minder dan twee kisten meeneem.

Maar hoewel ik "groot" heel gaaf vind, zijn dat toch de minder gevlogen kisten, vanwege het gedoe met vervoer.

Qua knutselen, tsja... ik heb geen goede bouw-plek en dat zie ik ook niet zo snel gebeuren, in dat opzicht zou een rijtjeshuis geschikter zijn.
Maar in dat opzicht vermaak ik me prima met "kleine klusjes" zoals tussen de bedrijven door de Ogar op te knappen, en dat is ook best wel een projectje, om dat zodanig te doen dat hij eigenlijk wel aan het eind van de dag net zo vliegklaar is (maar wat mooier) als aan het begin van de ochtend...

Back