Test: Methanolmotor op benzine

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 28 mei 2016.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ten eerste: Stop jezelf slachtoffer te noemen, ik had niet eens gezien dat je hier nieuw bent, Dat soort dingen kijk ik niet naar.
    Maar nu je het zegt, en gezien de locatie, de stijl van posten, het tempo waarin je post, maar met name je forumnaam, kleine gedragsdetails zoals dat je gelijk effe voor Nico opzoekt waar er voor hem allemaal Aspen te koop is.... Volgens mij ben je hier niet nieuw, maar een oude bekende...

    Nu kun je me mierenneuker noemen, maar ik ben twee dingen: Licht autistisch, EN werktuigundige. Dat betekent dat ik geen dingen "vind", ze zijn het of ze zijn het niet.
    Ik ben niet degene die hier loopt te mierenneuken, jij bent degene die ÉÉN detail er uit pikt en dan doorzeikt omdat je iets "vind"... Maar het plaatje is veel groter dan dat Het is niet alleen "ethanolvrij" of "het heet ook benzine"...

    Nee. Alkylaatbrandstof wordt gemaakt uit aardgas, via chemische processen, en heeft maar een beperkt aantal bestanddelen.
    Benzine is een petroleum destillaat. Honderden bestanddelen, en geblend op specifieke eigenschappen. Chemisch gezien is dat wat anders, en details doen er toe. Dat jij het geweldig vind, prima, ik "vind" niks: Het IS het niet. Aspen is schraler, en loopt heter. Het is bruikbaar maar het draait lang zo mooi niet als benzine, en met name het heter lopen is best een dingetje als het gaat om omgebouwde gloeipluggers.
    Praktisch gezien is het OOK wat anders: Benzine is wat je in je auto (of motor) gooit, alkylaatbrandstoffen gooi je daar niet in. Ik wil vliegen op wat ik in mijn auto gooi, om de reden die hieronder ook genoemd wordt, namelijk verkrijgbaarheid. Als ik geen Aspen in mijn auto keil, wil ik er ook niet op vliegen. Noem me autist, maar noem me geen mierenneuker.

    Je gaat ook puur van JOU uit:
    Als IK dat doe, dan is de dichtstbijzijnde zaak 8 km rijden, en zijn er 4 zaken binnen 15 km, allemaal de andere kant op dan mijn vliegclub, of minstens 5 km omrijden. Als ik naar mijn vliegclub rij, kom ik 4 pompen rechtsstreeks tegen, de dichtstbijzijnde op 700 meter, en nog 3 pompen die slechts één straatje omrijden zijn.
     
  2. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Thuis
    normaal gesproken zou ik je gelijk geven.... ik gebruik ook aspen en dat is hier vlakbij verkrijgbaar, maar afgelopen zondag pakte ik de kan en kwam er achter dat hij bijna leeg was....... f..ck !!... aspen bijna op en de winkel natuurlijk dicht :mad: dan toch maar de kan aspen waar nog een liter in zit bijgevuld met een 60cc Motul 800 en 2 liter euro 95..
    denk eerlijk gezegd niet dat ik weer een nieuwe kan aspen ga halen
     
    Laatst bewerkt: 20 mei 2022
    R Rodermond en brutus vinden dit leuk.
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    dont feed the trolls...
    bewezen of niet..

    als het onderwerp van die uitspraak opheldering wil, mag hij me via pb benaderen..
     
    brutus en MicropropSport vinden dit leuk.
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    even schoonmaakactie.
    laat 1 persoon zich aangesproken voelen, we tolereren hier niet zoveel van dat gedrag.
     
    Peter Houweling, Vale Ouwe, brutus en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. Olaf Wevers

    Olaf Wevers Administrator Moderator team

    Lid geworden:
    15 mei 2018
    Berichten:
    507
    Locatie:
    Enschede
    Heren
    Ik heb even de bezem weer gebruikt wel even ontopic blijven.
     
    MicropropSport, brutus en serge pot vinden dit leuk.
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb volledig gemist wat er hier allemaal gebeurd is sinds mijn laatste post, ik weet ook niet WAT er allemaal geveegd is, maar dank DAT er geveegd is.
     
    Beton, serge pot, R Rodermond en 2 anderen vinden dit leuk.
  7. GVT

    GVT

    Lid geworden:
    1 aug 2012
    Berichten:
    273
    Locatie:
    NL - Elburg - Gelderland
    Eindelijk de onderdelen en de tijd om de FS120 op benzine over te zetten.

    Ik had nog een ontsteking liggen, daar een bougiedop opgezet voor de Rcexl 1/4-32 plug.
    Magneetje in de propopnemer. Voor nood de pickup met een tiewrap vast.
    Brandstof erin, paar keer rond zonder ontsteking om brandstof aan te zuigen. Ontsteking aan. 1 slag en lopen :banana::yes:
    Dit alles met de standaard niet aangepast methanol carburateur.
    Loopt verrassend laag stationair.

    @brutus, ik neem via PM contact met je op ivm klepje.
     
  8. GVT

    GVT

    Lid geworden:
    1 aug 2012
    Berichten:
    273
    Locatie:
    NL - Elburg - Gelderland
    Net nog een toerenteller er tussen gezet.
    Minimum is 1200 toeren.
    Maximum is 7950 toeren net een 14x7 3 blad
     
    R Rodermond en serge pot vinden dit leuk.
  9. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    Hoort zich goed aan .
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Welk merk prop? Als het een grijze Graupner is, dan is het inderdaad gewoon goed. Dan is het ongeveer 1,6 pk, en dat is voor dat toerental gewoon hele dikke prima.
     
  11. GVT

    GVT

    Lid geworden:
    1 aug 2012
    Berichten:
    273
    Locatie:
    NL - Elburg - Gelderland
    Het is een 'Super Nylon'

    [​IMG]
     
  12. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    Zelfde als Graupner
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zo op het oog is de vorm van de bladtips iets anders, maar of dat echt van invloed is durf ik ook niet te zeggen.
    Maar het is inderdaad in principe gewoon de oude vertrouwde grijze Graupner prop...

    SuperNylon was destijds Graupner's merknaam, en nu is het blijkbaar zelfstandig...
     
    serge pot vindt dit leuk.
  14. jan

    jan

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    493
    Locatie:
    5076
    Staat er ergens tussen deze 146 pagina's de ombouw van een OS FT-240 Gemini naar benzine toevallig? :rolleyes:
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
  16. jan

    jan

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    493
    Locatie:
    5076
    Ik vroeg mij af og het nodig is de enkelvoudige carb om te bouwen naar een Walbro.
    300 euro om een motor te benzineficeren vlgs het minimorris-principe, vind ik net te prijzig....vandaar.
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    MicropropSport en R Rodermond vinden dit leuk.
  18. HansH

    HansH PH-SAM

    Lid geworden:
    23 jun 2016
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern, Duitsland
    Ik heb een OS FT160 omgebouwd, verschillende carburateurs gebruikt, van origineel (wel airbleed type) ,Perry tot NGH (soort Walbro kloon) welke nooit echt super resultaten gaf. Uiteindelijk het "elektrisch wonderklepje" van Brutus gemonteerd met originele carb en nu loopt hij FANTASTISCH!! Dat zou mijn advies zijn......
     
  19. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    Een walbro carburateur of soortgelijke goed afstellen is meer dan enkel aan de naalden draaien .
    Ik kan me voorstellen dat je daarom deze carburateur niet goed kreeg . Daar klagen er wel meer over . Vaak wat ik tegenkom is dat het menbraannaaldruk openingsdruk te hoog staat . Soms op wel 3 bar . Leuk voor trekstarters en motoren die op stationair moeten kunnen draaien en vol gas .
    Ik verlaag deze naar 1,5 tot 0,9 bar . Tevens stel ik de wipjes op de juiste afstelling helaas heb ik.afgelopen zaterdag een brutusklepje gezien die niet werkte wel jammer ik heb ze bij Bertus wel zien werken met zeer fijn lopende motoren . Ik heb niet de moeite genomen om er in te duiken . Klepje weg .naalden gesteld en motor liep prima .
    Voor de zekerheid om toch te controleren of ik goed zat het klepje er weer tussen . De motor gaf geen kick meer . Of het klepje defect of er was geen curve aanwezig . Ik hoorde hem wel pulsen cq ratelen cq zoemen .
    Maar het was van korte duur helaas .
    De motor wilde ook niet meer starten op de ouderwetse manier zonder klep .met de vinger op de carburateur hoorde ik hem nog slurpen aan de voorkant . Wat ik zo hoorde en kon concluderen is dat het voorste lager valse lucht doorliet .
    Kreeg ook van deze man later een foto van het lager met stalen stofkappen op deze motor . Die zijn dus niet bedoeld voor onze motoren . Dit lager was dus schoongespoeld door de benzine en liet dus valse lucht door .
    Beter is dus om lagers met Viton kappen of rubber afdichtingen te plaatsen .

    Hiermee zeggende dat niet altijd een carburateur een boosdoener is , ook al lijkt het zo .
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat klopt... Die druk moet goed staan. Maar die moet af fabriek goed staan! Als een klant zo'n ding nieuw koopt, en die druk staat niet goed, moet het niet als plug&play verkocht worden. De meeste mensen hebben de spullen niet om die druk goed te zetten. Ik ook niet (al kan ik mij daar wel iets op improviseren, zo moeilijk is dat ook weer niet). Maar 99% van de mensheid heeft geen flauw idee hoe dat moet.

    Ik heb een vermoeden, maar die persoon heeft in elk geval geen contact met mij opgenomen.. Linksom of rechtsom, als het klepje er tussenuit gehaald word, daarna zonder klepje de naalden afgesteld worden, dan zal inderdaad na terugplaatsing van het klepje de boel NIET meer draaien nee, maar dat ligt niet aan het klepje, dat ligt aan dat er dingen gedaan zijn die niet gedaan hadden moeten worden. Naalden een halve slag open en opnieuw afstellen met het klepje er tussen, en hij had gewoon weer gelopen. Een beetje afhankelijk van de exacte versie van het printje, is 1 a 2 klikjes open of dicht alles wat er nodig is als de boel een keer niet goed loopt.
    Daar sta ik 100% voor in.

    Overigens,
    -De motor kan zonder klepje wel gelopen hebben, maar niet "prima". Hooguit "acceptabel". En dan nog hoofdzakelijk "acceptabel" op de grond, volkomen beroerd in de lucht.
    -Als het klepje wel ratelde, werkte het ook nog gewoon. Dan is vermoedelijk OF iemand aan de naalden gaan draaien, OF er heeft ergens vuil gezeten, OF er is in de zender programmering gerommeld. Dat kun je het klepje niet kwalijk nemen.

    PS: Overigens hoor ik net van Eric, dat er wel iets anders aan de hand was dan "het klepje werkte niet", en dan vind ik het raar dat je dat zo op het forum plempt. Die klepjes werken gewoon, en tot nog toe heeft alle keren dat er een motor niet goed liep, dat altijd aan andere dingen gelegen dan het klepje, printje of software.
    De storingen die ik tot nog toe gezien heb zijn
    -doorbranden van de MOSFET doordat het klepje slecht gesoldeerd was en de draden sluitng maakten
    -Brandstoftank en leidingen niet volgens advies aanleggen, met als meest voorkomende probleem geen viltclunk maar een brandstoffilter.
    -Slecht gefilterde brandstof
    -Bij viertakten onvoldoende warmte-isolatie tussen motorblok en carburateur.
     
    Laatst bewerkt: 29 mei 2022
    HansH vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina