Test: Methanolmotor op benzine

ASP? gestopt? Zou er toch iets over op de fora te lezen moeten zijn? Snel rondje leverde niet zo veel op.
Maar kan me niet voorstellen dat die wereldmarkt niet meer lucratief zou blijken met opkomende economieën zoals India en China zelf... tenzij er geen opvolging is in de familie... net als bij HB destijds... en dan sluit de boel als er geen koper is.

Ondertussen tóch weer wat zitten klooien met de motor: Het witte randje wat ik gisteren zag, duidde op een hitteconcentratie op de scherpe rand van de klep.
Bij grote motoren word zo'n klep normaliter afgerond, om precies die reden.

Of het gaat helpen weet ik niet, maar kwaad kan het ook niet, dus ik heb de klep uit de kop getrokken, en in de dremel opgespannen, en heel voorzichtig met fijnkorrelig schuurpapier het scherpe randje wat afgerond.

Tegelijk even uiteraard de afdichtrand van de klep, en de zitting in de kop geïnspecteerd, maar die waren vlekkeloos.

Helaas kan ik niet heel geweldige "macro" foto's maken met mijn cameraatje, dus ik weet niet of het allemaal goed te zien zal zijn:

IMG_2859.JPG

De (zo te zien bronzen) zitting is onbeschadigd.

IMG_2860.JPG

De klep ook.

IMG_2861.JPG

Helaas is juist deze foto een beetje onscherp, maar dit is de klepschotel vóór het afronden

IMG_2862.JPG

En na het afronden.

Over een paar vlieguren heen maar eens kijken of het helpt...

Nog een tip, die ik van RCGroups oppikte en die ik toegepast heb bij het demonteren van de klep: doe dit werk met de kop in een boterhamzakje of diepvrieszakje wat groot genoeg is om met beide handen in te kunnen werken. Als er dan een "oepsmomentje" is, springt het borgclipje van de klepveer niet weg....

Hoe prime je de motor ?
Mijn methode idee.
Normaliter houd je de vinger op de uitlaat.
de motor rond draaien tot er soppend geluid uit de carburateur komt . Nu 4 slagen verkeerd om ( de motor trekt nu de damp uit de tank .
ontsteking aan en normaal aanslaan .

Ik heb alles geprobeerd: Primen met de inlaat dicht tot de brandstof er uit liep. Slaan tot hij tekenen van leven geeft, en dan kan ik doorgaan tot hij weer droog is, maar hij pakt niet.

Primen met de vinger op de uitlaat tot de brandstof er uit loopt, aanslaan tot hij tekenen van leven geeft, en weer droog staat, maar het resultaat is het zelfde: hij pakt nóóit op de eerste slag, maar pas op de tweede, en dan slaat hij terug, met een grote "poef" uit de carb, en dan is hij al zijn mengsel weer kwijt.

Heb geprobeerd de motor te "ademen" (heen en weer draaien in de inlaatslag) om de verbrandingskamer vol te krijgen met ontsteekbaar mengsel, maar hij vertikt het ten enen male.

Zelfs een schot remmenreiniger in de inlaat (bij de motorfietsen, zowel als de Zenoah's een probaat middel als ze niet willen) geeft nul komma nul effect.

Maar wat jij beschrijft heb ik nog niet geprobeerd.... Bij dat achteruit draaien, hou je dan de vinger op de uitlaat? Want dan zuigt ie bij mij gelijk de brandstofslang (van tank naar carb) weer leeg, en dan weet ik niet of hij door wil lopen....

PS: vermoed dat die 48 meer toeren draait dan mijn 52.... ;).

Dat zou best kunnen maar ik denk dat jij meer toeren per Euro brandstof draai ondanks dat ik geen nitro gebruik!
Misschien een mooie kreet voor in de folder: het aantal toeren/Euro brandstof.:)

Jan

Dat zou best kunnen maar ik denk dat jij meer toeren per Euro brandstof draai ondanks dat ik geen nitro gebruik!

Oh, niet arrogant bedoeld, maar dat weet ik wel zeker! :D
Kan voor 50 cent aan brandstof ongeveer 3 kwartier boven blijven... (niet vol gas uiteraard....)

Misschien een mooie kreet voor in de folder: het aantal toeren/Euro brandstof.

Die houden we er in!:thumbsup:

Ik heb alles geprobeerd: Primen met de inlaat dicht tot de brandstof er uit liep. Slaan tot hij tekenen van leven geeft, en dan kan ik doorgaan tot hij weer droog is, maar hij pakt niet.

Primen met de vinger op de uitlaat tot de brandstof er uit loopt, aanslaan tot hij tekenen van leven geeft, en weer droog staat, maar het resultaat is het zelfde: hij pakt nóóit op de eerste slag, maar pas op de tweede, en dan slaat hij terug, met een grote "poef" uit de carb, en dan is hij al zijn mengsel weer kwijt.

Heb geprobeerd de motor te "ademen" (heen en weer draaien in de inlaatslag) om de verbrandingskamer vol te krijgen met ontsteekbaar mengsel, maar hij vertikt het ten enen male.

Zelfs een schot remmenreiniger in de inlaat (bij de motorfietsen, zowel als de Zenoah's een probaat middel als ze niet willen) geeft nul komma nul effect.

Maar wat jij beschrijft heb ik nog niet geprobeerd.... Bij dat achteruit draaien, hou je dan de vinger op de uitlaat? Want dan zuigt ie bij mij gelijk de brandstofslang (van tank naar carb) weer leeg, en dan weet ik niet of hij door wil lopen....

Bij terug draaien doe je de vinger van de uitlaat .
Kwestie van proberen .
De inlaat zit nu vol benzine en en damp door het primen. De eertsslag is dan ook zonder zuurstof als je start . Die komt dan bij de tweede slag en te veel waardoor de motor Backfire geeft .
Vandaar dus terug draaien . De zuurstof zit in de uitlaat .
Wat ook kan is een choke klepje maken met een gaatje van 1,5mm .
Nu is het dus choke klep dicht. Starten met ontsteking aan tot de motor pruttelt .choke klep los en doorstarten .

Hmmmm choke had ik ook nog niet geprobeerd (best wel onnozel van mezelluf, eigenlijk...). Eens kijken of ik die er op kan prutsen....

Morgen eerst jouw methode testen, want die klinkt héééél erg aannemelijk....

Bij terug draaien doe je de vinger van de uitlaat .
Kwestie van proberen .
De inlaat zit nu vol benzine en en damp door het primen. De eertsslag is dan ook zonder zuurstof als je start . Die komt dan bij de tweede slag en te veel waardoor de motor Backfire geeft .
Vandaar dus terug draaien . De zuurstof zit in de uitlaat .
Wat ook kan is een choke klepje maken met een gaatje van 1,5mm .
Nu is het dus choke klep dicht. Starten met ontsteking aan tot de motor pruttelt .choke klep los en doorstarten .

Beide methoden vanmorgen geprobeerd, en beide "nul op het rekest"...

Lamme arm geslagen, en het resultaat blijft hetzelfde: hij ontsteekt pas op de tweede slag. Maar die heeft niet voldoende snelheid meer om over het dode punt heen te komen, met als resultaat een terugslag en een dikke plof/pluim uit de carb.

Geen idee waar dit aan ligt....

Met de starter pakt hij onmiddellijk, maar zelfs als ik de motor lopend, met de ontsteking uit zet (dan kan ik er dus redelijk zeker van zijn dat er een goed mengsel in de cyinder aanwezig is) vertikt hij het om met de hand aan te slaan.
Ik begin bijna te vermoeden dat de ontstekingstiming roet in het eten gooit, OF dat er iets is met dat de eerste vonk met zoveel vertraging komt dat hij pas na top plaatsvind (een motor vertikt het meestal te ontsteken als de zuiger alweer daalt, omdat er dan expansie plaats vind en het mengsel sterk afkoelt). De tweede vonk zit dan in de "loze slag", en de derde vonk, waar de motor op zou moeten gaan lopen, komt dan weer véél te vroeg, omdat het toerental dan nog onder de 1000 ligt en de vervroeging dus op maximaal staat. Met de starter pakt hij namelijk wel binnen één a 2 omwentelingen.

Wat ook kan is dat de venturi te groot is . Hierdoor is de trek over de sproeier te klein in de hand start.
met de elektrische starter draai je sneller rond dan dat je met de hand doet .

Filter laat het niet heel goed zien: de klep is zwart, behalve waar ik hem afgerond heb, daar is hij zilverkleurig.
Het filter "kapt dat af" waardoor de rand nog steeds scherp lijkt.

Als je de foto gewoon beetje bij beetje vergroot, zie je de afronding beter...

Probeer maar....

Venturi? Hmmm... Zou een kelk kunnen helpen, verlengen? Help bij een Saito tegen brandstofkwijlen uit de inlaat niet? Ook een betere gasrespons... was het niet?

Wellicht kan je iets fixen? Stuk silliconenslang of plastic buisje... tijdelijk voor een test? Oud keuken trechtertje slopen... etc. Of een trompetje uit papier en epoxy... Tijdje gelee een trompetje gedreven uit een oude radio antenne met juiste diameter. Messing liet zich prima modelleren. 1 mislukte met een scheurtje... de ander wonderbaarlijk in model gekregen.

Kan plaatje niet verder vergroten dan de pixeldefinitie. Is zo een beetje de grens.
Contrast is erg hoog. Op een midden grijs papier als ondergrond komt de kleur meer naar elkaar toe. Het lichtgekleurde wordt nu overstraald. Was maar een snel probeersel om te kijken 'wat er nog in' zat...
Gr Bas

Ik begin bijna te vermoeden dat de ontstekingstiming roet in het eten gooit, OF dat er iets is met dat de eerste vonk met zoveel vertraging komt dat hij pas na top plaatsvind (een motor vertikt het meestal te ontsteken als de zuiger alweer daalt, omdat er dan expansie plaats vind en het mengsel sterk afkoelt). De tweede vonk zit dan in de "loze slag", en de derde vonk, waar de motor op zou moeten gaan lopen, komt dan weer véél te vroeg, omdat het toerental dan nog onder de 1000 ligt en de vervroeging dus op maximaal staat. Met de starter pakt hij namelijk wel binnen één a 2 omwentelingen.

Dat denk ik nou ook. Dat van die timing dan, de rest niet.
Een goed afgestelde ontsteking ontsteekt altijd op het moment zoals de motor het graag heeft. Dat is in ieder geval zo dat de volledige verbranding (zeg maar de explosie) na het bovenste dode punt plaats vindt. Normaal stel je dat af bij een stationair draaiende motor. Als de motor meer toeren gaat maken komt dat "explosie-moment" steeds later omdat de tijd tussen ontsteking en explosie gelijk blijft maar de zuiger sneller voorbij het bdp komt. Dat vang je op door de motor vroeger te laten onsteken, in jouw geval elektronisch. De bedoeling is dat de explosie altijd op het voor de motor ideale moment is. Als dat allemaal goed staat zoals in jouw geval (beoordeeld naar jouw beschrijving en filmpjes) dan zou de motor ook goed moeten starten. En dat doet jouw motor, maar niet met de vinger. Je slaat gewoon niet hard genoeg.
Kijk maar eens naar de kickstarter (zo'n ding heet trouwens niet voor niets "kick"starter) van een tweetakt en een viertaktmotorfiets. Die van een viertakt is een heel stuk langer, zegt wel iets.
Groet,
Sam
ps wel gefeliciteerd dat je het spul aan de gang hebt gekregen!

De ontsteking van RcExl heeft een vertraging op de éérste vonk.... die dient om het terugslaan tegen te gaan.

Ik sla echt hard genoeg hoor, die tweetakt start ruimschoots met de zwieper die ik geef.

Dus ben ik met die timing aan de gang geweest: die stond er flink naast: ik draaide voorheen zo rond de 9000~9200 toeren, maar door de boel te vervroegen, pakte ik er flink wat toeren bij: 9600 met pieken naar 9800.

Dus ik helemaal opgetogen, dáár zou het probleem kunnen liggen! Niet dus. Gewoon precies hetzelfde verhaal: Geen ontsteking op de eerste klap, hoe hard ik ook sla, en hoe veel ik ook prime, of achteruit draai. Heb zelfs de kist schuin gehouden zodat de brandstof het spruitstuk in liep, en op die manier brandstof de kop in gejaagd, maar niks hielp. Geen ontsteking op de éérste slag, maar wel op de tweede (die dan de vroeg komt en de boel achteruit slaat).
Dat laatste is al een indicatie dat ik ruim hard genoeg sla: als hij na een hele vrije omwenteling rondgegaan te zijn (tijdens welke hij een vers mengsel aan heeft kunnen zuigen), op de tweede compressie wél wil ontsteken, maar op de éérste slag niet wil vlammen, dan is er iets mis met de vonk tijdens die eerste slag....

Maar ik wil de ontsteking niet nóg vroeger zetten, heb de indruk dat hij nu op de piek zit qua vermogen (0,52 pk volgens Pé Reivers Propcalc)

Ik heb er maar één extra pakking tussen gelegd, en van ASP zijn die maar 0,1 mm dik....
Maar vóór die er tussen zat, wilde hij ook al niet met de hand starten.

Met een kleinere doorlaat al geprobeerd in de carburateur? De truuk is in tegenstelling tot methanol met benzine dat door de druk verlaging in de venturi de benzine eerder "verdampt" . Als je doorlaat relatief groot is zal dit pas gebeuren op hogere snelheid .de damp die je krijgt van het primen is afdoende voor een plofje. Maar bestaat uit een te arm mengsel . Dit is ook de reden waarom methanol motoren niet zo gevoelig zijn en benzine motoren wel .

Back