Test: Methanolmotor op benzine

Neus afzagen in nieuw motor spantje inlijmen...
Kan op zich vrij vlot gedaan worden, is meer even tegen die stap aanhikken..

Wat ik al zei: stomme handleidingen ;-)
Moet toch die motor een tik naar voren, al had je dat in eerste instantie misschien niet verwacht.

:D nee... die motor moet naar achteren, en een hoop ook: als ik door de motor te verplaatsen de boel in balans wil krijgen, moet er 5 cm o.i.d van de neus af....

Voorlopig pruts ik nog even, en hang ik alles zo ver als mogelijk is naar achteren, en dan een stripje lood onder de staart (de Calmato heeft daar ook ongeveer 25 gram hangen i.v.m. de ontsteking, maar deze motor weegt gewoon al een halve kilo...)

Gewoon een beetje up trimmen, geeft niks bij zo`n Charter. Het gaat toch om het doel ?

Maar hij loopt idd keurig :thumbsup:

Hoogteroer servo in de staart bouwen?

Als ik dát van tevoren bedacht had....

Maar ja... het scheelt 75 gram. Zoveel moet er in de staart, en dan weegt hij vrijwel op de kop af 2400 gram.

Denk wel (heb vandaag voor het eerst de trekkracht kunnen inschatten) dat er voldoende vermogen is....

Klopt... en ik kan dat op een later tijdstip altijd nog eens uitvoeren, zo heel moeilijk is dat niet....

Eerst maar eens kijken of het ding de lucht in wil....
Maar goed om in het achterhoofd te houden, dat er met dat en een nieuwe vleugel toch bijna 200 gram af te schaven valt.

Laatste twee klusjes en dan is hij klaar: roerscharnieren zekeren, en ontvangerschakelaar plaatsen....

Dit is niet de aller-allereerste vlucht, had 2 korte rondjes gemaakt voor ik de camera er bij had.

Gelukkig was ik niet alleen op het veld, bij deze dank aan Frans voor het schieten van de Video.

Oh, PS: bij deze kist heb ik uit gewichtsgronden gekozen voor één enkele accu voor zowel ontsteking als ontvanger, voeding van de ontsteking rechtsstreeks vanaf de servo rail van de ontvanger. Geen enkel filter of wat dan ook er bij tussen.

En dat werkt, zoals je kunt zien, uitstekend.... De Calmato is dus ondertussen ook zo uitgevoerd, scheelt weer 130 gram....

Ik zal nog wat "draaiuren moeten verzamelen", mogelijk nog wat kleine aanpassingen aan die viertakt (smering van de tuimelaars en kleppen) maar in principe is het doel van het project bereikt: zowel een twee- als een viertakt ombouwen met minimale middelen, en kijken wat er gebeurt tijdens inlopen....

Laatst bewerkt:
Kleine modificatie, nadat ik tijdens het inlopen al een beetje de indruk had dat er wat weinig olie naar de tuimelaars ging, en dat niet veranderde nadat ik vanmiddag het kleppendeksel lichtte....

IMG_2848.JPG

De carterontluchting loopt nu via het kleppendeksel. Buiten dat het vermoedelijk de kleppen wat koelt, nevelt er nu ook wat olie doorheen.

Mooie 'mod' Bert! Ziet erg netjes uit op de bok! Welke prop had je nu ook weer gekozen?
Ding vliegt behoorlijk dapper! Lijkt iets langere baan nodig te hebben? Of is dat de lens van de camera.
In de lucht duidelijk een klassiekertje. Errug tof!
Maar vandaag gevlogen? Richting Drachten was het vanmiddag maar naar miezerweertje. Effe wat modelbouwgrut opgehaald. Bikkels wat een erwtensoepweertje!
Gr Bas

Valt erg mee qua baanlengte hoor.... Op de video ruim vóór de helft van de baanlengte los...
Heb denk ik aan plm 20~25 meter genoeg, ALS ik het gas er in één keer opzet. EDIT: op kort gras is 15 meter voldoende....
Maar ik vertrek liever wat rustiger met een taildragger.

Prop is een 11 x 6, en die trekt de kist soepel, wil ruim voldoende vertragen voor de landing, en de kist klimt minstens onder 45 graden o.i.d. Vrij stijl in elk geval.
Wil ook goed door als je bijvoorbeeld een doorstart wilt maken, je hebt maar een háártje gas nodig om weer te kunnen klimmen, je hoeft echt niet voor elk wissewasje de stick door het brandschot te rammen...

Gevlogen bij Steenwijk, en het was echt een beetje een mazzeltje tussen de motregen door....

EDIT: wat ik helemaal vergeten was te melden: ik krijg sterk de indruk, dat de motor op zijn zijkant liggend wat stabieler stationair loopt. Ik kan alleen maar gokken, maar ik denk dat het komt omdat bij stationair de luchtsnelheid in het spruitstuk erg laag is en het spruitstuk nu horizontaal ligt i.p.v. verticaal, waardoor de zwaartekracht geen invloed heeft op druppeltjes brandstof...

Laatst bewerkt:
Ik zou het eigenlijk niet weten... heb het niet getest.... Maar het grote voordeel is dat er in tegenstelling tot gloeipluggers, bij dit ding geen onverbrandde brandstof uit de pijp komt.... alleen een klein beetje olie. En die doet verder niks met de bespanning.

Vandaag 3 vluchtjes gedaan, van naar schatting 10 minuten elk, en nog ruim 1/3 tank restant.
Motortje loopt uitstekend, ga ik weinig meer aan veranderen.

Helaas, waar ik al een beetje bang voor was: Robbe heeft in haar oneindige wijsheid de tipverdraaiing uit de laatste versies Chartervleugels gehaald. Dat maakt de kist wat gevoelig voor tipstall, en tijdens de laatste landing was het wat vlagerig en dipte hij over de rechtervleugel weg: een tamelijk lichte radslag was het gevolg, en dat leverde weer een uitgescheurde vleugelbevestiging, een losgeslagen stabilo en een afgebroken balansgewicht op. Simpel te fixen, maar wel jammer, en die nieuwe vleugel, die gaat er rap komen....

De aanpassing van gisteravond werkt perfect: de tuimelaars en kleppen zijn drijfnat van de olie, en het kleppendeksel blijft beduidend koeler.
IMG_2849.JPG

Op de foto wellicht minder goed zichtbaar, maar alles glansde me tegemoet. Als je naar de stelbouten kijkt, zie je aan de rand olie op de moeren hoe drijfnat alles is...

Nadeel is wel een héél klein beetje meer olie op het stabilo, maar dat heb ik graag over voor een goed gesmeerde motor, en het is helemaal niets vergeleken met een gloeipluggert....

Ook zuiger en voering... gewoonweg perfect:
IMG_2850.JPG

IMG_2851.JPG

De kop zag er ook niet heel verkeerd uit: wat stromingssporen rondom de uitlaatklep, en tamelijk weinig roet op de klep.
Wel opvallend: een heel dun wit randje (as, uit de olie), op het heetste punt van de klep, de scherpe rand van de schotel. Dat is dus geen gezichtsbedrog of foto-vertekening, er zit daar écht een wit randje..
IMG_2852.JPG

Maar alles veegde gewoon met een stukje keukenpapier weg, en dat betekent dat het alleen maar aanslag is, en verder weinig tot geen kwaad kan.

Wat ik wel ga doen in de toekomst, is dat "scherpe randje" van de uitlaatklep voorzichtig afronden, zoals het in het groot ook gedaan word, juist om dit soort hete plekken te vermijden.

Onder het vuil kwam gewoon een volledig intacte kop en uitlaatklep vandaan...

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Maar er is één ding wat pertinent niet lukt, en dat is een handstart.... Hoe dat precies zit, geen idee (wel vermoedens) maar ik kan hem "verzuipen", dan flippen tot hij weer gortdroog is, maar het lukt niet om hem zodanig te primen dat hij met de hand te starten is.

Met de starter pakt hij meestal vrijwel direct zodra de brandstof de carburateur bereikt, dus ik denk dat het te maken heeft met dat een viertakt geen carter heeft waarin een plasje brandstof voor een goed ontsteekbaar mengsel zorgt.

Klinkt en ziet er weer erg goed uit! Loopt erg mooi stationair!
Vandaag ook weer met mijn oude Charter gevlogen met tip verdraaiing maar ook bij ons wat turbulent.
Ik heb er een OS FS-48 surpass opzitten. Gaat super. Prop ook 11x6. Ik zal eens kijken hoeveel toeren deze draait.

Ik hoorde overigens iemand zeggen dat ASP gestopt is met het produceren van motoren.
Weet iemand of dat inderdaad zo is?

Jan

Ik hoorde overigens iemand zeggen dat ASP gestopt is met het produceren van motoren.
Weet iemand of dat inderdaad zo is?
Geen idee.... ik heb niet de indruk, tenminste, bijvoorbeeld JustEngines vermeld er niks over op hun site....
Volgens mij worden er meer ASP's verkocht dan OS-jes....

PS: vermoed dat die 48 meer toeren draait dan mijn 52.... ;)
Maakt niet uit verder, heb voldoende vermogen....

Laatst bewerkt:
Back