Test: Methanolmotor op benzine

Als we die kant op zoeken zou dat kunnen verklaren waarom mijn omgebouwde saito fa80 wel met hand start. De 13cc saito heeft een carb doorlaat van 7mm en de doorlaat in de aanzuigbuis/spruitstuk blijft gelijk. Misschien lijkt het maar zo maar het spruitstuk van de 8,5cc asp lijkt vrij fors. Is de doorlaat van carb en spruitstuk bij de asp ook gelijk en wat is de diameter? Zou dan kunnen dat door het kleinere slagvolume en in verhouding grotere spruitstukvolume de benzine meer moeite heeft om in goede ontsteekverhouding in de cylinder te komen. Misschien helpt het dan om na primen nog een paar slagen door te draaien met gas op stationair en dan te starten.
Zo maar mijn gedachte en hoeft geen waarheid te zijn:beer:
 
Heb het niet gemeten, maar ik schat dat de binnendiameter van carb en zuigbuis gelijk is en ongeveer 7 a 8 mm. Hij lijkt veel dikker, maar die buis is een vrij grof gietstuk.

Ik start met het gas een fractie boven stationair (net als met de tweetakt).

Als het een kwestie van het juiste mengsel zou zijn, dan wil het mij stug aan, dat ik in AL die vruchteloze pogingen nog niet één keer op zijn minst een plof op de primaire compressie (de feitelijke "flip") heb gehad, maar heel regelmatig eentje op de secundaire compressie (op het vliegwieleffect van de prop, NA die eerste flip).

Je zou zeggen dat ik in al die honderden keren op zijn minst één keer een toevallig precies goed mengsel in de verbrandingskamer zou moeten hebben.

Maar hij doet dus écht niks op die eerste flip, en vrij regelmatig wél op de tweede....

Dat kan geen toeval zijn.

Alleen WAT het dan precies is????
 
mijn methanol gestookte viertakt sla ik altijd tegen de draairichting aan, niet door de compressie heen, maar ertegenaan, hij onsteekt dan bijna altijd bij de eerste poging.( na flink primen)
Of dat ook werkt met vonkendoos weet ik niet, komt de magneet dan wel bij de sensor? ( draairichting maakt immers niet uit voor de sensor)
 
Ik zou voor een 6mm venturi gaan .
Ik zal hem eens opmeten.... het is maar een tamelijk klein gaatje, die carb... Maar hij is wat hij is, ik kan hem niet zomaar even veranderen.

Achteruit aanslaan, gaat inderdaad niet: Hij vonkt dan pas ongeveer 60 a 70 graden NA top....

Blijf er bij, dat met alle pogingen die ik gedaan heb, ik toch minstens één keer een ontsteking op de eerste compressie moeten hebben gehad.

Ik zal de stroboscoop eens bij pakken. Kijken of hij wel vonkt op die eerste klap, en wáár precies....
 
Vonken doet hij zodra de magneet bij de sensor is .
de gas schuiven hebben vaak bij die motoren de zelfde diameter en verschilt alleen het doorlaat gat . Kwestie van in de oude bewaardoos kijken
 
Alleen WAT het dan precies is????

Je slaat niet hard genoeg.:cool:
Zat je maar wat te stangen. Hij zou gewoon moeten aanslaan, doet zo'n FG van Saito ook.
Het verschil tussen handstart en startmotor is de snelheid en dat zo'n startmotor echt door de compressie heengaat. En het herhalen daarvan natuurlijk. Wat gebeurt er als je door de compressie heenslaat, zoals bij een tweetakt? Doe ik met mijn naar vonkjes omgebouwde Saito's ook. Vonkt ie ook in de uitlaatslag en is dat niet het plofje dat je hoort? Op de eerste vonk ontsteekt ie later en op de tweede weer vroeger. Hoe weet die ontsteking wat de tweede is? Opeenvolging van inputjes van magneetje? Als ie niet op de eerste vonk start (geen input) is dan de tweede flip niet weer de eerste? Als de motor met een startmotor goed start en daarna doet wat ie moet doen, mooi stationair, goed opnemen, etc. dan is die motor dik in orde en om hem dan te gaan veranderen alleen voor handstarten...?
Groet,
Sam
 
Wees gerust, ik ga niks veranderen, de motor loopt mooi zoals het is. Ik probeer alleen te begrijpen waarom hij niet met de hand wil starten....

Voor zover ik weet, werkt die ontsteking uitsluitend met de tijdsduur tussen de pulsen:
Bij een tijdsduur die overeenkomt met 1000 RPM geeft hij zijn maximale vertraging (overeenkomend met ongeveer 20 graden krukhoek bij dat toerental), bij een tijdsduur die overeenkomt met 4000 RPM geeft hij een directe vonk, en daar tussenin uiteraard naar ratio.

Bij langere tijdsduur dan 1000 RPM (dus bij lagere toerentallen dan 1000 RPM) geeft hij ook een directe vonk.

Maar wat doet hij, als er GEEN tijdsduur is? M.a.w. als het de eerste vonk is?
Bij mijn weten geeft hij dan een tijdsvertraging die ongeveer overeenkomt met 20 graden krukhoek bij 400 RPM (wat volgens geleerden ongeveer het toerental van een forse mep is), voor uitsluitend die eerste vonk (want bij de tweede vonk heeft hij al een "tijdsduur tussen de vonken", en DUS weet hij dan wat hij moet doen...).

Dat komt overeen met een vertraging op de allereerste vonk, van 0,0083 seconde, wat ruimschoots snel genoeg is om bij langzaam met de hand tornen de vonk op 28 graden voor top af te kunnen stellen, maar voldoende vertraging om bij een handstart de motor niet achteruit te laten slaan (wat hij bij 28 graden voor top ontsteking anders heus zou doen, trust me...)

Nu heb ik geprobeerd die vonk eerder zowel als later te laten komen, maar ik krijg nog steeds nul resultaat: zowel met drijfnatte als gortdroge motor, warm of koud, er komt gewoon géén ontsteking op die eerste klap. Nog steeds géén idee waarom (heb nog niet kunnen testen of hij op de eerste klap wel vonkt).

Het is ook niet de "loze" vonk tussen uitlaat en inlaatslag: als hij terugslaat, komt er echt een dikke plof uitlaatgas uit de carburateur, wat IMHO 100% bewijst dat hij op de tweede compressie ontsteekt, achteruit terug komt en zijn uitlaatgas via de inlaatklep loost.

Ik weet ook niet of de programmering van die vonkendozen gewijzigd is in de loop der tijd (de doos die ik nu heb is zéér recent), maar bijvoorbeeld de ontstekingen van OS zijn zodanig geprogrammeerd, dat handstarten gewoon onmogelijk is. Die MOET je electrisch starten. Uit veiligheidsoverwegingen.... Wellicht heeft RcExl ook zoiets toegepast. Ze zijn niet zo scheutig met gedetailleerde informatie, daar....
 
Laatst bewerkt:
nu krijg ik ook wel een beetje kippevel als ik iemand met de hand een 50cc+ motor probeert te starten..
nog net een handschoen.. lekker op die prop meppen, onstabiel zittend..

met de "chickenstick" wordt het al anders..

Zou me iig niet veel verbazen als de electrische starter verplicht is..
Zou wel in de handleiding moeten staan. in theorie
 
Het zou goed kunnen... de ontsteking die op die tweetakt zit, is alweer een jaar of vier a vijf oud, de ontsteking die ik op de ASP gebruik heeft als productiedatum Augustus 2016....
 
nu krijg ik ook wel een beetje kippevel als ik iemand met de hand een 50cc+ motor probeert te starten..
nog net een handschoen.. lekker op die prop meppen, onstabiel zittend..

met de "chickenstick" wordt het al anders..

Zou me iig niet veel verbazen als de electrische starter verplicht is..
Zou wel in de handleiding moeten staan. in theorie
Alle rcexl ontstekingen zijn ingebouwde vertragingen die met steeds sneller komende pulsen minder gaan vertragen en zelfs daarna gaan vervroegen .
Maar ik ben het eens als de motor voor de rest goed is en prima start met de elektrische starter zou ik het zo laten .
ik start al mijn motoren met de hand .geen handschoen omdat die juist blijft haken .
een chickenstick verandert ook niks aan je zithouding .
Afleiding tijdens het starten is juist de grote boosdoener .
 
Je ziet sommigen de motor starten, en daarna half uit evenwicht zelf in de prop vallen..
maar inderdaad, afleiding is daar een heel erg groot ding in.
Wordt je niet afgeleid, zit je goed..

Het is alleen wel grappig.
bij de methanolmotoren zie je overal de startmotoren naar voren komen ivm veiligheid.
handstarten is uit den bozen.. alleen als je het met een chicken stick doet is het goed.

En des te groter de motoren worden, wordt het opeens weer geaccepteerd dat er gewoon met een blote hand gestart wordt.

Geen veroordeling van mijn kant, ik vind het alleen wel grappig om te zien.
Als je maar weet wat je doet.
 
Wellicht heeft RcExl ook zoiets toegepast. Ze zijn niet zo scheutig met gedetailleerde informatie, daar....

Na aangestoken te zijn door een zeker iemand hier op het forum over vonkontsteking op een methanol motor heb ik ooit wat uitgeprobeerd. Saito 120 en daar een motorfiets ontsteking aangeknutseld. Ik had geen rc ontsteking vandaar. Motorfietsontstekingen zat. De ontsteking die ik gebruikte was vrij programeerbaar (magneti marelli voor een eencilinder (race)supermotard) en het spul werkte prima. Ontsteking besteld in America bij CH-ignitions en schermfoto's van curves van "mijn" ontsteking gemaild met de vraag of hij deze mapping kon installeren. Kon hij wel en wilde hij ook maar stuurde toen de mappings die hij gebruikte. Uitgeprobeerd in mijn opstelling en verder m'n mond maar gehouden, liep perfect. Zeer behulpzaam deze Adrian. Nu is hij tegenwoordig ook leverancier en reparateur van rcexl ontstekingen dus misschien hem vragen...?
Als je de propellor stevig vasthoudt en door de compressie trekt met de ontsteking aan dan kun je heel goed voelen of en ongeveer waar hij ontsteekt. Truc is om hem daar doorheen te zwiepen of beter met snelheid doorheen te duwen. Maar dat wist je denk ik al.:D
Groet,
Sam
 
Als je de propellor stevig vasthoudt en door de compressie trekt met de ontsteking aan dan kun je heel goed voelen of en ongeveer waar hij ontsteekt.

Dat heb ik meerdere keren gedaan, vanaf het allereerste begin, en NOOIT die kick gevoeld.

Ik heb zojuist gechecked, en er IS een "eerste vonk". Dus dát is het niet.

Dan blijft alleen de mogelijkheid over van dat er op de eerste slag geen ontsteekbaar mengsel is.
Moet het dus een kwestie van primen zijn, maar tot nog toe is het me nog niet gelukt dat voor elkaar te krijgen.
 
Is geen doen... moet ik beide toestellen half demonteren....

Maar ik heb al vastgesteld, dat ook de nieuwe ontsteking gewoon vonkt op de allereerste magneetpassage, m.a.w. er zit geen "anti-handstart" programmatuur op....
 
Je zou kunnen kijken hoe het gaat als je de motor op de kop probeert te starten. Dan weet je zeker dat er voldoende brandstof naar binnen gaat. Na het voorzichtig primen nog een paar slagen doordraaien om te ventileren en eventuele vloeibare brandstof weg te voeren.
 
Back
Top