Wees gerust, ik ga niks veranderen, de motor loopt mooi zoals het is. Ik probeer alleen te begrijpen waarom hij niet met de hand wil starten....
Voor zover ik weet, werkt die ontsteking uitsluitend met de tijdsduur tussen de pulsen:
Bij een tijdsduur die overeenkomt met 1000 RPM geeft hij zijn maximale vertraging (overeenkomend met ongeveer 20 graden krukhoek bij dat toerental), bij een tijdsduur die overeenkomt met 4000 RPM geeft hij een directe vonk, en daar tussenin uiteraard naar ratio.
Bij langere tijdsduur dan 1000 RPM (dus bij lagere toerentallen dan 1000 RPM) geeft hij ook een directe vonk.
Maar wat doet hij, als er GEEN tijdsduur is? M.a.w. als het de eerste vonk is?
Bij mijn weten geeft hij dan een tijdsvertraging die ongeveer overeenkomt met 20 graden krukhoek bij 400 RPM (wat volgens geleerden ongeveer het toerental van een forse mep is), voor uitsluitend die eerste vonk (want bij de tweede vonk heeft hij al een "tijdsduur tussen de vonken", en DUS weet hij dan wat hij moet doen...).
Dat komt overeen met een vertraging op de allereerste vonk, van 0,0083 seconde, wat ruimschoots snel genoeg is om bij langzaam met de hand tornen de vonk op 28 graden voor top af te kunnen stellen, maar voldoende vertraging om bij een handstart de motor niet achteruit te laten slaan (wat hij bij 28 graden voor top ontsteking anders heus zou doen, trust me...)
Nu heb ik geprobeerd die vonk eerder zowel als later te laten komen, maar ik krijg nog steeds nul resultaat: zowel met drijfnatte als gortdroge motor, warm of koud, er komt gewoon géén ontsteking op die eerste klap. Nog steeds géén idee waarom (heb nog niet kunnen testen of hij op de eerste klap wel vonkt).
Het is ook niet de "loze" vonk tussen uitlaat en inlaatslag: als hij terugslaat, komt er echt een dikke plof uitlaatgas uit de carburateur, wat IMHO 100% bewijst dat hij op de tweede compressie ontsteekt, achteruit terug komt en zijn uitlaatgas via de inlaatklep loost.
Ik weet ook niet of de programmering van die vonkendozen gewijzigd is in de loop der tijd (de doos die ik nu heb is zéér recent), maar bijvoorbeeld de ontstekingen van OS zijn zodanig geprogrammeerd, dat handstarten gewoon onmogelijk is. Die MOET je electrisch starten. Uit veiligheidsoverwegingen.... Wellicht heeft RcExl ook zoiets toegepast. Ze zijn niet zo scheutig met gedetailleerde informatie, daar....