Test: Methanolmotor op benzine

OK.....

Nu heb ik iets interessants ontdekt: Driest als ik soms ben, gelijk de boor, Dremel en wat al niet er bij gepakt, en snel "iets" gefröbeld wat als turbulatortje kon dienen.
Naar mijn mening was een schuin afgezaagd stukje bus wel iets leuks daarvoor.
Ofwel:
IMG_20171223_174341.jpg

Gaatje boren op wat ik dacht dat de goede plek zou zijn, beetje schuin om recht tegenover de plek van de luchtstroom bij stationairstand uit te komen.
Kort stukje buis afgeschuind, zodat het een soort van "schepje" wordt.

Dat komt dan als volgt in elkaar gestoken:
IMG_20171223_174433.jpg

Het buisje helt (niet echt op de foto zichtbaar) wat achterover, zodat de brandstof die er tegenaan stuitert, niet na de hindernis vrolijk verder kan stromen langs de wand, maar als het ware midden in de luchtstroom losgelaten wordt.

Uiteraard kun je hier niks mee als dat een giga-luchtlek betekent, dus:
IMG_20171223_181818.jpg

Het pijpje afgeknot, en opgevuld met UHU Plus Endfest 300. Alles in de oven uitgehard, zodat het lekker snel klaar was, en ik vanavond nog even kon testen.

Het interessante is dat de redenatie blijkbaar geheel klopte, het jammere is dat ik een háártje (gelukkig niet veel) doorgeschoten ben:
De motor blijft nu bij véél lagere toerentallen regelmatig op beide cylinders doorlopen, en pas bij ruim onder de 1500 (eerder in de buurt van de 1000~1200) valt er weer een cylinder weg, en dat is nu opeens de rechter cylinder....
M.a.w. het schoepje heeft absoluut een positief effect, en ik ben er nét een haartje te ver mee gegaan.
Geen probleem op zich, want het is beter als dat het was.

Filmpje is niet zo heel duidelijk helaas, maar ja... Hoe laat je zien welke cylinder er blaft en welke niet?


Bottom line: uitvallende cylinders bij lage toerentallen vinden hun oorzaak bij de verdeling van de brandstof per aanzuigbuis.... De lucht naar beide cylinders is hetzelfde, de brandstof niet, blijkbaar.
 
Bottom line: uitvallende cylinders bij lage toerentallen vinden hun oorzaak bij de verdeling van de brandstof per aanzuigbuis.... De lucht naar beide cylinders is hetzelfde, de brandstof niet, blijkbaar.
Nou:rolleyes:, dat worden dan toch 2 carburateurs? :yes:
 
Nee, natúúrlijk niet! Weet je wel hoe ingewikkeld dat is???? :rolleyes:....

Zonder dollen, wel de manier om een enigszins gelijk mengsel te krijgen, maar veel te veel gedoe met stuurstangetjes en als je EN 2 naalden, én twee gasstangen gelijk aan elkaar moet zien te krijgen, dan pruts ik liever met een fröbeltje wat een beetje wervelingen in het inlaatkanaal veroorzaakt en het op die manier oplost....
 
En toch nog even een aanvulling op het bovenstaande: ik weet dat carburateurs ook TE koud kunnen worden, maar had niet verwacht er met deze motor last van te krijgen.

Wel dus....
Ik heb de isolatortjes maar weer weggehaald (niet weggegooid, wellicht heb ik ze in de zomer alsnog weer nodig).

Het was een hint, dat ik tijdens de laatste twee tests het condenswater van de carburateur af zag druppelen.
Eigenlijk ook wel dom van mij: bij deze motor zit de carb nogal blootgesteld aan de luchtstroom in plaats van verstopt achter de cylinder, EN niet tegen een erg heet onderdeel aangeschroefd (tegen het nokkenas-huis i.p.v. onderaan de cylindervoet tegen het carter.

Geen filmpje, maar wat mij betreft is de motor luchtwaardig, na terugkomst uit Indonesië maar eens aan de afmontage van de RC bende in het vliegtuig werken.
 
Het spul blijft me verbazen: Ik ben een beetje kwijt hoeveel de motor nu gelopen heeft, het zal in de orde van grootte van 3 uur liggen. Hij komt steeds verder los, en ik zag zojuist 7350 RPM gemiddeld, met piekwaarde 7400 (gemeten zoals alles, met de ingebouwde tach van mijn oude FC28). En dat was "gewoon" tijdens een korte volgas run, niet eens dat ik aan de sproeiers zat om te pieken, of wat dan ook.
Daarmee doorbreekt hij de magische 2pk grens (tenminste, volgens de Pé Reivers sheet), die ik niet verwacht had te zullen halen.

Natuurlijk is dit "mínder power uit méér gewicht" vergeleken met de Saito benzine viertakten, en lopen zeker ook de tweetakten deze motor fluitend voorbij....

Maar het is nog steeds 2 PK, en het is wél die prachtige boxer-sound.... Die kun je niet in gewicht of pk's uitdrukken.... :D
 
Ja.... dat is statisch gemeten, en inderdaad lopen de toerentallen op in de lucht. Dan moet je zomaar 500 tot soms wel 1000 toeren erbij rekenen, maar dat valt heel lastig te voorspellen, en hangt ook erg af van waar de motor zit in zijn vermogenskromme.
En dat weet ik nog niet, daarvoor zou ik met andere propmaten moeten testen om te kijken of het vermogen klimt of daalt als hij meer toeren kan draaien.

Als ik zou willen weten hoeveel vermogen het ding daadwerkelijk in de lucht produceert, zou ik eerst middels telemetrie het toerental in de lucht moeten bepalen, daarna op de grond net zo lang verschillende props proberen tot hij datzelfde toerental draait. Daarna middels de tabellen of de calculator bepalen welk vermogen dat is.
Alternatief, zou zijn, middels heel veel verchillende props een vermogens/toeren kromme vaststellen, dan zou ik het min of meer rechtsstreeks uit de kromme af kunnen lezen.
Beide methodes zijn echter niet meer dan een ruwe benadering. Helemaal 100% kun je het niet meten zonder hele ingewikkelde meetmethoden.
 
Laatst bewerkt:
Ha Bert,

Zijn ze bij FrSky voor jouw aan het werk?

https://www.frsky-rc.com/product/gas-suite/

Een gasser suite,
  • Weight:19g
  • Dimension: 40*28.8*12.7mm (L*W*H)
  • OperatingVoltage Range: 4.0V~10V
  • Measured Range of Speed: 100~100000r/min (Degree of Accuracy: ±2%)
  • Measured Range of Flow Velocity: 20~800ml/min (Degree of Accuracy: ±2%)
  • Measured range of temperature:
    – TEMP1: PT100: -20℃~ 310℃, Degree of accuracy: ±1%
    – TEMP2: NTC: -20℃~ 250℃, Degree of accuracy: ±1%
  • Physical interface: Temp1 & 2, FLOW, CDI pulse In & Out, Channel In, Smart Port
Wat heb je nog meer nodig? ;)

Groeten

Arie
 
Nou... dát dus.... Is hij al te koop?
Want ik moet er dan minstens 3 hebben....
 
Hoe moeilijk kan het zijn, om in plaats van een temperatuur en toerental printboardje wat met een brushless overweg kan, een temperatuur en toerental printboardje te maken wat met ontstekingspulsen overweg kan?

Die verbruikscijfers boeien me niet, en of ik de ontsteking aan of uit kan zetten ook niet. Twee temperaturen en een toerental is alles wat ik weten wil....
 
Of je zou zoiets moeten doen:
https://alofthobbies.com/n2-minihub-for-frsky.html

Volgens https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?2212789-FrSky-Smart-Port-Tach-Temps-Volt beetje naar beneden

Past de volgende sensor daar op:
http://www.eagletreesystems.com/index.php?route=product/product&path=65&product_id=71

Oh, dan zal deze het ook wel doen http://www.eagletreesystems.com/index.php?route=product/product&product_id=69

Als je weet wat daar uit komt, kan je er vast een andere op knutselen voor ontstekings pulsen

En het werkt ook met FrSky, twee temp sensors er bij, en een paar voltages.

En hier nog een stukje over output van de sensors
https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?2336581-Optical-(IR)-RPM-sensor-for-N2-MiniHub

En nog wat over sensors
https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?2072155-5-magnetic-RPM-meter-for-FrSky-telemetry

Groeten

Arie
 
Laatst bewerkt:
Ondertussen kan ik vaststellen, dat de hoogte en tropische omstandigheden weing verschil maken (ik zit hier op 700 meter boven zeeniveau, bij 30~35 graden, ofwel ongeveer in de buurt van de 1500 meter gecorrigeerd), en ik draai hier met "Indonesische benzine" (heet hier Pertalite, en voor zover ik begrepen heb, de locale variant van euro 95, al geloof ik dat de octaan in de buurt van de 91 ligt), en ook mijn gewone Castrol RS 2T is hier natuurlijk niet te vinden, dus ik heb de duurste fles gekocht die ik vinden kon (Motul 2T 510) en de motor vind het heerlijk.... Hooguit één klik op de hoofdnaald, en verder liep de motor prima. Vergelijkbare temperaturen, enige wat opviel is dat de olie heel licht op de uitlaat lijkt aan te slaan, voelt een beetje wonderolie-achtig aan, al claimt de olie volsynthetisch te zijn....
 
Laatst bewerkt:
Volsynthetische wonderolie dan, wellicht? :D
Wie weet.... het spul ruikt in elk geval in de fles flink geparfumeerd (heel erg zoetig), en ik zie nagenoeg geen rook, ook niet bij gasgeven na een tijdje stationair. De Castrol geeft dan meestal even een korte maar forse pluim rook.

Kijk je uit met de sambal?;)
Uiteraard.... ik let er goed op dat het op mijn eten zit.... :D
 
Ondertussen heb ik gisteren en eergisteren bij elkaar bijna 3 uur motorlooptijd bij elkaar gevlogen (2u,55m om precies te zijn), en zonder mezelf op de borst te kloppen, de mensen gaan langzaamaan in de rij staan om te kijken: het ding is hands down gewoon de meest consistente motor op de club daar: alle starts vrijwel "onmiddelijk", oneindige stationairloop, geen enkele deadstick, en vijf vluchtjes tussen de tankbeurten, beide dagen RUIM toegekomen met het kleine 350 ml flesje brandstof wat ik bij me had. Eerste dag iets minder dan 250 ml, 2e dag iets meer, in totaal ongeveer een halve liter verbruikt.

Wat me wel opvalt is dat de Indonesische benzine op een of andere manier veel meer roet afgeeft, want de onderkant van de linker vleugel word veel viezer, maar het is niet echt vettigheid.

Er was er zelfs ééntje die halverwege de dag met een webshop-pagina op zijn telefoon bij me kwam, om te vragen of dat de goede ontsteking was, om vervolgens op "buy now" te klikken... :D

Om heel eerlijk te zijn, ben ik super tevreden, want de motor doet precies wat ik verwacht: een betrouwbare en zuinige krachtbron zijn die op een brandstof loopt die OVERAL supermakkelijk te vinden is....
 
Back
Top