Vandaag een rustig "nietsdoen-dagje", en dus toch eens even gekeken wat die Indonesische benzine en olie nu precies doen.
Uiteraard weet ik niet wélke van de twee de vervuiling veroorzaakt, maar aangezien het een taak van de olie is om vervuiling weg te wassen, is m.i. het fabeltje dat Motul betere olie is dan Castrol, doorgeprikt.
Met Castrol bleef namelijk de zuigerkroon brandschoon, hoe zwart en vet de kop ook werd, en met Motul zag de kroon er na 4,5 uur draaien zo uit:
Eerlijkheid gebied te zeggen, dat dit er supersimpel met één velletje pleepapier afgeveegd kon worden, maar ik moest wel wat harder wrijven:
Geen foto, maar de voering zag er ook gewoon goed uit, geen krassen of strepen (altijd wel iets natuurlijk, het is en blijft een cylinder).
De kop en met name de uitlaatklep, zagen er dan weer minder dik aangeslagen uit dan ik op basis van de zuigerkroon verwachtte:
Maar dit liet zich ook wat slechter wegvegen.
Kleppen zagen er perfect gesmeerd uit, ik kreeg niet de indruk dat de klepspeling echt verlopen was, en de motor vertoont gewoon een perfecte conditie.
Door het schoonvegen van de kop blijkbaar wat vuil tussen de kleppen gekomen, want na hermontage was de compressie gewoon slecht, maar een hele korte testrun (starten, even opwarmen en volgas tot aan het temperatuuralarm, koud draaien tot plm 95 graden) was dat weer volledig terug.
Ik vind het moeilijk hier wat zinnigs van te zeggen, ik zie vooral "dingen die anders zijn", maar geen dingen die "slecht" zijn en ook in het loopgedrag merk ik totaal geen verschillen, eigenlijk. Ik bedoel, zuigers die er zo zwart uitzien zijn met gloeiplugbrandstof vaak eerder regel dan uitzondering.
Niet dat ik mij er druk over maak: Ik moet hier tien jaar op vakantie gaan (en in die tien jaar niet crashen) om de motor "twee keer zo oud" te maken... Dus dat zal gerust wel loslopen.