Test: Methanolmotor op benzine

Het grapje wil, dat ik bij het tanken heel erg soms wel eens vergeet een klemmetje dicht te zetten.
dan tankt hij dus ook de motor vol.
ben ik meestal vlot achter.

na zo'n actie start hij vaak wel met 1 tik.
alleen met primen is dat punt rottig te bereiken..
en kans op vloeistof lock, en dat is nog meer gekloot om opgelost te krijgen.

ik vergelijk het dan even met mijn 35 cc vliegtuig benzine tuf.
paar keer draaien met choke. als hij een tik geeft, choke dicht.
en meestal doet hij er dan nog 2 a 3 keer slingeren over om aan te slaan..
 
Best apart, mijn Zunndap liep altijd met 1 trap. Ook al had hij een jaar niet gelopen. Mijn Kreidler moest ik na een week al aanduwen . En dan duurde het lang voordat er wat leven in kwam.

Tsja... en het gekke is: brandstof/lucht-verhouding, vonk (en tijdstip), en compressie, meer is er niet, het moet aan een van die factoren liggen.
Je kan er soms de haren om uit de kop trekken, maar ingewikkelder als dat is het echt niet.

En het valt met geen mogelijkheid te zeggen waarom de ene motor wel, en de andere motor absoluut niet....
 
Bert, het is toch ook mogelijk om een bougie ontsteking te gebruiken met methanol als brandstof? Dan moet je alleen een vonk ontsteking monteren en af stellen maar verder hoef je niets aan de motor te veranderen. Waarschijnlijk wel de afstelling van de carburateur maar dat zal geen probleem zijn.
 
Ja hoor, dat kan prima, en is inderdaad makkelijker dan aanpassen voor benzine... Ik heb meerdere motoren met vonken en methanol gedraaid, al een aantal jaar voor ik met benzine begon.
Werkt goed, maar is nog steeds (bijna) even duur in het gebruik, je moet nog steeds stad en land afreizen voor brandstof, en hoewel de drab op het model aanmerkelijk verminderd vergeleken met gloeiplug-ontsteking, is het nog steeds een aanzienlijke hoeveelheid olie die je op je model terugvind, vergeleken met benzine.

Ieder zijn eigen reden, maar voor mij zijn de hoofdredenen toch de gemakkelijke verkrijgbaarheid van benzine en olie, die ik 7 dagen per week van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat op 700 meter van huis kan kopen: er zijn vele malen meer benzinepompen dan modelbouwwinkels....
De veel lagere kosten zijn een goede tweede: de eerste benzinemotor (in die .50 heli) had zichzelf inclusief ontsteking en uitlaatdemper al volledig terugverdiend in ongeveer een jaar tijd. Dat was overigens wel de moeilijkste ombouw, achteraf gezien, want die motor had écht flink veel overredingskracht nodig voor hij goed bleef lopen.
 
Ernst,

Mijn toestel loopt op methanol.. En vonk. Is alleen een heli, dus niet alle voor of nadelen zullen ook bij vliegtuigen van toepassing zijn

Voordelen:
- motortje loopt op 5% nitro brandstof ongeveer net zo krachtig als wanneer ik in de originele situatie (gloei) met 15% vlieg
- minder afstellen
- op het moment loopt de motor een tik rijk, maar ik haal wel wat meer vliegtijd dan voor de ombouw. niet veel.. vroegah op 15% en gloei misschien 12 minuten tot alles leeg was, nu op vonk en 5% 14 minuten.
- voor mij: mijn vliegtuigen vliegen ook op 5%. Ik heb nu dus maar 1 kan nodig als ik met heli en vliegtuig op pad ga. Ja, de heli kan ook op 5% en gloei, maar dan kwam ik toch wat vermogen tekort (vond ik)

Voor/na (mening)
- olie over het toestel is bij mij wat minder.
- geluid is serieus veranderd
- motor loopt stuk warmer
- Bij de OS 55hz kan de carb er redelijk mee om gaan. Al is het wel zo dat de naalden stevig dicht staan.. Middennaald is bijna geheel dicht, hoofdnaald zit onder 1 slag, en de mengselschroef zit ook redelijk dicht..
dit kan dus per carb een beetje wisselen.

Nadelen;
- Afstellen motor> nu moet je ook de timing checken.
- Soms wordt het zo heet, dat de bougie gaat gloeien.. ligt ook beetje aan mijn vliegstijl misschien. moet nog even een shim onder de kop proberen.
- Governor wordt er niet gelukkig van. motor reageert heel anders dan een normale nitro motor.
Op mijn vbar nitro governor heb ik aardig wat aan moeten passen om hem goed werkend te krijgen.
of hij trok het gas te ver dicht, of de motor toerde op als een gek.
ondertussen is dit onder controle. maar heeft aandacht nodig.
 
Governor wordt er niet gelukkig van. motor reageert heel anders dan een normale nitro motor.
Op mijn vbar nitro governor heb ik aardig wat aan moeten passen om hem goed werkend te krijgen.
of hij trok het gas te ver dicht, of de motor toerde op als een gek.
Dat was voorheen, toen je met die Align governor vloog, toch nog niet zo?
Tenminste, toen je bij ons op het veld was, kon ik me niet herinneren dat je governor raar deed....
Heb zelf nooit met methanol, vonk en governor gevlogen, de resopijp hield het toerental goed genoeg onder controle, maar toen de factor benzine om de hoek kwam kijken (zonder reso-pijp) was een governor opeens dwingend noodzakelijk, maar de Futaba GV1 deed dat probleemloos.
 
toendertijd bij jou op het veld had ik andere uitdagingen :D
Toen had ik nog dat trillingsprobleempje, waardoor het ding alle kanten op wilde.
en bij hoover doet de gov het altijd wel.

De align G600 deed het an sich best goed.
hij kakte alleen wel eens een beetje te ver in, en toerde een beetje ver op.
maar geen schokkende dingen.
en met jouw vliegstijl zou je het waarschijnlijk niet eens als probleem benoemen.

Ik ben tussendoor naar een high voltage setup gegaan, en daar heb ik mijn g600 even opzij gelegd.
die kan geen 8,4 volt hebben.
Toen heb ik de vbar governor ingeschakeld. Op internet zie je dat die meestal wel redelijk rechttoe rechtaan werkt met de standaard instellingen.
Alleen bij mij had hij dus wat problemen met optoeren bij vlot rechtstandig omlaag komen.
ook was hij een beetje traag bij het gas geven.

paar keer tijdens een flip de motor bijna uit gekregen..

Ondertussen heb ik redelijk wat met de getalletjes in de gov zitten spelen, ondertussen blijft hij vrij netjes op toeren.
het optoeren tijdens dalen doet hij nog steeds, maar ondertussen gaat het niet meer zo hard omhoog dat ik het als probleem zie.
volgas doet hij goed, pakt lekker op.
flips, rolls en loops zijn allemaal geen probleem. op zn kop ook niet.
ik kan nu ook weer een hele harde flare doen.. staart recht naar de grond en op 1 hoogte houden..

Ik moet alleen nog even een keer die shim onder de kop proberen.
hij loopt op het moment werkelijk exact een tik te heet bij lekker gas geven.
Ik ruk er wel eentje onder een oude motor vandaan. de verhalen gaan nogal heen en weer over wat er nu onder zit, en desnoods kan ik altijd nog een papier pakking ertussen doen.
 
Hou er rekening mee, dat OS headshims vrij dik zijn, en dat dat dus in grote stappen gaat. Eventueel kun je latoenkoper zien te vinden, dat gaat in wat dunnere laagjes.
Alternatief kun je een iets grotere electrode-afstand proberen, dat schijnt de boel ook wat "kouder" te maken. Heb ik zelf nog niet geprobeerd, las ik laatst ergens.

Ander alternatief is een beetje richting wat ik gedaan heb met de benzine-plof, wat meer koel-oppervlak her en der aan die motor hangen, dat scheelt ook.
 
Vanmiddag/vanavond anderhalf draaiuren met de Boxer gemaakt, een haartje meer dan 700 ml brandstof verstookt. Hoge buitentemperaturen goed te merken in de motortemperatuur, die was zomaar 15 graden hoger (en dat klopt wel ongeveer met dat het ook 15 graden warmer was dan de laatste keer dat ik vloog, begin Juni).
Verder letterlijk de hele middag, inclusief de eerste start van de dag, "single-flip starts", het blijft een verukkelijk gebruiksvriendelijk motortje.

Komend verlof minimaal een Boxer (een OS) voor een clubgenoot ombouwen, en een medeforummer helpen zijn Saito goed te krijgen op benzine.
 
En vandaag weer een tevreden mede-forummer op pad gestuurd na een carb-mod.


Motor is een Saito 150 die al een tijdje op benzine liep, maar toch niet lekker at te stellen bleek.
2 minuten met de Dremel loste dat op.
 
Zo, helemaal heppie de peppie. Na een paar maanden van leven tussen hoop en frustratie heeft Brutus voor de oplossing gezorgd.
Ik kon de carburateurafstelling nooit goed krijgen. Liep het de ene dag goed de dag erop was het weer niks.
Model een beetje achterover ging de motor te snel lopen. Beetje voorover liet de motor afslaan omdat hij dan te rijk liep.
Vreselijk ongewenst dus, vooral bij landingen.
Een walbroachtige carburateur bracht ook niet de oplossing.
Nu heeft Brutus zijn Dremel er op los gelaten en een soort curve in de gasklep geslepen. Dit samen met andere sproeier instellingen
zorgt ervoor dat de motor over het hele toerenbereik goed loopt en ook dat voor of achterover nauwelijks tot geen invloed meer heeft op het toerental.
Nu heb ik er wel vertrouwen in een betrouwbaar draaiende motor te hebben.
DIKKE DUIM voor Brutus!!
 
Laatst bewerkt:
Dank je, Ingo! Het was leuk om te doen!

Nu rap verder met de Boxer van Simon... :D
 
De ASP Boxer is ondertussen de 20 uur gepasseerd. Dat was weer een "5 uurs interval", kleppen gesteld, en slechts één klep had een haartje correctie nodig.

Wat wel opvallend was, was dat ik om onbekende redenen na de tweede vlucht van de dag de hoofdsproeier 2 klikjes rijker moest zetten, en de vlucht er na weer twee klikjes armer. Zou de Viltclunk wat pluizen????
 
Ik weet het werkelijk niet... ik heb het een paar keer eerder gehad, en nooit een echte oorzaak kunnen vinden.
Wat het ook is wat dit veroorzaakt, het lijkt te gebeuren tussen de vluchten in. Ik heb nog niet meegemaakt dat hij tijdens de vlucht gek gaat doen, het is (als het gebeurt, wat heel zelden is) altijd dat hij de voorgaande vlucht prima liep, maar bij de eerstvolgende start tijdens de run-up test, dat hij inhoud. En eigenlijk ook altijd dat hij de vlucht dáár weer na, weer precies evenveel klikjes terug gezet moet worden. Gewoon een opvallend "vreemd gedrag"...

Het is niet een probleem, zolang je voor iedere start even een korte run-up doet. Maar dat doet eigenlijk iedereen wel, of je nu benzine of methanol vliegt.
 
Ja, erg he? Beetje poenerig methanol lopen verstoken in hele grote dure motoren :D :D :D

EDIT: over poen gesproken: eergisteren even wat gerekend, en die Boxer heeft nu 20 uur gedraaid, dus ongeveer 10 liter (à €2,20/L) verstookt.
Daarmee heeft hij ongeveer 20 liter methanol à plm €4,50/L NIET verstookt, dus min of meer de kosten van de ontsteking (de feitelijk enige kosten van de ombouw, want de uitlaatjes zijn "voor het mooi", en een beetje Dremelen kost niks) al weer terugverdiend.

Maar da's niet het belangrijkste... belangrijkste is dat ik peut op de hoek van de straat koop, en dat die motor zeldzaam gebruiksvriendelijk is....
 
Laatst bewerkt:
Zo vanmiddag was het eindelijk zo ver. De Brutified Saito weer ingebouwd in de Funtana en vol goede moed naar het vliegveld.
Hier aangekomen de boel opgebouwd en de motor gestart. Tijdje laten lopen, beetje met het gas spelen totdat de gasservo wat ongecontroleerde bewegingen begon te maken. Toen ik in de gaten kreeg dat het aan de bougiedop lag die los was gegaan was het al te laat en was mijn ontsteking naar de gallemiezen.
Dit uit pure dommigheid van mezelf, ik had de boel beter moeten vastzetten.
Appje naar Brutus bracht uitkomst. Hij had er nog eentje liggen die ik wel even mocht gebruiken.Fantastisch geholpen dus!
Uurtje heen en uurtje terug en poging twee kon beginnen.
Eerst de motor een tikje rijk afgesteld, dit was ook te merken in de lucht. Het middengebied was een beetje rijk en volgas was niet heel geweldig kwa kracht.
Voor de tweede vlucht een beetje armer afgesteld en nu was het middengebied goed en volgas had ie meer kracht.
Kist ging nu wel verticaal.Voor wegtrekken uit een hoover komt de motor net te kort. Misschien dat hier met een andere prop iets aan te doen is.
Stationair ook heel goed te doseren voor de landing, dit was op methanol wel anders.
Dus voor nu dik tevreden met het geheel en wat ook leuk is is dat ik met een vlucht van 16 minuten nog geen 125 cc aan benzine verstookt heb.
Op methanol zou dat plm. een halve liter geweest zin. Vier keer!! zoveel dus.
 
Okee dan.... Schiet mij maar lek, krijg nou tieten, asjemenou, what the Fuck, en verzin alle termen er maar bij....

Ik had drie ééncylinder viertakten die met geen mogelijkheid met de hand aan te krijgen waren....
Had.... Nu zijn het er nog twee, want de kleinste, op de Charter van mijn lieve echtgenote zaliger, doet opeens dit:

(en voor alle duidelijkheid: ik zet hem dus zélf steeds af....)
Vraag me niet waarom.... Vanmiddag de kist weer vliegklaar gemaakt voor Odoorn. Motorsteun was afgebroken, bougie kapot, en de ontstekings-pick up had ik uitgeruild met de motor van Merlijn een paar pagina's terug in dit draadje....
Alles terug gebouwd, en de timing "op het oog" goed gezet... Maar dat doe ik dus altijd, precies zo... Niets anders dan anders.

Testrun gaf in verband met opgedroogde olie in de sproeiers eerst even wat moeizaam opstarten, maar nadat hij eenmaal liep, liep hij eigenlijk best wel heel aardig,en ik dacht "ach, wat the heck, waarom ook niet".... GROOT :eek: was de verrassing dat hij aansloeg, en ik dacht nog "ach, dat zal wel een mazzeltje zijn...".

Niet dus....

Geeft hoop voor de andere twee kisten, maar eerlijk is eerlijk, ik heb nog steeds géén idee WÁT ik nu eigenlijk anders gedaan heb....
 
Laatst bewerkt:
Back
Top