Voor een clublid deze toch wel erg mooie OS FT160 Gemini aan het ombouwen naar benzine.
Deze motor heeft in een Vario SkyFox Boxer gezeten, en de weinige info die ik heb, is dat hij maar heel weinig draaiuren heeft gemaakt, en daana jarenlang als muurdecoratie ergens op een slaapkamer gehangen heeft.
Toen ik hem kreeg was er nagenoeg geen compressie aanwezig, maar voor de rest brandschoon, en de motor draaide soepel rond zonder bijgeluiden.
Ik heb hem niet opengemaakt, en verder nog niks aan gemodificeerd, anders dan het magneetje in de propmeenemer.
Na een kwartiertje lopen begon een van beide cylinders zwak tekenen van compressie te vertonen, na ongeveer anderhalf uur op 4000 toeren deden beide cylinders in dat opzicht normaal, en hebben weer een gezonde compressie.
De motor liet zich nu ook weer gewoon met de hand starten.
Wat heel opvallend was, was dat de uitlaten allebei gortdroog leken te blijven, maar de motor daarentegen grote hoeveelheden olie uit de carterontluchting knoeide. Ik hoop dat dat nog een beetje verbetert, want het lijkt toch wel te duiden op nog steeds erg matig functionerende zuigerveren.
Aangezien deze specifieke carburateur ondanks dat het een "twee naalden" type is, zich helaas niet laat modificeren, moet ik zien dat ik er een andere carb op krijg, en toevallig heb ik nog een oude carb van een FS 91 Surpass liggen. Dat gaat nog een beetje een projectje worden omdat de aansluitingen en bevestigingen niet overeenkomen. In dat opzicht is de ASP makkelijker, die hééft reeds gewoon dezelfde carb als hun .91 serie, maar OS is hier dus wat eigenwijs...
In principe wil de motor gewoon goed lopen met de originele carburateur, maar dan heb je wel dat vervelende verschijnsel dat hij met de gasklep half open reeds stationair loopt, en dat leid tot heel veel olie en viezigheid en zéér rijk lopen. Dat is mijn eer te na, en met die oude carb doe ik nooit meer wat, dus... Knutseltijd!
Gebruikte prop is een APC 16 x 10, en daarmee heb ik tot nog toe 7400 toeren gezien, wat ongeveer 1,5 pk is. Veel te weinig nog, maar ik ben begonnen met 6500 (minder dan 1 PK) dus er zit vooruitgang in. Waar hij gaat eindigen weet ik niet, ik hoop straks met de 18 x 6W om en nabij de 7500 toeren uit te komen.
Word vervolgd!