Helaas zijn de pogingen om een toerental meting op te zetten nog niet gelukt (gaat ooit wel lukken, maar
nu-effe-niet!!!!).
Vandaag helaas geen camera man/vrouw, dus nog steeds geen filmpje.
Wel 30 minuten vliegtijd op de klok gezet, met sterk wisselend gas (al met al ongeveer 20% van de tijd vol gas, dus een heel gemiddeld verbruik) en met een verbruik van naar schatting ongeveer 150 ml. Ik was mijn maatbeker vergeten, anders had ik het precies kunnen vertellen....
Ik heb als langste periode ongeveer 1 minuut continue volgas gevlogen, en toen zag ik ongeveer 125 graden IN de kop...
Opvallend was, hoe langzaam de temperatuur daalde als ik gas terug nam, en hoe langzaam de temperatuur opliep als er vol gas gegeven werd.
Bij "kruissnelheid" (een prettig ontspannen pruttelgangetje net onder half gas) loopt de motor met een mooie 90~100 graden, en al met al heb ik sterk de indruk dat hij koel genoeg loopt voor een benzinemotor (maar of het ook koel genoeg is voor een nikkelfiets?)
Feit is, dat het ding bij 90 graden ongeveer alle compressie kwijt is (bij met de hand ronddraaien uiteraard, als hij loopt heeft hij dan echt nog wel compressie) maar tot nog toe keert die compressie nog iedere keer terug als hij afkoelt, en bij stationair gas (rond de 60 graden motortemperatuur) is de compressie weer volledig hersteld.
Je merkt dat ook: als je van vol gas komend stationair gaat draaien loopt hij aanvankelijk heel "zacht en soepel" om na een halve minuut of zo steeds bokkeriger en trillender te gaan lopen....
Na de vlucht uiteraard de kop getrokken. Wat ik zag was een heleboel mooie bruin/rode olie, wat stof (graszaad of insectenlijkjes o.i.d.), een brandschone zuiger en kop, een een bougie die dik in de olie zat, maar niet aankoolde of tekenen van vervuiling vertoonde.
De voering nog gewoon helemaal in het nikkel rondom.
Wat ik wel merkte: na ongeveer 15 minuten hield de motor vanwege lucht (of damp) in de slang heftig in als ik gas gaf, en hoewel hij niet echt afslaat (als je tenminste het gas tijdig een eind terug haalt), en na 30 minuten zat er ERG veel lucht in de slang. EDIT: terug analyserend kan ik vaststellen, dat deze luchtverzameling in beide gevallen gebeurde na een hele lange tamelijk steile daalvlucht met de motor op stationair. bij minder volle tank komt dan de clunk boven de brandstof uit en zuigt lucht aan, wat in het hoge punt blijft hangen. Doe dit een paar keer achter elkaar, en je hebt dus een lucht probleem.
De enige oplossing die ik hier voor ken, is een "bladdertank".... Dat gaat me nog even wat te ver, omdat ik domweg niet weet hoe ik die moet maken.... Voorlopig dus gewoon niet langer dan een kwartier vliegen....
Nu komt dat, omdat ik een soort van zwanehals in de slang heb,
(de slang van het filter naar de HSN) waar ik niet omheen kan vanwege de manier waarop ik dit model moet tanken.
Dat moet dus anders, zodat een eventueel klein belletje direct de motor in gaat, en zich niet in die zwanehals verzamelt.
Verder heb ik in die 30 minuten niet gemerkt dat het leger raken van de tank merkbare invloed had op het loopgedrag bij bijvoorbeeld een steile klim.
Al met al: het is geen hoogpresterende 3D motor met een snappy-happy gasrespons, maar voor gewoon hobbyvliegen voldoet het alleszins.
De dingen die zich tot nog toe uitdestilleren: Tankinbouw is niet kritisch, het mengsel met de neus omhoog ook niet.
Tankdruk wel: een open tankventilatie levert veranderlijke tankdruk en een onvoorspelbaar afstelgedrag op. Uitlaatdruk verhelpt dat.
Warmte geleiding naar de sproeiernaalden is dat wel. Daar moet je alles aan doen om dat te voorkomen.
Brandstofslang is belangrijk dat je die zodanig geleid, dat er geen hoge of lage punten in zitten, dus in een zo recht mogelijke lijn naar de carb toe.
Motortemperatuur bereikt hogere waarden, maar niks kritisch (normaliter is 150 graden voor een luchtgekoelde tweetakt totaal geen probleem).
Bougie, is blijkbaar voor de vliegtuigtoepassing volkomen onkritisch.
Carburatie moet wel aangepast worden, met name het onderste stukje van de brandstoflineariteit moet kwa steilheid ongeveer gehalveerd worden.
Qua kosten: de ombouw kost je op zijn best ongeveer 60 euro (als je slim shopt), is niet echt heel erg moeilijk maar vergt wat knutselwerk (bij mij niks moeilijker dan één gaatje boren, en een stripje aluminium knippen en buigen), en daarna vlieg je een 7,5 cc motor voor minder dan een euro per uur.... En dat kan nog een hoop goedkoper, want ik smeer ERG vet. Als je naar 1:15 gaat kost het nog maar 70 cent per uur....
Tegen de 3 à 4 euro per uur op methanol, hoef je maar één zomer lang ieder weekend 6 tot 8 vluchtjes te maken en je hebt het al ruim terugverdiend....