Micha, vroeger gebruikte ik Solartex.... dat werkte stukken makkelijker dan Solarfilm (wat ik destijds ook al takkespul vond) maar de keuze in de LHS is tegenwoordig nagenoeg nihil: mocht al blij zijn dat er wel keuze was uit 3 kleuren, gisteren...
Ondertussen: verder nog even met de motor (want daar gaat het tenslotte om).
Aangezien je voor benzine over het algemeen beter de compressie wat kunt verlagen, een paar headshims besteld en binnengekregen. Dingen zijn 0,1 mm dik. Het zal geen groot verschil geven, maar ik zie nu eigenlijk ook nog niet echt tekenen van detonatie o.i.d..
Sterker: sinds de laatste aanpassing aan de carburateur heeft de motor ongeveer een uur gelopen, op verschillende toerentallen.
De vol gas perioden heb ik nog beperkt gehouden, maar hij heeft bijvoorbeeld wel probleemloos 10 minuten op 6000 toeren staan grommen.
Wat ik nu zie, maakt me gewoon blij:
Een witte isolatorneus, betekent een verschrikkelijk schone en koele verbranding. Bougie heeft nu 3 draaiuren, waarvan 90% ongeveer stationair.
Beetje kool op de electroden, is wat "aangebrandde olie", net als het teer-achtige laagje op de uitlaatklep.
Die laag is al VÉÉL minder dan voorheen (want het mengsel blijft veel beter door de toerenrange) en het veegt er nog steeds zo af met de vingertop.
Wat ik aanvankelijk een beetje vreemd vond, waren die "sporen" die vanuit de uitlaatklep uitwaaierden. Als ik dit aan de andere kant van de klep (in het uitlaatkanaal) zou zien, zou ik aan een lekke klep denken, maar aan deze kant ken ik dit patroon niet.
Maar ook die sporen, veegde ik zo met de vingertop van het metaal af.
Al met al, ziet dit er naar mijn bescheiden mening, technisch zo perfect uit als het er onder de omstandigheden maar uit kan zien.
Zuigerkroon en voering zien er ook al zo brandschoon en perfect uit.
Wat me opviel, is dat er nu een cirkel begint af te tekenen, gewoon bewerkingssporen, maar aanvankelijk zag je dat niet zo heel erg...
Zoals je kunt zien, druipt de binnenkant van de (brandschone) olie....
Gek dingetje wat me opvalt: Als de kleppen openen, beweegt het cupje van de tuimelaar een beetje in voorwaartse richting.
Bij de inlaatklep zo ver, dat de stoterstang de huls héél lichtjes raakt.
Nu met de extra shim onder de kop, zal dit effect nog een haartje groter worden ben ik bang.
Het enige wat ik er aan kan doen, is zelf nieuwe en iets langere stoterstangen maken.... (simpel stukje gehard staaldraad....)