Test: Methanolmotor op benzine

Dank je!

Ik hoop dat Leon er een boel plezier van gaat hebben. Als hij de rest van het seizoen flink doorvliegt, kan hij het ding voor minstens de helft terugverdienen....
 
Voor de liefhebber heb ik binnenkort nog weer een 6 cc 2-takt benzinemotor in de aanbieding, precies dezelfde als die er op die charter van een paar berichten terug zit.
 
Beetje te weinig voor mijn calmato
Klopt... Ik heb nog wel een nagelnieuwe .40 liggen (ABC) maar ook die zal "krap aan" zijn voor een Calmato: ruim voldoende om te vliegen, maar niet genoeg om "leuk" te vliegen.
Verder heb ik alleen nog een nagelnieuwe .91 liggen (oud model, ABC, vrij groot en zwaar), en die is voor je Calmato weer een beetje lomp groot en zwaar :D :D :D

Die 6 cc is leuk voor Taxi, Charter, of eventueel kleine sportievere kistjes, zeg maar een Extra van 120 cm span, of een dubbeldekker van 100 cm, dat idee.
 
En, omdat er nu een motor is, is er ook weer enige voortgang in het project "Saphir-op-peut"....

Allereerste punt op de agenda was om een motorplaat te zien te bemachtigen. Dat was vlot geregeld met behulp van vliegmaat Wob, die dit soort dingen voor zijn werk tussen neus en lippen door uit zijn mouw schud....

IMG-20190516-WA0001.jpg


Daar werd natuurlijk swift de ASP 91 tegenaan geschroefd, en daarna het geheel op de rubbers van de Saphir geknutseld.
IMG_20190516_223414.jpg

Wow... dat ziet er al heel gauw heel goed uit... of niet?

Of niet?

Of niet????

Nee... niet!
Ik had de plaat symetrisch laten maken, omdat ik, na niks meer van Henk gehoord te hebben omtrent hoe hij dat gedaan had, mij dat het meest logisch leek.
Maar met de kap er op, bleek de motor er 5 mm naast te hangen....
IMG_20190516_233832.jpg


Een ander ding, wat ook minder prettig is, is dat het toestel ontworpen is voor een motor met achteruitlaat, en mijn motor niet met achteruitlaat te verkrijgen is.
Dus een uitlaatbocht om de boel in lijn te krijgen is nodig, maar het ziet er naar uit, dat ik er niet aan ontkom minstens een deel van die bocht buiten de kap om te leiden.

Mischien laat ik dat wel achterwege, en gebruik ik de standaard uitlaat. Qua prestaties heb ik geen reso-pijp o.i.d. nodig, want de motor haalt ook met het standaard potje gewoon het benodigde toerental. Maar een mooie stille demper binnen de romp staat natuurlijk wel veel mooier, en het werkt vermoedelijk ook wel gunstig uit op het vliegen.
 
Ja, dat werkt goed zo een motorafhanging. Direct ook koeling [emoji39]

Motor er direct op geschroefd geeft nog ook nog eens minder hefboomeffect, ofwel zijdelingse slingering.

Met de hoofdsproeier achterop een brommer lukt dat niet. Moet de motor met meer afstand op een steun.

Neem wel stevige silentblocks. Ik heb er dacht ik 15 x 10 mm op zitten voor 46 AX en 50 SX. Ze worden soepeler bij gebruik en aanraking met de brandstoffen.
En bij aanschaf is de ‘shore’ zelden duidelijk aangegeven.
 
Deze rubbers zaten er op, en het is mij onbekend welke hardheid ze hebben. Ze zijn 15 x 15 met een inwendige, en een uitwendige draad.
Ze zijn ogenschijnlijk nog in goede conditie, dus vooreerst vervang ik ze nog niet.

Het enige waar ik me een heel klein beetje zorgen over maak, is dat die vier schroefjes waar de motor nu aan hangt, daar eigenlijk niet voor berekend/ontworpen zijn. Het is maar M3. Ik heb ze voor de zekerheid vervangen voor zo lang mogelijke (op maat geslepen) boutjes van 12.3 materiaalkwaliteit.
 
je kan altijd nog een nette ophangmogelijkheid eraan fabriceren..
stukkie hout/kunststof/alu tussen de ophangbouten van de plaat, en vastzetten op de originele vastzetgaten van de motor.
kun je meteen het stukkie scheef oplossen.

op mijn viper 500 zit het bijna exact op jouw manier, alleen zitten er dan geen rubbers achter.
in de quickie klasse doen ze het vaker.
alleen is het dan een 6.5 cc motor..
 
je kan altijd nog een nette ophangmogelijkheid eraan fabriceren..
stukkie hout/kunststof/alu tussen de ophangbouten van de plaat, en vastzetten op de originele vastzetgaten van de motor.
Nou, dat gaat nog heel lastig worden, want zoals het is hangt de motor zo mooi en akelig strak met de spinner voor de motorkap, dat ik dat wel graag zo wil houden, en ik wil ook wel graag proberen dit apparaat zo stil mogelijk te houden.

Alles kan, uiteraard, maar vooreerst hou ik het zoals het is.

Ondertussen bij JustEngines een custom-made uitlaatbocht besteld, want dit gaat anders natuurlijk niet goed komen, en een model van deze allure, maar gewoon een "standaard potje" náást het vliegtuig, dat kan natuurlijk niet....
 
Het enige waar ik me een heel klein beetje zorgen over maak, is dat die vier schroefjes waar de motor nu aan hangt, daar eigenlijk niet voor berekend/ontworpen zijn. Het is maar M3. Ik heb ze voor de zekerheid vervangen voor zo lang mogelijke (op maat geslepen) boutjes van 12.3 materiaalkwaliteit.
Op zich valt het qua zwakheid reuze mee.
Vroegha heb ik tot 10cc Irvine op die manier vast gezet met inderdaad ook langere boutjes en van het type waar de kwaliteit van bekend was.
 
Vroegha heb ik tot 10cc Irvine op die manier vast gezet met inderdaad ook langere boutjes en van het type waar de kwaliteit van bekend was.
Goed om te weten... maar het minder goede giet-aluminium van ASP zou hier roet in het eten kunnen gooien... Nou ja, dat zien we tegen die tijd wel weer....
 
Ondertussen ben ik voor een medeforummer een nagelnieuwe SuperTigre G2300 aan het brutificeren….
Ding is echt helemaal nageltje nieuw, en ik vond hem nogal droog van binnen, dus even de kop en de achterplaat er af om er een schot machine olie in te zetten....

En tsja.... toen zag ik iets wat ik nog nooit gezien heb....

Kijk zelf maar:


Ik weet niet goed wat ik hier mee aan moet....

Op zich denk ik wel dat hij zal lopen, maar ik heb zoiets nog nooit meegemaakt...
 
Huh ?? een gat in de zuiger ! ik zou snel een staatslot gaan halen.
Niet "een".... DRIE.... Hele kleintjes weliswaar, maar toch....

Om eerlijk te zijn: als ik niet gekeken had, had ik er vermoedelijk ook niks van gemerkt....
 
En na ongeveer een kwartiertje op 4500 toeren, liep hij al zo, en zag ik al pieken van 2,45 pk...

 
Back
Top