Vanochtend een beetje om de radial heengedanst, heel voorzichtig wat dichterbij gekomen, en hij word al wat minder schuw, ik kon hem al voorzichtig aaien....
Kleppen stellen is "een beetje anders".... het uitzoeken welke poot in top staat, is niet zo heel moeilijk, maar er zit een venijnigheidje in: zo'n radial heeft geen nokkenas, maar een nokkentrommel, en die heeft in plaats van één set, wel drie setjes nokken, en hij draait niet het halve toerental, maar 1/6e.
En die nokken, die zouden weliswaar allemaal gelijk moeten zijn, maar.... dat zijn ze dus niet.
Je moet dus iedere poot 6 keer door top draaien, om te zoeken naar het krapste setje nokken, en dan pas de kleppen stellen.
Dat deed ik dus ook de eerste keer fout, wat resulteerde in een teleurstellend "zacht" aanvoelende compressie.
Zo met de motor los op de werkbank, geen probleem (je pakt de motor op en draait hem zodat je makkelijk bij de volgende poot kan), maar mijn vermoeden is, dat met de motor in een model, het kleppenstellen niet iets is wat je voor je plezier doet.
Nadat ik me realiseerde dat je de motor meerdere keren rond moet tornen per cylinder, tijdens het kleppenstellen nam de compressie overigens voelbaar toe, dus het verhaaltje "de motor is af fabriek afgesteld" moet je blijkbaar met een korrel zout nemen.
Het vinden van het ontstekingstijdstip, de uitleg zoals bijgevoegd (volgens mij van Morris Mini Motors) vind ik uitermate onduidelijk, mijn technisch engels is redelijk goed, maar die beschrijving is in "gewoon engels" en duidelijk niet voor buitenlanders geschreven. Net alsof er hele stappen overgeslagen worden, onduidelijke zinnen, etc etc.
Tegenvaller, maar ik kom daar met mijn boerenverstand ook wel uit.
Wel is het zo dat je deze motoren NIET "op de vonk" kunt stellen, je hebt per sé zo'n buzzertje nodig, want in tegenstelling tot de 1 en 2 cylinder ontstekingen, doet deze ontsteking niks als de motor niet loopt. Hij moet nl éérst zijn reset-magneetje zien passeren voor hij überhaupt een vonk afgeeft.
Verder zal ik toch wel wat kleinigheidjes aan moeten pakken, zoals warmte-isolatie tussen carb en carter, en mogelijk her en der een O-ringetje of twee.
De mengselverdeling, tsja... er is duidelijk over nagedacht, maar of het ook daadwerkelijk goed functioneert, moet de praktijk uitwijzen. ASP heeft hier een plenumkamer gebruikt waar 5 aanzuigkanalen in gefreesd zijn, en die hebben ze in een spiraalvorm gemaakt. Ik denk dat de achterliggende gedachte is, dat bij gewone rechte kanalen de staande cylinder weinig of geen olie krijgt vanwege zwaartekracht, in ieder geval zit de boel zodanig, dat ieder kanaal olie "verzamelt" en niet leeg kan lopen.
We gaan dat te zijner tijd gewoon proberen, kijken hoe het werkt. Eerst nog maar even wat tammer maken. Tegen de tijd dat hij uit de hand wil eten, gaan we voorzichtig testen.