Nou... aangezien ook het ombouwen voor anderen niet stil staat, en ik gisteren van Forumdeelnemer Colin Banks een mooie Saito 180 binnenkreeg via de post, compleet met Morris MiniMotors kitje, daar vanmorgen maar even vol goede moed mee aan de slag gegaan.
Allereerst even vlot het achterdeksel er af getrokken, en daar lag een knappe sloot mooi schone olie, en verder een redelijk schone krukas en lagers.
Aangezien ik er niet van hou om "gloeiplugolie" en synthetische tweetaktolie te mixen, eerst maar even het geheel in de oven gelegd (50 graden, meer niet) met de as omhoog en een opvangbakje er onder. Wat na tien minuten overbleef voorzichtig met een keukenpapiertje weggeveegd, en daarna met wat gewone motorolie weer ingeolied.
Daarna sensor en magneetring gemonteerd (wat bij Morris kitjes net iets vlotter gaat, omwille van dat ik geen gat in de propmeenemer hoef te boren, en geen magneetje hoef in te lijmen).
Op tijd zetten is verder de moeite niet. Ik los dat op een heel andere manier op dan Morris of wie dan ook, waardoor het straks voor de eigenaar alleen maar makkelijker wordt.
Verder vooreerst nog niks aan de carburateur gedaan, want ik wil over het algemeen een motor eerst hetzij enigszins indraaien als hij nieuw is, of flink doorspoelen als hij voorheen op methanol gelopen heeft.
Ook zal ik nog even achter de draaibank moeten kruipen, om uit POM een isolator voor de carburateur te maken.
Maar dat is allemaal van later zorg, ik denk dat Colin eerst dit wil zien:
Oh ja... voorlopig zag ik 6750 toeren met een 16 x 8 x 3 Graupner Supernylon. Dat zou ongeveer 1,8 pk moeten zijn, en voor dat lage toerental niet geheel en al slecht, ongeveer in de lijn der verwachting, al denk ik dat deze prop iets te zwaar is om de motor op benzine geheel tot zijn recht te laten komen. Maar, moet gezegd, hij draait nu op mijn eigen mengsel van 1:10, en deze maat motor kan gerust 1:15 of 1:20 draaien.
Het uiteindelijke finetunen zal ik op 1:15 doen
Allereerst even vlot het achterdeksel er af getrokken, en daar lag een knappe sloot mooi schone olie, en verder een redelijk schone krukas en lagers.
Aangezien ik er niet van hou om "gloeiplugolie" en synthetische tweetaktolie te mixen, eerst maar even het geheel in de oven gelegd (50 graden, meer niet) met de as omhoog en een opvangbakje er onder. Wat na tien minuten overbleef voorzichtig met een keukenpapiertje weggeveegd, en daarna met wat gewone motorolie weer ingeolied.
Daarna sensor en magneetring gemonteerd (wat bij Morris kitjes net iets vlotter gaat, omwille van dat ik geen gat in de propmeenemer hoef te boren, en geen magneetje hoef in te lijmen).
Op tijd zetten is verder de moeite niet. Ik los dat op een heel andere manier op dan Morris of wie dan ook, waardoor het straks voor de eigenaar alleen maar makkelijker wordt.
Verder vooreerst nog niks aan de carburateur gedaan, want ik wil over het algemeen een motor eerst hetzij enigszins indraaien als hij nieuw is, of flink doorspoelen als hij voorheen op methanol gelopen heeft.
Ook zal ik nog even achter de draaibank moeten kruipen, om uit POM een isolator voor de carburateur te maken.
Maar dat is allemaal van later zorg, ik denk dat Colin eerst dit wil zien:
Oh ja... voorlopig zag ik 6750 toeren met een 16 x 8 x 3 Graupner Supernylon. Dat zou ongeveer 1,8 pk moeten zijn, en voor dat lage toerental niet geheel en al slecht, ongeveer in de lijn der verwachting, al denk ik dat deze prop iets te zwaar is om de motor op benzine geheel tot zijn recht te laten komen. Maar, moet gezegd, hij draait nu op mijn eigen mengsel van 1:10, en deze maat motor kan gerust 1:15 of 1:20 draaien.
Het uiteindelijke finetunen zal ik op 1:15 doen
Laatst bewerkt: