Test: Methanolmotor op benzine

Nou... aangezien ook het ombouwen voor anderen niet stil staat, en ik gisteren van Forumdeelnemer Colin Banks een mooie Saito 180 binnenkreeg via de post, compleet met Morris MiniMotors kitje, daar vanmorgen maar even vol goede moed mee aan de slag gegaan.
Allereerst even vlot het achterdeksel er af getrokken, en daar lag een knappe sloot mooi schone olie, en verder een redelijk schone krukas en lagers.
Aangezien ik er niet van hou om "gloeiplugolie" en synthetische tweetaktolie te mixen, eerst maar even het geheel in de oven gelegd (50 graden, meer niet) met de as omhoog en een opvangbakje er onder. Wat na tien minuten overbleef voorzichtig met een keukenpapiertje weggeveegd, en daarna met wat gewone motorolie weer ingeolied.
Daarna sensor en magneetring gemonteerd (wat bij Morris kitjes net iets vlotter gaat, omwille van dat ik geen gat in de propmeenemer hoef te boren, en geen magneetje hoef in te lijmen).
Op tijd zetten is verder de moeite niet. Ik los dat op een heel andere manier op dan Morris of wie dan ook, waardoor het straks voor de eigenaar alleen maar makkelijker wordt.

Verder vooreerst nog niks aan de carburateur gedaan, want ik wil over het algemeen een motor eerst hetzij enigszins indraaien als hij nieuw is, of flink doorspoelen als hij voorheen op methanol gelopen heeft.
Ook zal ik nog even achter de draaibank moeten kruipen, om uit POM een isolator voor de carburateur te maken.

Maar dat is allemaal van later zorg, ik denk dat Colin eerst dit wil zien:


Oh ja... voorlopig zag ik 6750 toeren met een 16 x 8 x 3 Graupner Supernylon. Dat zou ongeveer 1,8 pk moeten zijn, en voor dat lage toerental niet geheel en al slecht, ongeveer in de lijn der verwachting, al denk ik dat deze prop iets te zwaar is om de motor op benzine geheel tot zijn recht te laten komen. Maar, moet gezegd, hij draait nu op mijn eigen mengsel van 1:10, en deze maat motor kan gerust 1:15 of 1:20 draaien.
Het uiteindelijke finetunen zal ik op 1:15 doen
 
Laatst bewerkt:
wat knettert en rookt het daar toch in het oosten
Met wat geluk gaat het komende week rommelen en donderen, als ik tenminste die prop voor de radial binnenkrijg....








Oh ja.... :( daar moet ik ook nog eerst een mooi bokje voor maken....
 
jaaaa, mooie beelden Bert. Hij knettert alweer :-)
de 3 blads prop is schaal voor de kist ( Bonanza A36) en kon prima omdat de 180 eigenlijk overpowered is. Ik zou, als het beter is, gewoon met een 2 blads 17X8 kunnen vliegen hoor.
Misschien kan je hem daar op testen mocht je die maat hebben liggen.
 
Update: na ongeveer een half uurtje heel rustig en op een laag pitje pruttelen op benzine, hoofdzakelijk om alle oude olie en andere meuk van het methanoltijdperk op te lossen en weg te spoelen, zie ik nu 7000 toeren, en ongeveer 2,1 pk. Dat is zomaar gratis en voor niks een "leuk 5 cc viertaktje" er bij op....
Ik zie deze toename eigenlijk bij iedere motor die ik ombouw, ook al zijn ze reeds ingelopen, en waar dat precies door komt ben ik nog niet helemaal achter.
Ik durf geen voorspellingen te doen van waar het gaat eindigen (al verwacht ik geen schokkende toename meer).
Benzine viertakten van vergelijkbare afmetingen zouden ongeveer 2,6 pk moeten doen bij 9000 toeren, en dan is 2,1 bij 7000 echt al heel erg leuk in de lijn der verwachtingen (want (7/9)x2,6= 2,02)

de 3 blads prop is schaal voor de kist ( Bonanza A36) en kon prima omdat de 180 eigenlijk overpowered is. Ik zou, als het beter is, gewoon met een 2 blads 17X8 kunnen vliegen hoor.
Misschien kan je hem daar op testen mocht je die maat hebben liggen.
Oh, als die kist overpowered was op methanol, dan is hij nu vermoedelijk "adeqaat". Want ik schat dat op de grond, en op methanol, je ongeveer 7500 a 7600 toeren zou hebben met deze motor. En zoveel vermogen lever je nu ook weer niet in dat je van overpowered naar underpowered gaat.
IK heb geen andere geschikte prop liggen want wat ik heb is opgeboord voor mijn twin, dus dat krijg ik niet in balans.
Hoe groot/zwaar is die Bonanza? Dan kan ik wat zinniger uitspraken doen over een eventuele propkeuze, en de te gebruiken toerentallen.
(ik merk, dat ik bij mijn Big Lift steeds meer en meer via telemetrie op bepaalde toerentallen vlieg. Niet dat ik de hele tijd op het scherm kijk, maar bijvoorbeeld na de start en daaropvolgende klim, neem ik gas terug en zoek ik toch even via het scherm het "kruisvlucht" toerental op. Ik hoor nl de helft van de tijd mijn eigen kist niet vanwege die jankende electrokistjes op de club... :D ).

Ik denk wel, dat je alvast met je kist bezig kunt gaan (ik kom er dit weekend verder niet meer aan toe, maar na het weekend moet het raar lopen als hij niet met een a twee dagen klaar is), want sowiso kun je een 50% kleinere tank gaan monteren, moet je nadenken over een klein opvangtankje (de exacte beschrijving daarvan stuur ik op papier met de motor mee), en denk ook na over of en hoe je de koeling kunt verbeteren. Denk dan met name over hoe je lucht gericht langs de onderkant van het carter kunt krijgen, want hoewel Saito's vrij goed tegen de hitte kunnen door hun specifieke constructie, is ieder beetje koeling wat je krijgen kunt, wél mooi meegenomen.

Wat ik je in elk geval al kan vertellen, is dat je het ding sowiso qua starten niet meer terug zult herkennen. Deze motoren staan bekend om hun venijnige bijten, bokken en terugslaan bij handstart (ik ken mensen die ze puur om die reden op de plank legden en niet meer aanraakten), en ik heb hem nu een paar keer met de hand aangeslagen, en het is nu in dat opzicht een vriendelijke brombeer geworden. Gewoon met de blote vingertjes, geen centje pijn meer.
 
De Bonanza is 7kg en vloog iets meer dan half gas prima schaal. Wij vliegen op een grasbaan dus bij de start wat extra power is altijd fijn.

Dat bijten en terugslaan is absoluut, ik heb het idee dat dat vanaf de 125 erger wordt en deze had dat ook soms. Top als dat weg ik.

Qua cooling ga ik kijken wat lukt. Bijgevoegd de Bonanza.
IMG_20190523_190920.jpeg
IMG_20190523_163647.jpeg


Sent from my WAS-LX1A using Modelbouwforum.nl mobile app
 
@brutus, even een klein stapje "off topic" maar wel interessant.
Mbt:
Aangezien ik er niet van hou om "gloeiplugolie" en synthetische tweetaktolie te mixen

Hoe smeer je dan een gloeiplug motor nadat deze uit elkaar is geweest (als je weer op methanol wilt gaan draaien)?
Ik heb al eens after-run olie gebruikt, maar weet niet zeker of dit ook een goede smerende werking heeft.
Daarom heb ik laatst 2-takt meng olie gebruikt, met idd in mijn achterhoofd "gaat dit wel werken straks met methanol mix?"
 
Sorry dat ik inbreek. Maar Brutus is al een tijd van de houtgeest af [emoji39].
Die vragen blijven actueel. Je kan beschermen met dezelfde olie die de motor smeert, die als afterrun gebruiken. Dus stel pure Klotz.
Er zijn ook olieën waarmee je airtools kan smeren, beschermen. Die kun je gebruiken.

En zelf gebruik ik stuurbekrachtigingsolie, ofwel ATF.

Motorolie ook wel gedaan maar dat geeft miniparels op de gloeidraad. Motor moet iets spoelen bij opstart. Afzetting Silicium vermoed ik. Maar verhinderd wel roesten.
ATF geeft dat niet en een prima opstart.

Weston UK heeft Vapour Oil. Ook een uitstekende afterrun.

Vlieg de laatste restanten Aerosave, dan is er geen afterrun nodig... jammer dat het uit de handel is.
 
Laatst bewerkt:
De Bonanza is 7kg en vloog iets meer dan half gas prima schaal. Wij vliegen op een grasbaan dus bij de start wat extra power is altijd fijn.
Oh... 7 kilo, dat gaat nog prima lukken met de ruim 2 pk die er nu al uit komt.... Mischien een (merkbaar) langere startaanloop, maar meer ook niet.

Halfgas is altijd een lastig begrip, want hoe ver staat dan die gasklep open? Iedereen heeft zijn servohevels anders afgesteld, maar iedereen denkt dat die stick in het midden "halfgas" is. Net zoals dat iedereen denkt dat zijn eigen horloge de juiste tijd aan geeft... :D

Hoe smeer je dan een gloeiplug motor nadat deze uit elkaar is geweest (als je weer op methanol wilt gaan draaien)?
Ikzelf deed dat, als ik wonderolie had staan, daarmee (verse onverdunde wonderolie doet niet echt moeilijk, en koekt ook niet echt aan, dus je kunt je motor daarna gerust nog 15 jaar op de plank hebben liggen of zo), of als ik dat niet had, goot ik er gewoon wat brandstof in en liet ik de methanol in het zonnetje verdampen.
Maar naaimachineolie gaat goed, afterrun, ATF, ook prima.
Bij tweetakten maakt het sowiso niet uit, daar kun je alles wat vettig is gebruiken, ook al is het niet compatibel met de olie in je brandstof. De oude olie is toch binnen enkele seconden weggespoeld.

Bij viertakten is dat anders, daar kan het een kwartier tot een half uur duren voor alle olie in het carter "ververst" is. En DAN wil ik de oude olie er uit hebben....

Een andere methode die ik in de methanoltijd, maar nu nog steeds nog steeds regelmatig gebruik, is de motor gedemonteerd bewaren, de onderdelen in een tupperware bakje, ondergedompeld in de goedkoopste motorolie die ik kan vinden (HEMA of Action of zo), maar dan wel schone motorolie.
Alles met keuken papier afdrogen (maar niet afspoelen of ontvetten) voor het monteren, en dan is het metaal vettig genoeg om de eerste start te overleven. Geen problemen met de compatibiliteit, omdat er geen olie is die mengt.
Uiteraard kun je niet alleen op die manier een motor jaren bewaren, maar als de motor weer in gebruik is kun je er prima de volgende motor in bewaren. Soms gingen er twee motoren in dezelfde bak (geen enkel probleem als de motoren verschillend genoeg zijn om je niet in de onderdelen te vergissen).
Momenteel ligt er nog een prachtig OS helimotortje op die manier in "opslag", in dezelfde bak met dezelfde olie waar vorig jaar Merlijn z'n OS in lag, en daarvoor ook al een paar klantenmotoren hebben liggen marineren.
 
Laatst bewerkt:
Ik had een Saito 125 op methanol.. Dat ding sloeg zo venijnig terug dat ik er "banger" van was dan van mijn Moki 250...[emoji3]

Moet zeggen dat de gebrutificeerde FS120 op de Fokker naar mijn weten nog nooit heeft teruggehapt.

Als het een beetje meezit start ie met een slag. Zoals de meester zelf afgelopen week weer vol plezier meerdere malen moest uittesten [emoji16][emoji16]
 
Dat ziet er top uit Bert!
Dank!
Eerlijkheid gebied me om je te vertellen dat hij op die video nog steeds uitermate beroerd loopt, en tegelijkertijd, dat dat beroerde lopen op de video geheel onzichtbaar is (en ik ken ook geen methoden om dat op video zichtbaar te maken).
Maar neem van mij aan, dat hoe mooi hij ook start, en hoe leuk hij ook LIJKT te lopen op de video, als je hem NU, zoals hij is, op je Bonanza zou schroeven, dat je je de haren uit de kop zou trekken wegens de volledig onduidelijke respons op zowel de sproeiers als het gas (om je een voorbeeld te noemen, hij heeft nu erg sterk de neiging om als je het gas dicht trekt, harder te gaan lopen).

Maar maak je geen zorgen, ik weet welke kant het uit moet met de aanpassingen, en als hij bij jouw weer op de stoep ligt ken je je motor niet meer terug qua startgedrag en gebruiksgemak. Daarna ligt de bal bij jou, want het uiteindelijke resultaat is voor minstens de helft afhankelijk van jouw deel van het verhaal (het aanpassen van het brandstof"systeem")…

Maar dat gaat helemaal goed komen, daar twijfel ik geen seconde aan.
 
Met een geleend "timing-piepertje" (zo'n ding wat middels piepjes aangeeft of het magneetje de sensor activeert of niet) de timing op 28 graden gezet

Ik heb tot mijn schrik deze video gezien:
en ik ben eerlijk gezegd echt een beetje ondersteboven van zoveel onverstand bij iemand die zich toch wel een beetje presenteert als een motoren-wonderdokter....
Deze meneer maakt de exacte kitjes zoals ik die ook op mijn Radial heb zitten, en het blijkt dat hij gewoon niet eens weet hoe zijn eigen producten zich gedragen.
Op de video is te zien hoe meneer Morris beweert, dat de ontsteking op tijd gezet moet worden op het naderen van de magneet. Inclusief een heel verhaal over hoe Saito "belachelijke hoeveelheden voorontsteking" gebruiken (volgens Morris dus 45 graden voor top).

Ik ben onmiddellijk naar mijn eigen ontsteking gerend, want die had ik, niet gehinderd door enige kennis van zaken, op het verwijderen van de magneet afgesteld, en op 28 graden voor top, maar dat had ik dus met het piepertje gedaan, niet met de vonk gecontroleerd.

En wat blijkt? Ook de Multi-cylinder units van RcExl triggeren gewoon, net als de eencylinders, op het verwijderen van de magneet. Het verschil tussen die twee punten bedraagt algauw 15 tot 20 graden, maar dat is geen vaste waarde!!! (hangt af van magneetdiameter, ringdiameter, passeerafstand en nog een paar factoren).
M.a.w: als je de procedure van Morris volgt, dan staat er "iets onbelangrijks" op precies 30 graden, en de vonk vind "ongeveer op 10 tot 15 graden voor top" plaats, helaas onbekend waar precies, en of dat wel goed is.... En bij stationair valt het tijdstip terug naar "ná TDC"...

Slaat nergens op. Saito heeft het gewoon bij het juiste eind, de fabrieksafstelling van Saito resulteert in een vonk tussen 25 en 30 graden voor top, en dat is waar hij hóórt te vonken (Ik heb uiteraard ook echt wel even in de technische literatuur gedoken om te kijken of er niet toevallig een reden is waarom radials wellicht veel later zouden moeten ontsteken, maar ik vind zonder uitzondering waardes van rond de 25 graden voor top).

Wat ook de reden mag zijn van het in elkaar lopen van de Saito radials, het is NIET de afstelling van de ontsteking.

Meneer Morris maakt mooie spulletjes, zonder meer, maar dit is niet de eerste volkomen onzin-video die ik van hem gezien heb. Zijn materiaal vertrouw ik, zijn advies moet je met een uitermate ruime korrel zout nemen....
 
Laatst bewerkt:
Wel.. het spul komt uit de USA... hij maakt niets, helemaal niets, alleen de prijzen steeds hoger.
Engels praten kan hij ook niet, slordig gemompel... wellicht een beetje autist of iemand die hem de hand boven het hoofd houdt... En tatoo's op handen... daar wordt ik helemaal kots-braak van!
Maar goed... voordeel van de twijffel.

De ontstekers zijn bij Morris de RCexl en niet de CH-Ignitions uit de USA, vanwege importheffingen? Dat zou te duur worden?... althans met had daar productie van die ontstekingen... of her-verpakte... kwestie van opentrekken en vergelijken... en poeh-ha meten op de plus en de min...
https://www.ch-ignitions.com/

Maar die CH site is klungelig en stroef... en er staan geen goede foto's geplaatst.

Ik zie nu dat de prijzen weer iets gezakt zijn bij Morris... tering naar de nering... geeft betere smering
 
Laatst bewerkt:
hij maakt niets, helemaal niets,
Voor zover ik weet, maakt hij de beugeltjes en de ringen en dergelijke. En die zijn keurig netjes CNC gefreesd, geanodiseerd en met zijn merkje ingegraveerd. De ontstekingen zijn bij hem van RcExl maar ja... dat zijn de Saito ontstekingen óók, dus dat kun je hem moeilijk kwalijk nemen.

CH ontstekingen zijn (nog) eigen productie, maar het is maar de vraag hoelang dat nog duurt.

Maar beweren dat de afstelling van Saito niet goed zou zijn, terwijl je het zelf hartstikke fout doet.... Dat is behoorlijk, euh… dom....
 
Back
Top