Test: Methanolmotor op benzine

Dat was de reden waarom ik al niet mee wilde doen: meestal zie je dan zo'n "deze vuist op deze vuist" spelletje, en dan de prijs zwaar over de kop gaan, en ik had geen zin me daar in mee te laten slepen.
Maar ik zag dat de biedingen heel laag bleven (ik had niet verwacht dat dit ding onder de 250 weg zou gaan, en ik had max 200 in gedachten), dus ik dacht "OK, ik geef het één schot, kan ik nog één keer verhogen voor ik afhaak"... Maar toen had ik hem opeens zonder slag of stoot...

Ben er wel blij mee.
Gaat die ook op vonken en benzine?
 
. Ene Richard kwam er ineens bij om te bieden, en toen heb ik afgehaakt.

Dat was ik :D
Ik kwam hem tegen tijdens het struinen op m.plaats, later zag ik hier dat Bert hem zo graag wil dus ben ik niet verder gaan bieden maar gunde bert de lol ;)

We willen nu wel een verslagje zien hiero van deze Sabre :worship: Als is het maar om ons de ogen uit te steken :hammer:
 
Ik kwam hem tegen tijdens het struinen op m.plaats, later zag ik hier dat Bert hem zo graag wil dus ben ik niet verder gaan bieden maar gunde bert de lol ;)
Ach... had ik dat geweten... Maar ik vind het wel super tof van je...

Dat verslagje komt er zeker! No worries...
 
Gaat die ook op vonken en benzine?
Nee... ik denk niet dat ik in een dergelijk klein ding me het extra gewicht, extra hitte en minder vermogen kan permitteren.
Van wat ik er van begrepen heb, waren deze kistjes niet echt overgemotoriseerd.

Ik verwacht er ook geen alledaags vliegertje van, meer iets voor fly-ins en dergelijke.
 
Mooi dat het gelukt is!!
Hopelijk snel vliegen.
Ik had hem al een keer eerder laten zien maar toch wederom wat voorpret:D

Jan

Oh, gaaf hee! Welke brandstof gebruik jij?
Ik zat zelf te denken aan 10% Nitro, 10% synthetisch, 10% castor (dus 20% olie), want hoewel dit voor zo ver ik weet gewoon een aangepast automotortje is, weet ik niet of auto-brandstof (met maar 10% olie) wel gaat.
Automotoren draaien nu eenmaal hooguit 2 sec volgas waarna er weer op de motor geremd wordt etc, waardoor smering en koeling van het big-end niet zo kritisch is, maar dit loopt natuurlijk langere tijd volgas.

Ben heel benieuwd naar het ding, zwaar KL... dat ik zo lang moet wachten. Ook maar eens om me heen gaan kijken naar wat extra ontvangers, want ik heb momenteel niks meer NIP op voorraad.
 
Autobrandstof met wat extra olie moet best kunnen lijkt me, en anders Coolpower heli 30% wel :yes: ik heb nog 4 ongeopende gallons staan, bij interesse dan laat maar wetenof je een gallon wil ruilen tegen wat werk aan een saito FA91:p
 
op de club bij ons is ooit zon sabre geweest.. inderdaad het hield niet over kwa power daarom ook gecrasht, maar dat is al wel lang geleden ;)
 
op de club bij ons is ooit zon sabre geweest.. inderdaad het hield niet over kwa power daarom ook gecrasht, maar dat is al wel lang geleden ;)
Zoiets meen ik me te herinneren van de test in Hobby Bulletin (of was het nu Kwiklink?). Vermoedelijk een bungee nodig om los te komen.
Maakt niet uit, als het vliegt dan vliegt het. En dan is het gewoon leuk. Wie weet lukt het om er kleine e-retracts in te priegelen.
als je er nou eens een novarossi 3,5cc in zet met een fan met wat meer spoed of roep ik nou iets doms
Denk dat het grootste probleem het vinden van een alternatieve fan wordt. Maar dat gaan we niet doen, het gaat gewoon "OSjineel" blijven
 
Oh, gaaf hee! Welke brandstof gebruik jij?
Ik zat zelf te denken aan 10% Nitro, 10% synthetisch, 10% castor (dus 20% olie), want hoewel dit voor zo ver ik weet gewoon een aangepast automotortje is, weet ik niet of auto-brandstof (met maar 10% olie) wel gaat.
Automotoren draaien nu eenmaal hooguit 2 sec volgas waarna er weer op de motor geremd wordt etc, waardoor smering en koeling van het big-end niet zo kritisch is, maar dit loopt natuurlijk langere tijd volgas.

Ben heel benieuwd naar het ding, zwaar KL... dat ik zo lang moet wachten. Ook maar eens om me heen gaan kijken naar wat extra ontvangers, want ik heb momenteel niks meer NIP op voorraad.

Ik heb hem alleen even laten draaien op 10% Klotz en 10% Castor en 5% nitro. Dat had ik liggen. Dat gebruik ik voor de oudjes die Castor nodig hebben.
Daar liep hij prima op!!

Jan
 
"ik ga nooit meer methanol vliegen"

Ohw... Kijk een ducted fan Sabre
emoji848.png
emoji2.png
emoji12.png

Zèèèèèèggggg.... Jij gaat toch niet mijn eigen woorden tegen mij gebruiken, he????

:D :D :D :D :D :D

Ik heb geen keus: er is voorlopig nog niet zo heel veel alternatiefs.

Al kan ik natuurlijk proberen die OS 15 te vervangen voor een .18 buggy motor, en dan heel veel geld investeren in een Runtronic ontsteking (supercompact en kunnen extreem hoge toeren aan, bij ook nog eens heel laag stroomverbruik, maar daar betaal je dan wel gelijk 200 pond voor).
Wie weet lukt het dan?
 
Of die os vervangen door een mega21. Dan mag je rustig 30000 toeren draaien .

Deze gebruikte ik ook op mijn serpent auto's
 
Of die os vervangen door een mega21. Dan mag je rustig 30000 toeren draaien .
Die OS die er in zit is een (aangepaste) automotor, en zal denk ik ook probleemloos 35K verdragen... De vraag is, hoeveel het ding daadwerkelijk draait. Ik heb geen idee hoe het ding doorgerekend is qua fan, maar ik neem aan dat hij in de lucht nog wel een stukje verder optoert dan wat in het filmpje van Jan (Beton) te horen is...
Maar hoeveel hij daadwerkelijk draait zou ik je echt niet kunnen vertellen.
 
Die OS die er in zit is een (aangepaste) automotor, en zal denk ik ook probleemloos 35K verdragen... De vraag is, hoeveel het ding daadwerkelijk draait. Ik heb geen idee hoe het ding doorgerekend is qua fan, maar ik neem aan dat hij in de lucht nog wel een stukje verder optoert dan wat in het filmpje van Jan (Beton) te horen is...
Maar hoeveel hij daadwerkelijk draait zou ik je echt niet kunnen vertellen.
Mijn pa heeft een Byron f16 gehad met daarin een novarossi ducted fan motor 15 cc. Die gilde niet die motor huilde gewoon 1 monotoon geluid op volgas.
Toestel is toendertijd ook gecrashed bij een lowpass door een storing op 35mhz. Tussen punt van impact en opstuiteren en weer neerkomen zat toen een 180 meter. Zo verziekend snel was dat ding. Zoop ook als een stel ketters in de kroeg. Heeft altijd nog indruk op mij achter gelaten ondanks dat dit zo rond 1985 is geweest. Met hedendaagse turbines is dit kinderspel geworden.

Maar toch gaat er niks boven een zuiger motor in mijn ogen(oke pulsjet daar gelaten) qua geluid beleving.
 
  • Like
Reactions: Cnn
Back
Top