TF P51

Bij mijn P-51 van 1m80 steken alleen de kopjes van de klepdeksels net door de kap, maar ik heb wel 30cc voorin liggen. Saito 180.
Hehe, en die heeft meer als voldoende power.

Ben het wel met Rob eens dat een 125 of 120`er net even wat meer vermogen overschot heeft dan een 90`er en zou zelf ook voor een 120`er gaan (of een 100 desnoods).

Hoe heet dat Engelse merk ook alweer? Met uit één stuk gefreesde cylinders.
maken alleen viertakt, lopen goed zonder nitro en bouwt mooi klein in.
Schijnt ook nog een geweldig geluid te hebben.

Ik heb er op dit forum over gelezen, maar ik krijg het niet teruggevonden.
(heeft iemand een cursus "zoeken")

Berto zel het wel weten, anders Jan Brilman

Laser Engines

zijn ook zeer goede motoren zo te horen en zien, Jan Hermkens vliegt er veel mee (B-17 en P-61 zowiezo) en die motoren lopen altijd goed.

Let wel dat als de fabrikant een 120 aanbeveelt, je een Laser 150 neemt.
De Laser 120 is namenlijk minder krachtig dan ander 120`ers maar hebben wel een zeer kompakte inbouwmaat.

Maar de 150 is dan wel weer zo kompakt opgebouwd dat ie kleiner (lees lager) is dan een 120`er.

Laatst bewerkt:
Laser Engines

zijn ook zeer goede motoren zo te horen en zien, Jan Hermkens vliegt er veel mee (B-17 en P-61 zowiezo) en die motoren lopen altijd goed.

dank!

zijn ook best betaalbaar (±net zo duur als een Saito, 320 pond=€368,37 volgens het GWK), ze leveren vanuit de fabriek ook aan privepersonen, alle prijzen zijn inc. btw en post&packing

Laatst bewerkt:
Jezus... Zoveel...
Ik ben er eigenlijk niet helemaal uit wat ik met deze kist wil... Heb het wel goed gebouwd maar heb her en der door gebrek aan ervaring wat foutjes gemaakt... Zat eraan te denken om hem "sport" schaal te maken met een 2 takt... Ik ga ook voor het eerst een kist glassen dus dat is ook weer een heel avontuur. Een Laser is daarvoor een beetje aan de hoge kant... Ik heb nog een TF P51 waar het eventueel wel voor zou kunnen maar dat is verre toekomstmuziek...
Zou een Laser willen zetten in de volgende kist die ik ga bouwen.. En daar is dan ook weer de twijfel of ik 1/4-1/5 of weer 1/7... En wil eigenlijk geen Amerikaan dus blijft er bij TF weinig over... Maja terug naar nu, ik denk dat het een Saito of OS gaat worden dan... Moet ook leren omgaan met 4taktjes...

Horizon Hobby: 100 FA-AAC with Muffler: QQ by Saito Engines (SAIE100)

Zolang de dollar laag blijft is dit denk ik mijn keuze... Zelfs voor een 120 Is de prijs bijna de helft...
Maar een 100 is dus ook goed? Zal het moeten inmeten of die helemaal onder de kap valt, of heeft iemand anders ervaring met een 100 of 120 op mijn kist?

Laatst bewerkt:
Idd, eentje die weinig heeft gelopen... Een 100...? Wat zit er op je P40? Ow ik zie het een 120 maja die kap is niet te vergelijken.. En er zat een 20cc OS op die P51..

Laatst bewerkt:
Voordeel van de Saito`s zijn wel het wat lagere gewicht.

Als je niet teveel extra zaken inbouwt is een 100 ook voldoende.

ps. wil je me niet meer aan de P-40 herinneren, zometeen moet ik daar ook nog eens mee verder ;-)

"U kunt online gegalvaniseerde platen van 1000x500x1mm bestellen.
Het is eventueel mogelijk om deze in te korten tot 800mm, dan kunt u het totale oppervlak van 800 x 2000 met 4 platen van 800x500 bedekken. Wij kunnen platen van 2000mm niet in 1x verzenden".

gewoon naar een random plaatwerkerij of ander metaalbewerkingsbedrijf toe, die kunnen wel grotere platen leveren, of je doorsturen naar een ander bedrijf in de buurt.

ik denk dat het een Saito of OS gaat worden dan... Moet ook leren omgaan met 4taktjes...

4T loopt makkelijker goed dan 2T is mijn ervaring

Zolang de dollar laag blijft is dit denk ik mijn keuze... Zelfs voor een 120 Is de prijs bijna de helft...

houd je rekening met 19% btw? als je iets laat komen van buiten de EU moet je die nog betalen. Je kan het risico nemen om het niet op te geven, maar als ze contoleren, en dat gebeurt frequent krijg een rekening voor de btw over de winkelwaarde in nederland, en dan wordt het hele feest bijna net zo duur als
wanneer je 'm gewoon bij Hobby-in haalt....

die heeft overigens nu een saito 91 2e hands voor 149 euri staan
maar dat is misschien wat licht

it's up to you natuurlijk

Laatst bewerkt:
gewoon naar een random plaatwerkerij of ander metaalbewerkingsbedrijf toe, die kunnen wel grotere platen leveren, of je doorsturen naar een ander bedrijf in de buurt.

Heb even geinformeerd; in Waalwijk krijg ik een verzinkte plaat van 2000mmx1000mmx1,5mm voor zo'n 25 euro ex btw

Een 91 is te licht. Ga voor een 100 of 120. De vrijstelling voor het kopen van spullen buiten de EU is omhoog gegaan. En ik zal altijd kijken bij wie ik (in totaal) het minst kwijt ben... Als over laten komen met BTW goedkoper is doe ik dat...

Ow heb net gekeken, denk niet dat Hobby in tegen import op kan...
€ 325,- voor een 100, op deze site Horizon Hobby: 100 FA-AAC with Muffler: QQ by Saito Engines (SAIE100) is die $ 280,- (€ 175,- + 20% + laten we zeggen € 30 verzend = € 240!!!). Nee, als ik dat zou moeten betalen koop ik dan liever de hierboven beschreven Laser...

Laatst bewerkt:
hoeveel uur/dagen/maanden/jaren gaat er in de bouw van de mustang zitten.
Twijfel erg tussen de kit en de nieuwe ARF versie...

Hahahaahaha goed gezien man... Ja het kan snel als je alle gereedschap en materiaal hebt.. Ik heb door de jaren heen eea moeten verzamelen, heb gisteren een nieuwe bestelling binnen gehad (zaagjes, schaafjes, "hinge slotter", balsa filler etc) ik kan weer aan de slag!

Het hangt er van af hoeveel tijd je er (dagelijks) in steekt.. Het is op zich wel snel ruw bouw af te krijgen (denk 1 maand of 2 voor een ervaren iemand die er elke dag wat aan doet). Het is ook mn 1e TopFlite bouwdoos...

Ik heb nog niet zoveel ervaring dus sommige dingen zal ik bij een andere bouwdoos sneller / anders / netter doen...

dank!

zijn ook best betaalbaar (±net zo duur als een Saito, 320 pond=€368,37 volgens het GWK), ze leveren vanuit de fabriek ook aan privepersonen, alle prijzen zijn inc. btw en post&packing

ze leveren eigenlijk alleen maar aan prive personen, Laser heeft geen importeurs in het buitenland, in Duitsland o.a. is een winkelier die zich daarvoor uitgeeft, maar is het dus niet! Voor Laser zijn winkeliers ook prive personen en kunnen bij een flinke bestelling hooguit 5% korting bedingen, vandaar dat de motoren bij hen ook veel duurder zijn dan dat je ze rechtstreeks in Engeland bestelt.

Laser hanteert 2 prijzen;
voor Engeland; iets goedkoper (lagere verzendkosten)
voor EEG landen; iets duurder (hogere verzendkosten, maar geen invoerrechten)
voor buiten de EEG komen er natuurlijk nog de invoerrechten bij.

groetjes,
Jan

Jan, misschien een rare vraag, maar als je mn project heb gevolgd, wat vindt je er tot nu toe van? Heb je nog tips voor mij?

Vermoed inderdaad dat het de ARF gaat worden, al leer je natuurlijk ontzettend veel van zelf bouwen. Benieuwd of er al ervaringen zijn met de TOPA0950?

Back