TF P51

volgens mij maakt dat niet uit.
de cilinder raakt zijn druk ook niet kwijt als het goed is!
pas als het ventiel omgeschakeld wordt, gaat de druk op de retourleiding eraf.

Ik heb ook een vraag:
je kan voor een mooie rustige slag de lucht smoren. werkt het met Robart-spul zo dat je alleen de uitstromende lucht smoort (dat wil je, want dan heb je geen last van "slip-stick" effect) of vernauw je in- EN uitstroom tegelijk?

Laatst bewerkt:
Om je eerlijk te vertellen heb ik niet eens echt gekeken hoe het precies werkt...
Weet alleen dat je op 1 slang de in- en op de ander de uitstroom moet zetten...
Ben bezig met bouwen en inbouwen van spul en loop doordat ik het niet goed heb onderzocht hier tegenaan...

Maar het maakt dus niet uit hoe ver de cilinder uitslaat? Maw als het weerstand tegen komt (staartwiel helemaal in / uit) stopt ie vanzelf zonder verder schade aan te richten?

Waar staat jouw P47 dan?

Ik vind het jammer dat TF geen nieuwe modellen uitbrengt...
Zit dat te denken aan een Me109 of een Typhoon ofzo... Ze hebben alleen US kisten en de Spitfire en Sea Fury (die ik op zich bruut vind maar niet zo erg in beeld is geweest tijdens de gebeurtenissen...).

Laatst bewerkt:
Is het ook handig om dit te halen Hobbico HobbyLite White Filler 8 oz ?

Lukt dus goed met natmaken
643048777a48ab84d.jpg

Vast...
643048777a48d2d2f.jpg

De zijkant gaan niet zo makkelijk, het is dikker hout en het moet op het einde torderen..
643048777a4905c2b.jpg

Begin gemaakt met het inbouwen van de balance tabs...
643048777a621ca97.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb een vraag mbt het installeren van de tailwheel air cilinder...
Moet de afstand voor de uitslag echt exact zijn of maakt het niet zoveel uit? Als die maar in en uit kan schuiven? Of moet het HELEMAAL in en uit kunnen schuiven? Raakt die cilinder zn druk wel kwijt als het zo is geplaatst dat de stang maar voor de helft uit kan schuiven?

Omdat er altijd druk op staat zou ik de hele weg gaan gebruiken .

Hij drukt/trekt anders konstant met volle druk op je heveltje en dat houd het niet lang vol . :(
Of de weg mechanisch gaan begrenzen door een stelring op de as van de zuiger . (buitenkant)

En de filler is een pre bij scalebouw . ;)

Mvg Johan

Ga in de toekomst een grotere plaat nemen, alle formers passen er maar net op

Hoi

Ik heb net jouw draadje gelezen. Mooi werk. Ook de discussie over het bouwen op stalen platen, en waar deze te koop zijn interesseerde me.
Het lijkt me een mooie bouwmethode. Ik heb zelf ook nog gezocht waar dit soort stalen platen te koop is en heb dit gevonden:
IJZERSHOP NEDERLAND

Heb ze ook gemaild met de vraag of ze ook gegalvaniseerde platen hebben en kreeg dit antwoord:

"U kunt online gegalvaniseerde platen van 1000x500x1mm bestellen.
Het is eventueel mogelijk om deze in te korten tot 800mm, dan kunt u het totale oppervlak van 800 x 2000 met 4 platen van 800x500 bedekken. Wij kunnen platen van 2000mm niet in 1x verzenden".
Kun jij me a.u.b. nog ff aangeven waar je die magneten vandaan hebt?
Alvast bedankt :-)

Webshop voor magneten al gezien in het topic over de Pilatus PC-6 turbo Porter

Laatst bewerkt:
Ga het zo doen... zie niet echt een andere manier om het te doen...
De uitslag die het tekort komt is de dikte van het hout waar het op komt...
Berto, was het niet ook zo gedaan in "jouw" P51?

64304877c750eadbc.jpg

Bijan, geloof dat ik het hele spant van het staartwiel wat aangepast had ipv de wig onder de cilinder:
P-51d%208.jpg

Maar zo zou het ook moeten lukken.

Vandaag weer bezig geweest...

De aircilinder zit vast... Krijgt vast niet de schoonheidsprijs maja, weet hoe ik het een volgende keer moet aanpakken: meer voorbereiden!!!

6430487a37a4755b0.jpg

Zijkanten van de radiator zitten erop en zijn naar de globale vorm geschaafd...
6430487a37a4d37bb.jpg

Het begint "ergens" op te lijken...
6430487a37a4a5b15.jpg

Kijkt dat staartwieltje er wel ver genoeg uit ?

Volgens tekening moet hij er 50 mm onderuit staan op de lijn van "buik" en zijroer .

Mvg Johan

Te ver kan niet . :D

Als ik mijn staartwiel op zijn plek houd is in uitgevarene toestand ook het onderstedeel van de mechanik te zien .

en ingevaren steekt nog 1/3 wiel uit de romp .

Mvg Johan

Blijft er bij jou, als het toestel dus af is, 1/3 van het staartwiel zichtbaar als die is ingetrokken of blijft er 1/3 zichtbaar als je in dezelfde fase zit als ik...? Ik heb een nog groter wiel, die had ik van Berto overgenomen, die blijft wel 1/3 uitsteken als ik die erop doe... dit is het 1-1/4 wieltje...

Hee dat kan niet hoor, als je alles precies goed hebt ingebouwd is het staartwiel (ook die van mij) net niet te zien.
En komt ie precies ver genoeg uit.

Nog meer voorbereiding was dus nodig ;-)

Hee dat kan niet hoor, als je alles precies goed hebt ingebouwd is het staartwiel (ook die van mij) net niet te zien.
En komt ie precies ver genoeg uit.

Is dat met of zonder de onderste beplanking...?

Ik heb het zo gedaan (zie onder)...
64304867ad7e83220.jpg

Als het wat uitsteekt is het jammer maja, als je het doet zoals TF het wil heb je een P51 met een "Spitfire" staartwiel :-S

Maarre heren, het is langzamerhand tijd geworden om voor een motor te kiezen...
Heeft er iemand suggesties? Wat is de "voordelige" keus en wat is de "schaal" keus?
Is een RCV90 goed? En hoe zit het met koelen? En weet iemand een goede draad over glassen?

Tja, geloof dat we het daar wel eens eerder over hebben gehad.

2 takt kan,
voordeel: betaalbaar, eenvoudig.
nadeel: uitlaat buiten de kap maar die is wel inwendig te maken, geluid is niet schaal.

4 takt is mooier (vindt ik dan):
voordeel: uitlaat is beter in de kap weg te werken, mooier ("schaler") geluid.
nadeel: wat gecompliceerder (af en toe kleppen stellen etc. maar dat stelt eigenlijk ook niet voor), duurder.

RCV, tja wat moet ik daar van zeggen, als de motoren goed lopen lopen ze mooi, maar bij Arvid heb ik de warmloop problemen gezien (zijn nu wel verholpen als het goed is) dus daar moet je goed rekening mee houden.
Voordeel van deze motoren zijn wel de inbouwmaten (als we het dus hebben over die ïn-line" motoren)(al past een 20cc ook precies onder de kap geloof ik).
Nadeel is dus de koeling, dit moet je goed onder controle hebben anders heb je er alleen maar last van.

Voor mij zou dat een reden zijn om niet direct een RCV te nemen, ik wil graag vliegen dus dan wil ik een motor hebben die na de inbouw direct goed blijft lopen zonder koelingsproblemen.

Ik zou voor deze kist de Saitio 125 overwegen.
Die is ook veel kleiner als de normale 120's van OS en zo. In elk geval een zo groot mogelijke inhoud die nog redelijk onder de kap past.
Bij mijn P-51 van 1m80 steken alleen de kopjes van de klepdeksels net door de kap, maar ik heb wel 30cc voorin liggen. Saito 180.

Veel vermogen op een fighter is niet erg, vooral als je leert om goed met het gas te werken tijdens het vliegen, je hoeft immers niet de hele tijd vol gas te vliegen.
Als je gas reduceert is je kist nog stiller, en vliegt met lagere toeren wat alleen maar ten goede komt aan het schaalgeluid.
Voordeel is dat je massa kunt simuleren door in de klim gas bij te geven, daardoor lijkt de kist groter als hij is.
En kies een prop waarmee de kist niet teveel snelheid maakt, de meeste warbirds vliegen veel te snel.

2Takt is in mijn optiek uit den boze op schaalkisten. Vooral de grote benzine motoren, ik vind het altijd maar gek als een grote warbird klinkt als een scooter.

Laatst bewerkt:
Back