TF P51

struts

Ja weet ik,,,ik zet ze in de bankschroef en boor met 2,5 mm een gaatje de er dwars doorheen,,daarna tap ik er M-3 draad in, en dan met een konische inbus kan ik hem vast schroeven aan dat verenstaal. Na het uitlijnen van de wielen slijp ik aan 2 kanten een vlak stuk aan het verenstaal en zet de inbussen vast met locktide.
Dan zal het goed moeten zijn,,tenminste I HOPE.;)

Struts

Nou dat was dan denk ik al gebeurd met het laatste stukje erin tikken met een klein hamertje,,,ik denk dat er meer kans op beschadiging is als je ze er met geweld in moet rammen.

ik moest nog wel flink wat kracht zetten om ze er voor 3/4 in te duwen, en dat laatste stuk met het hamertje duurde wel wat langer,,,die busjes zijn ook niet glad maar een beetje geribbeld en juist die ribbels hebben zich in het metaal van de strut vast gezet bij het uitzetten cq krimpen,,en niet vergeten de CA Lijm die er nog tussen gelopen is.

Gr T

Gary,

Zo als ik het gedaan heb werkt prima,,,voor mij was het ook de 1e keer dat ik draad moest tappen.
Dus eerst maar eens wat geoefend op een oude metalen strip en op aluminium,,daarna waren de struts aan de beurt.
Ik heb nu een perfect werkend landing gear.

O ja als je onder het mechanisme een kant 2 ringetjes legt, komen je wielen verder in de wielbakken te liggen,,dat ziet mooier uit.
Alleen moet je uitkijken dat ze in uitgeklapt zijn dat ze nog een beetje recht staan.
Ik weet niet of jij het ook gedaan hebt maar ik heb tijdens de bouw de rails zodaning aangepast( de achterste 2 mm hoger als op tekening) dat ze in uitgeklapte stand met de wielen net voor de voorlijst staan,,dit voorkomt grotendeels dat hij gauw op zijn neus gaat met de landing,zoals bekent bij vele warbirds. Tenminste ik hoop dat het gaat werken.
Als je het nu nog wil zou je een 2mm triplex plaatje erop kunnen lijmen.
Ik hoop dat je er nog wat aan hebt.
Gr Ton

Mmm ja ik moet zowiezo nog kijken ik heb die rails wel "verstevigd" met 3 hoekjes van bals maar ik vind ze zowiezo te dun en te smal. Ik moet die kist weer eens oppakken ff alles herschikken enzo.. Moet de werkplaats ook weer opruimen, mn vriendin is erbij gekomen met haar hobby.
Het is ook maanden geleden dat ik voor het laatst heb gevlogen... Vlieg de laatste tijd wel met Aerofly maja daar lukt alles mee..

Zij doet aan "scrappen" / scrapbookmaking.. Ik Amerikaans/Engelse hobby dan gaat ze papier en fotos knippen om er een soort van collage van te maken.. Zijn 2 bureaus en een kast erbij gekomen..

Gary,

Als je er nog bij kan zou je een hardhout latje aan de onderkant van de rails kunnen lijmen met 30min epoxy,,wel zorgen dat hij strak tussn de ribben zit,,,,dit heeft iemand gedaan die ik ken bij de P-40 van TF,,,en die heeft al heel wat ruwe landingen achter de rug...

Gr Ton

Laatst bewerkt:
Gary,

Je zei dat je de rails te zwak vond en hem wou verstevigen,,,ik heb bij mij ff gekeken maar ik vind dat deze stevig genoeg is.
Je kunt wel alles beresterk maken,,maar dan gaat het bij een harde landing wel op een andere zwakkere plaats kapot,met waarschijnlijk veel meer schade. :(:(
Wat ik gedaan heb en nog iemand in de club, voor als het mis gaat is er zelf een zwak punt inbouwen. Dit lijkt raar maar bij die man uit de club heeft het wel gewerkt, bij een harde landing ging het kapot waar het dan ook moest.:rolleyes:
Wat hebben we gedaan is simpel we hebben gaten geboord in de rails en daar wat dikke ca lijm in laten lopen daana m-4 draad in getapt met alleen 1e en 2e tap.
We hebben de retracts vast gezet niet met ijzeren schroeven maar met nylon breekbouten,,en nu raad je het al dat is dus wat er kapot ging met een harde landing,,de kopjes van de schroeven waren afgebroken en verder niks,,en om nu ze er weer uit te krijgen,,maak je een schroevedraaier warm en laat ze in de resterende schroefdraad zakken en je draait ze er zo uit.
Dit geeft natuurlijk geen 100 % garantie dat het niet ergens anders kapot gaat maar de kans is aanzienlijk kleiner.

Kijk maar wat je doet je kunt hem ook verstevigen zoals in mijn vorige bericht.
Suc 6 ermee.;)
Gr Ton

Laatst bewerkt:
:pc:Gary,

Ik kom ff terug op jou reactie in de draad van Ton v Munsteren.

Ik wil wel wat foto's maken maar eeeehhhh ik weet nog niet hoe ik ze hierop moet zetten:pc: ( ben niet zo goed met computers):oops::oops::oops:.
Ik zal ff iemand vragen wie dat wel kan,,,,of jij legt me uit hoe dat gaat.....:wink:

Trouwens ik ben nog met de wielbakken bezig,,ik verwacht eind volgende week te beginnen met schuren plamuren en ect ect .

Ik ga m'n best doen,,maar uhhh voor mij is het ook de 1e keer dat ik dit ga doen,,ik ga nog wel ff loeren in het Strega draadje van volgens mij Jan Brilman.

Gr Ton

Laatst bewerkt:
Je moet die fotos uploaden naar een site (als je lid bent van dit forum kan je 500 fotos uploaden en plaatsen). Van daar uit moet je een link plaatsen (het adres) en dat moet je plaatsen tussen
. Het adres vindt je door met de rechtermuisknop op de foto te klikken en dan bij eigenschappen te kijken.

Er zijn verschillende manieren, als je lid wordt van het forum is het het makkelijkste. Hier is iig de tutorial:
tutorial-foto-modelbouwforum-nl-foto-s-upload-en-plaatsen

Maar in het kort:
Maar je moet ze nu uploaden naar Photobucket.com of een andere upload site(wellicht dat je een account moet aanmaken, weet niet of het gratis is)
Dan moet je het adres plaatsen tussen

Het adres krijg je door met de rechtermuisknop te klikken op de foto als die is geupload en dan kiest voor eigenschappen, dan knip en plak je het adres tussen die
.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi weer wat eraan gedaan..

Ailerons en flaps zitten erop maar ze zijn niet aan beide kanten even groot..
Is wel te verhelpen denk ik door gewoon wat hout erij te plakken en bij te schuren..
Is niet de manier maja je moet wat.. Scheelt maar een paar mm..
643049948089c2259.jpg

Flaps zijn op zich goed gelukt vind ik.. Die penscharnieren met epoxy houden het wel..
643049948089f1469.jpg

Er blijft zelfs na wat bijwerken bestwel veel ruimte over tussen de flaps en ailerons, iig meer dan op de tekening.. Beïnvloed het het vlieggedrag heeeeeel erg of valt het wel mee en zo ja hoe en wat dan?
64304994808a29535.jpg

Verklote aileron.. Is het met veel epoxy nog te redden..?
6430499480b136abe.jpg

Ga nu verder met experimenteren met wielbakken!

Laatst bewerkt door een moderator:
Je zou nog een plaatje balsa aan de kopsekant van de aileron kunnen lijmen, als je de flaps en ailerons aan bijde kanten van de vleugel maar even lang houd.

Robert.

Laatst bewerkt:
Gary, mooi dat je het weer opgepakt hebt.

Het ziet er goed uit, en uhhh ik had dat ook dat er verschil in zat.

Ik heb het ook opgelost zoals Robert het al voorstelde.
Wat ik gedaan heb is het volgende...
Eerst heb ik de flap en rolroer zo gemaakt dat ze strak tegen elkaar zaten, daarna heb ik met een nagelvijl van ongeveer 2mm dik ertussen een sleuf gemaakt, je moet het zo zien je gebruikt hem als een soort voelermaat.

Raar dat het kan, ik heb alles prcs volgens tekening gebouwd en toch een verschil van idd een paar mm.

FF een vraag is dat jou maximale uitslag van jou flaps, en begrijp ik het goed dat je ze al vast hebt zitten??
Als dat zo is vraag ik me af of het handig is voor als je wil glassen:confused:.

Verder hoe staat het met de wielbakken??? Trouwens ik twijfel of ik uiteindelijk wieldeuren monteer.
Mijn wielen zijn volgens mij wel schaal maar ze zijn wat breed waardoor de wieldeuren niet halverwege de wielen zullen komen.

Ik heb ze nu met de ronding van het wiel mee laten lopen, maar eerlijk gezegt vind ik het er zo niet uitzien. Foto's volgen als de camera weer werkt.
Alternatief dunnere wielen, maar dat is volgens mij niet zo handig om te starten als het gras wat hoog en nat is als je wil starten en landen.
Dus waarschijnlijk ga ik ze niet monteren, zonder vind ik er beter uitzien..

Suc6 verder

Laatst bewerkt:
Hey Ton, de roeren ga ik idd zo oplossen, is niet moeilijk en daarna klopt het gewoon!
Maar vaag is dat he, als je alles volgens de tekening doet kom je nog niet goed uit, het is maar een paar mm maar toch.. Het blijft handwerk natuurlijk!

De flaps zitten nog niet gelijmd hoor! Ze kunnen bij mij dacht ik 35mm omlaag..

Ik ga op deze kist geen wieldeuren maken, ik vind het goed zo, gebruik hem toch alleen maar voor bouw- en vliegervaring.. Als ik ooit een giant scale ga bouwen dan komen wel alle toeters en bellen eraan (alle wieldeuren, schuivende cockpitkap etc)..

Laatst bewerkt:
Gary,

Ik heb de uitslag niet gemeten in mm, maar in het aantal graden die ze kunnen zakken.
Ik krijg maximaal 60 gr uitslag, gemeten met de vleugel op de romp met de hartlijn waterpas.

Waarschijnlijk heb je zoveel niet nodig, ik denk zelf dat 45 gr voldoende is.
Gr Ton

Back