TF P51

Ik heb 2 verschillende winkelhaken op mn buro gehouden op de plek waar er met de waterpas een kier was. Met de haken had ik dus helemaal GEEN kier... De waterpas is veel als rij gebruikt...misschien dat het uitgesleten is...? Anyway, ga me niet meer druk maken daarover.

Heb het beruchte zachtboard gehaald...werkt goed maar is stoffig :? maar goed, voor €3- kan je niet echt de mist ermee ingaan...
Wie weet waar ik dat kurkement of een prikbord-achtig iets kan halen?

Heb vandaag lijm gehaald (CA van Muco, dikke en dunne)...die dunne is zeker handig, dat trekt gelijk in het hout en dan zit het vast. Met de iets dikkere kunnen kieren worden gevuld. Ben voorzichtig met het hoogteroer begonnen...heb naar mijn idee iets teveel lijm gebruikt maar ik ben als de dood dat het niet goed vast zit...

Probeer zsm fotos te regelen..
 
En nog iets...mn tekening blijft maar opbollen, heb het al iets van 2 wkn ondersteboven / binnenstebuiten met gewicht erop op zolder gelegd..
 
tekening vastspelden en het moet goedkomen.
en als het al gespeld zit loshalen en opnieuw doen, kan zijn dat je tekening iets uitgezet is :wink:
 
Danny wat voor Me 109 ga je maken? Ik bedoel welke fabrikant en hoe groot enzo? Staat het ergens op een site?
 
Fotos van het hoogteroer...

P1010001%7E0.JPG


P1010003.JPG


P1010004.JPG


Het hoogteroer is van het blad af, maar nu raken de buitenste ribben de tafel niet :evil:
Komt omdat die K.U.T. tekening niet uit te rollen is...ligt al 2 wkn op de grond met zware spullen erop...
 
hmmm, das inderdaad nie zo fijn, maar je hebt nu wel V-stelling in je stabilo 8) .

wat je beter kunt doen ( staat ook in de gebruiksaanwijzing!!!) is de tekening tegenovergesteld oprollen van hoe hij geleverd werd, dus met de tekening naar buiten, dan moet hij goed zijn :wink:

en over het niet de tweede kist zijn bedoelden we eigenlijk dat je beter eerst een laagdektrainer kon vliegen voordat je de deze de luchtdoop geeft, zoals bijv de four-star 40, dat was mijn eerste laagdekker, inmiddels vorige week gecrasht ( en ik zou hem morgen precies een jaar hebben :roll: ) en ben nu bezig met een maatje groter, namelijk de four-star 60.

hier een foto van de four-star 40, het is beter om daar eerst mee te oefenen :wink:
DSC01720.JPG

of je moet met dezelfde motor willen vliegen en dan is ( dacht ik) een four-star 60 meer geschikt.

de four-star 40 kost 114 euro, is 1m51 breed en heeft een 7,5CC nodig om te stunten

en de 60 kost 140 euro, is 1m81 breed en heeft een 12CC nodig :wink:
 
en ... hoe gaat het verder met bouw? Al aan de vleugels begonnen? Ik wil zelf binnenkort ook een P51 van TF gaan bouwen. Ben erg benieuwd naar je vorderingen.

Waarom maak je geen kopie van je tekeningen (kost voor de twee tekeningen ongeveer 9 euro). Je bent dan direct van het "oprol" effect af.
 
bouw je de hele kist met CA lijm???

ik bouw alles met witte houtlijm , das veel taaier en naar mijn idee sterker .

somige delen zet ik met CA aan elkaar en drup er later nog iets houtlijm overheen .
 
Het probleem van de oprollende tekeningen is ook mij niet vreemd.
Ik plak ze tegenwoordig maar gewoon vast met tape.
vervolgens de folie eroverheen en ook die zet ik vast met tape.

Bar zei:
bouw je de hele kist met CA lijm???

ik bouw alles met witte houtlijm , das veel taaier en naar mijn idee sterker .

somige delen zet ik met CA aan elkaar en drup er later nog iets houtlijm overheen .

Ik doe echt alles met CA, alleen niet voor echte gapfilling klusjes. Dan gebruik ik epoxy. Bij mij staat de houtlijm al enkele jaren werkeloos te zijn.
 
Houtlijm is niet sterker of taaier dan CA hoor. Ook niet echt beter schuurbaar.

CA voor het binnenwerk en UHU voor de beplanking..

Top flite beschrijft overigens de hele bouw ook met CA in de manual, en voor sommige dingen is het gewoon nodig.
 
en ... hoe gaat het verder met bouw? Al aan de vleugels begonnen? Ik wil zelf binnenkort ook een P51 van TF gaan bouwen. Ben erg benieuwd naar je vorderingen.

Ik ben bij pagina 10 stap 18... zie http://www.top-flite.com/manuals/topa0110-manual.pdf

Ik wil eigenlijk die balance tabs inbouwen maar dat lijkt me moeilijk en er staat niet echt beschreven hoe dat moet... :(

bouw je de hele kist met CA lijm???
ik bouw alles met witte houtlijm , das veel taaier en naar mijn idee sterker .
somige delen zet ik met CA aan elkaar en drup er later nog iets houtlijm overheen .

Ik doe sommige delen met CA en delen waar je veel tijd voor nodig hebt met houtlijm (witte UHU). Als je begint met lijm smeren voor beplanking en je gebruikt CA (ik heb Greven CA van Muco) dan is het droog voor je iets kan doen.
Houtlijm duurt ff voordat het droog is dus je hebt nog tijd om eea af te klemmen met houtklemmen, een stapel boeken als gewicht te gebruiken (zoals als tip is aangegeven in de handleiding). De houtlijm vult ook wel wat naar mijn idee.

Wie heeft een tip over het uitsmeren van houtlijm of andere lijmen?

Anyway...de bouw is nog in de beginfase...ben de laatste tijd een beetje lui...maarja, kon de laatste 3 wkn niet vliegen vanwege het weer. Komende zondag zal het volgens de verwachtingen wel goed zijn...ff afspraak maken met de instructeur.

By the way, weet iemand welk schuurpapier je moet gebruiken voor zo een Great Planes sanding bar? En waar je dat kan halen?

En oja, bijna vergeten...heb de tip van Jan Brilman opgevolgd en wat magneten besteld. Kreeg eergisteren een mailtje dat mn bestelling was verzonden en dat het 2 a 3 dgn zou duren, dus vandaag of morgen zijn die ook binnen. Moet alleen nog een (daar gaan we weer) vlakke plaat halen die magnetisch is...iemand een suggestie waar ik zoiets in de omgeving van Amsterdam kan halen...? Misschien gaat het bouwen met magneetjes beter dan met spelden en een zachtboard plaat. Niet dat dat niet werkt, maar steeds dat gedoe met die spelden proberen te prikken door een droog stuk hout...
We zullen zien, de tijd zal het leren wat beter werkt voor mij...

Als ik de stab af heb komt dr wel weer een foto...(ziet er nu wel goed uit, zelfs voor een amateur als ik, vind ik :P )

Nou, tot de volgende keer!
 
Je moet geen magnetische plaat hebben, maar een ijzeren ( denk ik, kan ook staal zijn). als je in de bouwmarkt om magnetische plaat vraagt kijken ze je denk ik vreemd aan :lol:
 
Houtlijm blijft soepeler, CA wordt knalhard. Door de behouden soepelheid kan de constructie weer meer aan. Kijk maar naar de natuur, alles wat mee kan buigen heeft een langer leven dan wat star is.

Ik doe bijna alles met houtlijm. Alleen iets wat bijzonder hard moet zijn, gebruik ik CA met harder. En wat extra sterk moet zijn, wordt gedaan met epoxy.
 
DM31 zei:
By the way, weet iemand welk schuurpapier je moet gebruiken voor zo een Great Planes sanding bar? En waar je dat kan halen?

Ik gebruik schuurlinnen in P100 en P150 die ik met dubbelzijdig tape op een alu-profieltje plak. Te koop bij de bouwmarkt.

Ik gebruik vaak UHU-hart voor 'normale' lijmverbindingen met balsa, een beetje het midden tussen houtlijm en CA. Snel droog en toch iets elastisch én goed te schuren itt CA en houtlijm.
 
Wat zijn die counter balances precies? Ik zie in de manual (pdf) dat je hiervoor wat extra balsa moet aanbrengen, in de stabs??
 
Wie heeft een tip over het uitsmeren van houtlijm of andere lijmen?
Oud bankpasje, met een driehoeksvijltje een heleboel 'tandjes' invijlen, en dan op dezelfde manier gebruiken, als wanneer je tegellijm op de grond uitsmeert.


jan.
 
DM31 zei:
Voorzichtig begin van het hoogteroer...heeft iemand misschien een suggestie voor het vastspelden van de ribben enzo? Deze zijn heel hard en ik kom er niet doorheen met een speld.......Als iemand is die met deze of andere TF kits nog tips of suggesties heeft hoor ik die graag!
Die ribben zijn dus van veeel te hard ( en dus te zwaar) balsa. Meteen vervangen (max 12 gram per mm dikte van een 10 x 100 cm plank) als je er ook nog een beetje leuk mee wilt vliegen.
 
Back
Top