TF P51

Na schandalig lange afwezigheid weer foto's van de bouw...
Ik ga verder waar ik was gebleven...

rudder1.jpg

rudder2.jpg

Iemand nog tips/trucks/aan- of opmerkingen?

Ga vanavond verder bouwen, moet aan de vleugel beginnen... :( ga mn best doen om die kaarsrecht te krijgen!

Tips zijn hier altijd te krijgen, maar kan je meer specifiek zijn? Waar wil je tips over krijgen? Als dat niet specifiek weet, laat dan alles zien. Je krijgt dan zelf positief commentaar voordat het te laat is.

DM31,

Op rcuniverse staat een mooie draad over de Top Flight P51 met ook veel tips. Ik zou in ieder geval overwegen om de rolroeren te voorzien van twee aparte servo''s.

Ga je ook retracts inbouwen? Maak dan extra verstevingen, in de onderstaande draad staan hier ook de nodige foto's die het e.e.a. verduidelijken.

http://www.rcuniverse.com/forum/m_2886581/tm.htm

Ik zie uit naar je ontwikkelingen en de foto's

groeten,
Rob

Ja ik ga ook retracts inbouwen, weet niet of er struts op komen, ik zie op een aantal draadjes dat men problemen heeft met het monteren van wieldeuren die helemaal sluiten..
Ben begonnen met de vleugel, ga idd 2 servos voor de ailerons gebruiken zoals iedereen aanraad. Hoe moet ik die inbouwen? Ben bij dat gedeelte maar TF wilt dat ik een ander systeem inbouw..

Ik heet Gary trouwens, weet iemand hoe ik dat kan veranderen?

Begonnen met de vleugel...

vleugel1.JPG

vleugel2.JPG

vleugel3.JPG

Weet iemand waar ik in Amsterdam e.o. een stuk staalplaat kan halen, of iig een vlakke plaat waar magneten op kunnen? Geen enkele bouwmarkt verkoopt het...

ziet er leuk uit, misschien dat ik ook ooit nog een TF mustang ga bouwen..

eerst de focke-wulf maar eens afbouwen, en daarna een me109...dan kijken we wel verder 8)

Zoals de Amerikaanse (een beetje paranoide op RC Universe) en Nederlandse bouwers mij hebben aangeraden heb ik een extra retract doublers gemaakt...
De ene heb ik ik gemaakt van een doubler die bedoeld was voor een vast landingsgestel de ander van een stuk hout dat iig even dik is als de echte doubler...

doubler1.JPG

Niet slecht voor een linkshandig iemand :o
doubler2.JPG

Lijmen met epoxy en dan klemmen...
doubler3.JPG

Eindresultaat
doubler4.JPG

Flap servo bay versteviging/inbouwpunt
flap%20servo%20bay.JPG

:oops: :oops: :oops: Heeft iemand nog een duidelijke foto, tip of hint over het inbouwen van servos in de vleugel? De draad van RC Universe vind ik niet duidelijk, snap het dan ook niet... :oops: :oops: :oops:

Hee Gary,

hier 2 voorbeelden van mijn P40, mijn oplossingen zijn vrij definitief daar de servo`s vastgelijmd zitten.
Je kan ze natuurlijk ook vastschroeven aan een opstaand vastgelijmd blokje hout.

De rolroerservo`s zitten aan de vleugel vast:
rolroer1.jpg

rolroer2.jpg

De flapservo`s zitten aan de deksel vast:
flap1.jpg

flap2.jpg

Hier nog een fototje van een van mijn opstelling (bij deze zullen de servo's gevezen worden op het opstaandhoutje, het balsa driehoekje is ter versteviging.

DSC00069.JPG

DSC00071.JPG

Oke dan!!! Bedankt voor de snelle reacties!!! Tja ben zelf niet zo creatief, heb echt bij alles een habdleiding nodig, maja, (betrekkelijk) jong geleerd is oud gedaan!
Denk dat ik beide opties kies: voor het passen en meten extra hout (driehoekjes) en als alles definitief wordt gemonteerd doe ik wat epoxy op de zijkant van de servos!
Ga zo verder!

Toch wel nuttig deze tips..
Mijn vleugel zit al een poosje erg strak dicht al zeg ik het zelf.. Ik ga toch ook maar over op de 2 losse aileron servo's..... Snijden maar en hopen dat het netjes wordt.

Wanneer denk je dat je hem gereed hebt DM??
Heb je een een paintscene in gedachten..?

Grtn

Hey Wout, ik heet Gary...
Ja ik weet niet wanneer ik het klaar heb, ik bouw langzaam, is mn eerste Top Flite bouwdoos, heb hiervoor alleen de zelfbouw Ibis gemaakt maar die is vet makkelijk...
Ik bouw (of probeer althans) zo te bouwen alsof de kist door een keuring van de RLD moet komen... Heb nog niet zoveel ervaring, ik PROBEER het vooral netjes te doen...

Heb de rechtervleugel van het softboard gehaald en op mn bureau gelegd...

torsie.JPG

torsie3.JPG

torsie2.JPG

Er zit speling tussen de buitenste "jigtabs" weet niet of dit gelijk funest is voor mijn project... Heb toch mn best gedaan om de "jigtabs" contact te laten houden met de softboard plaat... Hopelijk is het niet te erg... Wie kan er meer hierover zeggen?

Weet wel dat echte Mustangs vanuit het midden een verdraaiing richting de tip hebben... Zou Top Flite dit zo hebben ingebouwd :D of is het wishfull thinking :(

Wat het kleurenschema wordt (mocht die verdraaiing niet te erg zijn) weet ik nog niet, iig iets standaard, of ja standaard kijk maar hier:

http://www.acepilots.com/index.html#top
Klik dan bij THE PLANES op P51 maar dat wijst zichzelf... Cripes A Mighty van Majoor Preddy is een klassieker maar Petie the 3th van Col Meyer zeker ook... (detail: als je bij de lijst kijkt van Top Aces in Europa dan zie je dat de nr 1 en 2 P47 piloten zijn... op zich niet gek want de P47 deed langer mee met de oorlog en de vliegers hadden meer tijd om kills te maken en ervaring op te doen, desalnietemin een bewijs dat een minder wendbare kist in ervaren handen toch kan winnen van wendbaardere Duitsers)

http://www.warbirdregistry.org/p51registry/p51registry.html
Hier zie je fotos van nu nog vliegende P51's met hun naam en registratienummer enzo... Sommige zijn natuurlijk naschilderingen van tijdens de oorlog beroemde toestellen

http://www.xs4all.nl/~rhorta/luftwaff.htm
Klik aan de linkerkant op "The Mighty Eight" dan krijg je een lijst met plaatjes van toestellen die de Yanks vanaf het begin van de oorlog vlogen. Bij de toestellen staat nuttige en overzichtelijke informatie over de paintschemes: squadron codes (de letters en cijfers op de zijkant en de kleur van het roer) Hiertussen staat eigenlijk mijn favoriet: de uitvoering van de 361e Fighter Group met invasiestrepen...

Gary, ik had ook een kleine verdraaing in mijn rechtervleugel.. Die heb ik met een hoop gewicht erop op een rechte plaat gelegt.. Het getordeerde gedeelte nat gemaakt. En paar dagen laten liggen. --> Recht!!

Kijk ook effe op

http://mustangsmustangs.net
Info,foto's.
Van bijna alle, zo niet alle, nog vliegende mustangs.

Zo, gedaan, nat gemaakt en onder gewicht (boeken) gelegd. Het zijn m.i. de hoofdliggers die dit veroorzaken maja, is mijn gok...
Ik overweeg toch zo een Magic Magnets Building Board aan te schaffen, het lukt nog steeds niet om een stuk staalplaat op de kop te tikken... Bouwen op zachtboard vind ik minder, het is volgens mij wel goed maar ik denk dat het beter is voor kleinere modellen...

Heb jij fotos van je werkstuk Wouter?

Met de vleugel komt het wel goed, scheelt toch niet zoveel (op de foto's te zien)

En zeker na beplanken is hij meestal een heel stuk stijver op torsie.

Ik zal mezelf even een mailtje sturen waarin staat dat ik navraag waar een kennis van mij destijds voor mij die stalen plaat gekocht heeft. 8)

Dan vergeet ik het tenminste niet. :oops:

jan.

Gary, Zo te horen gaat het helemaal goed komen met je vleugel!!.
Ik zal morgen eens even wat foto's maken... Momenteel kan ik even niks te toen, kan pas weer door als ik een motor heb. Behalve dan nog meeeeer schuren .De motor gaat volgende week gekocht worden.

Hartstikke bedankt iedereen voor de reacties!
Wout, wat voor motor komt erin? Ik zat zelf te denken aan zo een RVC of een ander type motor waarbij ik niet hoef te snijden in de motorkap... maar zulke motoren zijn lastig te vinden of zijn er helemaal niet of anders krijg je problemen met de koeling... een uitstekende motor verhelpt alle problemen en is makkelijk maar dat is tegelijk, met een vast landingsgestel het enige wat ik lelijk zou vinden aan deze kist... ben nog niet zo ver dus hoef die keus (nog) niet te maken...

Back