the Wings Nistelrode , verzameltopic

Ik heb vandaag een mailtje gekregen van Hobbyking dat de Eco 6-10 lader weer op voorraad is. Deze werd mij aangeraden voor het laden van de Zagi lipo's. (3S 1000)
Maar na het lezen van de reviews heb ik toch erge twijfels bij deze lader.

Ik ben bang dat het die lader niet gaat worden, maar ik heb geen idee welke wel. Ik heb er namelijk de b*llen verstand van.

Wie kan me een goede lader aanraden?

Hij zal eigenlijk alleen gebruikt worden voor de 3S lipo's en misschien in de toekomst voor een ontstekings accu voor een benzinemotor.
Zoals de meeste weten is de Zagi voor mij echt een bijzaak,dus de lader mag niet al te duur zijn.

mvg Frank 2

Leuke avond gisteren, voor mij een geweldige eerste keer. Blij met mijn eerste twee vluchten, en de hulp van Frank natuurlijk.

Voor diegenen die willen weten waarmee ik mijn U Can Fly heb geupgrade:
- Turnigy L3010B 1300kv 420W (met 10x6 prop)
- Hobbywing Skywalker 40A ESC
- 20cm servo verlengkabel

Bij elkaar iets meer dan €40 voor betaald bij RC-Addict. De originele motorsteun moet er uit (in mijn geval uit moeten boren), en vervolgens een 5mm triplex plaatje gemaakt. Daarop de motor gemonteerd. Let wel dat de cowl vervolgens te klein is, ik heb deze verlengd met stukjes depron. De (grotere) regelaar past niet meer in de cowl, dus die verplaatst naar de ruimte waar ook de lipo zit. Wel heel druk daar, nu.
In mijn geval moet ik alleen de richting van de as nog afstellen, deze gaat nu iets omhoog met drastische "ik wil naar boven!" vliegeigenschappen tot gevolg.

Hey Serge, heb je er ook op gelet dat ipv de motorstand ook je zwaartepunt verkeerd zou kunnen liggen ? Als je op zn kop gaat vliegen wat gebeurd er dan ?

Dat zou ook nog kunnen, maar eerst de motorstand proberen. Vervolgens kijken of het zwaartepunt verkeerd zit. De neus is echter al langer (1.5cm) en zwaarder (minimaal 100 gram) geworden door de zwaardere motor. Dank voor de tip in ieder geval!

Ik zou beginnen om even naar je zwaartepunt te kijken, als je op zn kop vliegt en alsnog omhoog, dan is het idd je motorstand. Ga je op zn kop rechtdoor of naar beneden dan is het je zwaartepunt. Dit is veel makkelijker en sneller te checken en je hebt meteen zekerheid wat het punt is.

Helaas Michael, je hebt het net verkeert om.

Bij een moter met te weinig domping (down thrust), of in dit geval zelfs up thrust, wil het toestel met gas open alleen klimmen. Dit door dat de thrust line opwaarts staat gericht. Meestal is er een gaspunt van rechte vlucht naar kimmen zonder het hoogteroer te gebruiken. Als het toestel op zijn kop vliegt staat de thurst line voor het toestel nog altijd opwaarts. Maar omdat het op zijn kop vliegt zal het naar de grond worden getrokken.

Een toestel dat staartlastig is, zwaartepunt licht naar achteren, zal zowel bij normale vlugt of op zijn kop de neiging willen hebben om in een high alpha te willen vliegen. De staart wordt immers door de zwaartekracht omlaag getrokken. Het maakt niet uit in welke gastand je vliegt, je zult het toestel continu moeten corigeren.
Voorbeeld zwaartepunt te ver naar achteren. Zie ook hoe het toestel reageerd op zijn kop: Flite Test - Tail Heavy Plane - FLITE TIP - YouTube

Groetjes Rob.

Back