Theodor Heuss, Rettungskreuser.

Je hebt wat verlies op de schroefas...

Formule:

Schermafbeelding 2024-03-26 om 10.13.21.png



Dus in het Tedje de Marx Microperm geschroefd die er oorspronkelijk inzat.
Geen toerentalmeting gedaan. Dat vraagt om wat ingrepen...

Aangesloten op 6V? De zelfbouw 'radio' hint naar 9V... door de typische 9V stekker...
Maar ook naar een houderje voor AA cellen... Dus ik ben uitgegaan van 6V
Geen overzicht van accu types uit die tijd. Waren er 4,5V cellen in omloop, op min of meer AA formaat? Zie verderop.


Ingelijmde houtjes indiceren accu of houder formaat...

IMG_3148.jpg



Aan de Microperm kan ik niet aflezen om welke variant het gaat.
Dan moet ik een toeren, Volt, Ampere vergelijk maken.
Data heb ik wel van die dingen.

Uiteraard gilde dat motortje het uit...
Dus snel druppen olie in de lagers.
Schroefas smeren.
Askoppeling is dog-bone... Marx vorkje op de motor zal wel iets uit het lood staan.
Werd stukje stiller...


Okay... de antieke kleuter in het rompje...

IMG_3146.jpg



Vervolgens de trouwe netvoeding eigenwijs op 6V
Vrijloop met schroefas: zo rond de 0,5 a 0,6A (3 Watt)
Dan op spanning in de grillebak gevuld met water... oeps!
Prop is standaard Graupner jaren 1960 kunststof schroefje, kleinste maat.
Bootje wil graag, toeren zakken enorm, bijkans tot een 1/3, lees 1,75A af. (10,5 Watt)
Maar het wil graag voorruit op dat propje...
Max rendement, zo las ik, is 38%… niet hoog.

Maar dat vermogen trekt 1 van de drie motoren zowat op vol uit. Brusless op Gearbox, 85% rendement, in de badkuip.
En besef je dat de rest verloren gaat in warmte.

Motor is van kunststof, voelt niet warm, maar het asje werd blaarfikkend heet. Gaf geur af.
Te heet, te lang doir, en het lager smelt uit de kunststof casing.
Niet te lang deze grap volgehouden.


Zo nog vrijloop checken...

IMG_3150.jpg


Wel dat is 0,1A... wel teflon gesmeerd... dat gaat als de bliksem natuurlijk.
En 0,4A gaat in het asje en de gammele koppeling, maar ook licht lopend door de teflon.


Waar moest het ooit op draaien?


Microperm 6000 1-4V.jpg



DEAC accu 2/500 DKZ, 2,4V 500 mAh


027.jpg



Volgens Graupner receptuur...

Schermafbeelding 2024-03-26 om 11.47.07.png


Tot zovers...
Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Van origine lag er een Philips cassetterecorder motortje in de avatar. Gebruikte weinig meer en gaf met het geheel gesloten metalen huis heel weinig storing. Maar op een gegeven ogenblik bleef het ding af en toe staan en ben ik wat uit gaan proberen met brushless. Ook wel een beetje leergeld betaald, maar dat heeft veel inzicht gegeven. En veel vaarplezier. Gr. Klaas.
 
Bedankt voor de reacties betreffende de motor.
Voorlopig heb ik een kleine motor voorzien, die in het scheepje past.
Bij deze motor zit een dog bone koppeling en ook op de bijgeleverde as.
Helaas is deze as te kort, zodat ik wat moet verzinnen in verband met overzetten van het tegendeel van de koppeling.
Het bijbehorende schroefje is een speedschroef, die verassend model getrouw is.

SAM_4316 verkleind.jpg


Alvorens met het aanbrengen van de schroefaskoker te beginnen heb ik eerst een houder gemaakt, waarop de spanten geklemd worden.
Nu kan ik eenvoudig de romp beplanken en van glasdoek voorzien

SAM_4317 verkleind.jpg


De volgende stappen, aanbrengen schroefas koker en de spanten afschuinen voor een betere ligging tegen de huidplanken.
 
Wat een verschrikkelijk mooi aandrijfsetje heb je daar liggen.

Met wat ik hier mat, 0,4A ging in de as zitten in vrijloop. Grof gesteld 2,4 Watt.

De gemeten Amp’s zaten alle onder dat van de Marx data sheets. ik kan nog toeren meten.
Moet er een hubje op en een reflector stripje.

Maar, dat is techniek van het verleden.

Mabuchi can-motortjes doen het al stukken beter.

Zo een zaak met een doosje vol oude motorjes. Kolonie kwetterende Tedjes… moet er niet aan denken.

De echte? Was geen wondertje. De latere moderne deep-V bodems met waterjets deden het stukken beter. 38 knoop…

Zit die dog bone om de as gesmolten?
Of is het te trekken? Anders maar inkorten en een verlengde stelmoer de boel koppelen?


Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Heb net wat zitten proefdraaien met zo'n motortje als Henk laat zien. Bedroevend hoeveel stroom die van mij onbelast al trok. Heb nog 5 en 12 V CD/DVD motortjes liggen Wilden onbelast de Amp. meter niet uit laten slaan. Geblokkeerd trekt de 5 V motor 550 mA en de 12 V motor 220 mA.
Daar zou je veel langer mee kunnen varen. Hoe dik is dat asje Henk en hoe lang moet die zijn? Kijk ik nog even tussen de onbegrepen spullen. Zelf zou ik dat speedschroefje er niet achter zetten. Dat motortje van je loopt veel te veel toeren en dan krijg je een heel raar vaarbeeld. Wil het bootje uit zijn eigen golfdal klimmen. Vergeet het maar dat echte Tedje 10 knopen haalde. 10 Km/u is al snel voor zo'n bootje. Tedje is geen halfglijder. Reken maar na met de formule die je hebt en anders zet je het in het Excel sheet. Gr. Klaas.
 
Laatst bewerkt:
Klaas, ik heb nog niet getest.
In bericht #223 , de eerste foto liggen de materialen voor de schroefaskoker en schroefas.
Deze hebben een lengte van 250mm, dus ik kan er elke lengte uithalen.
Een dezer dagen ga ik eerst de schroefaskoker monteren en hierbij volg ik het advies van Bas , @MicropropSport .
Eigenlijk is de schroefaskoker van belang, de rest voor mij minder, daar ik met mijn machines veel kan aanpassen.
Indien het kleine speed schroefje niet goed is, kan ik altijd nog een nieuwe maken uit messing.
 
Je hebt wat verlies op de schroefas...

Formule:

Bekijk bijlage 576940


Dus in het Tedje de Marx Microperm geschroefd die er oorspronkelijk inzat.
Geen toerentalmeting gedaan. Dat vraagt om wat ingrepen...

Aangesloten op 6V? De zelfbouw 'radio' hint naar 9V... door de typische 9V stekker...
Maar ook naar een houderje voor AA cellen... Dus ik ben uitgegaan van 6V
Geen overzicht van accu types uit die tijd. Waren er 4,5V cellen in omloop, op min of meer AA formaat? Zie verderop.


Ingelijmde houtjes indiceren accu of houder formaat...

Bekijk bijlage 576942


Aan de Microperm kan ik niet aflezen om welke variant het gaat.
Dan moet ik een toeren, Volt, Ampere vergelijk maken.
Data heb ik wel van die dingen.

Uiteraard gilde dat motortje het uit...
Dus snel druppen olie in de lagers.
Schroefas smeren.
Askoppeling is dog-bone... Marx vorkje op de motor zal wel iets uit het lood staan.
Werd stukje stiller...


Okay... de antieke kleuter in het rompje...

Bekijk bijlage 576941


Vervolgens de trouwe netvoeding eigenwijs op 6V
Vrijloop met schroefas: zo rond de 0,5 a 0,6A (3 Watt)
Dan op spanning in de grillebak gevuld met water... oeps!
Prop is standaard Graupner jaren 1960 kunststof schroefje, kleinste maat.
Bootje wil graag, toeren zakken enorm, bijkans tot een 1/3, lees 1,75A af. (10,5 Watt)
Maar het wil graag voorruit op dat propje...
Max rendement, zo las ik, is 38%… niet hoog.

Maar dat vermogen trekt 1 van de drie motoren zowat op vol uit. Brusless op Gearbox, 85% rendement, in de badkuip.
En besef je dat de rest verloren gaat in warmte.

Motor is van kunststof, voelt niet warm, maar het asje werd blaarfikkend heet. Gaf geur af.
Te heet, te lang doir, en het lager smelt uit de kunststof casing.
Niet te lang deze grap volgehouden.


Zo nog vrijloop checken...

Bekijk bijlage 576944

Wel dat is 0,1A... wel teflon gesmeerd... dat gaat als de bliksem natuurlijk.
En 0,4A gaat in het asje en de gammele koppeling, maar ook licht lopend door de teflon.


Waar moest het ooit op draaien?


Bekijk bijlage 576947


DEAC accu 2/500 DKZ, 2,4V 500 mAh


Bekijk bijlage 576948


Volgens Graupner receptuur...

Bekijk bijlage 576949

Tot zovers...
Gr Bas

Tsja... als je een motortje wat (ik ga even uit van de aanname dat destijds originele motortje, 2,4 volt accucel en schroefje zo goed en zo kwaad mogelijk op elkaar afgestemd waren, verbaast het niet zo erg dat je hele hoge stroomafname krijgt op een 6V netvoeding (die niet inkakt onder belasting, zoals zo'n DEAC wel zou doen).
En tsja... als het asje gaat stinken en schuw heet wordt, weet je ook waar dat vermogen naartoe gaat... :p
 
Onbelast werd het helegaar niet heet. Omdat deze binnen het grens max Wattage bleef. Ook niet eens heet op het asje gezet. Pas in het water werd het asje heet, de collector.

As vraagt altijd iets aan vermogen. zeker een glijgelagerde… origineel een buisje met iets verjonging aan de uiteinden.
Heb dat kitje, kan dat nog wel even nazien.
Spoed van die propjes was 0,5.

Maar de prop vraagt wel om vermogen. Dat wil die motor dan ook gaan leveren. 3V of 6V.

Verder heeft dat ding in geen 30 jaar meer gedraaid. Dus de collector zal wel een oxidehuidje hebben gehad, dat er af moest. Ging steeds beter lopen.

3 typen Microperm kwam ik tegen. 6.000 toeren ergens tussen de 1 en 4 volt. Is er een type op 6V en die draait 2.000, een type olp 12V en die draait 1.000. Die trekken alle een zeker Ampèrage bij onbelast. Deze motor zat in alle gevallen onder die waarde.
Thans ook data van een Microperm voor 6V, 12K... 1,75A is veel te veel voor zo een arm ding.
Graupner catalogus 1957...
Een 6V Microperm nog op voorraad, die motor met 12K vrijloop,
gaat die prop van 20 mm en 0,5 mm spoed ook niet trekken.

Het propje deed goed werk in het bakje water. Gretig power!
In mijn toekomstige opstelling komt er uiteraard een gearbox in. Need for speed, en dan met Ausdauer. Dat voor later.

Ik heb eerst dat motortje blunt getest, toen ben ik eens gaan uitpluizen in de boeken.
De staffels zitten niet in mijn hoofd.

DEAC is NiCad, en die stortten niet vlot in. Er werd zelfs elektrospeed mee gevaren in de 70er jaren. Tot er grotere capaciteit NiCads kwamen in de doorontwikkelingen.
USA of Japan. Panasonic etc. Japan werd marktleider

Maar in '75 was een 1Ah cel al heel wat.
Met 1,2Ah was het al bijzonder deftig in cappaciteit.

Uiteindelijk vlogen ze er in 2000 de F5B wedstrijdklasse mee, werd er driftig gehandeld in gematchte cellen. Urs Leodolter een kampioen. Tot het verbod op NiCad.
De lichte sterke Lipo redde die klasse weer. NiMh was een ramp.

Een 6V Monoperm kon je rustig op 12V laten draaien.
Mits je binnen de grens belasting bleef. Opgegeven Watt's.
De 2 mm assen amper frictie in de lagers. Ompolen op hoge toeren kon de stroomafnemer doen los rammen.

Watt is Watt. Met gearbox kun je ze op een verschrikkelijk hoog rendement zetten.
Werd het ook niet warm. Een zekering er tussen essentieel. Blokkeren funest.

Er is veel mee gevaren. Totdat men de gierende Pile’s zat was, er andere alternatieven kwamen.
En velen wisten geen raad hoe een schaalboot door te rekenen. Rendementen, het duizelde velen.
Direct drives geborsteld hebben zelden een hoog rendement in bootjes. Dat was toen de stelling. Maar kleine modellen rond 1 meter, gaf serieuze vaartijd.
Een grote bak, sleper kon je vol accu's mieteren. Gaf vaartijd, ook bij een laag rendement.


De opstelling van as en motor volgens plan...


IMG_3151.jpg


Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
De schroefaskoker heb ik gemonteerd volgens het advies van Bas, @MicropropSport , de kiel doorgezaagd voor de ruimte van de koker.
De losse delen geplakt op een bruine plakband en gelijmd met epoxy lijm van Bison.

SAM_4319.1 - kopie.JPG


Aan de onderkant wel versteviging aangebracht.
Het geheel moet nu passen, wel moet ik een oplossing verzinnen voor de dog bone koppeling.
Deze moet verwijderbaar worden, daar ik anders de schroefas niet kan trekken.
Voorlopig ben ik niet ontevreden met het resultaat.
 
Waarom neem je geen rubber koppeling,

In een van mijn schepen zit een dergelijke koppeling, werkt prima.
Maar ik vind de koppeling van de motor en schroefas mooi en het lijkt mij leuk om een eigen aanpassing te maken.
Voor mij geeft het maken van van oplossingen op de draai- en freesbank een tevredenstellend gevoel.
Zelf maken en niet kopen.
 
Zit er weer goed uit Henk.

Bij die van hier is het een dog bone, messing opzet met een staafje er doorheen. Maar gesoldeerd aan de prop-as.
As is trekbaar, daar de motor in het midden staat van het rompje.

Op de motor de vork van de kleinste Marx kardan.
Dat kon ooit netter. Heeft riant speling, maar wie dan leeft?
Zo kwam het bijbootje binnen.

PEBA heeft mini kardans in het leveringsprogramma.
Maar dat moet je dan weer uit DE laten komen.
Zelfbouw altijd leuker. Mee eens.

Gr Bas
 
De spanten zijn gemonteerd.
De volgende stap is het bekleden met 2mm balsa en vervolgens met epoxy en een matje 80gr. versterken.

SAM_4327 verkleind.jpg


Mijn grootste probleem is nu, hoe krijg ik het balsa gebogen zonder te breken.
Hout is niet mijn sterkste kant, ik werk liever in metaal.
In het verleden had ik iets gelezen over het buigen van balsa gelezen, ik dacht dat dit door Bas, @MicropropSport, geplaatst.
Na advies hoop ik verder te kunnen bouwen.
Groet. Henk.
 
Back
Top