Je hebt wat verlies op de schroefas...
Formule:
Dus in het Tedje de Marx Microperm geschroefd die er oorspronkelijk inzat.
Geen toerentalmeting gedaan. Dat vraagt om wat ingrepen...
Aangesloten op 6V? De zelfbouw 'radio' hint naar 9V... door de typische 9V stekker...
Maar ook naar een houderje voor AA cellen... Dus ik ben uitgegaan van 6V
Geen overzicht van accu types uit die tijd. Waren er 4,5V cellen in omloop, op min of meer AA formaat? Zie verderop.
Ingelijmde houtjes indiceren accu of houder formaat...
Aan de Microperm kan ik niet aflezen om welke variant het gaat.
Dan moet ik een toeren, Volt, Ampere vergelijk maken.
Data heb ik wel van die dingen.
Uiteraard gilde dat motortje het uit...
Dus snel druppen olie in de lagers.
Schroefas smeren.
Askoppeling is dog-bone... Marx vorkje op de motor zal wel iets uit het lood staan.
Werd stukje stiller...
Okay... de antieke kleuter in het rompje...
Vervolgens de trouwe netvoeding eigenwijs op 6V
Vrijloop met schroefas: zo rond de 0,5 a 0,6A (3 Watt)
Dan op spanning in de grillebak gevuld met water... oeps!
Prop is standaard Graupner jaren 1960 kunststof schroefje, kleinste maat.
Bootje wil graag, toeren zakken enorm, bijkans tot een 1/3, lees 1,75A af. (10,5 Watt)
Maar het wil graag voorruit op dat propje...
Max rendement, zo las ik, is 38%… niet hoog.
Maar dat vermogen trekt 1 van de drie motoren zowat op vol uit. Brusless op Gearbox, 85% rendement, in de badkuip.
En besef je dat de rest verloren gaat in warmte.
Motor is van kunststof, voelt niet warm, maar het asje werd blaarfikkend heet. Gaf geur af.
Te heet, te lang doir, en het lager smelt uit de kunststof casing.
Niet te lang deze grap volgehouden.
Zo nog vrijloop checken...
Wel dat is 0,1A... wel teflon gesmeerd... dat gaat als de bliksem natuurlijk.
En 0,4A gaat in het asje en de gammele koppeling, maar ook licht lopend door de teflon.
Waar moest het ooit op draaien?
DEAC accu 2/500 DKZ, 2,4V 500 mAh
Volgens Graupner receptuur...
Tot zovers...
Gr Bas
Formule:
Dus in het Tedje de Marx Microperm geschroefd die er oorspronkelijk inzat.
Geen toerentalmeting gedaan. Dat vraagt om wat ingrepen...
Aangesloten op 6V? De zelfbouw 'radio' hint naar 9V... door de typische 9V stekker...
Maar ook naar een houderje voor AA cellen... Dus ik ben uitgegaan van 6V
Geen overzicht van accu types uit die tijd. Waren er 4,5V cellen in omloop, op min of meer AA formaat? Zie verderop.
Ingelijmde houtjes indiceren accu of houder formaat...
Aan de Microperm kan ik niet aflezen om welke variant het gaat.
Dan moet ik een toeren, Volt, Ampere vergelijk maken.
Data heb ik wel van die dingen.
Uiteraard gilde dat motortje het uit...
Dus snel druppen olie in de lagers.
Schroefas smeren.
Askoppeling is dog-bone... Marx vorkje op de motor zal wel iets uit het lood staan.
Werd stukje stiller...
Okay... de antieke kleuter in het rompje...
Vervolgens de trouwe netvoeding eigenwijs op 6V
Vrijloop met schroefas: zo rond de 0,5 a 0,6A (3 Watt)
Dan op spanning in de grillebak gevuld met water... oeps!
Prop is standaard Graupner jaren 1960 kunststof schroefje, kleinste maat.
Bootje wil graag, toeren zakken enorm, bijkans tot een 1/3, lees 1,75A af. (10,5 Watt)
Maar het wil graag voorruit op dat propje...
Max rendement, zo las ik, is 38%… niet hoog.
Maar dat vermogen trekt 1 van de drie motoren zowat op vol uit. Brusless op Gearbox, 85% rendement, in de badkuip.
En besef je dat de rest verloren gaat in warmte.
Motor is van kunststof, voelt niet warm, maar het asje werd blaarfikkend heet. Gaf geur af.
Te heet, te lang doir, en het lager smelt uit de kunststof casing.
Niet te lang deze grap volgehouden.
Zo nog vrijloop checken...
Wel dat is 0,1A... wel teflon gesmeerd... dat gaat als de bliksem natuurlijk.
En 0,4A gaat in het asje en de gammele koppeling, maar ook licht lopend door de teflon.
Waar moest het ooit op draaien?
DEAC accu 2/500 DKZ, 2,4V 500 mAh
Volgens Graupner receptuur...
Tot zovers...
Gr Bas
Laatst bewerkt: