Theodor Heuss, Rettungskreuser.

Met de reely bedoel je de ht10
Heb zelf ook een reely maar dan de goedkopere broertje van de ht10.
Ofwel een fs-i6

Ik heb Leentje, heb de pt speelgoedbootje en wil nog mijn oude tamiya er aan gaan hangen.
Als ik met 10 of meer modellen aan kom zetten dan denk ik dat ik ruzie in de tent heb hahaha

Leentje was of is mijn grootste model en was ook meer een probeer project waar ik heel content mee ben.
 
Vandaag heb ik de voortgang van de TH even gestopt.
In het schip zitten alle componenten voor de besturing van het schip, besturing aan de bovenkant van de foto, openen dokdeur en uitzetten/binnenhalen van de bijboot.
Aan de onderkant de ontvanger, ESC, en ook een terugmelding van de spanning van de 3s Lipo.
SAM_3159 verkleind.jpg

De volgende stap is het maken van de bijboot "Tedje"

In de komend wintermaanden vind ik het fijner om weer met de verspanende machines bezig te zijn.
Vandaar de TH in een mooie kunststof tent, stofvrij op zolder gezet.
SAM_3276 verkleind.jpg

Groet.
Henk
 
Tussen door de werkzaamheden aan de Dockyard V, vandaag alle stroomdraadjes en printjes tot een ordentelijk geheel gemaakt.
Voor het openen van de dokdeur en het uitzetten van de bijboot, maak ik gebruik van onderling door stekkers te koppelen componenten.

Nu alle aansluitingen op de componenten aangesloten en getest zijn, kunnen deze ingebouwd worden.

Alleen stekkers losnemen voor testen of reparatie.
hallo Henk heb jij misschien voor mij het schema hoe jij die 2 microswitches tussen de esc en de N20 heb geschakeld?
ik had wel een CTI module gevonden die het zelfde doet, maar zelf maken is toch eigenlijk leuker

mvg,
Roald
 
fout schema, nu het correcte schema voor omdraaiing van de draairichting van de motor door de ompoling van de ESC.

img062 verkleind.jpg
 
Laatst bewerkt:
Het schema is nu correct.
Ik had eerder een fout schema getekend en hierin stond een diode verkeerd.
Hopelijk heb ik je vraag beantwoord.
Henk.

De verbinding tussen beide "NO" contacten in het schema is overbodig. De beide schakelaars kunnen nooit tegelijk geactiveerd zijn. Dus "doet" de verbinding nooit iets...
 
In dit project ontbreekt nog steeds het bouwen van de bijboot, "Tedje"
Destijds had ik van bas, @MicropropSport een tekening van de bijboot ontvangen.
Door ziekte vertraagd, ben ik nu begonnen met het maken.
Deze bijboot moet heel laag in gewicht zijn, ongeveer 200 gram.
Dat houdt in, dat ik deze moet bouwen in hout of balsa.
Ik ben een metaalbouwer en heb een hekel aan hout, zeker figuurzagen.
Deze hindernis heb ik opgelost door het lenen van een kleine decoupeerzaag van een clublid en deze onder een gemaakte zaagtafel te monteren.

20240306_111918 verkleind.jpg


Onder de zaagtafel de decoupeerzaag.

20240306_111946 verkleind.jpg


Verder, omdat je hout niet kunt bewerken met slijp- en afbraamschijven heb ik als schuurmachine een Bosch delta machine in een workmate geklemd.

SAM_4310 verkleind.jpg


Met behulp van deze aanpassingen heb ik de spanten volgens de ontvangen tekening kunnen uitzagen.

SAM_4311 verkleind.jpg


Aan de rechterkant de tekening van Bas en aan de linkerkant de uitgezaagde spanten.
D bijboot moet ca. 245 mm worden, daarom heb ik de A4 tekening met 195% vergroot.
De opening in de spanten, 3mm triplex is veel groter, dan dat op tekening staat.
Dit gedaan om het gewicht te beperken.
Onderaan de foto, de buis ø3mm en e staf ø2mm, waaruit ik de schroefas wil maken.

Voor een overzicht, de spanten geplaatst op de kiel.

SAM_4312 verkleind.jpg


Dit tot zo ver, nu monteren op een hellingplaat en de huid uit 2mm balsa aanbrengen.
Ik weet alleen nog niet goed, welke lijmsoorten ik moet gebruiken om triplex aan balsa te lijmen.
Gaarne informatie.
 
Laatst bewerkt:
Mooi werk Henk.
Goed bezig.
Wat ik op de achtergrond zie,
een, mooie speerhaak.
Had ik niet verwacht bij jouw.
Flink stuk gereedschap 75 cm.

Hoef je niet te poetsen,
gaat blinken door erop te smeden.

Super stuk gereedschap.

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
een, mooie speerhaak.

Ik noem het een aambeeld opzetstuk.
Je weet niet hoeveel ik plezier heb aan dit stuk gereedschap.
Het zit in een zelfgemaakte steun uit UNP 10 met daarnaast de bankschroef.
Een foto van het verbuigen van de bladen van van de schroef van de Dockyard.

SAM_1512 verkleind.jpg


In het vierkante gat zit het opzetstuk.
Ook bij vlakken van messing strippen is de vlakke lengte van het opzetstuk een uitkomst.
Destijds gekocht op een rommelmarkt in Utrecht, de man wist niet wat hij verkocht.
 
Henk, Bij het bouwen van de mal voor mijn coastertje, balsa op triplex spanten, heb ik witte, waterbestendige, houtlijm gebruikt. Gr. Klaas.
 
Dat opzetstuk is de bedoelde speerhaak.
Die speerhaak is op dit moment ca. 400 euro.
Die standaard is mogelijk speciaal gemaakt voor deze speerhaak.
De verkoper wist het niet of hechte er geen waarde aan.
Weg is weg. vangen en wegwezen?

Zeer waardevol stuk voor kopersmeden, edelsmeden, modelbouwers...
Brengt compleet altijd zeker 250- 350 euro op.
Soms kost het even tijd om de juiste koper te vinden.
Maar ze zijn er.

Mooi stuk gereedschap Henk.

Alles voor modelbouw,
Willum
 
Mooi Henk!

Weer in de materie van het bijbootje gedoken.
Voortvarend te werk, mooie gereedschapsoplossingen.
Maar je gebruikt wel stevig hout? Ik hoop dat het licht kan blijven.
Hangt van de functie af.

Ik heb het bijbootje paar jaar terug in het water gezet.
En af geballast op 150 a 160 gram.
Stond het mooi op de waterlijn en boeg iets omhoog.

Zou ik het uit hout moeten bouwen en varend, had ik het spantenwerk uit 1 tot 1,5 mm vliegtuig tripex opgezet. Of... uit 2 mm balsa. En dat frame op sterkte gezet met PU parketlak op oplosmiddelenbasis? Dat geeft al veel stijfheid.
De huid met 1 mm berkentriplex.

Het bijbootje is overigens dun polystyreen. Maar dikker dan een koffiebekertje.

Je kan overwegen van de bouw een 'plug' te maken.
En dat laten dieptrekken uit dun PVC of styreenplaat.

Een kaal bootje met de kiel er al in zit snel over de 60 gram. Net gewogen.

Ik zet em vanavond wel weer even in een kommetje water...
met wat bandenlood... Zal ik wat foto's schieten.

Hoeft het niet te varen... maar show, dan is het niet zo een issue.

Ja UHU-Hart is een zeer fijne lijm, en geeft zeer goede bouwsterkte.

Prachtig!
Gr Bas
 
witte, waterbestendige, houtlijm
Met UHU Hart gaat het ook goed.
En dat droogt een stuk sneller.

Witte houtlijm klasse D3 droogt nauwelijks langzamer dan UHU Hart, en persoonlijk vind ik het véél betere lijmverbindingen opleveren.
En het voordeel van witte houtlijm is dat je een eenmaal gedroogde verbinding met warmte (hete föhn of strijkijzer) weer los kan krijgen, want de opgedroogde lijm is een thermoplast.
Sterker: je kunt zeker dun Balsa of Triplex, aan één kant met witte houtlijm instrijken en laten drogen, en dan als een strijkfolie met de strijkbout aanbrengen op een spantenframe wat op dezelfde manier behandeld is, of verlijmingen die slecht verklemd waren, op die manier alsnog stevig aandrukken...
 
Die witte houtlijm van mij was geen bruislijm. Geel met rode flacon, denk dat het van Ceta Bever kwam. Om zo licht mogelijk te bouwen zou ik een plug maken, glad schuren, lakken, met bruine plastic tape afdekken en dan de boven en onderkant bedekken met epoxy en 80 grams keperweefsel. Daarna in het onderste deel de techniek inbouwen en daarna de kap erop. Dan heb je een zo licht mogelijke romp met inwendig zoveel mogelijk ruimte. Maar ja eenieder stelt zich de bouwmethode voor naar eigen kennis en kunde. Succes ermee Henk! Gr. Klaas.
 
Back
Top