-Edit-
Nu ben ik maar eens even aan de slag gegaan met een Tedje...
Scheepshuid in plano, en 1 helft past op A4
Getekend en uiteindelijk gescand 1:1...
Hup! Sjabloon maken... bijboot bij de hand... koffie, 't moet wel bij bijleut blijven!
Tape en vulpapier...
Tactisch tapen, opdat alles los te pellen is!
Niet de veel plak, zoveel mogelijk omzoming... neemt makkelijker af in deze.
Smalle stroken, de breedte in drieën, laat zich 10x beter sturen!
Masker losnemen...
Dan testen op de andere helft... na correctie... met tape...
De losse vorm... dat gaat mooi effe op de scanner!
In sustainable groen!
Dan een trace in Adobe PSD, via truck'ndeus... en dan hop in Adobe Illustrator overtekenen
En de extra zoom voor de stootlijst, is 6 mm op de kunststof Tedje...
Hiervan acte... Hoop dat je er mee voort kunt Henk.
Tja... en dan heb ik een 100% PDF voor je uit gedraaid, in vector.
Die is is dan uit te printen op papier...
Nu zal de AeroNaut Tedje 1:25 scale iets breder uitpakken.
Dat kon ik al zien op het beeldscherm, met de tekening geopend.
Maar met fractie uitvergroten in de print, in de buurt te brengen van de eigenbouw.
Is dan van daar uit - als sjabloon - goed voort te borduren... voor een nieuwe maat voor het sjabloon.
Verder... de aftekening van de holling in schroeftunnel niet mee genomen.
Dat zal toch een los inlegstukje moeten worden.
Printen, en dan maar eerst eens in papier schoon knippen, en passen.
Daarna nog een print plakken op dun taartdozen karton...weer zien hou dat gaat etc.
Met taartdozenkarton of iets dikker blocknote achterzijde karton, met de print er met spuitlijm opgeplakt,
is het ook goed te testen... Stugger materiaal, en kan je verkennen hoe het rond de spanten komt te staan.
En dan keuze in bouwmateriaal...
-1- Idd dunne berken triplex, 0,5 wat Brutus genoemd heeft. Is het beste.
Voorhechten met tipjes CA lijm. Later andere lijm aanvullen voor optimale sterkte.
Of ook dat met CA.
-2- Nog een tip... als je een rechthoekige lengte plastic plaat of dunne triplex neemt
en je snijd daar parralle repen naast een, op gelijke afstand,
maar bijvoorbeeld 1 cm afstand van de rand houdt,
dan kan je dat stukje plaat opeens zeer makkelijk torderen.
Dat plaatje is dan beter te sturen en te verdraaien over een spantenframe.
Later lijm je de naden weer vast met secondelijm.
Je hebt dan een semi lattenbouw. Op improvisatie afstanden bepalen, en de lengte van de insnedes.
Wellicht is het niet nodig...
-3- Balsa... Een dunne. Maar zet de nerf nu niet in de lengte, maar dwars, op de hoogte.
Van voor tot achter. Cross-Grain. Je moet daarvoor wel 3 stroken naastzij verlijmen.
Gebruikelijk bij het indekken van een vliegtuigromp.
De tape gebruik je als verlijm-scharnier. De kleeflaag van tape kan je niet verlijmen.
Daar zit immers kleeflaag.
Vlakken stevig naastzij, strook tape, openvouwen, CA er tussen en weer toedoen.
Lijmrest overdaad direct weg vegen.
Leg je het werkstuk op polyethyleenfolie, dan zal de CA daaraan niet hechten.
Voorbeeld van een Gross-Grain op een modelvliegerromp.
De dwars geplaatste nerf-richingen geven een enorme verbetering in torsiestijfheid.
De reep zo los is zo slap als wat, en laat zich makkelijk torderen.
Tot een fraaie hoepel lukt ook.
Zou ik in de lengte van de nieuwe plankindekking een aantal CA lijmstroken trekken.
Dan komt er al veel meer sterkte in, en wordt de mogelijke buiging al stukken minden.
Ook het kunnen torderen wordt al stukken minder.
Met dit soort wetenschap kan je het materiaal naar je hand zetten en sturen.
Zou je een tordering in zekere mate kunnen fixeren, zodat de aanleg op het spant te fixeren is.
De grappen zijn de wereld nog niet uit. Versterking komt erna. Balsa is slechts bekisting.
Als je niet wilt dat de huid knakt op het spant.
Kan je op de standen van de spanten, CA strookjes lijmen.
Daar zal de plaat dan verminderd knakken.
Zou je op spant positie glasdoek van een zekere breedte aanbrengen, dan krijg je daar ook een verbetering in stugheid. Met wat gevoel en improvisatie een mooi ronde huidgang kunnen bouwen. Glasdoek gewicht 25 grs. Glasdoek laat zich ook versterken met CA-lijm.
Gebruik maskertape om het oppervlak te dicteren, en niet de hele plank vol zet.
Voorbeeld van boven beschreven indekking voor vliegtuigromp...
Nog in ruwbouw. Na tapen en goed op stand, om te kunnen passen op de romp,
volgt de verlijming met CA...
Voor correcte uitprint grootte is de PDF straks vervangen...
Zet er een 1 x 1 cm schaalverdeling in.
Ik kan namelijk mijn printgrootte aanpassen in ± 0,1% stappen.
Dat gebruik ik, om vocht/droogte van het papier te compenseren.
Ik meet daarom altijd de print na.
Daar de grafiet/hars-toner op het papier gestookt wordt. (ik zal de hitte eens meten,
nimmer gedaan). Papier is 'levend' materiaal, altijd rek en krimp. Zal bijkans de elektronische 'litho' iets kunnen afwijken op slippen van papier...
Moderne inktjet kan zelfs nog wel eens zuiverder zijn. 25 jaar geleden was dat niet het geval.
Helaas is mijn Laserprinter pas bij 40 jaar wegenbelasting vrij! Damn!
Lap tekst... beetje moraal boost, maar ik hoop dat je er mee voort kunt Henk

Hier nu weer verder met de Heuss...
De nieuw gemaakte priegel hevel-doorvoer verlijmen... zien of ik het weet te fixen.
Gr Bas