Three Dee MP-XL V91 conversion naar Electro

Poeh, hij is flink de grond in gegaan zo te zien. Succes met de herstel werkzaamheden. Valt het motortje nog te redden?

Hoeveelste vlucht was dit?

Wat is de precieze lijst van wat er stuk is? Die kap ziet er nog wel uit alsof die mooi te repareren is.

De stekkers zouden wel wat strakker mogen van mij, los is overdreven maar echt strak zijn ze ook niet, gewoon om alles uit te sluiten ga ik alleen nog voor A kwaliteit.

Duitse test connectoren, ** Elektromodellflug - Hochstromstecker

Enigste wat mij opvalt is dat het laatste stukje datalog er erg grillig uit ziet qua Ampère pieken terwijl ik op dat moment rustig aan het vliegen was, LLS-D begon ook opeens heftig te piepen ik wou toen gaan landen maar helaas was de verbinding toen al weg.
Na de crasch lag er een + pool los maar dat is gekomen doordat de voorste lipo uit het frame was gebroken, de Unilog heeft nog tot het laatste moment geregistreerd! dus er was nog spanning aanwezig, 5,11 volt bij inslag!!
Meteen na de crasch Unilog uitgelezen, spanning op dat moment 45,54 volt 3,8 volt per cel dus!! nog lopen rukken aan alle kabels van de lipo's maar geen breuk (spanningsval) te vinden.
Thuis de lipo's zonder problemen opgeladen, er ging 3010mAh in en ook netjes in balans, komt er dus op neer dat ik totaal geen idee heb wat nou de oorzaak geweest is:confused::confused::confused::confused::confused::confused::confused::confused::confused::confused:

Gr,

Mario

Ik geloof niet dat er iets mis is met de connectoren. Ik verdenk eerder de BEC van de Jive waardoor je ook geen radioverbinding meer had. De motor schakelde blijkbaar uit, misschien door failsafe.
Heb je wel de dubbele BEC draad gebruikt vanaf de regelaar naar de ontvanger ?

En vlieg je met 2.4GHz ? Ik heb wel gelezen dat deze ontvangers niet goed tegen spanningsdipjes kunnen, ook niet als deze heel kort zijn. Daarna moet hij namelijk opnieuw "ge-bind" worden met de zender.
Deze korte dipjes vind je op de logger helaas neit terug vanwege de te lage resolutie.

Kun je de Jive op een of andere manier uitlezen ???

Wel opvallend in je laatste grafiek dat de stroom ineens naar 0 gaat, zou dit dan toch duiden op een losgeschoten accu-connector ?
En hoe kan de unilogger nog data loggen, waar krijgt deze de spanning van ?
Kun je de rest van de log ook eens plaatsen, misschien dat daar iets vreemds in te zien is.

He, maar wacht eens, gebruikt de unilogger geen shunt tussen de accu en de regelaar ? Is deze nog heel ? Niet doorgebrand ? Kun je gewoon meten met een weerstandsmeter (universeelmeter) dan moet je praktisch 0 Ohm meten, dan is hij nog goed.

Bas

Laatst bewerkt:
Ik hoop toch niet dat het de jive is heb er net èèn in bestelling ik wil ook gewoon de bec van de jive gebruiken hoop dat je snel een antwoord op de oorzaak vindt

Hoi Mario , das effe schrikken
zoals Bas zegt , heb je een dubbele kabel van jive naar ontvanger en met die ringen.
test eens met je unilog en trek een stekker er uit en kijk hoelang je nog spanning houdt, als dit zo is ,is er een stekker uitgegaan.
gr en veel sterkte.
Cees

Volgens mij lijkt het er inderdaad sterk op dat er een stekker van de Lipo is losgegaan?
Als je nl. de laatste 3sec van de log bekijkt, dan zie je dat de motorstroom in 0.2sec naar 0 loopt, maar wat nog veel interessanter is:
De spanning loopt in die 3sec van 42V naar 5V, dat kan volgens mij alleen maar gebeuren als de totale spanning weggevallen is. En dan werkt er helemaal niets meer natuurlijk.
Dat het loggen nog 3sec voortduurt, komt waarschijnlijk omdat er in de logger een elco zit, die langzaam leegloopt, bij 5V stopt de logger dan omdat de spanning te laag is geworden.

Laatst bewerkt:
Ontvanger is inderdaad dubbel aangesloten op de twee BEC uitgangen en voorzien van ferriet kern.

Ik heb de aansluiting van de shunt nu ook gecheckt, stekker naar de regelaar zat ook niet echt strak maar er wel nog volledig in.

Ook de motor ff laten draaien (draait nog net zo mooi als voorheen:D) met de unilog aangesloten en tijdens het draaien de stekker naar de regelaar uit de shunt getrokken, uiteraard gaat de motor meteen uit maar nog steeds 49 volt op de hoofdlijn dus ook nog steeds data via de Unilog.

Dus nog steeds vraagtekens!! wat kan de reden zijn dat in drie seconden de spanning op de hoofdlijn terug viel van zo'n 43 volt naar minder als 8 volt.

Gr,

Mario

Volgens mij slaat frank (fbk) de spijker op zijn kop. Misschien is de stekker van de accu naar de regelaar EN de unilogger losgetrild, waardoor de regelaar EN de unilogger geen spanning meer kregen.

Om dat te controleren zou je de stekker van de accu los moeten trekken, zodat de unilogger ook geen spanning meer krijgt. Dan zou je eens moeten kijken bij welke spanning de unilogger ermee stopt. Als dat wederom 5Volt is en 3 seconden dan kan het volgens mij niets anders zijn dan dat de stekker van de accu naar de rest is losgeraakt...

Bas

Bas, je was me net voor ;)

Wat ik bedoel is inderdaad een stekker van de Lipo van de totale stroomvoorziening, trek die eens los tijdens draaien.
Alle spanning valt dan weg en de logger werkt dan misschien nog 3sec omdat er een elco leegloopt.

Laatst bewerkt:
Dit moet het haast wel zijn, heb net een logje gemaakt terwijl ik de lipo lostrok, als twee druppels water!! alleen die laatste stroompiek snap ik niet, zal wel een foute reading zijn omdat de Unilog bijna geen spanning meer heeft.

hele geruststelling om te weten wat het nou was, wel triest dat het veroorzaakt is door iets van een paar kwartjes.

Toch een mooi apparaat, zo'n datalogger, anders had je in lengte van dagen blijven gissen naar de oorzaak.

Misschien moet ik ook maar eens zo'n ding aanschaffen :cool:

Sukses met de reparatie!

Ja dus ..... en inderdaad erg balen dat de oorzaak die stekker is. Maar wat kan de reden zijn dat ze losgeraakt zijn ?

Kan het zijn dat een accupack verschoven is tijdens de vlucht en daarmee de stekker losgetrokken heeft ? Ik heb nog eens naar je eerder geplaatste foto's gekeken en kon geen klittenband op de accu zelf ontdekken. Dit voorkomt naar voor en achteren schuiven van de accu.
Ik zie ook dat de connectoren op het frame vastzitten met 2 tie-raps . De bocht die de stugge accukabel moet maken lijkt dan erg kort te worden.

Want stekkers gaan meestal neit zomaar los. Trillen lijkt me ook niet erg voor de hand liggend in een elektro heli, zeker niet in een henseleit .

Bas

Laatst bewerkt:
Nou, daar zeg je wat Bas,
doordat die connectors vastzitten op het frame, kunnen ze wel eerder gaan meetrillen dan wanneer ze loshangen.
Misschien vergezocht, maar je weet maar nooit :confused:

Laatst bewerkt:
Ja dus ..... en inderdaad erg balen dat de oorzaak die stekker is. Maar wat kan de reden zijn dat ze losgeraakt zijn ?

Kan het zijn dat een accupack verschoven is tijdens de vlucht en daarmee de stekker losgetrokken heeft ?

Want stekkers gaan meestal neit zomaar los. Trillen lijkt me ook niet erg voor de hand liggend in een elektro heli, zeker niet in een henseleit .

Bas

Daar zit ik net ook over na te denken Bas, wat me wel achteraf opviel is dat de verende pootjes van de stekkers vrij makkelijk buigen zonder dat ze terug veren, voorbeeld!! ik heb in eerste instantie sommige wat uitgebogen om ze wat strakker te krijgen, bij een enkele ging dat iets te ver waardoor de stekker er veel te strak inging, maar als je hem er toch in kreeg was daarna de hoge spanning weg en ging vervolgens de stekker er met een normale spanning in, het materiaal van deze stekkers is dus imo te zacht of te weinig veerkrachtig voor de toepassing!!

Gr,

Mario

Kan het zijn dat een accupack verschoven is tijdens de vlucht en daarmee de stekker losgetrokken heeft ? Ik heb nog eens naar je eerder geplaatste foto's gekeken en kon geen klittenband op de accu zelf ontdekken. Dit voorkomt naar voor en achteren schuiven van de accu.
Ik zie ook dat de connectoren op het frame vastzitten met 2 tie-raps . De bocht die de stugge accukabel moet maken lijkt dan erg kort te worden.

Bas

De veel te dikke 16 kwadraat kabels die aan de Zippy's zitten had ik al voor de eerste vlucht vervangen door zeer soepel 6 kwadraat draad.
En met de straps die ik gebruik zet je de lipo's echt goed vast daar is geen beweging in te krijgen.

Gr,

Mario

Hoi Mario,

Shit man!
Maar naar ik zo lees lijkt het idd een stekker te zijn.
Maar zoals Bas ook al zegt die trillen echt niet zomaar los, het moet een verschuivende accu icm een wat te korte draad of een draad onder (mechanische) spanning zijn geweest anders kan het bijna niet.

Nou succes met weder opbouwen!

Michiel.

Back