Three Dee MP-XL V91 conversion naar Electro

Hey Mario,

Indrukwekkend bestellijstje! Tof man, sterkte met het wachten :-D
Een beetje off topic misschien, maar waar heb je die canopy stickers vandaan gehaald die in je eerdere bouwverslag van de mp-xl-v91 te zien zijn?
Je was er toen niet helemaal tevreden over schreef je, is dat nog opgelost?

Gr, Roy

Roy, die stickers komen van HaubenDesign.de, het probleem was toen dat de vlammen stickers overliepen van zwart naar bruin in plaats van zwart naar rood, ik heb toen netjes nieuwe gekregen.

Mocht je ze willen kopen, gebruik dan een zeer sterk zeep sopje om ze op te brengen, de cockpit sticker zijn namelijk erg dun en plakken verschrikkelijk goed
1050848555.gif

Gr,

Mario

LipoDimatic-SE14

Ik heb het volgende apparaat gevonden, LipoDimatic-SE14 van de firma Schulze, en het lijkt mij een mooie aanvulling voor mijn setup.

Het werkt als volgt, het apparaat is tijdens het vliegen aangesloten op de balanceer stekkers van de lipo's en zit tevens tussen de regelaar en de ontvanger aangesloten op het gas kanaal, hij meet continu de spanning van elke cel apart en gaat gas terug nemen als 1 van de 12 cellen een (instelbare) ondergrens heeft bereikt.

Normaal stel je een ondergrens per cel in in je regelaar, maar dat is dan wel een gemiddelde van de 12 cellen, dus 1 cel zou ver onder de ingestelde waarde kunnen komen en vervolgens er voor zorgen dat het hele pakket vroegtijdig zijn opgegeven capaciteit verliest.

Wat denken jullie, zou dit wat kunnen zijn? of zie ik wat over het hoofd!!
http://www.schulze-elektronik-gmbh.de/LiPoDiM-d.htm

Gr,

Mario

Roy, die stickers komen van HaubenDesign.de, het probleem was toen dat de vlammen stickers overliepen van zwart naar bruin in plaats van zwart naar rood, ik heb toen netjes nieuwe gekregen.

Mocht je ze willen kopen, gebruik dan een zeer sterk zeep sopje om ze op te brengen, de cockpit sticker zijn namelijk erg dun en plakken verschrikkelijk goed
1050848555.gif

Gr,

Mario

Die site kende ik nog niet, er zitten fraaie stickers bij, de classic mpxl windowsticker spreekt me wel aan.
Ga ik proberen, bedankt voor je info!

Gr, Roy

Mario,
dat is wel een heel veilig apparaatje en kan problemen voorkomen.
Aan de andere kant, als het gebruikte lipo pack al zo slecht is dat dit apparaat moet ingrijpen dan kun je de lipo wel aan de kant schuiven ..... dan is er blijkbaar 1 of meerdere cellen niet goed en grote kans dat dat nooit meer goed te krijgen is.

Ik ken je Hyperion DUO niet in detail maar ik vermoed dat hij de ingebouwde balancer dit probleem dan ook al aan het licht brengt tijdens het laden .
Die ene slechte cel zal dan wellicht de 4.2V eerder of later bereiken waardoor alle andere cellen in stroom gecompenseerd moeten worden door de balancer. Als de balancer het niet bij kan houden omdat het verschil te groot is (te grote compensatie stroom) dan zal hij ingrijpen en het laden onderbreken, vermoed ik.

Tegenwoordig zijn er trouwens motor regelaars op de markt die deze functie reeds ingebouwd hebben, dan zit daar een aparte balancerconnector op die naar de accu gaat.

Bas

Bas, wat ik er van begrijp is dat de meest slopende factor voor een lipo een te lage onderspanning is.
Een pack heeft altijd een slechtste cel in zich en specifiek deze cel zal de uiteindelijke levensduur van het totale lipo pakket bepalen omdat deze als eerste onder de ondergrens zal zakken en zichzelf zal slopen.

Nu zie je zoiets uiteraard aankomen met het balanceren tijdens het laden, alleen heb je er geen grip op tijdens het ontladen, lijkt mij dus dat de LipoDimatic-SE14 de levensduur van een pakket behoorlijk kan verlengen.

Of zie ik het verkeerd!!??

Gr,

Mario

Je hebt een dikke kans dat dit ding de werking van jouw regelaar gaat beinvloeden. Gewoon aan de veilige kant blijven kwa spanning.
Bovendien wil je niet dat je heli plots gaat aftoeren tijdens een manouvre, dan maar een pack om zeep ;)

Een te lage onderspanning is inderdaad 'killing' voor een lipo.

En een lipo zal altijd spreiding hebben in de afzonderlijke cellen. Echter, als die spreiding zo groot is dat de ene cel echt onder zijn 3Volt grens komt terwijl de andere daar nog ruim boven zit, ja dan is er iets met het pack aan de hand, waar je mijn inziens niets meer aan kunt doen. Het is dan een gegeven feit.
Je kunt dan inderdaad stoppen met vliegen om het pack te sparen, maar uiteindelijk kun je dus korter vliegen. Maar het pack blijft dan wel heel ja.

Aan de andere kant, als het je echt gaat om levensduur dan zou ik de packs niet verder dan zo'n grofweg 80% leegvliegen.
En als je dat doet dan stop je met vliegen voordat de lipo 3 Volt per cel heeft bereikt. (ik raad ook iederen aan om mbv een timer te vliegen)
En dan zul je die ondergrens van 3Volt niet gaan halen.

Maar goed, baadt het niet, dan schaadt het niet, zou ik zeggen ...

Die ondergrens bereik je heus niet zomaar, als mijn 5S pack van mijn Logo "leeg" raakt merk ik dat meteen. Als ik dan stop, zit ik altijd nog boven de 18 volt. Een T-Rex met een 3S komt op 3 x3 = 9 volt nog nauwelijks van de grond.

Baat het niet schaad het niet ? het is wel weer een apparaat extra wat ook nog eens tussen ontvanger en regelaar zit. Je hangt dus letterlijk je heli aan dat ding.

Je hebt een dikke kans dat dit ding de werking van jouw regelaar gaat beinvloeden. Gewoon aan de veilige kant blijven kwa spanning.
Bovendien wil je niet dat je heli plots gaat aftoeren tijdens een manouvre, dan maar een pack om zeep ;)

Sorry hoor Rene, maar dit vindt wel erg kort door de bocht, als iedereen zo dacht komt men nooit verder!!

Gr,

Mario

Zoals Bas al aangeeft, als een pakket zodanig uit de pas gaat, is dat pakket rijp voor de kliko.
Bovendien ben ik geen voorstander van extra poespas tussen een high end regelaar en een ontvanger. Je weet maar nooit hoe de regelaar daar op reageert.

Een te lage onderspanning is inderdaad 'killing' voor een lipo.

En een lipo zal altijd spreiding hebben in de afzonderlijke cellen. Echter, als die spreiding zo groot is dat de ene cel echt onder zijn 3Volt grens komt terwijl de andere daar nog ruim boven zit, ja dan is er iets met het pack aan de hand, waar je mijn inziens niets meer aan kunt doen. Het is dan een gegeven feit.
Je kunt dan inderdaad stoppen met vliegen om het pack te sparen, maar uiteindelijk kun je dus korter vliegen. Maar het pack blijft dan wel heel ja.

Aan de andere kant, als het je echt gaat om levensduur dan zou ik de packs niet verder dan zo'n grofweg 80% leegvliegen.
En als je dat doet dan stop je met vliegen voordat de lipo 3 Volt per cel heeft bereikt. (ik raad ook iederen aan om mbv een timer te vliegen)
En dan zul je die ondergrens van 3Volt niet gaan halen.

Maar goed, baadt het niet, dan schaadt het niet, zou ik zeggen ...

Zo'n timer grens is mijn inziens alleen bruikbaar als je altijd het zelfde vliegt, maar ik vlieg de ene keer op 1400 toeren heel rustig rond en een andere keer ben ik op 2200 toeren aan het scheuren, hele grote belastings verschillen dus.
Ik had op de Trex 450SE ook zo'n vlieggedrag, en na wat vluchten had ik de goede ondergrens spanning gevonden waardoor ik altijd op zo'n +/- 80% ontlading uitkwam, ongeacht mijn vlieggedrag.

Gr,

Mario

Ik heb de cut-off functie van een regelaar wel eens aan gehad op een 450.
Waardoor je headspeed dus behoorlijk afneemt als de functie actief wordt, ik vind het persoonlijk helemaal niks.
Meestal activeert de functie als je net flink wat van je lipo vraagt, in een looping, vol klimmen vanuit inverted op geringe hoogte etc.etc.
Momenten waar je dat inkakken dus absoluut niet kan gebruiken.
Buiten het feit dat je extra stekkerverbindingen (weerstand/warmte) aanbrengt, breng je ook meer risico aan in het reactievermogen van je setup.
Als je absoluut geen 3D of Kunstvlucht in gedachten hebt dan is het prima, doe je iets meer dan zou ik gewoon timen met een flinke marge.

OK mensen duidelijk !! om eerlijk te zijn heb ik ook liever niet iets wat in de powerline van de heli ingrijpt bij een onderspanning, maar enkel werken met een timer zie ik ook niet echt zitten.

Zijn er lipo monitors die dmv een felle led werken, wel 12S natuurlijk!!

Ik heb al aardig wat afgezocht, maar op 12S kan ik tot nu toe niks vinden:confused:

Gr,

Mario

2 x 6S een optie misschien?
Het maakt immers niet uit dat het niet een kant en klare 12S setup is.
Het gaat je toch om de aparte cel spanning?

Misschien vergemakkelijkt dit het zoeken :-)

Greetz,

Michiel.

2 x 6S een optie misschien?
Het maakt immers niet uit dat het niet een kant en klare 12S setup is.
Het gaat je toch om de aparte cel spanning?

Misschien vergemakkelijkt dit het zoeken :-)

Greetz,

Michiel.

Hoi Michiel,

De aparte cel spanning vergeet ik even, omdat je dan op een apparaat uit komt die ingrijpt in het motor vermogen, mooier lijkt mij als er iets zou zijn dat ook werkt met een aparte cel spanning maar dan bij een onderspanning een hele felle led laat knipperen, helaas ben ik zoiets nog niet tegen gekomen, nadeel vindt ik weer van zoiets dat je elke keer bij een pack wissel de balancer stekkers weer aan moet sluiten, wordt ook snel rommelig denk ik.

Op tijd vliegen wordt denk ik in mijn geval ook helemaal niks, volgens Jan zou ik een vliegtijd hebben van 5 tot 15min afhankelijk van de vliegstijl, probeer daar maar een tijd op te bepalen als je zoals ik alles door elkaar vliegt:confused:

Nu kan ik ook gaan vliegen totdat ik ga merken dat het vermogen terug loopt, meestal zit je dan nog safe qua onderspanning, helaas gaat dit met de Jive niet op in governer mode, deze zal als je bv op 60% vliegt het vermogen op gaan schroeven om het desbetreffende toerental vast te houden bij een hogere belasting, maar ook bij een leeg rakende accu zal hij dat gaan doen, hier merk je dus niks van tijdens het vliegen, vervolgens gaat dan de overspanning beveiliging in werking, zo'n situatie wil ik dus liever voorkomen!!

Ik denk ook dat er een vrij lage (gevaarlijke!!) onderspanning ingesteld moet worden in de Jive om bij de zeer hoge kortstondige stroom vraag in sommige situaties te voorkomen dat de Jive gaat ingrijpen, maar zo'n ondergrens heb je dus niks aan als je wil voorkomen dat je accu's een kort leven krijgen.

Dus in mijn situatie lijkt het mij ideaal als ik een licht signaal krijg bij een lagere spanning als bv 12 x 3.3v = 39.6v, als de spanning weer stijgt zou het signaal uiteraard weer uit moeten gaan, bij een zware belasting is het dus verklaarbaar dat ik een signaal krijg en hoef me er dan ook niet druk om te maken, en bij een continu signaal tijdens normaal vliegen weet ik dat het tijd is om te landen.
Nog mooier zou het zijn als je dmv een draadloze verbinding een geluid signaal krijgt uit een ontvangertje wat je bij je hebt, zoiets is er dus al dmv leds maar helaas tot max 6S en met een erg kort berijk.

Zoals jij voorsteld 2x 6S is uiteraard ook een optie, maar ik heb liever meteen 12S zodat ik het netter kan verwerken in de setup.

Gr,

Mario

Een bereik van 5 tot 15 minuten vind ik wel erg groot met 1 set-up normal idle 1 en 2 hoor Mario.
Bedoeld hij niet vliegstijl met bijbehorende verschillende setups? (throttlecurves).
Ik kan mijn toerental omlaag brengen naar een absoluut minimum wat ik nodig heb om te hoveren, dan vlieg ik wel 10 minuten.
Zet ik hem op 80-100% motorvermogen dan reduceert zich dat tot 5 minuten vliegtijd.
Zonder tandwielen te wisselen moet je nogal uiteenlopende throttle curves programmeren in je verschillende vluchtmodussen om die verschillen te krijgen m.i.
Bij mij zit er in het ergste geval (6S setup) 200 Mah omhoog/omlaag verschil in bij verschillende vluchtstijlen met hetzelfde toerental, heel wild of heel rustig.
En soms is er geen pijl op te trekken waarom ik minder of meer heb verbruikt, maar meer dan een bandbreedte van 400 Mah zit er niet in het verbruik.
Ik time op 80%, dus in het ergste geval zit ik dan op 88% verbruik.
De celspanning zit dan meestal nog rond de 3,5V onbelast.
Misschien dat dat bij een 90'er met 12S setup anders werkt...?
Ben ik wel benieuwd naar.

Gr.
Eric

Hoi Eric,

Ik heb nu met mijn MP-XL-V91 ook al een vliegtijd variërend tussen de 9 en +15min met de toerentallen 1400 / 1800 / 2100, maar als ik nu op 1400 vlieg zit ik ver onder de powerband van de motor dus heb ik dan ook erg weinig koppel om iets meer te kunnen doen als rustig rondvliegen, de 1400 toeren (of minder!!) zal ik eerdaags alleen maar meer gebruiken omdat het koppel probleem er dan gewoon niet is
Cool_Ani.gif

Denk dat mijn vliegmodus zoiets gaan worden, 1300 / 1600 / 1900 / 2200, de 2200 zal dan enkel voor speed vliegen gebruikt worden, met een max pitch van zo'n 9 graden.

Gr,

Mario

Hier nog een respons van Jan,

RPM? Up to 2200
Flight time? depends on flight style between 5 and 15 minutes max
pitch? I have try up to 14 degrees
weight? you will save up to 290 g weight compare to the old version with Power Jazz / Actro / and additional receiverbattery.

Best Regards,

Jan

Back